Djupedal undermåler

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ut med KrF og grautmål

1. Då trur eg du ikkje har vore i dialog med Jon Lilletun. Han gjekk det an å snakke med uansett ståstad. Ein av dei aller beste statsrådane, sjølv om han ikkje fekk køyre skuledept i ei tid med reformprosessar slik Kjell-Magne gjorde.
2. Eg vil definere katastofe som noko som kan setje liv, eigedomar, eller viktige infrastrukturar i fare. Såleis tykkjer eg du hyler høgt for lite....

Religiøs indoktrinering er uakseptabelt, men støttes åpenbart av KrF. Nynorsken er også et problem. Språket ble konstruert for litt over 100 år siden av noen motkulturelle fjøsnisser, og har naturligvis ikke livets rett. Norge er et for lite land til å holde seg med minoritetsspråk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Re: Ut med KrF og grautmål

Religiøs indoktrinering er uakseptabelt, men støttes åpenbart av KrF.  Nynorsken er også et problem.  Språket ble konstruert for litt over 100 år siden av noen motkulturelle fjøsnisser, og har naturligvis ikke livets rett.  Norge er et for lite land til å holde seg med minoritetsspråk.  
BB,

Et lite spørsmål bare, og ikke for å være vemmelig. Er du bare 14 år, eller prøver du bare å virke slik ?? Fjortis wanabee !? Er vel ikke mulig at et voksent menneske kan være så tåpelig ?? Eller der det ?!

P

Parelius

Gjest

...fjøsnisser, ...
Så så, BB. Noen av oss har copyright på "fjøs"-ordet. Det er ikke bare å sitte i krattskogen og ta seg til rette. Den dagen du hører en trikk gå forbi vinduet, så skal du få søke om lov til (mis-)bruk av vernet språk. Frem til da får du ta til takke med det nynorske ordet "fjos".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Religiøs indoktrinering er uakseptabelt, men støttes åpenbart av KrF.  Nynorsken er også et problem.  Språket ble konstruert for litt over 100 år siden av noen motkulturelle fjøsnisser, og har naturligvis ikke livets rett.  Norge er et for lite land til å holde seg med minoritetsspråk.  
Veit du kva ein fjøsnisse er, BB? Eg er i ferd med å formulere ein definisjon for tida.....

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.852
Torget vurderinger
1
Stakkaren vert vel lei om ein berre overser han ei stund.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Stakkaren vert vel lei om ein berre overser han ei stund.
Ein kan jo som ei prøve å svara han på nynorsk heile tida. Gjer me det alle saman vert han vel lei og finn ei anna leikegrind !?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.545
Det finnes mennesker som ikke merker at de blir oversett. De ser kun seg selv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Det finnes mennesker som ikke merker at de blir oversett. De ser kun seg selv.
Skal vi spleise på et speil ? Så kan gutten krangle med seg selv ?? ;D ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.545
Skal vi spleise på et speil ? Så kan gutten krangle med seg selv ??  ;D ;D
Han har nok et stående ved siden av monitoren. Av den runde typen som forstørrer ;D
Da fremstår han i normal størrelse.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva skyldes denne nedlatende holdningen til BB?
Har ikke han, på linje med alle andre lov å fremføre sine meninger?

Har vi et meningspoliti her? Et vi er best-politi?

Personlig setter jeg stor pris på BBs innnlegg.
Det er ofte svært morsomme, og alltid to the point.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Alltid mye lettere å akseptere at man tuller og harselerer med andre, enn med en selv og det man selv står for. Enig i at BB ofte er usaklig og på kanten, men måten man prøver å “ta” ham på fremviser ofte akkurat samme fjortis-tendenser.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Hva skyldes denne nedlatende holdningen til BB?
Har ikke han, på linje med alle andre lov å fremføre sine meninger?

Personlig setter jeg stor pris på BBs innnlegg.
Det er ofte svært morsomme, og alltid to the point.
Pøh... BB har hatt ett enkelt lykktreff. Det utrolige "diktet" om ramallah, balla, og en del andre unevneligheter var han selv så fornøyd med at han følte seg nødt til å gjenta ved et par anledninger i pur selvopptatthet. Resten av innleggene er hodeløst oppgulp, en latterlig dårlig Affa-kopi...
Med den tonen BB holder, Kompo, MÅ han akseptere at folk til sist reagerer, han viser selv null tendenser til nett-vett. Jeg har konsekvent unngått å kommentere hans innlegg en lengre periode. Det føles helt fint, og jeg kommer til å fortsette slik.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
:) :) :)
Morsomt at så mange blir støtt av min avsmak for religiøs indoktrinering i skoleverket og min høyst betimelige påpekning av at nynorsk er et skriftspråk som er oppkonstruert og uten reel nytteverdi.
Skjerp dere, bønder!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
:) :) :)
Morsomt at så mange blir støtt av min avsmak for religiøs indoktrinering i skoleverket og min høyst betimelige påpekning av at nynorsk er et skriftspråk som er oppkonstruert og uten reel nytteverdi.
Skjerp dere, bønder!
Djupedal ønsker å kaste ut kristendommen av skolen. Jeg har en mistanke om at det er ganske stor forskjell på en skole i en fjord på Vest-/Sørlandet og i Oslo i forhold til hvordan religion påvirker skolehverdagen. Her i Oslo er ikke religiøs indoktrinering i skolen noe som merkes.

Nynorsk er det ikke lenger vits i å irritere seg over, det er i ferd med å dø ut og erstattes av et levende dialektmangfold hvor bokmål blir skriftsråket. Spørsmålet blir hvor lenge man klarer å holde på to skriftspråk i Norge som sysselsetningstiltak etterhvert som det ene forsvinner.

S

Stipilo

Gjest
Har du ikke lagt merke til det før nå? BB uttaler seg kontroversielt om saker, tilsvarene han får er konskvent hetsing av ham som person. Dette er personangrepenes og mobbens forum.

Nå har det fremkommet i avisene at Dybendahl selv ikke går av veien for trusler og hetsing for å få gjennomslag for sine meninger, noe annet er dermed kanskje ikke å forvente av hans våpendragere.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Har du ikke lagt merke til det før nå? BB uttaler seg kontroversielt om saker, tilsvarene han får er konskvent hetsing av ham som person. Dette er personangrepenes og mobbens forum.

Nå har det fremkommet i avisene at Dybendahl selv ikke går av veien for trusler og hetsing for å få gjennomslag for sine meninger, noe annet er dermed kanskje ikke å forvente av hans våpendragere.
I sannhetens navn, Stipilo, dette holder overhodet ikke vann! BB har ved gjentatte anledninger gått itl personangrep så utenfor en hver folkeskikk at det burde herske liten tvil om hvor problemet har sitt utspring.

Honkey

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.777
Resten av innleggene er hodeløst oppgulp, en latterlig dårlig Affa-kopi...
Tja, for egen del skjønte jeg aldri den beundring mange utrykte over evnen til å koble sammen ord som vannhode, fibromyalgi, konfekt og Hotel Cæsar i samme setning...

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
I sannhetens navn, Stipilo, dette holder overhodet ikke vann! BB har ved gjentatte anledninger gått itl personangrep så utenfor en hver folkeskikk at det burde herske liten tvil om hvor problemet har sitt utspring.

Honkey
Kanskje Løkken(stipilo) også er BB

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
BB har ved gjentatte anledninger gått itl personangrep så utenfor en hver folkeskikk at det burde herske liten tvil om hvor problemet har sitt utspring.
Kjære frøken Honk, jeg foreslår at De interesserer Dem mindre for våre dyder, og holder Dem til saken, nemlig Dybendahls, unnskyld Djupedals, håndtering av utdannings- og forskningspolitikken her i landet

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Tja, for egen del skjønte jeg aldri den beundring mange utrykte over evnen til å koble sammen ord som vannhode, fibromyalgi, konfekt og Hotel Cæsar i samme setning...
Han begynte vel å bli mye av en selvkopierende debattant etter hvert, men han skal ha for en viss kreativitet og ironisk tilnærming til virkeligheten....
Synes ikke alle er like uutgrunnelige...

Honkey

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Torget vurderinger
0
1. Djupedal ønsker å kaste ut kristendommen av skolen. Jeg har en mistanke om at det er ganske stor forskjell på en skole i en fjord på Vest-/Sørlandet og i Oslo i forhold til hvordan religion påvirker skolehverdagen.

2. Her i Oslo er ikke religiøs indoktrinering i skolen noe som merkes.

3. Nynorsk er det ikke lenger vits i å irritere seg over, det er i ferd med å dø ut

4. og erstattes av et levende dialektmangfold hvor bokmål blir skriftsråket.

5. Spørsmålet blir hvor lenge man klarer å holde på to skriftspråk i Norge som sysselsetningstiltak etterhvert som det ene forsvinner.
1. Tjah, litt skilnad er det. Sjølvsagt i samråd med foreldra, som sjeldan kritiserer skulane som eg kjenner til ut frå dette. Så det er nok godt tilpassa behovet...

2. Om det skulle dukke opp koranskular, vert det ei sak for seg...

3. Funkar greitt nok. På sikt vil språka vekse saman, men ettersom det er relativt mange nynorskbrukarar om vi samanliknar oss med andre språklege minoritetar i andre land (nynorsk er ikkje noko lite skriftspråk), vil det nok ta ei stund, sannsynlegvis ikkje i mi levetid. Språk er frykteleg viktig for folk sin identitet, og ein av dei viktigaste kulturberarane.
Sjølv uttrykkjer eg meg heilt klart best når eg slepp å knote.

4. Eg er ikkje sikker. Men satsinga på dialektar har til ei viss grad dempa språkrøkta, og skriftspråket har vel "forsømt" seg. Vi har elles tradisjonar for å skrive dialektnært innan nynorsk, så det spørs om det hadde vore lurare å samle rundt normene. Men det er ikkje så greitt å forkynne dette då eg sjølv er brukar av e-infinitiv, som er i mindretal i nynorskområda. For meg er det ganske unaturleg å skrive "lesa og skriva", og då skal ein ikkje kritisere andre for å ynskje å bruke sideformer.

5. Før bokmål/nynorsk smeltar saman til samnorsk, trur eg spesielt bokmålet må opne for langt fleire sideformer. Eg har alltid undra meg over at nordlendingane har godtatt å ha så ekstremt stor skilnad mellom talemålet sitt og likevel held seg til bokmålet som skriftsspråk. Men så opplever eg då også den nordnorske kulturen ofte prega av opposisjon og lite skriftlegheit. Vi ser også at nordnorsk moderne musikklyrikk stort sett føregår på engelsk (bortsett frå Bremnesane).
Elles vert eg til tider fortørna over alle desse som liksom tek på seg eigedomsretten til kva verdsbilde som er korrekt. Herifrå er ikkje nynorsk sysselsettingstiltak, det verkar ikkje som utkantane på noko som helst vis er overrepresenterte når det gjeld økonomisk forfordeling.

S

Stipilo

Gjest
Å hetse offentlige personer og representanter for myndighetene synes jeg er helt greit, ofte er det på sin plass. Å hetse andre forumdeltagere med det formål å bringe dem till taushet er en fremgangsmåte jeg har lite til overs for. Der leverer ikke BB én promille av hva han tar imot.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Torget vurderinger
0
1. Å hetse offentlige personer og representanter for myndighetene synes jeg er helt greit, ofte er det på sin plass.

2.Å hetse andre forumdeltagere med det formål å bringe dem till taushet er en fremgangsmåte jeg har lite til overs for.

3.Der leverer ikke BB én promille av hva han tar imot.
1. Berre til ein viss grad. Offentlege personar kan med fordel utsetjast for ein viss harselas, spesielt rundt handlingar som treng å kommenterast. Men når måten dette skjer på berre er plump utan det minste snev av vidd eller eleganse, (utsegnene om statsråd Djupedal som undermålar er korkje treffande eller morosame), tykkjer eg det berre vert dumt.

2. Heilt einig. Slik framgangsmåte verkar ikkje. Då vil eg mykje heller køyre ein metadiskusjon og evaluere BB sine utsegner der. Slik kan då den stakkars mannen få ei tilbakemelding som er meir konstruktiv enn å bruke utsegner som "undermålar", "halvape" eller tilsvarande. Eigentleg seier slikt mykje meir om avsendar enn om det som freistast omtalast...(eg reknar med å få utdjupe "kødd" på eit seinare tidspunkt, dersom strengen her utviklar seg normalt)

3. Nei, han er eigentleg ikkje målretta i det heile. Fungerer meir som ein verbal møkkaspreiar, som har agenda "Eg likar ikkje noverande regjering eller sosialsime. Folk som orienterer seg annleis enn meg må vere undermålarar". Må innrømme å bli litt irritert, sjølv om finnest mange som arbeider innan same sjanger.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
BB har drevet det så langt at jeg har blitt nummen. Jeg ser det slik at han er i stand til å skrive hva som helst. Jeg reagerer ikke på det han skriver i det hele tatt lenger. Han er helt uten injurierende kraft, og helt uten interesse.

Han prøver å kopiere Affa. Han har ikke sjans. Affa kunne skrive treffende og orginalt (noen ganger motbydelig), og selv om han står for noe helt annet enn meg, så ser jeg det.

BB er bare gørr - i videste forstand.

M

maestro

Gjest
BB har drevet det så langt at jeg har blitt nummen. Jeg ser det slik at han er i stand til å skrive hva som helst. Jeg reagerer ikke på det han skriver i det hele tatt lenger. Han er helt uten injurierende kraft, og helt uten interesse.
Han prøver å kopiere Affa. Han har ikke sjans. Affa kunne skrive treffende og orginalt (noen ganger motbydelig), og selv om han står for noe helt annet enn meg, så ser jeg det.
BB er bare gørr - i videste forstand.
Pøh... BB har hatt ett enkelt lykktreff. Det utrolige "diktet" om ramallah, balla, og en del andre unevneligheter var han selv så fornøyd med at han følte seg nødt til å gjenta ved et par anledninger i pur selvopptatthet. Resten av innleggene er hodeløst oppgulp, en latterlig dårlig Affa-kopi...
Med den tonen BB holder, Kompo, MÅ han akseptere at folk til sist reagerer, han viser selv null tendenser til nett-vett. Jeg har konsekvent unngått å kommentere hans innlegg en lengre periode. Det føles helt fint, og jeg kommer til å fortsette slik.
Honkey
Å hetse andre forumdeltagere med det formål å bringe dem till taushet er en fremgangsmåte jeg har lite til overs for. Der leverer ikke BB én promille av hva han tar imot.
Quad erat demonstrandum!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Den forstod eg ikkje, Maestro...

Å han mener bare at det er MYE mer sosialt akseptabelt å kalle en statsråd for "undermåler" og å hetse de som snakker / skriver på et annet målføre, - enn det er å ta igjen på samme viset ! Og forsåvidt har han nok rett også. Det er å sparke "nedover" og vi vet det !!

Skal innrømme at at det ikke var noe litterært mesterverk jeg leverte da jeg kritiserte BB for de holdninger han har framført i denne tråden.

Men jeg er ganske sikker på at det finnes fler som føler seg støtt av følgende: "Nynorsken er også et problem. Språket ble konstruert for litt over 100 år siden av noen motkulturelle fjøsnisser, og har naturligvis ikke livets rett." Det er ikke spesiellt morsomt å få høre at kulturen min ikke har livets rett !! Det er nå engang en del av min identitet !

Å uttale:Øystein Djupedal fremstår nå tydelig som en mindre intelligent ape. vitner heller ikke om det store dype intelekt ! At han ikke klarer å akseptere forklaringen av navnet til Djupedal og bakgrunnen for det, gjorde at jeg i et anfall av hovmod ville prøve å senke meg ned til BBs nivå for å se om det var lettere å få gjennomslag der nede. Og der tok jeg feil ! :p

For egen del har jeg "avskrevet" BB som: "A lost case" !

Der intet er har selv Herren tapt sin rett.

edit, tyrkleif

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Var heller ikke lett å forstå denne.

Særlig ikke med skrivefeil, da ordlyden er som følger: QED = quod erat demonstrandum ;) som betyr noe slik som: det som måtte bevises, eller det som måtte demonstreres. Brukes som regel etter et endelig svar på for eksempel ei problemstilling.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.777
Men jeg er ganske sikker på at det finnes fler som føler seg støtt av følgende: "Nynorsken er også et problem.  Språket ble konstruert for litt over 100 år siden av noen motkulturelle fjøsnisser, og har naturligvis ikke livets rett." Det er ikke spesiellt morsomt å få høre at kulturen min ikke har livets rett !! Det er nå engang en del av min identitet !
BB har dog et poeng, Ivar var Norges Vuk...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Torget vurderinger
0
BB har dog et poeng, Ivar var Norges Vuk...
Vuk?

Tenk attende til tida rundt 1814, då landet vårt vart gjeve bort til Sverige som del av storpolitikken, ei erstatning for tapet av Finland.... protestane frå norske taleføre (som det rett nok ikkje var mange av). På dette bakteppet veks norsk nasjonalromantikk fram, med stadig sterkare ynskje om eigen identitet, og dermed eige sjølvstende. Wergeland, Asbørnsen og Moe var skrivarar som freista å trekke litt norsk identitet inn i sine skrivearbeid, og det sjølvstendige norske åndslivet tok så smått til å spire opp.

Så var det at Ivar, ein uvanleg oppvakt bondegut frå Hovedbygda på sunnmøre ein dag dukka opp hos ein av prestane i Bergen, med eit brev frå soknepresten heime i Ørsta. Med seg hadde han to permar, som soknepresten sa at han skulle syne til kollegaen.

Det eine var eit herbarium, nøye systematisert og katalogisert etter geniet Linné si vitskaplege tenking. Presten var imponert, og vart skikkeleg interessert då han viste den andre permen.

Dette var ei like nøye gjennomført katalogisering av talemålet heime i Hovdebygda som Ivar hadde gjennomrført. Han fortalde kva vyer han hadde, og presten vart begeistra, og melde seg som sponsor på prosjektet.

Ivar reiste då landet rundt og samla inn språkprøver på talemålet. Men ressursane strakk ikkje heilt til, så Nord-Noreg vart ikkje skikkeleg undersøkt. Ivar valde dessutan å kutte ut byane, då språket der oftast var sterkt påverka av utlandet. (Dette var nok eit dårleg strategisk trekk for ettertida, men Ivar hadde nok ikkje på det tidspunktet planar om å konstruere noko alternativ til dansk. Difor gjekk vitskaplege vurderingar framfor dei politiske - merkeleg kva?)

Så vart "prøver på det norske talemålet" utgjeve. Og Ivar oppmuntra til å konstruere eit språk med grunnlag i dette og gammal norsk. Og så kom alternativet til dansken. "Landsmaalet"
Dette medførte harme hos det etablerte borgarskapet i byane, men også ei sterk fornorsking av dansken, slik at eit "rigsmaal" etter kvart tilpassa seg. Men ikkje på slikt vitskapleg grunnlag som Ivar Aasen hadde. Etter kvart vart dei to språklege standardane likestilte av Stortinget. Dei vart deretter moderniserte, slik at moderne nynorsk og bokmål i dag er "norsk", med riksmålet som ein bakstreversk etterslep med intensjonar om å drive språkrøkt etter konservative idear.

I ettertid skulle eg ynskje meg at Ivar hadde tatt turen innom byane, og fått med det autentiske bymålet - ikkje det til borgarskapet, men bydialektane som hadde utvikla seg meir eller mindre fritt. Eg tykkjer også Nordnoreg burde vore med - ikkje minst fordi dei nordnorske dialektane høyrer til vestnorsk språkstamme, som for meg personleg er langt lettare å kommunisere (ikkje til forkleining for nordmøringar, trønderar og alle andre som brukar austnorsk språkstamme, men litt egoist må ein få lov å vere?)

Grunnen til at eg er svært medviten om eigen og andre sin språkbruk, er nok litt yrkesbetinga (lærar), men også fordi eg tykkjer språket er så viktig som kulturberar og identitetsskapar. Eg var sjølv svært fasinert av den angloamerikanske rocke- og populærmusikken, og er det vel endå. Men gjennom oppleving av trønderrocken si bevvistgjering etter Vømmøl, Prudence si språkendring mellom 2. og 3. album, og ei rekke norsksyngande, nyskapande artistar, vel eg å fokusere på den kunstnarlege bodskapen i pop/rocken ut over det instrumentelle og melodiane - eg er oppteken av poesien.

Argumentet eg møter, er ofte "kvifor ikkje bruke kreftene på å utvikle ein livskraftig samnorsk, eller kanskje eit fellesskandinavisk tale- og skrivemål?"

Eg trur nok dette kan komme etter kvart. Språk er som vin, det utviklar seg, vert betre, eller dårlegare. Noko har livets rett, anna ikkje. Noko eignar seg ikkje til "drikkevarer" når det går ei tid, og passar best i nostalgiske museum, medan andre tappingar i høgste grad er livskraftige.
Men slik verda no ser ut, er det viktig å bevisstgjere om dei lokale språklege kvalitetar på same måte som den svært så trendy ideologien "kortreist mat" innan gastronomien.
I den grad vi alle går over til hamburgarar og cola vil verda også språkmessig verte fattigare.
(Ja: for den som lurer på mitt ideologiske standpunkt og politiske overtyding, kan dette best oppsummerast med artsmangfald)
Og det skal ho kanskje bli?

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal ikke språk få lov til å utvikle seg på en nautrlig måte da. Så lenge nynorsk holdes i live av politiske tvangsvedtak om prosentmessige kvoteringsregler i media så viser det vel at det ikke er et likeverdig språl til vanlig Norsk. La Nynorsk få mer status som Esperanto, et greit syssel for spesielt interesserte og et artig kulturprosjekt.

Så hvis målfolket mener Nynorsk har livets rett som sidestilt språk, så fjern krykkene og se om det kan stå på egne ben.

M

maestro

Gjest
Den forstod eg ikkje, Maestro...
Tungnemme folk på HFS?
(Synes det ikke som de to første sitatene demonstrerer sannhetsgehalten i det siste?)

Særlig ikke med skrivefeil, da ordlyden er som følger: QED = quod erat demonstrandum -
Riktig, man må legge inn noen skriveleif for å oprettholde nivået!  :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.624
Torget vurderinger
0
Riktig, man må legge inn noen skriveleif for å oprettholde nivået!  :D
Du kan nå være ærlig å innrømme at du er litt opphengt i et spesiellt HiFi merkenavn ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Å hetse offentlige personer og representanter for myndighetene synes jeg er helt greit, ofte er det på sin plass. Å hetse andre forumdeltagere med det formål å bringe dem till taushet er en fremgangsmåte jeg har lite til overs for. Der leverer ikke BB én promille av hva han tar imot.
Dette er vi stort ett enige i.
Det er BB's angrep på andre debattanter jeg reagerer på. Men la oss legge ballen død. Jeg velger å overse ham igjen, det er enklest for alle.

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
Som jeg har nevnt før, nynorsk ble skapt som del av et nasjonsbyggingsprosjekt. Språkets rolle som kommunikasjonsverktøy var underordnet. Målet med nynorsken var å skape et skille mellom det danske og det norske. Her har nynorsk som kulturfenomen for lengst utspilt sin rolle. Våre to nesten like skriftspråk fremmer nå snarere et kulturelt skille innenfor vårt eget land.

Vi har råd til å holde oss med ett minoritetsspråk. To minoritetsspråk er mer enn vi har råd til, og mer enn vi trenger. Samisk, anyone?

Forøvrig ser jeg ikke hvordan nynorskbrukere er en minoritet, annet enn i kraft av sitt skriftspråk. Muntlig språk er i kraft av dialektene mer variert internt i skriftspråkenes områder enn mellom dem.

S

Stipilo

Gjest
Dette er vi stort ett enige i.
Det er BB's angrep på andre debattanter jeg reagerer på.
Kan ikke erindre å ha sett noen slike komme uprovosert. Jeg reagerer på andre debattanters angrep på BB.

Topp Bunn