Dobbel ABX Blindtest arrangert!

Tror du vi hørt forskjell på to signalkabler?

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    knutinh

    Gjest
    Er ikke paranoid, men etter det lille jeg selv har testet dette og fått ulike resultater (av en eller annen grunn!) avhengig av oppkobling, så har jeg bare tiltro til "normal" kabelkobling.
    Samtidig så øker sannsynligheten for positivt resultat hvis vi har rask og smertefri svitsjing. Hvis dette kommer grunnet forskjeller i inngangene på pre-ampen så er selvsagt ikke det vi er ute etter=)

    -k
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Så tøft at noen her inne tok initiativ til en slik test :)
    Dog litt synd at dere ikke hadde en fjerdemann som kun byttet kabler.
    Da hadde man i større grad kunne testet placebo ved å f.eks bare late som man byttet kabel.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    det som er vittig er at folk ikke kommer til å tro på testen uansett resultat :)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    det som er vittig er at folk ikke kommer til å tro på testen uansett resultat :)
    Hehe. Så sant så sant. Men jeg velger å tro på folk. Hvis de greier å få signifikante resultater så må man jammen prøve å snekre en bekreftende test :)

    -k
     
    C

    cpc

    Gjest
    Prøv å få fatt i en solid cd-spiller med to eller flere identiske linjeutganger, f.eks. Arcam FMJ CD33. Da kan man svitsje mellom kablene på forsterkerinngangene, og er garantert samme nivå, samme egenklang fra forsterker osv.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    det som er vittig er at folk ikke kommer til å tro på testen uansett resultat :)
    Testen må selvsagt være reproduserbar for at den skal ha noen verdi. Det gjelder alle vitenskapelige forsøk.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Jeg mener at alle lytterne burde ha bind for øynene. Helst før de går inn i rommet for ikke bli påvirket av synsbedrag! ;D
    Litt spøkefult sagt, men kanskje ikke så dumt alikevel?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Jeg mener at alle lytterne burde ha bind for øynene. Helst før de går inn i rommet for ikke bli påvirket av synsbedrag!  ;D
    Litt spøkefult sagt, men kanskje ikke så dumt alikevel?
    Så lenge rommet ikke inneholder noen visuelle clues til hva de lytter til ser jeg ikke poenget med bind for øya.

    Når jeg snakker om bind for øya i diskusjoner er det egentlig en abstraksjon for å "fjerne alle visuelle clue"

    -k
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Testen må selvsagt være reproduserbar for at den skal ha noen verdi. Det gjelder alle vitenskapelige forsøk.
    Dette er vel ingen "vitenskapelig" test heller, slik jeg ser det.
    Kjempe bra at dere samles for å lytte sammen gutter. :)

    Det vil forundre meg om dere ikke hørte noe forskjell på disse kablene.

    Som jeg har påpekt flere ganger på dette forumet, tror jeg at jeg med mine ører og i mitt oppsett, vil være i stand til å høre forskjell på kabler.
    Ikke alle, men noen.
    Det er dette som er det viktigste for min del.
    Jeg opplever forskjell på enkelte kabler.
    Da er det samma f.... for meg hva de gjør, hvorfor og hvordan etc.

    I utgangspkt. har jeg alltid vært skeptisk til at kablene gjør forskjell. Men når jeg gang etter gang opplever kabelskifte som såpass viktig for sluttresultatet i et oppsett, klarer jeg ikke å nekte for at der er noe.

    Men det er klart, like store utslag som ved et komponentbytte eller rørbytte, tror jeg ikke jeg kommer til å oppleve.


    Nå er jeg rimelig spent på hva dere har kommet frem til. ;)
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Dette er vel ingen "vitenskapelig" test heller, slik jeg ser det.
    Da tror jeg du undervurderer ambisjonene til gutta. Jeg synes tilnærmingen deres er ganske så vitenskapelig.

    Jeg opplever forskjell på enkelte kabler.
    Da er det samma f.... for meg hva de gjør, hvorfor og hvordan etc.
    Et poeng med en slik test er jo nettopp å forsøke og avdekke hvorfor man evt. opplever forskjell. Ved å undersøke om man opplever forskjell også når man kontrollerer for synsintrykk/forventinger, så kan man si noe om disse faktorenes betydning. Altså: dersom man hører forskjell når man vet hvilke kabler som spiller, men ikke hører forskjell når man ikke vet det, så er det et tydelig tegn på at denne kjennskapen påvirker lytteopplevelsen.

    Men nå er det vanskelig å si noe om denne konkrete testen uten å vite resultatene.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har vært med på masse kabeltester og min erfaring er at 30 sek pr. kabel er kort tid. Synes oftest det er lettere med litt lenger tid pr kabel slik at lyden får tid til " å arbeide seg inn". Uansett spennende forsøk.
     

    Vedlegg

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Var clas Ohlson kabeln spilt inn da..... ?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Hvis det var Trompetanlegget dere benyttet til testen, med Bryston og Respons, så hørte dere forskjell.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Hører dere ikke forskjell så har dere iallefall ikke akkuratt gullører :). MEn kan jo faktisk være at dere liker Clas Olson kabelen bedre, det kan je ikke si noe om...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Var clas Ohlson kabeln spilt inn da..... ?
    Hei!
    Dette mener jeg delvis er ganske viktig, at den ikke var helt "fersk" når forsøkene startet (regner ikke med det)
    Derimot så er dette helt uviktig (for resultatet) for de som vel må settes i bås (subjektivist).
    Litt ved siden, jeg var på loftet i dag for å hente en bit EKKJ kabel for bruk på min MF A300 som har blitt tweaket (bygd om inngangstrinnet, bl.a. nye lytter i psu. til Elna Cerafine)
    Jeg tengte kabler til ht. på kjøkkenet hvor denne skal stå å spille(s) inn, da jeg ikke "gadd å skru av de som var montert på TR 1000.
    På loftet fant jeg ikke mindre enn 8 (10?) tre meter sett av ekkj jordkabel og kom til å tenke på mitt tilbud (veddemål?) fra en tid tilbake.
    Det dreide seg om hvorvidt jeg skulle greie å høre forskjell mellom denne og Flatline (mk11?)
    For de som husker det "forlangte jeg at de som ønsket kunne sette inn 5000.- på en konto (det hele i fullt kontrollerte former), dette for at jeg i det hele tatt skulle gidde (først) å foreta egenforsøk og eventuelt i etterkant "vedde" i mot.
    Dette var en tid hvor diskusjonene var mange og heftige, jeg fikk aldri en eneste hendvendelse aldri ::)
    Jeg sier på samme måte som om.s. at slike ting vet jeg sjøl hva jeg evner å høre eller ikke, og gidder ikke for min egen del å legge for mye energi i å eventuelt gjøre noe liknende det som "gutta" her gjør (uten at det kunne være sjanser for en liten gevinst "for bryet"
    Jeg for min del trenger ikke å overbevise noen som helst om slike ting kabler,Bybee o.l. det er jeg sjøl som skal gjøre valgene å betaler for det, dette samt at jeg hater for mye opp og nedrigging, inn og utkobling (kabler)
    Derfor er jeg sjelden interessert i å gå inn i diskusjoner rundt dette enten det nå dreier seg om kabler,bybeee, innbrenning og liknende.
    Dette fordi det meget sjelden fører til noe (av verdi for meg)
    Vi har i stor grad ofte svært forskjellige "interesser" for de forskjellige aspekter rundt dette med hifi og akkurat det får være opp til hver enkelt (selvfølgelig).
    Noen har KANSKJE lagt mer penger i måleutsyr enn i cder/vinyl ::)
    det har IKKE jeg for å si det sånn ( 1ooK mot null, sånn ca,)

    Disse EKKJ kablene har jeg tilbudt gratis for de som måtte ønske å nyttigjøre seg dem, ikke for at de er (drit)dårlige, men det finnes bedre imo.
    De er vel heller ikke lengre i varesortimentet til Biltema og en person var for en tid tilbake på "jakt" etter akkurat disse, men hørte ikke mer fra ham.
    Det jeg da undrer meg over (litt) er det det faktum at jeg skal (kan) gi de bort, som gjør at folk blir skeptiske ::)

    4x2,5 kv+2,5 kv kobberskjerm.

    Jeg er spent på resultatet og har merket meg at Løkken tror på null resultat, mens Snickersis tror på et +resultat (at de evner å høre forskjell)
    Det jeg er mest spent på er alt det som kommer etterpå uansett resultat ;D

    Det har i OAS vært snakk om å gjennoføre noe slikt (liknende) og noen (få) har vel prøvd seg litt, det er vel ikke umulig at vi prøver noe kommende høst/vinter, men i utgangspunktet synes jeg det er kjedelig (omstendelig/ mye arbeid) liker best å bare lytte uten for mye stress.
    Bare tanken på den eventuelle diskusjonen etter et eventuel fremlagt resultat (her på HFS) gjør sitt til at jeg har liten tro på nytteverdien som grunnlag for en videre diskusjon, men for egen del kan det jo være noe.
    Vel, nå gleder jeg meg til resultatet, og uansett resultat mest til diskusjonen i etterkant, SÆRLIG dersom det ikke blir et nullresultat og da med forhåpentligvis god margin.
    Da begynner høstjakten tror jeg ;D
    Jeg har forøvrig ikke noen forhåndsmeninger om hva resultatet vil bli.
    Lykke til alle sammen.

    Mvh.KW
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig hørte dere forskjell. Den dyre kabelen var mye mer oppløst, ga mer dynamikk og hadde et mye bredere og detaljert lydbilde.

    Mvh
    Brian
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For de interresserte vil jeg prøve å gjøre en så nøyaktig beskrivelse av testen slik vi utførte den.

    Det hadde vært fint om evt spørsmål og tvil vedrørende selve gjennomføringen av testen kom før resultatet ble avslørt. ;)

    Høyttalerene var for anledningen flyttet midt ut på gulvet. Der spiller de mer åpent og mindre tilslørt av bassen. Frekvensgangen var ganske linjær fra mellomtonen og oppover. Bassen hadde noen dips og peaks, men ingen peaks var av det store slaget.

    Komponentene var plassert over hverandre på stuebordet. Cdspilleren på toppen av bordet, forforsterkeren på hylla under bordet og effekten under bordet. Alle komponenter var skjult av et teppe.

    Alle tre lytterene satt i samme sofa. Kun undertegnede satt i sweetspot, men de andre testdeltakerene bemerket flere ganger hvor godt anlegget spredte lyden, slik at sitteposisjon hadde mindre å si enn vanlig.

    Lytterene skulle ikke komunisere med hverandre. (her skulle vi ideelt sett sittet i hver vår boks, slik at vi ikke hadde mulighet for å komunisere, men i dette tilfellet må dere bare stole på oss)
    Testlederen avspilte og annonserte alltid A og B kabel. Dyr og billig kabel byttet om å være A og B annenhver gang.
    Etter kabel B var avspilt, måtte vi holde oss for ørene og lukke øynene til kabel X var montert og til resultatet var avlevert. Testlederen fant kabel X ved å slå mynt og kron.

    Tralltrall og Trompetnerd hadde øynene lukket under hele seansen, og etterhvert holdt vi oss også for ørene før hvert kabelbytte, slik at det skulle bli likt hver gang.

    Som symbol på resultatet hadde vi en mynt med lav verdi og en mynt med større verdi som symboliserte billig og dyr kabel.
    Etter hver avspilling av kabel X la vi i blinde stor eller liten mynt på teppet foran sofaen. Når testlederen hadde notert resultatet plukket vi de opp igjen og kunne lukke opp øynene.

    Før testen begynte prøvde vi et par ganger, og første seanse var på fire runder.
    Deretter byttet vi til tre runder for hver seanse. I alt testet vi 13 ganger.

    Pausene mellom seansene varte i cirka en røyk.

    Testens svake punkt er etter min mening at ingen passet på at testlederen noterte riktig og at vi ikke har noen garanti for at han gjorde alt korrekt hele tiden.

    Siden denne testen var gjennomført på idealistisk grunnlag, så er vi nødt til å stole på testleder. Jeg har ingen grunn til å trekke hans innsats i tvil.
    Jeg vil våge å påstå at de tre lyttende hadde ingen mulighet for å påvirke hverandres resultat. Det ble ikke vekslet et blikk.

    I pausene ble det komunisert, men ingen resultater avslørt. Det var kanskje en liten konkurransestemning mellom lytterene om hvem som hørte riktigst.
     

    Vedlegg

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    "I pausene ble det komunisert, men ingen resultater avslørt. Det var kanskje en liten konkurransestemning mellom lytterene om hvem som hørte riktigst. "


    Riktigst?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    "Riktigst" betyr at Tralltrall og undertegnede hadde en liten intern konkurranse om hvem som kunne høre forskjell. Dvs hvem som hadde flest rett i blindtesten

    I pausene mellom seansene visste vi ikke noe om resultatet, så det ble ikke delt noen info som kunne hjelpe den andre hvis dere skjønner ;)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Synes testprosedyren høres bra ut! Burde være mer en godt nok!
    Da får vi resultatene i morgen tidlig, til morgenkaffen... ::)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Clas Ohlson kabelen har stått fast i et oppsett i et halvt år.
    Så betryggende... ;)
    Forventer resultatet til morgenkaffen, kl 0800 :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Det eneste jeg har funnet om det er når folk har kverulert tilstrekkelig først. Jeg har ingen planer om å kverulere så da kan du jo sende meg resultatet på PM da!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sier at resulatene foreligger kl 0800 i dag...ellers vurderer jeg å starte en ny WASABI-tråd... ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Spennende med en slik test.

    Og bra dramaturgi i tråden, Trompetnerd. Jeg ser fram til 4. satsen.


    Jeg tipper at i hvert fall du hørte forskjell. Når man er på hjemmebane skal det ikke så mye til.
     

    janhella

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Innlegg
    1.410
    Antall liker
    0
    Mulig de er sponset av Clas Ohlsson? kan blindtesten vise seg å være et markedsføringstrix, vi får se ;D ;D ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig de er sponset av Clas Ohlsson? kan blindtesten vise seg å være et markedsføringstrix, vi får se  ;D ;D ;D
    ;D
    Topp!!

    Jeg liker folk med selvironi.

    ;D ;D ;)
     

    Vedlegg

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Det hadde vært fint om evt spørsmål og tvil vedrørende selve gjennomføringen av testen kom før resultatet ble avslørt.  ;)
    Jeg synes opplegget virker bra, og er meget spent på resultatene deres! Det eneste jeg kunne savne, er en sterkere kontroll av ubevisst påvirkning deltakerene i mellom, og fra testleder til deltakere. Det er en velkjent fallgruve som har ødelagt mange tester tidligere.

    Det kunne også vært interessant med en kontrolltest, der kabel A, B og X alltid var samme kabel, bare for å se om noen rapporterte forskjell da.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det eneste jeg kunne savne, er en sterkere kontroll av ubevisst påvirkning deltakerene i mellom, og fra testleder til deltakere.
    Dette må du forklare nærmere! Jeg forstår ikke hvordan vi kan ha blitt påvirket når vi har øynene lukket og ikke sier en lyd.
    Det eneste testleder sa var "nå spiller vi A kabel som er dyr osv...."

    Hvordan kunne vi gjort det anderledes?
     

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Trompetnerd, jeg håper virkelig ikke du forventer deg att dette er den endelige kabeldebatt ? ;) ;)

    Uansett resultat vil denne tråden ende i usaklig kverulering om mikrodetaljer i testen....that's a fact!
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Forhåpentligvis vil vi ved eventuelt positivt resultat kunne måle kablene og korrelere forskjellene i målingene til resultatene av lyttetesten. Da lærer vi noe alle mann! :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Jeg sier at resulatene foreligger kl 0800 i dag...ellers vurderer jeg å starte en ny WASABI-tråd... ;)
    Og vi venter.....
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Det eneste testleder sa var "nå spiller vi A kabel som er dyr osv...."
    Jeg håper virkelig ikke at testlederen sa hvilken kabel han spilte på..... ;)
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Hvordan kunne vi gjort det anderledes?
    Testleder burde ikke vite hvilken kabel som var A, B og X. Når nye medisiner testes, så vet ikke legen selv som deler ut medisinene om han faktisk gir pasientene ekte medisin, eller sukkerpiller (placebo). Dette for å unngå at han på noen måte, bevisst eller ubevisst, påvirkere pasientene i den ene eller andre retning.

    Det burde ikke være noen interaksjon mellom testdeltakerne under testen.

    Men dette er riktig nok strenge krav, som er krevende å gjennomføre i en "casual" setting som her. Det er en hel jobb å rigge til noe som oppfyller dette.
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Hvordan måler man en kabel?
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Testleder burde ikke vite hvilken kabel som var A, B og X. Når nye medisiner testes, så vet ikke legen selv som deler ut medisinene om han faktisk gir pasientene ekte medisin, eller sukkerpiller (placebo). Dette for å unngå at han på noen måte, bevisst eller ubevisst, påvirkere pasientene i den ene eller andre retning.

    Det burde ikke være noen interaksjon mellom testdeltakerne under testen.

    Men dette er riktig nok strenge krav, som er krevende å gjennomføre i en "casual" setting som her. Det er en hel jobb å rigge til noe som oppfyller dette.
    Så kan man bare lure om testen ville holdt i en eventuell rettsak ;D ;D ;D
     

    janhella

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Innlegg
    1.410
    Antall liker
    0
    Ble testerene testet for bruk av steroider, hasj, heroin, speed, viagra, happy pills og/eller alle andre midler som kunne påvirket utfallet?
    Om ikke, anses testen som gyldig/ugyldig alt etter utfallet ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn