DIY Vpr erfaringer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tenkte å banke sammen et par vpr bassfeller tilsvarende modex plate (sorry orso...) da materialer er greit tilgjengelig og forsendelse av ferdige produkter hit til skjæret er utelukket
    Noen her inne som har praktisk erfaring med diy vpr?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Prinsippet er veldig spennende, og fornuftig mtp plassbruk. Jeg kommer nok til å bestille noen rpg modex plates fra Lyd og Akustikk, selv om det ryker noen tusen i frakt. Fyller du opp pallen godt så blir det ikke så galt per enhet:rolleyes:

    Jeg har sett en del gjør-det-selv-tråder på Gearslutz (mener jeg) når jeg har søkt på rpg modex erfaringer. Mye debatt om type skum/isolasjon. Virker som en del limer metallplatene på ganske faste isolasjonsplater, men jeg er ikke sikker på at det er slik det gjøres originalt (står jo inne i et metallbur originalt, så da trengs jo ikke stiv isolasjon for å stive opp konstruksjonen)

    Lykke til!

    Du må for all del poste bilder, prosess og før- og etter-målinger av vannfall i REW
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk for svar oes.

    Har bestilt akustikkplater fra Caruso Iso Bond som visstnok var de som ble benyttet i den orginale patenten. Limer 100mm plater så til en stålplate 100x150. Blir en ren bassfelle som skal plasseres bak noen bestialske basshorn hvor det ikke er plass til klassisk ullfelle. Har ikke helt bestemt meg for tykkelsen på stålplaten ennå da tykkere plate visstnok graver dypere i frekvens, men på bekostning av effektiviteten. Kan det stemme at Modex type 1 benytter 1mm og type 2 2,5mm? Tror jeg havner på et sted i mellom da det virker som det er 40-50hz som jeg må hanskes med. Har også en lengderesonans på 25hz, men tviler på at en slik felle har noe innvirkning på dette.

    Men jada, dette er nok i hus en gang rundt neste helg. Har da raskt to feller klare, og skal måle før og etter. Følger opp i tråden
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Artig at du er i gang, JoHoo. Ja, det høres ut som riktig plate, uten at jeg kan noe om det (caruso iso bond). De 100 mm skal vel fordeles med 3 eller 4 cm på den ene siden av stålplaten og 6-7 cm på den andre.

    1 mm stål på Modex 1 og 2,5 på Modex 2, ja. Jeg vet ikke hvor store forskjeller det er på effektiviteten, men Modex 1 virker vel primært over 50 Hz og mye mer bredbåndet enn Modex 2
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tror modex broadband har dempematerial på fremsiden mens modex plate har kun bak platen. Derav kun demping i bånn
    Må vurdere tykkelsen før jeg handler inn stål
    Blir ingen billig felle tross diy og i tillegg betydelig styggere enn rpg sine. Men skal stues på en plass hvor de ikke syntes så ingen stor sak
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Slik ser de opprinnelige målingene ut med 100mm CIB og 1mm og 2.5mm stål
    Antar at ved å gå ned til 2mm havner toppen rundt 50hz som passer meg ypperlig

    Working_.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    For å holde liv i tråden;
    Har plassert to 1.5x1m 2.5mm stålplater i bakre hjørner hvor jeg har en kraftig oppbygning fra 25-60hz
    Platene er avkoblet fra gulv og hviler løst mot 20cm flexi A
    Første målinger indikerer ganske spektakulær resultater, og lyttemessig er det klart hørbart
    20190108_191947.jpg

    Har ikke verifisert målinger ennå da å drasse på 50kg plater for en 75kg kropp mangler sjarm
    Isobond er på vei fra Tyskland, og plukker opp et sett med tynnere plater som går på frontvegg i neste uke
    Skal måle og kryssteste når plater er limt til underlaget

    Ser ut som en diy VPR 1x1.5 eller 120x180 havner på rundt 2500 pr stykk (her på Island) med tilskåret kaldvalset stål og iso-bond (som er dyrere enn stål), så et ferdig og testet produkt fra RPG er veldig fornuftig priset
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er det et poeng at det er stål, eller kunne feks alu gjort tilnærmet samme jobb?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er det et poeng at det er stål, eller kunne feks alu gjort tilnærmet samme jobb?
    Det er iallefall en forutsigbar suksess ved bruk av stålplater 1mm og 2,5mm som er nøye utprøvd i den originale patenten. Ideen baserer seg jo på at platen resonerer i dens virkeområdet, og regner med at aluminium oppfører seg annerledes enn stålplater.
    Mulig det gir et ok resultat, men usikkerheten er for stor for min del
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Hmm...sitter også og kikker på bassfeller, og har begrenset plass. Primacoustic Fulltrap eksempelvis.
    Hvor tykk blir løsningen totalt sett?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    En klassisk VPR felle med kun demping i nedre virkeområdet til stålplate/dempemateriale blir kun 10cm
    Trenger du bredbåndet demping må du sette noe i front og havner nok på 20cm
    Rpg broadband er 10 cm og har 7cm bak stålet og 3 foran så er jo en enormt plasseffektiv løsning hvis den takler problemfrekvensene
    Fulltrap er 20cm. Virker hos meg ikke noe særlig under 80hz men jeg har kun en diy. Mulig en kraftig resonans under vil sette membranet i sving og dempe, men de er for det meste eliminert hos meg. Trompet fikk god effekt av fulltrap i sin bunkers langt under oppgitt virkeområde

    emokid hvis det er hovedsakelig 70hz og opp du vil ta tak i er det 1mm stål pluss dempemateriale eller evt RPG Modex plate 1 eller broadband du vil benytte (evt membranfeller med finér eller vinyl eller helmholz?)
    Men det gjelder å måle seg frem til trykksentrym for maks effekt
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ferske målinger
    Kun målt med subhorn som har virkeområde 25-90hz. Deler de normalt på 70hz
    Bakre knevegg fylt med 30cm flexi A. Totalt mål 420x100x30 på absorbent.
    Testet med og uten 2.5mm stålplate 150x100 presset fast opptil steinullen ved hjelp av sofaen som avbildet ovenfor

    Sammenligning av frekvensgang med og uten stål:
    vprtest.jpg


    Grønn uten stålplate foran absorbent. Lilla med stålplate foran absorbent

    Så vannfall:
    Mvpr.jpg

    Med stålplate

    uvpr.jpg

    Uten stålplate

    Alle målinger fra lytteposisjon. Uglattet. Mikk kalibrert med håndholdt dB meter. Skala 300ms. Støygulv litt over 40dB når det ikke blåser ute
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Noen betraktninger:
    Ser ut som platene glatter frekvensgangen innen virkeområdet noe. Lengderesonansen i rommet ligger på 25hz som sammenfaller med hornets cutoff. Denne dempes noe i frekvensspekteret, pluss en liten gevinst i dippene ved 30hz og 70hz (som er SBIR)

    I tidsdomenet er vi 8dB ned ved resonansfrekvensen med stålplater som jeg vil påstå er nærmest spektakulært med et slikt strikk og binders akustikktiltak. Men stålplaten introduserer også noen nye resonanser som f.eks ved 60hz, ennå den ikke er alvorlig. Mulig denne forsvinner når stålplaten er festet bedre til dempematerialet. Kan også være at min absorbent i kneveggen som nå er tildekket med stål hadde bedre effekt ved 60hz alene, men gidder ikke drasse ut steinullen for å verifisere

    Uansett er konklusjonen at dette virker! Det er dokumentert i litteraturen at jo tykkere stålplate, dess lavere frekvens resonerer den ved, og ennå teoretisk cutoff med 2.5mm stål skal være rundt 35hz har den likevel kraftig effekt ved 25hz. En kan jo videre resonere at 25hz er den ene kraftige resonansen i mitt rom, og det eneste som faktisk klarer å trigge resoneringen i en så tykk stålplate. Hadde jeg hatt tydelige resonanser høyere opp i frekvens er det mulig at jeg hadde sett tilsvarende resultater der.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er vannfallene riktig beskrevet, da? Fargene og maks dB indikerer jo motsatt, men sitter på mobil og glor..
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tok en test til (puh....)
    Denne gangen med 2 steinullplater 50mm ca 70kg/m3 foran stålplaten og uten
    Platene trykket så fast som mulig opp mot stålplate ved hjelp av sofaen

    Test2Uvpr.jpg

    Uten stål. Kun absorbent i knevegg

    test2medVPR.jpg

    Med stål og 50mm steinull foran stål. Alt plassert foran absorbent i knevegg

    Helledussen!

    25hz ned over 14dB ved 300ms i forhold til kun absorbent. 40hz eliminert og 60hz bedre enn uten stål. Jaggu er 100hz også banka ned

    Til info: Målt i nøyaktig samme posisjon med likt nivå. Jeg sitter på samme sted og alt annet i rommet er uforandret
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var hellig overbevist om at det var motsatt. Kan du legge ut decay-grafen? Lettere å se effekten der, synes jeg :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Decay vinduet har jeg ikke brukt før, men her er med 40ms kakestykker. Da er den siste på 320ms

    test2decayuten.jpg

    Kun absorbent

    test2decaymed.jpg

    Stålplate og 50mm RW foran absorbent
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    og ja, sjekket også med kun 50mm RW foran absorbenten (uten stålplate) og det var ingen effekt.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Her er vannfallet med 500ms tidsvindu

    test500msuten.jpg

    Kun absorbent

    test500msmed.jpg

    2.5mm stål og 50mm RW foran absorbent
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Decay vinduet har jeg ikke brukt før, men her er med 40ms kakestykker. Da er den siste på 320ms

    Vis vedlegget 525760
    Kun absorbent

    Vis vedlegget 525761
    Stålplate og 50mm RW foran absorbent
    Effekten her er jo helt rå. Ville tatt flere sveip for å utelukke eksterne faktorer, men hvis disse målingene stemmer er det jo bemerkelsesverdig store forskjeller!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tro meg... jeg har sveipet så det synger i øra. Effektfen er lik nærmest uavhengig av nivå (innen rimelighetens grenser). Har nå også drasset stålplatene inn og ut av rommet 3 ganger.

    Ja, dette er helt rått. Rart at en ikke hører flere tilbakemeldinger fra de som benytter RPG produkter, for dette er jo et genialt prinsipp.
    Skal sies at jeg har gjort forarbeid vedrørende plasseringen, og som nevnt, 25hz resonansen var kraftig, så den trigger godt. Var ganske horribelt før steinullen var på plass, men nå er det lattelig tørr og kontant bass sånn passe ned i kjelleren for de som ikke har plass til noe annet enn noen skarve basshorn
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Og for å spinne videre på dette:
    Det opprinnelige patentet benytter Polyesterfiberplater (Iso-Bond) limt med elastisk lim fast til stålplaten og anbefaler montering flatt på vegg. Flere som har skrevet på forumet gearsluts at de får fine resultater uten liming og ikke nødvendigvis med fast underlag bak plata. Men de fleste som skriver er fast bestemt på å benytte Iso-bond

    Nå lener mine plater seg kun opp til steinull, og gir effekt. Da kan en spørre seg hvor kritisk dempematerialet bak er og om liming er nødvendig så lenge platen har god kontakt med dempematerialet. Fordelen med Isobond er at det er strukturfast. Limes platen til Iso, og i ramme som RPG kan den flyttes på og eventuelt veggmonteres. Dessuten er ikke steinull noe særlig hyggelig å ha i et lytterom da det både lukter og støver.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig spennende dette forsøket ditt! Har lett mye etter praktiske målinger av trykkbaserte feller, men lite å finne annet enn fra gearslutz.
    Hvorvidt det er viktig å bruke lim og hvilket materiale bak platen er også spennende da det kan tenkes at det er en del av den totale tuningen. Men det beste trenger ikke å bety at alt annet er dårlig, og disse resultatene dine viser jo at det funker overraskende bra uten skikkelig montering.

    Jeg forventet egentlig at man ville miste nivå i peak dB, men ser ut som du fikk noen dB mer.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Her ser du frekvensgang med og uten stålplatene. Målt i lytteposisjon på samme nivå. Som referanse er måling ved munningen til subhornet. Følger responsen veldig bra i lytteposisjon (375cm unna hornmunning).
    Som nevnt er dippen ved 70hz SBIR. Den fikk også en fin forbedring, men nivåhevingen rundt 50hz kan jeg ikke forklare. Er jo ingen synlig forsterket resonans i dette området, og er en grei kandidat for EQ

    test2frekvensgang.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Veldig spennende dette forsøket ditt! Har lett mye etter praktiske målinger av trykkbaserte feller, men lite å finne annet enn fra gearslutz.
    Hvorvidt det er viktig å bruke lim og hvilket materiale bak platen er også spennende da det kan tenkes at det er en del av den totale tuningen. Men det beste trenger ikke å bety at alt annet er dårlig, og disse resultatene dine viser jo at det funker overraskende bra uten skikkelig montering.

    Jeg forventet egentlig at man ville miste nivå i peak dB, men ser ut som du fikk noen dB mer.
    ja, en kan lese seg svett i auga med diverse teorier og formler, men ingenting er som et praktisk forsøk basert på andres erfaringer. Har jo inntrykk at de fleste på gearslutz som faktisk har testet selv får resultater. Alt fra spektakulært til såvidt målbart. Tenker at nøkkelen er PLASSERING men også i stor grad romavhengig.

    Sånn lydmessig er jeg strålende fornøyd med hvordan bassen oppleves. Bruker audiolense til korreksjon, og kjører nå en veldig begrenset korreksjon i tidsdomenet. Slik rommet mitt oppfører seg nå så er det faktisk tørrere fra 25-100 enn fra 100-400hz, men det kan jo etterhvert balanseres med tradisjonelle absorbenter. Som nevnt kommer det etterhvert en tynnere plate i hus som skal bli en VPR bygget på tradisjonelt vis. Har ikke bestemt meg om jeg skal endre på 2.5mm platen da den nå gjør akkurat det som jeg håpet den skulle gjøre
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo tenkes at ved å redusere nivået i tidsdomenet så reduserer man også noe av energien som er ute av fase med direktelyden, og på den måten vinner litt energi tilbake igjen. Uansett er det viktige at man får tidsdomenet best mulig da selve frekvensresponsen er enkel å justere med dsp.
    Men jeg kjenner jeg ble veldig nysgjerrig på Modex-plater igjen, trodde ikke det var så effektivt med bare én stk. Jeg har angrepet bassproblemer med flere subwoofere, men det er alt annet enn bare bare å integrere optimalt hvis man samtidig skal utrette mirakler i tidsdomenet. Kan tenkes at tre-fire slike plater plassert inntil vegg med et fint trekk over seg kan bli mer eller mindre usynlig i en stue også.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    To stk. En i hvert bakre hjørne
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Veldig spennende resultater. Oppløftende, og med bare 2 plater. Med noen tynne i tilegg, og plassert tett på vegg så kan det være at hevingen rundt 50 Hz samt bunnen litt høyere opp blir flatere, også. Fortsatt lykke til, og takk for at du deler
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Veldig spennende resultater. Oppløftende, og med bare 2 plater. Med noen tynne i tilegg, og plassert tett på vegg så kan det være at hevingen rundt 50 Hz samt bunnen litt høyere opp blir flatere, også. Fortsatt lykke til, og takk for at du deler
    Takk selv for innspill! Selvfølgelig
    Er ikke så mange her i nabolaget som lar seg fascinere av vannfallsdiagram, så det er hyggelig å dele med folk med samme diagnose
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    2 stk 150x100 vpr med 1.5mm stål og iso-bond i produksjon
    Limt med sikaflex og under press av JBL for den rette "sounden"
    20190209_110401.jpg

    Sorry for bildet. Iso-bond er et utrolig kult materiale! Luktfritt, støyfritt og formfast. Visstnok bedre demping enn Steinull ved tilsvarende densitet (40kg/m2)
    Litt dyrt da det må importeres fra Tyskland, men lar det stå til i godlydens tjeneste
     

    wackenss

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2019
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    2 stk 150x100 vpr med 1.5mm stål og iso-bond i produksjon
    Limt med sikaflex og under press av JBL for den rette "sounden"
    Vis vedlegget 529040
    Sorry for bildet. Iso-bond er et utrolig kult materiale! Luktfritt, støyfritt og formfast. Visstnok bedre demping enn Steinull ved tilsvarende densitet (40kg/m2)
    Litt dyrt da det må importeres fra Tyskland, men lar det stå til i godlydens tjeneste
    Spennende!
    Har du noen spesifikke frekvenser du skal gjøre noe med?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Første platene håpet jeg skulle ta lengderesonansen ved 25hz, og den er nå eradikert ;)
    Effekten var ikke stor over 40hz, så håper disse rydder opp der. Har litt grums ved 50hz med trykksentrum der hvor disse skal plasseres
    Vi får se i kveld etter at limet har fått herdet
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    wackenss

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2019
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Litt vanskelig og se på bildet ditt, men er det stål i bunnen og 2 forskjellige tykkelser du bruker?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er to plater i press sammen. 10cm Iso-bond limt til 1.5mm kaldvalset stål med sikaflex. To feller i produksjon samtidig
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Kjør på med bilder, Johan! Interessert i dette!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Om du vil prøve å ta enda dypere frekvenser på bekostning av litt effekt oppover i frekvens så burde du prøve 2.5mm plate på 2x1 meter.

    Forresten. Du kan gjøre fellen relativt bredbåndet ved å legge 10cm isobond foran i tillegg til bak. I tilfelle du har noen som må plasseres i førsterefleksjon. Og selvfølgelig snu plata, men da blir det verre å henge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn