Politikk, religion og samfunn Dokumentar på NRK :: Frontkjempere :: Får slakt i Debatten

U

Utgatt24668

Gjest

Programmet til NRK får slakt, selv av historikere som er medvirkende, her lenket til kommentar fra Sigurd Stenwig. De har ikke blitt hørt mener de.

Også Nina Grünfeld er misfornøyd.

https://www.aftenposten.no/kultur/i...-laget-dokumentarer-om-krigen-dette-mener-hun

Jeg har sett dokumentaren, debatten og lest kritikken. Min vurdering er at dokumentaren er uvanlig lite dømmende mot alle de som ble dømt for landssvik. For første gang har jeg lest eller sett en dekning av krigen som ikke legger til grunn at alle disse var forbrytere. Det overrasket meg, på samme måte som at kritikken som kom i etterkant ikke overrasker meg. Fordi, i Norge opplever jeg at vi har hatt et temmelig sort/hvitt syn på dette. Med tilbakevirkende kraft så har vi en klar fasit på hva som er riktig og galt. Alt må sees ut fra at disse menneskene er krigsforbrytere, og kun da har vi en saklig debatt å gå videre på.

Glemt er jødehatet som var godt forankret i Norge og hele Europa før krigen, eller en svært utbredt unnlatelsessynd blant mange nordmenn under krigen. Som eks - de fleste lærere i Norge underviste i propaganda med få eller ingen protester. Da er det godt å behandle alle "tyskertøser" som udyr og ta fra dem statsborgerskapet samt dømme alle frontkjempere som forbrytere. De ble mange escape goats etter krigen for å si det slik.

Jeg synes at dokumentaren får fram ulike personlighetstyper. Det kommer godt fram hvem som er ideologiske nasjonalsosialister, uten at dette blir uttalt eksplisitt, og hvem som hadde ulike motiver samt en god del naivitet. Jeg tror det er en del sterke følelser og protester mot en balansert dekning, fordi vi ennå ikke er i stand til å ha en balansert debatt, der en god del synder ikke tåler dagens lys.

Jeg er selv oppvokst med nære familerelasjoner som selv ble sendt til konsentrasjonsleir fordi de hjalp jøder under krigen, begge overlevde, og hadde en ganske så annen virkelighetsforståelse enn den som ble etablert i Norge som sannhet.
 
Sist redigert av en moderator:

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
426
Berettiget kritikk av en dokumentar som løfter landsvikerne til heltestatus.
I dokumentaren berettiger de seg for å kjempe for tyskerne med at de kjempet mot bolsjevismen, men nazismen sto nok sterkt også for de nordmenn som var i tysk uniform. Ikke ulikt hvordan dagens populister har konspirasjonsteorier som de bruker for å berettige sine synspunkter.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Om man er interessert i ting som ikke nødvendigvis skjedde ved fronten, men mer i kulissene kan man lese "Due og Drone" av Kjartan Fløgstad.

Fra anmeldelsen i Stavanger Aftenblad:

Endå meir kontroversielt er venteleg det materialet forfattaren presenterer når det gjeld norsk industri under hakekorset. For her dokumenterer Kjartan Fløgstad at Norsk Hydro under krigen samarbeidde med IG Farben som leverte giftgassen Zyklon B til Auschwitz, han vengeristar Oslo-konsortiet og ser investorar som skipsreiarane Thomas Fearnley, Fred Olsen og A. F. Klaveness, godseigar F. M. Treschow, tobakksfabrikant Johan H. Andresen og Jens P. Heyerdahl, styremedlem i både Norsk Aluminium Company og Storebrand, etter i saumane.

Då desse gode nordmennene i 1941 kjøpte tyske industriaksjar var kursen 180 kroner. Då Oslo-konsortiet realiserte Auschwitz-gevinsten sin 30 år seinare, var pålydande 520 kroner. Ingen skal såleis kunna påstå at det ikkje kom noko godt ut av brotsverka til Det tredje riket. Spør bare dei jøssingane som tente seg rike på å gå inn i rolla som krigsprofitørar, men som i ettertid ikkje blei dømde for økonomisk landssvik av den norske staten med leiande AP-politikarar som O.C. Gundersen og Jens Christian Hauge i spissen. At brakkebaronen Ditlef Lexow blei domfelt, syner at det er skilnad på ein sosial oppkomling og gode nordmenn med ein solid familieformue og politiske allierte i ryggen.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Berettiget kritikk av en dokumentar som løfter landsvikerne til heltestatus.
I dokumentaren berettiger de seg for å kjempe for tyskerne med at de kjempet mot bolsjevismen, men nazismen sto nok sterkt også for de nordmenn som var i tysk uniform. Ikke ulikt hvordan dagens populister har konspirasjonsteorier som de bruker for å berettige sine synspunkter.
- De framstår overhodet ikke som helter i dokumentaren. Flere krigsforbrytelser er dokumentert og diskutert av både dem selv og historikere.
- Flere av dem sliter med å forklare seg i intervjuene.
- Riktignok diskuteres det med rette om alle disse kan kalles landssvikere, igjen av historikere.
- Hvis jeg savner noe i dokumentaren, så er det nordmenn sin generelle holdning og unnlatelser, og påvirkninger i samfunnet ellers. Jeg synes for mange slipper alt for billig unna ved å løfte disse fram som nazister og forbrytere. Kanskje det er nettopp derfor mange opprettholder en urimelig hard dom over en hel gruppe mennesker, fordi de selv eller deres foreldre ikke tåler dagens lys.

Spetalen er spissformulert, men får fram på denne måten poengene på en enkel måte. Jeg sier meg enig i det meste her, selv om han mister en del viktige nyanser på veien.

 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
616
Antall liker
426
Synes de framstilles i retning av helter, når det dramatiseres til at seeren skal få sympati med dem. Om de er krigsforbrytere etter juridiske normer, er noe som kan diskuteres til dovre faller. Men det moralske valget de har gjort taler for seg selv.

Det er stor mangel på kritiske spørsmål til de som kriget for tyskerne. Spesielt med tanke på om de sympatiserte med nazistiske idealer, og om de fortsatt gjør det.
Det legges stor vekt på at de har vært gjennom store påkjenninger i krigen, og lite om den parten som de kriget mot.

Spetalen snakker om dette fra sitt synspunkt i Oslo, her i nord så var synet på tyskerne en helt annen. De virkelig tøffe gutta på skauen var vanlige folk i nord-troms og Finnmark.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.127
Jeg har sett bare deler av dokumentaren, og lest deler av kritikken. Siden de i dokumentaren forteller hva premissene er og følger dem, synes jeg den er svært interessant. Disse menneskene er dømt tidligere, så jeg synes ikke det er nødvendig å dømme dem igjen. Frontkjemperne forteller sin versjon av historien, og det gir en del interessant informasjon. Informasjonen er ikke helt komplett, men det er heller ikke intensjonen. Der har man andre kilder. Men jeg er som regel mer interessert i fakta enn fordømmelser.

Det er jo mange som også ønsker å gjøre de som kjempet for Stalin til helter, som om Stalin var så mye bedre enn Hitler.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men du glemmer en ting her; Stalin okkuperte ikke Norge og avsatte ikke en lovlig valgt norsk regjering. Deri ligger forskjellen som selv en overbevist antisemitt og antibolsjevist burde være i stand til forstå den potensielle konsekvensen av dersom han velger å støtte okkupanten. Uansett hvilken rasjonalisering man gjør for det valget man gjorde; denne kommer man ikke unna. Det heter høyforræderi.

Finnene slåss mot Stalin. Har ikke noe problem med å se de som helter. Alt koker ned til lov og rett.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JMM
U

Utgatt24668

Gjest
Tyskerne okkuperte Norge ja, og det er klart at motivene til NS og de som ble vervet inn i Waffen SS må diskuteres. Det er uten tvil at de må holdes moralsk ansvarlig for dette.

Spørsmålet er om alle av dem med rette kan kalles landssvikere. Flere av dem kjempet for Norge, og ikke alle samtykket med Nasjonalsosialismen.

Og så synes jeg at "vi" nordmenn er for dårlige til å analysere holdingene i Norge i tiden før krigen. Mange støttet Hitler før krigen, og samtykket i hans tankesett. Vi hadde til og med en norsk lov som forbød jøder å komme inn i landet. Hvordan våre egne holdninger (ikke kun Qusling eller utysker) påvirket disse soldatene, ja det er noe vi ikke diskuterer.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Det er vel bare NS folk som vil hevde at Norge ikke var i krig m Tyskland til 45
Så ikke bare kjempet frontkjemperne for vår fiende, men Russland fra 41 var faktisk Norges allierte som de kjempet mot.
Men de fikk sin straff, og som alle kriminelle som har sonet har også de retten til å leve normalt i samfunnet.
Behandlingen av krigsprofitører som i stor grad gikk fri, og behandlingen av "tyskertøser" og krigsbarn derimot
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Som Groucho Marx sa det:
I find television very educational
Every time there is a show on
I sit down to read a book!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
Man må huske på at før Finland gikk i allianse med Tyskland var norske frontkjempere helter. De sloss jo mot den (den gang også) fæle kommunismen. De ble bokstavelig talt tatt til fange og tvunget inn i tysk tjeneste. Et annet moment er at dette var svært unge mennesker som også var fulle av eventyrlyst. De fleste soldater under 2. verdenskrig var nærmest for guttunger å regne.
Min mor opplevde den tyske invasjon på nært hold og de syntes nesten synd på de tyske guttene, pur unge og utsultet. Selvfølgelig ble de sett på som fiender, men med en bitteliten del sympati. Hun husket spesielt en episode hvor noen tyske gutter nærmest robbet en butikk for smør, som de spiste uten noe annet inntil.
Frontkjemperne er borte nå, det er svært få av dem som lever og de som lever er meget gamle. La dem være i fred, ikke døm, men se heller på hvordan ting ble som det ble.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.365
Sted
Interiore Simplicitate
Ble det ikke sagt på Debatten i går at snittalderen for nordmenn som meldte seg til SS-tjeneste var 25 år?

Jeg har også tenkt at dette i stor grad dreide seg om eventyrlystne guttunger, men ikke så sikker på at det var sånn allikevel.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Mange av de som dro var medlemmer av NS og derved nokså fanatiske antikommunister. Man må også se på at dette startet under vinterkrigen i Finland i -39, ei god stund før invasjonen i Norge. For en del var det nok uten tvil også en slags underlig form for eventyrlyst. NS medlemmene støttet i stor grad tanken om et storgermansk rike, og deltok også i omfattende grad som medløpere og angivere under okkupasjonen, da de faktisk trodde at tyskerene skulle vinne. De langt fleste fikk også sin straff for dette.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Og så synes jeg at "vi" nordmenn er for dårlige til å analysere holdingene i Norge i tiden før krigen. Mange støttet Hitler før krigen, og samtykket i hans tankesett. Vi hadde til og med en norsk lov som forbød jøder å komme inn i landet. Hvordan våre egne holdninger (ikke kun Qusling eller utysker) påvirket disse soldatene, ja det er noe vi ikke diskuterer.
Dette er jeg helt enig i. I Frank Aarebot supre foredrag: https://www.nrk.no/video/DVST30000014 var noe av hans poeng at man må forstå handlingene utifra datidens samfunn og ikke være etterpåklok. Tyskland hadde mange sympatisører i Norge og det var overhodet ikke opplagt at vi ville bli allierte med England. Tvert imot var det vel mange som følte at britene truet vår nøytralitet og så vel positivt på at Tyskland skulle "redde" oss. I tillegg var jo ikke dette den totale utslettelseskrigen på slutten av 30-tallet. Forøvrig var jo antisemittisme og generell rasisme en utbredt holdning i stort sett alle land og jeg har i allefall alltid tatt det for gitt at mange synes det var helt fint at Tyskland tok "ansvar" for dette.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Joda, britene angrep jo Altmark i norsk farvann. Og vet dere hvilken pilot som oppdaget Altmark i Jøssingfjorden? Jo, faren til Mick Fleetwood.

Sånn, så har vi fått tråden tilbake til noe musikkrelatert.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Tenker dessuten at det er viktig å se at en del strømninger i dagens samfunn over store deler av verden, igjen tar opp i seg flere av de forskrudde ideene som førte til 30 og 40-tallets katastrofale hendelser.
Utrolig viktig å stå opp i mot forenklingen, løgnene og "oss mot dem"-tankegangen som oversvømmer deler av verden for tiden.

En sterk, fri, uavhengig presse, et åpent ordskifte, og høyt toleransenivå er essensielt å beholde.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Tyskerne okkuperte Norge ja, og det er klart at motivene til NS og de som ble vervet inn i Waffen SS må diskuteres. Det er uten tvil at de må holdes moralsk ansvarlig for dette.

Spørsmålet er om alle av dem med rette kan kalles landssvikere. Flere av dem kjempet for Norge, og ikke alle samtykket med Nasjonalsosialismen.

Og så synes jeg at "vi" nordmenn er for dårlige til å analysere holdingene i Norge i tiden før krigen. Mange støttet Hitler før krigen, og samtykket i hans tankesett. Vi hadde til og med en norsk lov som forbød jøder å komme inn i landet. Hvordan våre egne holdninger (ikke kun Qusling eller utysker) påvirket disse soldatene, ja det er noe vi ikke diskuterer.

Dette er jeg helt enig i. I Frank Aarebot supre foredrag: https://www.nrk.no/video/DVST30000014 var noe av hans poeng at man må forstå handlingene utifra datidens samfunn og ikke være etterpåklok. Tyskland hadde mange sympatisører i Norge og det var overhodet ikke opplagt at vi ville bli allierte med England. Tvert imot var det vel mange som følte at britene truet vår nøytralitet og så vel positivt på at Tyskland skulle "redde" oss. I tillegg var jo ikke dette den totale utslettelseskrigen på slutten av 30-tallet. Forøvrig var jo antisemittisme og generell rasisme en utbredt holdning i stort sett alle land og jeg har i allefall alltid tatt det for gitt at mange synes det var helt fint at Tyskland tok "ansvar" for dette.
Mye enig, i dette. Frank Aarebrot var i alle de år jeg kjente ham fra tidlig 90-tall veldig opptatt av all urett begått under krigsoppgjøret og i tiårene etter. Ikke minst hvor dårlig tyskertøser og krigsseilere ble behandlet sammenliknet med krigsprofitører som Kjølner-familien (Adelsten) i Tønsberg.

Frankens klare tanke og tale er dypt savnet i vårt offentlige ordskifte.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.449
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
........De virkelig tøffe gutta på skauen var vanlige folk i nord-troms og Finnmark.

[SARKASME]

Slik var det jo ikke! De "gutta" og jentene du nevner her var jo kommunister og potensielle landssvikere etter krigen! Heldigvis ble de overvåket og utsatt for "berutsverbot" i stor grad fra 1945 og til langt ut på 70-80 tallet!

[/SARKASME]
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.449
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Har et intrykk av at de som "dro til England" hadde større respekt for frontkjemperne enn for de som satt på gjerdet her hjemme.
Frontkjemperne hadde i alle fall tatt et valg og fulgte sin overbevisning med de riski som det medførte.
Var godt kjent med en av hver sort her i nord. Den ene var krigshelt, fløy Spitfire under krigen, den andre hadde to runder på østfronten. Det intereressante var at de gikk sammen og dannet et firma i fellesskap. Flyselskapet Norving. Flygeren var ikke klar over at partneren hadde fortid som frontkjemper da de begynte samarbeidet. Som han selv sa det til meg: " Da jeg fikk spørsmål om hvordan jeg kunne gå i kompaniskap med en frontkjemper forsto jeg ingen ting. Da jeg fikk vite sammenhengen dro jeg på Polet kjøpte en flaske, gikk opp kontoret hans, låste døra bak meg og så tømte vi flaska sammen og snakket ut om dette og temaet ble aldri mer berørt! "

Det jeg forsto av min gamle mor så var "de stripete" som satt på gjerdet sett mye mer ned på enn de som var åpne NS medlemmer.

Og farfar som var NN fange hos SS så var han også helt klar på dette med tyskerungene: "Det er ikke ungene sin feil! "

Men det er jo alltid lettest å sparke de som ligger nede.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.449
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Joda, britene angrep jo Altmark i norsk farvann. Og vet dere hvilken pilot som oppdaget Altmark i Jøssingfjorden? Jo, faren til Mick Fleetwood.

Sånn, så har vi fått tråden tilbake til noe musikkrelatert.
Nå hadde vel ikke Altmark egentlig lov til å gjemme seg i nøytralt farvann? Så her er det flere syndere, men største synden ble, den gang som nå, utført av norske myndigheter som i årene før hadde neglisjert forsvaret!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nettopp. Det var en kommentar til en foregående post som berørte Norges nøtralitetsforsvar og forholdet til England. Men uansett har jeg liten tro på at vi kunne endt opp som Sverige. For strategisk mhp beliggenhet og baser.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Boka "6 minutter i mai" er god dokumentasjon på hvordan engelskmennene tenkte og resonerte før invasjonen. Man var i stor grad inne for å regelrett invadere Narvik selv, for deretter å gå inn i Sverige og ta kontroll over malmfeltene.... for å komme Hitler i forkjøpet.....
Boka beskriver også det totalt kaotiske "støttetoktet" til Norge vårmånedene i 1940.... totalt kaos og fiasko over hele linja...
 
Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Då desse gode nordmennene i 1941 kjøpte tyske industriaksjar var kursen 180 kroner. Då Oslo-konsortiet realiserte Auschwitz-gevinsten sin 30 år seinare, var pålydande 520 kroner. Ingen skal såleis kunna påstå at det ikkje kom noko godt ut av brotsverka til Det tredje riket.
Det var jo ikke noe spesielt bra avkastning på de 30 årene.
3x fra 1941 til 1971 holder vel ikke en gang til den tids prisstigning.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Det var jo ikke noe spesielt bra avkastning på de 30 årene.
3x fra 1941 til 1971 holder vel ikke en gang til den tids prisstigning.
Stemmer, jeg sjekket også det men gadd ikke gjøre et nummer av det. Det er godt under norsk inflasjon for den perioden basert på kalkisen til SSB.

Det var også et saftig krakk da den tyske børsen etter hvert gjenåpnet handelen i 1945.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Max Manus var også frivillig under vinterkrigen.
Frontkjemperne hadde den fine idéen om at mitt diktatur er bedre enn ditt diktatur.

Dokumentaren har jeg ikke giddet å bruke tiden min på.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.449
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
De frivillige under Vinterkrigen, meldte seg KUN for å hjelpe et nordisk broderfolk som på det groveste ble angrepet av en aggresiv nabo!
De sloss knapt som "antikommunister" og i allefall ikke som nazitilhengere!
De kan overhodet ikke sammenlignes med "frontkjempere"!
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Skal alt være "politisk korrekt" etter dagens standard, finnes det ingen dokumentar lenger, bare "vår versjon"....
 
U

Utgatt24668

Gjest
Koker ikke alt dette ned til at

- Seiersherrene skriver historien
- Nordmenn hadde behov for sine syndebukker for å ta avstand til sine egne unnlatelsessynder
- Flere av holdningene både utenfor og innenfor NS og Waffen SS var mye mer utbredt (og akseptabelt) før krigen enn det vi liker å innrømme?

Det er mye fokus på hvordan Tyskland ikke tok et oppgjør med sine krigsforbrytere etter krigen (med rette), men det har ikke vært mye oppgjør i Norge mht. hvordan vi behandlet "tyskertøsene" og tyskerbarna. Det har ikke vært særlig fokus på at flere tyske krigsfanger ble likvidert i ren hevn i fangeleire etter krigen som eks. Videre, republikanerne i USA holde tilbake dokumentasjon slik at flere land ikke klarte å rettsforfølge tyske krigsforbrytere i Europa.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Hvordan skulle tyskerne ta et oppgjør mot alle sine krigsforbrytere? De bodde i et utbombet land. De var okkupert. De måtte ruste opp. De trengte all den kompetanse og alle arbeidshender de kunne oppdrive.

Pragmatisme må til noen ganger.

Når det kommer til nordmenn som tjenestegjorde under nazistene, joda kanskje 1 % dro ut grunnet eventyrlyst og andre "edle" grunner, men det blir bare patetisk at de resterende 99 % påstår at de tilhører de 1 %.

Jeg kommer ikke til å se denne "dokumentar"-serien. Hvorfor? blant annet fordi:

En av frontkjemperne har i programmet sagt at han vervet seg til å kjempe mot kommunisme. Utfordringen i hans forklaring er at han vervet seg våren 1941, på et tidspunkt hvor Hitler og Stalin hadde ikke-angrepspakt. Programmet klarte ikke en gang å stille han noen vanskelige spørsmål her. Det var enda flere måneder til Hitler startet sin utryddelseskrig mot Sovjet hvor alle innbyggere, sivile som soldater, var fritt vilt.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hvordan skulle tyskerne ta et oppgjør mot alle sine krigsforbrytere? De bodde i et utbombet land. De var okkupert. De måtte ruste opp. De trengte all den kompetanse og alle arbeidshender de kunne oppdrive.

Pragmatisme må til noen ganger.

Når det kommer til nordmenn som tjenestegjorde under nazistene, joda kanskje 1 % dro ut grunnet eventyrlyst og andre "edle" grunner, men det blir bare patetisk at de resterende 99 % påstår at de tilhører de 1 %.

Jeg kommer ikke til å se denne "dokumentar"-serien. Hvorfor? blant annet fordi:

En av frontkjemperne har i programmet sagt at han vervet seg til å kjempe mot kommunisme. Utfordringen i hans forklaring er at han vervet seg våren 1941, på et tidspunkt hvor Hitler og Stalin hadde ikke-angrepspakt. Programmet klarte ikke en gang å stille han noen vanskelige spørsmål her. Det var enda flere måneder til Hitler startet sin utryddelseskrig mot Sovjet hvor alle innbyggere, sivile som soldater, var fritt vilt.
Jeg synes at deres selvmotsigelser kom godt fram i dokumentaren.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg skjønner ikke hvorfor skal nrk la de få dramatisere sin versjon av det hele. Det er ikke slik at frontkjemperne ikke har fått frem sin versjon av historien.

Jeg synes heller vi burde gått og sett på de steder som ble rammet av disse norske (semi-)nazistene. Nå er det ikke så mange igjen av dem. De er døde. 27 millioner sovjetere døde under ww2. Det er helt hinsidies at 6 millioner jøder døde ble drept og massakrert av tyskerne. Vi velger å glemme at tyskerne grusomt drepte mange ganger dette i sovjetere. Vi i vesten glemmer de sovjetiske lidelsene bevisst påført dem av tyskerne. For å få lebensraum så måtte de sivile sovjeterne dø av sult. Disse nordmennene er ikke så naive at de ikke visste hva de gikk til. Så hvorfor skal nrk få la de fortelle sin versjon på en slik måte.

Mon tro om (tenkte) norske fangevoktere i en tysk utryddelsesleir hadde fått lov til å forklare sin historie slik. Tror ikke det, nei. Helt uaktuelt.

Frontkjemperne var forrædere som kjempet for fienden. En ting er å spille på lag med fienden under en okkupasjon, for å gjøre det beste ut av en særdeles vanskelig situasjon. Noe helt annet er å ikle seg okkupantens uniform og dra for å drepe andre mennesker. Det var ingen som tvang dem. De hadde det relativt trygt i Norge. Livet var i det høyeste grad kjipt, men ikke så kjipt at det var bedre å drepe andre mennesker i okkupantens navn. Det var ikke slik at de fikk valget om at enten tar du på deg tysk uniform eller så dør du av sult i tysk fangeleir, slik som enkelte russiske fanger opplevde.

Det ville vært mer interessant å lage en TV-serie om disse umenneskelige valg disse russerne fikk. Enten så dør du en forferdelig død, eller så kjemper du imot dine landsmenn.

Nrk velger å gi frontkjemperne en kjempemikrofon. Det burde de alldeles ikke gjøre. Atlantic crossing var håpløs, og nå valgte de å overgå seg selv.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.308
^ Jeg vet jeg er på farlig tynn is, men jødene har vært veldig flinke til å bruke sine lidelser før og under krigen til sin fordel.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg forstår ikke hvorfor vi skal stemple alle disse som forrædere - når de delte et tankegods og holdninger som var utbredt den gang. Det var også uklarheter rundt om Norge overga seg til Tyskland eller om vi var i krig. Noen vervet seg tidlig til å hjelpe Finland mot russerne før okkupasjonen i tillegg.

Dokumentaren synliggjør ulike motiver og får fram behovet for å differensiere mellom dem. Noen er åpenbare nazister med en stygg historikk også etter krigen, andre vervet seg i ung alder for å bistå Finland som eks.

Unnlatelsessyndene her hjemme er minst like alvorlige etter mitt syn. Å gjøre en mindre gruppe mennesker til escape goats er lite vakkert å observere - selv i 2021.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg forstår ikke hvorfor vi skal stemple alle disse som forrædere - når de delte et tankegods og holdninger som var utbredt den gang. Det var også uklarheter rundt om Norge overga seg til Tyskland eller om vi var i krig. Noen vervet seg tidlig til å hjelpe Finland mot russerne før okkupasjonen i tillegg.

Dokumentaren synliggjør ulike motiver og får fram behovet for å differensiere mellom dem. Noen er åpenbare nazister med en stygg historikk også etter krigen, andre vervet seg i ung alder for å bistå Finland som eks.

Unnlatelsessyndene her hjemme er minst like alvorlige etter mitt syn. Å gjøre en mindre gruppe mennesker til escape goats er lite vakkert å observere - selv i 2021.
Jeg ser ingen grunn til å differensiere mellom dem. Det eneste det oppnår er å gi nazistene mulighet til å gjemme seg blant de "uskyldige", noe de gjør så godt de kan i denne dokumentaren.

Finland trengte ikke å reddes. Det var fred mellom Sovjet og Finland, helt til Finland startet kontinuasjonskrigen hvor de ville ha tilbake tapt landområde. Og det tok de raskt tilbake. Mot slutten av krigen så skiftet Finland side, så hvordan var det at Finland måtte reddes? Jeg kjøper ikke den historien for fem flate øre. Du skal ikke kle i deg okkupantens uniform og krige på vegne av okkupanten. Hvis Finland behøvdes å reddes, hva med Norge? Fyren kunne ha reist til England via Sverige. Det valgte han ikke å gjøre. "Finland var viktigere".

Som sagt, en ting er å være medløper i eget rike for å f.eks. a) tjene penger, b) gjøre livet så lett som mulig i en vanskelig situasjon. Noe helt annet er å plukke opp geværet og delta i angrepskrig mot en annen nasjon. Tyskerne lekte ikke krig for å si det slik. Slavere var untermenschen som måtte tilintetgjøres. Retorikken var soleklar. Det var ikke kun jøder som fikk denne merkelappen.

Frontkjemperne er ikke scapegoats. De er forrædere.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kan være greit å forstå at alt ikke er sort eller hvitt.
Norge var et nøytralt land i 1940.
Norge hadde et elendig forsvar i 1940.
Finland var i krig med Sovjetunionen.
Mange var engstelige for bolsjevismen i Europa.
Mange av frontkjemperne hadde slåss mot tyskerne i 1940.
Konge og regjering var fullstendig handlingslammet i aprildagene 1940, mobilisering sendt ut som brev.
Kong Haakon og regjering flyktet fra Oslo om morgenen med tog, landets hovedstad lå åpent for tyskerne. Og når kongen og regjeringen kom til Elverum ble det arrangert et møte med tyskernes sendebud Brauer, da fikk vi kongens nei. Koht tok seg sammen og fikk tilslutt sagt nei til den tyske sendemannen. Kongen og Nygaardsvold fikk nærmest et nervøst sammenbrudd.
Som et liten tilleggsopplysning kan det jo nevnes at den kjente motstandsmannen, Major Blindheim ikke ville håndhilse på Nygaardsvold når han omsider kom seg til London i 1941.

bl.a.
NRK fjernsynet sendte et dokumentarprogram om Svein Blindheim den 5. juni 2006, i reprise den 25. november 2007.[8] Her la Blindheim hovedansvaret for den tyske invasjonen på Regjeringen Nygaardsvold, både fordi den ikke viste evne eller vilje til å forsvare nøytraliteten før krigen kom til Norge, og på grunn av dens håndtering av Altmark-saken. Blindheims tese var at hvis Norge hadde hatt den væpnede nøytraliteten landet var forpliktet til, ville Tyskland visst at kostnadene med å besette landet ville bli altfor store, det var allerede skepsis til en invasjon under de rådende forhold. Videre mente han at det tyske angrepet ble fremprovosert av Storbritannia, både gjennom deres etter folkeretten ulovlige aksjon mot Altmark, hyppige nøytralitetskrenkelser ved overflyvninger, og aksjoner som truet de tyske jernmalmleveransene via Narvik.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Har et intrykk av at de som "dro til England" hadde større respekt for frontkjemperne enn for de som satt på gjerdet her hjemme.
Frontkjemperne hadde i alle fall tatt et valg og fulgte sin overbevisning med de riski som det medførte.
Var godt kjent med en av hver sort her i nord. Den ene var krigshelt, fløy Spitfire under krigen, den andre hadde to runder på øst-
fronten. Det intereressante var at de gikk sammen og dannet et firma i fellesskap. Flyselskapet Norving. Flygeren var ikke klar
over at partneren hadde fortid som frontkjemper da de begynte samarbeidet. Som han selv sa det til meg: " Da jeg fikk spørsmål
om hvordan jeg kunne gå i kompaniskap med en frontkjemper forsto jeg ingen ting. Da jeg fikk vite sammenhengen dro jeg på
Polet kjøpte en flaske, gikk opp kontoret hans, låste døra bak meg og så tømte vi flaska sammen og snakket ut om dette og
temaet ble aldri mer berørt! "
Det jeg forsto av min gamle mor så var "de stripete" som satt på gjerdet sett mye mer ned på enn de som var åpne NS medlemmer.
Og farfar som var NN fange hos SS så var han også helt klar på dette med tyskerungene: "Det er ikke ungene sin feil! "
Men det er jo alltid lettest å sparke de som ligger nede.
^Max Manus var også frivillig under vinterkrigen.
Frontkjemperne hadde den fine idéen om at mitt diktatur er bedre enn ditt diktatur.

Dokumentaren har jeg ikke giddet å bruke tiden min på.
Når Max Manus startet sin telefonfabrikk på 50-tallet ansatte han mange frontkjempere i bedriften sin. Disse var "untouchabels"
som sleit veldig med å finne seg jobb, til tross for at de hadde avtjent sin fengselsstraff. Det var nok enklere for dem som hadde
kjent krigen på kroppen å tilgi "sine fiender", enn posørene som fikk "sine 15 minutter" med skamklipping av "tyskertøser" viss
forbrytelse var den verste av alle... å forelske seg.

Jeg har med min familiebakgrunn "vokst opp med krigen";
Med en far som førsøkte å verve seg til vintekrigen, men ble stoppet av min bestefar siden han bare var 17 år. Senere ble man
"Tysklandsstudent", som etter tvangsarbeide i "Nasjonal arbeidsinsats", ble skipet ned med Donau, sendt på full SS-utdannelse
i Sennheim (dog uten våpen - slik de frivillige påstår i serien) og fikk valget; reise til østfronten som SS-soldat eller bli satt i
konsentrasjonsleir. Som 100% av sine medstudenter valgte han konsentrasjonsleir og endte opp i Buchenwald fram til han ble reddet
av Bernadots "hvite bussene" i 1945. Fadern var vel drøyt 180 cm høy og hadde en normalvekt på drøyt 75 kg. Når han ble veid i Danmark
- etter en uke der de hadde "fetet seg opp" - veide han 46 kg! Han var ikke hemmet - i forhold til mange andre - i å fortelle om denne tiden,
så jeg har brukbar innsikt i begivenhetene og tankesettet fra denne tiden. Noe som har gjort meg forbannet ved et par anledninger, da
jeg har hatt samtaler med Holocostfornektere. Min svar da har vært; "Faren min ble satt til å bære lik fra gasskamrene i Buckenwaldt
- til gruvevogner som fraktet dem videre til krematoriet". "Påstår du at faren min er en løgner?" Om det er tyngden av min argumentasjon,
eller det at de har stått ovenfor en to meter høy/130 kilos fly forbanna gorilla skal være usagt, men alle jag har "debattert", har gitt seg på
det tidspunktet.
Til tross for dårlig behandling under krigen har aldri fadern følt noe hat mot hverken frontkjempere eller tyskerne, kun mot (det nazistiske )
systemet som satte ham i konsentrasjonsleir. Og godt er det, da søstern (langt) senere giftet seg med en tysker.

Det alle må ha i mente når det gjelder "frontkjemperne", er at ingen av dem viste hva de gikk til i begynnelsen av krigen. Uavhengig av om
de var nazister, antikommunister eller bare evenyrlystne ungdommer, var det ingen som på dette tidspunktet ante noe om nazistenes
kommende grusomheter. Det man viste var at Hitler var en snodig skrue, men han hadde tross alt fått Tyskland på beina. Videre var han
en innbitt antikommunist. Og var man først i systemet var det bare å følge ordre. Uansett hvor jævelig man mente de ordrene måtte være...

main-qimg-b1fc16a1df999baded4a5a3df8d37e57.jpg

Det er lett å være etterpåklok.
 
Topp Bunn