Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Noen småjusteringer er tatt med bla. ny runde med romkorreksjon. Jeg har jo flyttet surroundhøyttalerne opp på veggen og senteren er flyttet høyere opp med den nye stereobenken. Jeg har ventet med dette til alt av akustikkplater var på plass. Jeg tok bare seks målinger, to i hver sitteplass i sofaen. Etter tips tidligere hadde jeg lagt et pledd oppå seteryggen. Jeg pleier alltid å justere frontene opp til null og øke de andre kanalene tilsvarende. Surroundlyden sitter bra nå virker det som, men jeg må få sett et par filmer før jeg kommer til noen endelig konklusjon.

    IMG_0169.jpg


    IMG_0170.jpg


    IMG_0171.jpg
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Tipset med nivå justeringen må prøves ut. :)

    Forstår jeg det riktig at du justerer frontene til null, uansett utgangspunkt, også justerer du de andre kanalene etter? Altså i eksemplet ovenfor så ser det ut til at du har plusset på 7 for alle de andre kanalene. Gjør du dette selv om du etter kalibrering får frontene på f.eks -15dB?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja jeg justerer frontene til 0 og de andre kanalene tilsvarende opp, som 7 i dette tilfelle. Det har nok ikke noe å si med mindre man er hissig på volumet. Jeg kan finne på å dra på oppimot max en sjelden gang og det vil man ikke oppnå når volumet er skrudd ned under romkorreksjon. Subkanalen derimot lever sitt eget liv. Der justerer jeg volumet kontinuerlig via Velodyne SMS-1.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan synes du det fungerer å bruke Audyssey-RK når du spiller musikk i to kanaler ?

    Ellers så er det alltid spennende når en ny runde med kalibrering skal gjennomføres ja :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg driver å veksler mellom Audyssey av/på og det samme med Dynamic EQ/Volume og får ikke bestemt meg helt på hva jeg liker best. Har man først spilt litt med dette aktivert høres det fort litt blodfattig ut når man slår det av, selv om det sikkert er det med mest "hi-fi korrekte" :rolleyes:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg driver å veksler mellom Audyssey av/på og det samme med Dynamic EQ/Volume og får ikke bestemt meg helt på hva jeg liker best. Har man først spilt litt med dette aktivert høres det fort litt blodfattig ut når man slår det av, selv om det sikkert er det med mest "hi-fi korrekte" :rolleyes:
    Ok , skjønner - det er litt det samme med Yamaha også synes jeg. Av og til er det best med YPAO korrigeringen , og av og til uten.

    Siden du endrer på kanalnivået ditt etter kalibrering , så vil kanskje det påvirke effekten av dynamic EQ i en eller annen retning vel...?
    Bortsett fra det så skal det jo ikke ha noe betydning selvsagt.

    Yamaha tar ikke hensyn til noe eksakt nivå virker det til. Dem setter fronter til 0 db , og kalibrerer resten etter det hvis det lar seg gjøre.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet ikke helt hva Dynamic EQ gjør, men det er vel en form for variabel loudness funksjon som justeres etter volumet?

    Nå har jeg byttet litt frem og tilbake igjen og det blir stort sett best/mest naturlig med alt avslått. Dynamic EQ gjør seg på veldig lave volum da man får frem en ganske tydelig bass. Når man skrur opp grøter set seg til mer og man må ev. justere ned bassvolumet. Man kan kun velge Dynamisk EQ når Audyssey er aktivert.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke helt hva Dynamic EQ gjør, men det er vel en form for variabel loudness funksjon som justeres etter volumet?

    Nå har jeg byttet litt frem og tilbake igjen og det blir stort sett best/mest naturlig med alt avslått. Dynamic EQ gjør seg på veldig lave volum da man får frem en ganske tydelig bass. Når man skrur opp grøter set seg til mer og man må ev. justere ned bassvolumet. Man kan kun velge Dynamisk EQ når Audyssey er aktivert.
    Ja det er en slags variabel loudness funksjon. Yamaha har noe av det samme med sin "YPAO-volume".
    Den fungerer også ganske ok , men det kommer litt an på hva man hører på. På MV-20 og høyere påvirker den ikke i det hele tatt ser det ut til. På lavere volum legger den på mer og mer fylde nedover , og er innspillingene basstunge i utgangspunktet så blir det i overkant sidrumpa ja.

    Og det er nok kanskje litt av denne balansen du kan forstyrre med å endre kanalnivået ift. det Audyssey har satt.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har i kveld koblet opp de to MC252'ene som monoblokker på hver sin surroundhøyttaler. Det er kun den ene som har vært i bruk til nå. Jeg kunne velge innstilling mellom Mono (Brigded) og Mono (Bi-amp). Jeg vet ikke forskjellen, men endte tilfeldigvis på Bridged. Da brukes begge 2-ohms uttakene siden det er en 4-ohms høyttaler som tilkobles. Volumet økte i alle fall betraktelig og måtte justeres ned noen hakk. Jeg kjørte like godt en ny runde med Audyssey og tok alle 8 målingene i sofaen. Har justert opp volumet på de forskjellige kanalene som jeg pleier.




    Her er forøvrig bilde av koblingene på den ene 252'en.

     

    Vedlegg

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Bridget kobles xlr ut fra den ene siden til inn på den andre siden, blir da i praksis en monoblokk. Da ganges effekten opp og biamping er ikke lenger en mulighet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vet ikke helt hva Dynamic EQ gjør, men det er vel en form for variabel loudness funksjon som justeres etter volumet?

    Nå har jeg byttet litt frem og tilbake igjen og det blir stort sett best/mest naturlig med alt avslått. Dynamic EQ gjør seg på veldig lave volum da man får frem en ganske tydelig bass. Når man skrur opp grøter set seg til mer og man må ev. justere ned bassvolumet. Man kan kun velge Dynamisk EQ når Audyssey er aktivert.
    Ja det er en slags variabel loudness funksjon. Yamaha har noe av det samme med sin "YPAO-volume".
    Den fungerer også ganske ok , men det kommer litt an på hva man hører på. På MV-20 og høyere påvirker den ikke i det hele tatt ser det ut til. På lavere volum legger den på mer og mer fylde nedover , og er innspillingene basstunge i utgangspunktet så blir det i overkant sidrumpa ja.

    Og det er nok kanskje litt av denne balansen du kan forstyrre med å endre kanalnivået ift. det Audyssey har satt.
    Dynamic eq syntes jeg høres ut som en dårlig loudness funksjon men vet det er mange som liker den, spilles det på lavt volum kan det jo kanskje være noe men det jo sjelden gøy :) For de som vil dra det hele videre når det gjelder RK er jo Dirac en n.y.d.e.l.i.g sak ;D https://www.minidsp.com/images/documents/DDRC-88BM User Manual.pdf
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Bridget kobles xlr ut fra den ene siden til inn på den andre siden, blir da i praksis en monoblokk. Da ganges effekten opp og biamping er ikke lenger en mulighet.
    Mulig vi misforstår hverandre litt, men her kan man velge mellom to forskjellige måter å koble den som monoblokk på. Mono (Bi-Amp) er anbefalt på høyttalere med en impedans på 4ohm eller lavere, mens Mono (Brigded) er anbefalt på høyttalere med en impedans på 4ohm eller høyere. Jeg mener å huske at Mono (Bi-Amp) også kalles for Mono Paralell. Den er oppgitt til 500W i begge "mono-koblingene".
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet ikke helt hva Dynamic EQ gjør, men det er vel en form for variabel loudness funksjon som justeres etter volumet?

    Nå har jeg byttet litt frem og tilbake igjen og det blir stort sett best/mest naturlig med alt avslått. Dynamic EQ gjør seg på veldig lave volum da man får frem en ganske tydelig bass. Når man skrur opp grøter set seg til mer og man må ev. justere ned bassvolumet. Man kan kun velge Dynamisk EQ når Audyssey er aktivert.
    Ja det er en slags variabel loudness funksjon. Yamaha har noe av det samme med sin "YPAO-volume".
    Den fungerer også ganske ok , men det kommer litt an på hva man hører på. På MV-20 og høyere påvirker den ikke i det hele tatt ser det ut til. På lavere volum legger den på mer og mer fylde nedover , og er innspillingene basstunge i utgangspunktet så blir det i overkant sidrumpa ja.

    Og det er nok kanskje litt av denne balansen du kan forstyrre med å endre kanalnivået ift. det Audyssey har satt.
    Dynamic eq syntes jeg høres ut som en dårlig loudness funksjon men vet det er mange som liker den, spilles det på lavt volum kan det jo kanskje være noe men det jo sjelden gøy :) For de som vil dra det hele videre når det gjelder RK er jo Dirac en n.y.d.e.l.i.g sak ;D https://www.minidsp.com/images/documents/DDRC-88BM User Manual.pdf
    Dirac er sikker veldig bra, men godt utenfor hva jeg ønsker å sette meg inn i :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Bridget kobles xlr ut fra den ene siden til inn på den andre siden, blir da i praksis en monoblokk. Da ganges effekten opp og biamping er ikke lenger en mulighet.
    Mulig vi misforstår hverandre litt, men her kan man velge mellom to forskjellige måter å koble den som monoblokk på. Mono (Bi-Amp) er anbefalt på høyttalere med en impedans på 4ohm eller lavere, mens Mono (Brigded) er anbefalt på høyttalere med en impedans på 4ohm eller høyere. Jeg mener å huske at Mono (Bi-Amp) også kalles for Mono Paralell. Den er oppgitt til 500W i begge "mono-koblingene".
    Beklager feilinformasjon, jeg gikk ut fra at det betydde det samme som i dp verden, det var tydeligvis ikke helt feil.
    Biamp på dp vil si å kjøre eks. venstre kanal inn på begge trinnene i en stereo effekt og sende signalet fra det ene trinnet til low og det andre til high innput på høytalere som er konstruert for biamp.
    Brokobling kobler sammen begge trinnene i en stereo effekt og denne opererer da som en monoblokk.
    Men her er det forskjeller mellom de fabrikantene har jeg nå lært ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her kan man velge med denne bryteren på baksiden av forsterkeren. Så velger man utganger iht. impedans på høyttaler og hvilken "Mono-kobling" man har valgt. Bi-amping blir noe annet ja :)

     

    Vedlegg

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ok kjenner ikke til denne, ser nå de er bygd opp veldig forskjellig. dp har xlr inn og xlr ut for begge kanalene. Man kan da koble sammen høyre og venstre kanal via disse enten som bridge eller for biamp, et helt annet prinsipp.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har "oppgradert" på kabelfronten, men kun av estestiske grunner. Kjøpt in Link kabler fra Lsound, både strøm og XLR. Her er forskjellen og visuelt ble det meget bedre! Kabeljåleri kan man kanskje kalle det...:confused:

    IMG_0275.jpg


    IMG_0276.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nei, men det kan jeg i grunnen ikke uttale meg om heller. Jeg er i utgangspunktet kabelskeptiker og har liten tro på større forskjeller her. Kablene ligger vel i utgangspunktet også i noenlunde samme prisklasse og ble som sagt kun skiftet av estetiske grunner.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Til noe annet, så har jeg skjøvet sofaen 40 cm lenger frem nå og førsteinntrykket av det er merkbart. Jeg sliter litt med "trøkket" i lytteposisjon da det virker som at sofaen står (har stått...) i en ugunstig posisjon. Jeg har mer bass både foran og bak sofaen, men skulle praktisk sett hatt den omtrent der den var...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en del overskudd av div. kabler nå, så jeg må få ut fingern og prøve å få solgt unna litt etterhvert. Jeg la ut 6 stk. av mine "gamle" strømkabler på Torget søndag morgen og de ble solgt ganske fort. Når man roter litt rundt i div. skuffer og skap så dukker det ene etter det andre opp. Noe er til og med helt nytt...:rolleyes:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er en stund siden jeg kjøpte den, men jeg har først nå fått ut finger'n og koblet opp en DSPeaker Anti-Mode som erstatter 2 stk. Velodyne SMS-1. Jeg har bare rukket å kjørt et par runder med autokalibrering i en posisjon. Jeg har fremdeles minst bass i lytteposisjon...:rolleyes:

    IMG_0451.jpg


    IMG_0456.jpg


    IMG_0457.jpg


    IMG_0455.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Auda - den dippen ved 50hz ødelegger nok en god del ja :(
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.085
    Antall liker
    20.349
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjør advanced kalibrering. Og fullrange selv om du kun kjører med subbene. Sett så House kurve slik at du hever området før og etter dippen.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takker for tips. Jeg blir bortreist i helgen, men jeg får sette meg ned å prøve litt forskjellig etterhvert :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.085
    Antall liker
    20.349
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kunne forresten tenkt meg en tur å hørt oppsettet ditt. Bare synd vi bor så langt unna hverandre. Og at jeg ikke kjører bil...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Mogreina er vel oppe ved Gardermoen et sted? Jeg har nesten 40 mil opp der, så det blir kanskje litt langt ja :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kom forøvrig over et basselement til P-39F på Torget. Det ble en byttehandel i et par strømkabler jeg hadde ute for salg. Jeg trenger det jo ikke sånn sett, men det kan jo være kjekt å ha en vakker dag...:rolleyes:

    image.jpg


    IMG_0462.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.085
    Antall liker
    20.349
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mogreina er vel oppe ved Gardermoen et sted? Jeg har nesten 40 mil opp der, så det blir kanskje litt langt ja :)
    Stemmer det. Måtte blitt en helg. Får se litt på det til sommeren kanskje. Ditt system er et jeg har lysst å høre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.085
    Antall liker
    20.349
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Steike her var det orden i salaten.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    24.493
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg byttet ut alt av kabler til sort farge, kun av estetiske grunner. Det ser kanskje ikke så pent ut nå heller, men det er i alle fall ingen farger som stikker seg ut om man kikker bakom racket. Strømkabler til alle McIntosh produktene og alt av signalkabler er byttet ut til typen Link som Lsound selger.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Faen altså , en slik " Macprofessor" har jeg lyst på altså....

    Ellers flott orden her ja :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn