Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Man skal vaske så støv er ikke et problem, lavt montert gir mer sirkulasjon og større utnyttelse av pumpen.
    Nytter vel ikke å vaske om støvet er i lufta :p
    Tror jeg tar d med en klype salt ;)

    Eller ser det ut som det er fremdrift, blir snart spenning på mc'ene, gleder meg til å følge med fremover.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er litt fremdrift nå ja, men det går litt i rykk og napp....:)

    I dag skal det males, så da er det vel bare å finne arbeidslysten!
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Du gjør ikke ting halveis vertfall!
    Må følge med denne tråden og se slutt resultatet :)
    De fleste på sentralen vil nok misunne dette rommet :)
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Du gjør ikke ting halveis vertfall!
    Må følge med denne tråden og se slutt resultatet :)
    De fleste på sentralen vil nok misunne dette rommet :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det Assy74 :)

    Ja det ble ganske stor forskjell på akustikken fbh71, men det skulle vel ikke så mye til for å få det bedre enn det var :rolleyes:

    Uansett det ble en lang dag i går. Var ferdig med å male første strøk på listene i ti-tiden. Da var i grunnen de første listene alt tørre, men jeg ventet til klokken ett før jeg hadde på neste strøk. Man må jo kose seg litt også, så etter at malingen var ferdig rakk jeg et par utepils i solveggen før fruen kom hjem fra jobb. Så var det fotballkamp og så begynte jeg i kjelleren igjen.

    Taket er ikke helt ferdig, men jeg måtte bare få opp en del plater for å se hvordan det blir. Platene i de to ytterste feltene må kappes i ca. 40cm bredde og det må lages hull til spotter. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan det blir, men bestemmer meg forhåpentligvis i løpet av dagen. Jeg vurderte doble spotter fra SG, men de blir for dype. Tipper det ender med SG Outdoor i sort som går akkurat i dybden.

    Til slutt så må jeg si at jeg ble veldig fornøyd med taket. Det ser veldig bra ut i mine øyne så jeg angrer ikke ett sekund på dette. Mulig at jeg har 2-3 plater for lite siden jeg endret litt på den opprinnelige planen, men AVshop har vel flere på lager ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er forøvrig et bilde motsatt vei. 40mm rør er lagt til projektor for trekking av HDMI kabel + ev. en cat-6 kabel. Strøm kommer i eget rør som ikke er lagt opp enda. Jeg må også legge opp rør/ledninger til spottene når jeg har bestemt meg for hvordan jeg vil ha det.

    image.jpg
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Nice, vart knallbra med det sorte taket mot de grå veggene. Gleder meg til å se når frontveggen får riktig finish
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ser stadig ting på bruktmarkedet som jeg har lyst på. Jeg har prøvd å pålegge meg selv kjøpestopp til hjemmekinoen er ferdig, men jeg gikk på en smell før helgen. Det dukker forhåpentligvis opp noe trådløst i dag eller i morgen...:rolleyes:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    hufhuf trådløst, hvordan skal det gå med de gode kabeldiskusjonene ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er det bestilt 20 stk. SG Outdoor i sort. Jeg er fremdeles veldig usikker på antallet, men det blir ikke over 20. Jeg ser for 3-4 stk. langs hver langvegg og 5 stk. over sitteområdet. Disse må jeg vente med til sitteplassene er sånn noenlunde avklart. Jeg vurderer også 5 stk. over anlegget 40-60 cm fra veggen. Dette vil kun fungere som arbeidslys når man kobler og styrer bak der, sånn at jeg slipper å ligge med hodelykt. Alle spottene vil følge veggene med unntak av de som blir over sitteplassene. Her er en Outdoor på test i taket.

    image.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det har stått litt stille her en stund, mye pga finværet vi har hatt i sør. Det har blitt litt andre aktiviteter der bla annet neste vinters ved har kommet rekordtidlig på plass. Nå som drittværet har inntatt oss er det vel tide å få gjort litt igjen.

    Jeg fikk montert opp varmepumpen for en god uke siden og jeg har begynt på installasjon av spotter i helgen. Jobben med å montere dem ble mye mer tidkrevende enn jeg hadde trodd, så nå er antallet redusert til 10 stk. Det blir 5 stk. over anlegget som "arbeidslys" når det trengs og 5 stk. over sofa/sittegruppe. Jeg er litt usikker på plassering av de 5 siste, så det får jeg gruble litt til på. Lysene blir styrt i 2 soner med Xcomfort.

    Jeg måtte frese ut en del av takplatene der spottene kommer. Platene er 5 cm tykke og fjærene er beregnet for maks. 3 cm tykke plater. Fjærene er også såpass stramme at jeg har lagt noen tynne plater under sånn at takplatene ikke blir ødelagt. Det tok en del tid å finne en grei måte å gjøre det på, så jeg rakk mye mindre enn jeg hadde håpt på i helgen...

    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    Edit: Hvis noen syns at varmepumpen ser flekkete ut så er den det, men plasten er heldigvis på enda :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    AVshop kjører EM tilbud på en del utstyr, så da kjøpte jeg likegodt et Dreamscreen V5 Ultraframe 16:9 234cm/106" lerret. Jeg tenkte å vente litt med dette, men et avslag på kr. 2500,- skjøt fart i handelen. Jeg vurderte sterkt 120" lerret, men tror det blir litt for tett opptil sub-stackene mine...:(
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette har vært en tung uke. Vår trofaste følgesvenn gjennom godt og vel 16 år måtte legges til hvile på torsdag. Jeg har bært henne ut de siste dagene sånn at hun kunne komme på do, men nå orket hun nesten ikke å stå på beina. Det føles uansett ikke noe særlig bra å måtte avlive sin kanskje beste venn selv om tiden nok var inne.....:(

    image.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Slike ting er svært trist Dolby kondolerer. Man blir så utrolig glad i sine dyr. Å avlive en av sine beste venner. Som alltid er positiv og glad, viser kun hvor mye omsorg du har for din 4 bente venn.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Off kondolerer så mye er noe med disse menneskene beste venn og vor knyttet man blir til dem , har 1 hund selv som jeg er knyttet veldig til bare 4 år gammel og ungdom , du fikk nå 16 gode år med den.

    Imagine
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    føler veldig med deg og vet akkurat hvordan du har det nå. det er fint å bearbeide sorgen ved å titte på bilder og kjenne på savnet, synes jeg.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja slikt er aldri moro. Man blir utrolig knyttet til hunder , så det blir noen tunge stunder når et slikt vennskap avsluttes.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Kondoler, det er så leit når de nærmeste går bort
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.336
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    16 år med en flott hund er ikke alle forundt. Jeg må ærlig innrømme at det stikker dypt å både se bilder og lese det du skriver da min 11åring ser mer eller mindre identisk ut og det jeg gruer meg mest til er å miste han.

    Vi mistet for 1år siden min frues hund, og det er enda tungt til tider. Man blir så uendelig knyttet til disse flotte dyrene og de gir så mye glede og mange gode stunder med latter og smil.

    Hvilken rase var sin?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for omtanken alle sammen :)

    Hun var en blanding av Border Collie og Labrador, snill tvers i gjennom. Min mor er livredd hunder, men til og med hun kommenterte hvor snill den var :)

    Hun var blitt gammel de siste 3-4 årene, men jeg påstod alltid at hun skulle bli minst 18... Sist helg ble hun imidlertid ganske mye skrøpeligere og måtte som sagt ha hjelp til å komme seg ut. Onsdag kveld fant vi ut at det ikke var så mye annet å gjøre. Som fruen sa så ville hun uansett ikke byttet bort alle de gode dagene mot de få dårlige dagene nå på slutten. Hun var tross alt med oss veldig lenge...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.336
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Flott blanding som ofte fører til en fantastisk hund.

    Min er border collie og lapphund.

    16år er lenge, og ikke mange som får så lang tid med dem :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    begynner virkelig å se prima ut.

    har du tenkt til å gå for høy grad av absorbsjon, eller en blanding av absorbsjon og diffusjon?

    jeg bygget nylig to massive absorbenter som nesten likner på madrasser. hver av dem er cirka 180x110x20, er trukket med høyttalerstoff og fyllt med glava. de demper ekstremt mye, der de står i førsterefleksjon (men de skal etterhvert bak sweetspot. tror svaret for meg vil være en blanding av diffusjon og absorbsjon. jeg er litt opptatt av å beholde cymbal shimmer og attack i trommer o.l., samtidig som det ikke blir for mye etterklang heller. skal prøve meg frem med litt tynnere plater i førsterefleksjon, og eventuelt prøve å dra tynn plast rundt for å reflektere høye frekvenser, men absorbere nedover i mids.

    den tonale balansen ble veldig tiltet mot det mørke etter å ha satt opp monster-madrassabsorbentene.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette kan jeg alt for lite om, så det vet jeg ikke enda. Taket er satt med Rockfon platene og så blir det teppe på gulvet. Når anlegget har kommet på plass har jeg planer om å hyre inn litt eksperthjelp til det som trengs av målinger.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Dette kan jeg alt for lite om, så det vet jeg ikke enda. Taket er satt med Rockfon platene og så blir det teppe på gulvet. Når anlegget har kommet på plass har jeg planer om å hyre inn litt eksperthjelp til det som trengs av målinger.
    Om du har tynne rockfon plater i hele taket uten noe foran så blir fort rommet veldig dødt. Du får prøve deg frem :)


    Det begynner å se skikkelig bra ut nå! Kjenner misunnelsen komme krypende.
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det thohaug :)

    Jeg håper å bli ferdig med selve rommet i løpet av juni. Så blir det nok en del prøving og feiling når utstyret skal på plass. Om rommet blir for dødt får jo tiden vise, men da får man heller ta noen grep :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fruen er bortreist i helgen, så hva er vel mer naturlig enn å hente inn litt godt selskap. Burde vel heller jobbet i kjelleren, men det er viktig å kose seg litt også. Når jeg får en koffert med Motörhead glass levert på døren i tillegg så er det bare fryd og gammen :cool:

    image.jpg


    image.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet ikke, det var kompisen min som kjøpte dem. Mener han sa at de kom i fra en svensk nettbutikk.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Seriøst dette, hvordan er kvaliteten på glassene?
    Er nok ikke like ihuga motorhead fan men likte glssa.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Seriøst dette, hvordan er kvaliteten på glassene?
    Er nok ikke like ihuga motorhead fan men likte glssa.
    Nå er ikke jeg noen "glassekspert", men syns glassene virker greie de. Det er kameraten min som er størst fan av oss, men når han kjøpte disse så kunne jeg ikke være noe dårligere :rolleyes:

    Glassene er i alle fall utrolig kule, ingen skal påstå noe annet :cool:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.315
    Antall liker
    23.698
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått strukket opp alt av kabler og gjort ferdig alt av koblinger i taket. Jeg har skrudd de to dimmeaktuatorene til X-comfort rett i taket. Til projektor tok jeg med en cat-5 kabel ekstra i tilfelle man skulle få brukt for sånt.

    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn