Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Jeg spilte litt høyt kjapt i stad med 50% på C52 og da danset VU-meterne rundt 12W. Tenker du ca. 110 db/w pr. tårn?
    Litt usikker på alle momentene for en riktig beregnet følsomhet, men et element et oppgitt til 99 db/w
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Lenge siden jeg har vært noe aktiv. Men fulgte med tråden din sist. Og ser du fortsatt har gromme saker 😊 Misunner deg det lekerommet der 😄 Vil anta du ikke har naboer veldig tett på 😂
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Litt usikker på alle momentene for en riktig beregnet følsomhet, men et element et oppgitt til 99 db/w
    Nå spiller jeg halvhøyt her på 30% med mye bass og da peaker VU-meterne på 1.2W…

    Jeg skjønner ikke dette helt, men vil det pga. den økte følsomheten være bedre å koble det som jeg har gjort nå i stedet for å kjøre med 3 stk. forsterkere? Ting blir litt forenklet som det står nå... :unsure:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Lenge siden jeg har vært noe aktiv. Men fulgte med tråden din sist. Og ser du fortsatt har gromme saker 😊 Misunner deg det lekerommet der 😄 Vil anta du ikke har naboer veldig tett på 😂
    Takk for det :)

    Nei jeg har heldigvis ingen nærme naboer. Han som bor nærmest er ett år eldre enn meg og vi vokste opp sammen. Han spiller heldigvis mye oftere høyt enn meg, så jeg kommer aldri til å få klager derifra (y) 😁
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det :)

    Nei jeg har heldigvis ingen nærme naboer. Han som bor nærmest er ett år eldre enn meg og vi vokste opp sammen. Han spiller heldigvis mye oftere høyt enn meg, så jeg kommer aldri til å få klager derifra (y) 😁
    Høres bra ut 👍 Kjekt med slik nabo 😊 Siden sist har jeg flyttet fra hus til leilighet. Så da begrenser volum seg veldig 🙄 Men kan lytte slik at hvertfall fylden i lyden kommer frem uten å plage naboer. Men kjekkere med eget hus uansett. Så det får bli i fremtiden igjen. Evt en meget godt isolert leilighet 😄 Har du foresten stort sett bare Klipsch til dine McIntosh?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Skaff en forsterker som leverer solide 2000Watt nede ved 3 ohm. Det skulle holde til AC/DC sammen med en kasse Tuborg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Skaff en forsterker som leverer solide 2000Watt nede ved 3 ohm. Det skulle holde til AC/DC sammen med en kasse Tuborg
    Nå dro jeg skikkelig på med "godsangen" og da nærmet peak’ene seg 1200W streken. Jeg følte ikke at jeg trang mer…😁

    Midgard blokkene spiller forøvrig mye bedre enn forventet på P-39. Det kan være at det blir stående sånn en stund.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Høres bra ut 👍 Kjekt med slik nabo 😊 Siden sist har jeg flyttet fra hus til leilighet. Så da begrenser volum seg veldig 🙄 Men kan lytte slik at hvertfall fylden i lyden kommer frem uten å plage naboer. Men kjekkere med eget hus uansett. Så det får bli i fremtiden igjen. Evt en meget godt isolert leilighet 😄 Har du foresten stort sett bare Klipsch til dine McIntosh?
    Jeg har bare Klipsch i hus ja. P-39, Khorn, RF-3 og KSP-400 i backup (y)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du har funnet ditt kall i hifi jungelen altså 😊
    Ja jeg har i grunnen det, men det finnes helt sikkert bedre høyttalere. Da jeg fikk P-39 så følte jeg at lyden bare "satt" med en gang. Det skal mye til før jeg bytter ut dem, men de andre jeg har er jeg ikke gift med… ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja jeg har i grunnen det, men det finnes helt sikkert bedre høyttalere. Da jeg fikk P-39 så følte jeg at lyden bare "satt" med en gang. Det skal mye til før jeg bytter ut dem, men de andre jeg har er jeg ikke gift med… ;)
    Man får jo ofte en lyd man blir komfortabel med. Og da er det ingenting i veien for å holde seg til det 😊 Selv har jeg nok byttet mye mer enn jeg burde gjennom. Tiden. Men jeg har plukket ut mine favoritter og hvilken lyd jeg liker. Det er jo litt det denne hobbyen er. Finne sin preferanse og kose seg glugg 😄
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    13 måneder etter innkjøp av MINIDSP SHD og PC, så fikk jeg endelig tak i hjelp til å komme i gang. Som sagt tidligere så er jeg ikke spesielt glad i PC, men med kyndige folk ser det veldig lett ut. Tipper det gikk maks. 20 min før menyen til SHD dukket opp PC’en…

    Det verste er at jeg holdt på å selge den i halvfylla natt til lørdag. Jeg fikk heldigvis besinnet meg og måtte ha litt betenkningstid. Med veldig dårlig samvittighet måtte jeg meddele den potensielle kjøper at den ikke var til salgs. Heldigvis hadde han funnet en annen "boks" som var bedre egnet til hans formål, så da løste det seg greit. Så får vi se etterhvert om dette blir overkommelig… :unsure: :eek:

    BE5072AC-DA15-44D9-87B9-8A6BC87ED755.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fruen har kveldsvakt i dag, så det var i grunnen meningen å eksperimentere mer med effektforsterkerne på subbene. Når jeg endelig fikk sjansen til litt PC hjelp så var jeg forøvrig ikke sen med å takke ja. Neste ledige stund så får jeg koble inn SHD’en og se om jeg får den til å virke. Så vil jeg se hvordan 1 stk. Crown K2 takler å drive alle subbene med hver stack parallellkoblet.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Nå dro jeg skikkelig på med "godsangen" og da nærmet peak’ene seg 1200W streken. Jeg følte ikke at jeg trang mer…😁
    Midgard blokkene spiller forøvrig mye bedre enn forventet på P-39. Det kan være at det blir stående sånn en stund.
    P-39 spiller forrykende bra......og størrelsen er bare lekker, men blir ikke det litt som å banne i kjerka når McIntosh gjør seg best som sub-amp og hønngamle klasse-D settes på raffinerte P-39? :unsure:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vis subbene er så lett match kan jo kanskje to mindre monoblokker fra mctosk funke? 600w for eksempel.. noe billigere galskap? ;)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Flotte høyttalere men undres litt over vinklingen til lytteposisjon og avstand mellom høyttalerne ?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    13 måneder etter innkjøp av MINIDSP SHD og PC, så fikk jeg endelig tak i hjelp til å komme i gang...
    Det blir spennende å følge med om du får Dirac til å funke fasemessig i ditt oppsett... :unsure:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    men blir ikke det litt som å banne i kjerka når McIntosh gjør seg best som sub-amp og hønngamle klasse-D settes på raffinerte P-39? :unsure:
    Bann i din egen kirke du. Hvor har jeg skrevet det? :unsure: :giggle:

    Jeg skrev at Midgard blokkene spilte bedre enn forventet. Dette lille forsøket ble uansett gjort for å se om MC1201 blokkene klarte å dra alle disse subbene greit. Jeg hadde ikke tenkt på at følsomheten øker med å parallellkoble elementene, så her lærte jeg litt. Du trenger ikke å miste nattesøvnen med tanke på McIntosh. Jeg kommer fremdeles til å bruke dem og kanskje blir det McIntosh til subbene også...(y) 😅
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vis subbene er så lett match kan jo kanskje to mindre monoblokker fra mctosk funke? 600w for eksempel.. noe billigere galskap? ;)
    Det er "dessverre" det jeg har begynt å gruble på. Vil det kunne holde med MC601 eller feks. MC452 til subbene? :unsure: ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Flotte høyttalere men undres litt over vinklingen til lytteposisjon og avstand mellom høyttalerne ?
    Høyttalerne er vinklet direkte mot lytteposisjon. Jeg har vekslet litt mellom at høyttalerne peker mot skuldrene og direkte mot lytteposisjon, men akkurat nå står de rett imot. Jeg sitter i en tilnærmet likesidet trekant med ca. 2,6m mellom høyttalerne og det samme fra h.t. til ørene.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bildene lyger kanskje litt. Ser ut som de står mye nærmere hverandre enn de egentlig gjør. Store og høye høyttalere. Hadde de vært lavere, hadde en tenkt at de hadde grei avstand 😅 Litt det samme hos meg.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Bildene lyger kanskje litt. Ser ut som de står mye nærmere hverandre enn de egentlig gjør. Store og høye høyttalere. Hadde de vært lavere, hadde en tenkt at de hadde grei avstand 😅 Litt det samme hos meg.
    Ja bildene lyver nok litt, men det ser man ikke så enkelt selv... ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det verste med store subber er at de forsvinner for eieren etterhvert, tenker knapt nok på tårna mine selv om de står og tar en del plass. De står dog med ~3,5 meter avstand til hverandre. :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det verste med store subber er at de forsvinner for eieren etterhvert, tenker knapt nok på tårna mine selv om de står og tar en del plass. De står dog med ~3,5 meter avstand til hverandre. :)
    Jeg har også ca. 3,5m mellom subbene og da som sagt ca. 2,6m mellom høyttalerne (c-c) :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har de jo oversvømmet finn før jul, bare en overpriset 312 der nå.
    Ja det har ligget ute flere 452 i nyere tid, men selvsagt ikke nå. Jeg får se hva som dukker opp etterhvert.

    Jeg skal jo uansett trappe ned på handlingen i år, så dette er kanskje ikke den beste starten... :unsure: 😅
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja det har ligget ute flere 452 i nyere tid, men selvsagt ikke nå. Jeg får se hva som dukker opp etterhvert.

    Jeg skal jo uansett trappe ned på handlingen i år, så dette er kanskje ikke den beste starten... :unsure: 😅
    Men har ikke du et sett 501?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg skal jo uansett trappe ned på handlingen i år, så dette er kanskje ikke den beste starten... :unsure: 😅
    Det var det eneste nyttårsforsettet jeg hadde i år og det er brutt alt .... 😅
    Fin start med åtte bass-elementer, to sub-forsterkere og en dsp, handla et par diskanter i desember 21 også så jeg må vel ha to par mellomtonedrivere til de 😝
    Alt dette tilsammen koster jo mindre enn en brukt mc452 da ....
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Huff jeg kjenner meg igjen. Jeg startet med Toskeboksen C52 rett etter nyttår og nå har jeg to pakker på vei. En "mirakelboks" og en Crown K2 jeg fant på ebay. Jeg skal som sagt trappe ned i år og så har vi ikke kommet ut av januar en gang... 🙈 :censored:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Om det er en trøst, blir den boksen dyr for meg.:confused: Forfengelig som jeg er sitter jeg for tiden å forfatter en Toskehandleliste for å fylle tomrommet.
    Ja jeg har skjønt at du har noe på gang, men hvis det er en hel liste så blir det jo ekstra spennende å følge med fremover :unsure: 😜
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    På onsdag kveld måtte Midgard blokkene inn igjen i hjemmekinoen og i går kveld ble MC1201 koblet tilbake på P-39 mens jeg nå har koblet 1 stk. Crown K2 på alle subbene. Den er oppgitt til 1250W i 2 ohm så på papiret skal den være like kraftig som MC’ene. Det føles litt merkelig å koble opp 1 stk. i stedet for 3 stk. når det er samme subbene som skal drives, men sånn går no dagan…

    Fruen var hjemme så det ble bare spilt litt på lavt nivå. Umiddelbart så er susingen fra subbene nesten borte med 1 stk. K2 i stedet for 3 stk. De må også ha en del høyere gain enn MC’ene for jeg måtte justere ned volumet ganske godt på Velodyne SMS-1. Da står K2 innstilt på laveste Input Sensitivity som er 26 dB. Jeg får nok dratt på litt Ila helgen, så får vi se hvordan K2’en klarer seg. Jeg har en følelse av det går ganske bra. Jeg håper i alle det så får jeg kanskje roet meg ned litt med tanke på nye oppgraderinger… :eek: :giggle:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Mens de fleste går "framlengs" med DSP går jeg baklengs med "ASP". Jeg har en lilletå på vei inn i DSP verden, men dette er jeg mer komfortabel med. Det er kanskje litt ironisk at 2 dager etter at jeg har kjøpt meg "Ekkvalizer" så får jeg hjelp til å få i gang DSP’en..:ROFLMAO:

    I går så var det først ut med hunden og så ble det et ørlite "vorspiel" med fruen. Så var det Biff og Quiz på Bykle Hotell og da gjelder det å støtte opp i disse tider. Jeg ville faktisk heller hatt mine fredagspils i kjelleren, men det er kanskje et dårlig tegn…:unsure: 👴 :giggle:

    F… det flott det hadde blitt med McIntosh stands under blokkene, men med en pris på $3000 pr stk så håper jeg at jeg lar den ballen ligge..

    A3784237-B808-49AB-B897-48D6CCCC52F4.jpeg
    9FD0CC60-86B3-4517-AFC4-A732070FC67F.jpeg
    5FFEFF02-8DA9-4A4A-8E40-499701AB4CC9.jpeg

    8A35EED9-F40C-4B76-8CA0-9295B72E745C.jpeg
    BE163C6B-5962-4E1D-A6EC-E72A94E1E2AA.jpeg
    75CB9FBB-50A3-421B-AD4E-23A5B767A57E.jpeg
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn