DIY Seas/Scanspeak Usher dancer look

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Etter mykje arbeid og slit begynner det å gi resultat....
    Selve utseende på desse er kopiert fra Usher Dancer, men har brukt Seas elementer;W22EX001, W18EX001 og Scanspeak Revelator diskant.
    Delefilter beregnet av Eltek. Byggemateriale i MDF og kirsebær laminat på siste lag i sidene. Har brukt lang tid for å finne gode løsninger spesielt med tanke på demping av kabinett og resonans. Bassene har hvert sitt kammer på 45L, tunet til 30Hz. Mellomtone i trykkammer 8L syns jeg å huske. Veier ca 80 kg uten sand...
    Ble så ivrig at jeg gjorde(nesten) ferdig en høytaler først... ::)dette var en tabbe for jeg har brukt endel tid på å tune og lytte isteden for å gjøre ferdig begge...

    kommer med flere bilder om to-tre uker. Har ikke tilgang på dem her da jeg jobber i nordsjøen.... Kom gjerne med spørsmål eller komentar.. :)

    Ellers vil jeg si at dette låter over all forventning og finishen blir meget bra ;D
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Dette ser jo fantastisk flott ut! Har du tenkt å gjøre noe i bakkant på topplata slik den ser ut på bildet?
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Utruleg flott! Gratulere!
    Kan du seie litt meir om MDF-laminat og om framgangsmåten i det heile tatt?

    mvh
    Sigurd
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Helt utrolig.. Meget pent!
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Takk for positive komentarer ;D

    Når det gjelder topp platen skal jeg på en eller annen måte lage en topp i akterkant av massiv kirsebær som Usher har, det blir mye pussing og tidkrevende men gir en fin look.. ellers er den lik originalen sett bakenfra, Den ser best ut bakenfra synest jeg, bilder kommer..

    Kontruksjonen er enkel, har kledd sidene med 5mm MDF plater. 4lag som er limt og presset sammen mot indre avstive er som spanter på en båt. første platen er også skruet med x antall skruer. Siste platen er 5mm vannfast kryssfiner pålimt kirsebær finer som er lakket 5 strøk. Denne platen er noe som jeg hadde igjen etter innredning av en lystbåt (halvfabrikat). Invendig dempet med 5mm asfalt plater ++++
     

    Aalstad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Dæven døtte, dette var flotte høyttalere!! Er det noen spesiell grunn til at siste lag er kryssfiner? Er det ikke endel enkere å jobbe med mdf.. ???

    Andreas
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Råflotte høytalere chieng! Du må ha brukt noen timer på de der.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Respekt! 8) Flotte saker.

    Blir nysgjerrig på delefilteret. Kan du si noe om hvor det deles mellom elementene, ev skjemaet?

    Kos deg med bygget

    Mvh
    Sniff
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Gratulerer med et nydelig byggverk.

    Og med den elementbesetningen så er jo muligheten til stede for at lyden står i stil.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Ja dette var et flott DIYprosjekt, ingenting er som å nyte musikk spilt av selvbygde høyttalere.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    el_mariachi skrev:
    Ja dette var et flott DIYprosjekt, ingenting er som å nyte musikk spilt av selvbygde høyttalere.
    Det har du helt rett i.

    Det kan være en utfordring å gå over fra kritisk lytting + modifikasjon fasen til nyte-musikk fasen når man selv er ansvarlig for lydkvaliteten. Men når man har kommet dit.....
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Ja, kjempeflott byggverk. På meg virker det som om høyttalerne er ganske høye?

    Mvh. Johan
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Aalstad skrev:
    Dæven døtte, dette var flotte høyttalere!! Er det noen spesiell grunn til at siste lag er kryssfiner? Er det ikke endel enkere å jobbe med mdf.. ???

    Andreas
    Takker,
    det var dårlig formulert av meg men den siste platen er fabrikert av en møbel fabrikk som limer kirsebær finer til en vannfast finerplate,den er tot 5mm tykk og ferdig lakkert og ganske fin å jobbe med. Men desverre dyr.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Genialt å få bogeform på denne måten! Har stor sans for bogeform/skålform på kabinett ut frå mange omsyn, estetisk, rigid i forhold til vekt mm. Har sjølv bygd etter "stablemetoden" med massiv eik og tenkt at det var einaste måten å få til bogeform for DIY. Trudde at din metode berre var for proffar. Men då går det altså. Hugsar frå barndommen trebåtbyggeriet til onkelen min. Der var det steam-kammer til å kunne bøye bord og spant. Kan MDF-platene bøyast kalde altså? Var det noko problem med å få limet til å halde ut mot kanten når presset blei løsna? Var det andre erfaringar du gjorde som andre kan kan ha nytte av?
    Blir spennende å høyre om ELTEK har truffe med filterdesign.

    mvh
    Sigurd
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    audiy skrev:
    Genialt å få bogeform på denne måten! Har stor sans for bogeform/skålform på kabinett ut frå mange omsyn, estetisk, rigid i forhold til vekt mm. Har sjølv bygd etter "stablemetoden" med massiv eik og tenkt at det var einaste måten å få til bogeform for DIY. Trudde at din metode berre var for proffar. Men då går det altså. Hugsar frå barndommen trebåtbyggeriet til onkelen min. Der var det steam-kammer til å kunne bøye bord og spant. Kan MDF-platene bøyast kalde altså? Var det noko problem med å få limet til å halde ut mot kanten når presset blei løsna? Var det andre erfaringar du gjorde som andre kan kan ha nytte av?
    Blir spennende å høyre om ELTEK har truffe med filterdesign.

    mvh
    Sigurd
    Er enig med deg angående bua kabinetter, det krever mye ekstra arbeid men jeg synest det er verdt det ;D Låter det bedre?? Jeg tror det 8)
    Tror styrken til trelin er noe undervurdert. Jeg har testet litt på forhånd og det kan jeg si at det er ikke limfugen som gir seg først.. Men gi trelimet et par døgn i god temperatur så garanterer jeg at det ikke løsner noen plass...5 mm mdf kan du bøye ganske lett, med så stort kabinett som jeg styrer med må en ha skikkelig godt med press overalt. Maaange skrutvinger og mange tunge lodd er tingen, bruk godt med lim.
    Angående filter design og lyd... Det er litt det samme som med hjemmelaget vin som man har laget selv.. det smaker bedre enn på polet ;D ;D ;D
    Har bare spilt litt i mono så langt, utrulig morsomt, jeg er helt hekta!!!!
    bass elementene er koblet i paralell så følsomheten der er litt høyere enn resten....blir vel en løsning på det når den tid kommer.

    Er delt i 300/2800 deromkring, har ikke skjemaet i skallen beklager, det ligger hjemme i skuffen.

    Hilsen kjell J
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    For dere som vil prøve dere på laminering så kan jeg anbefale vacuum. Her blir en av sideplatene til Gaia til. Det står en liten vacuumpupme på gulvet og posen er i latex. Undertrykket vi kjører er 0,85 bar, noe som egentlig er mye mer enn vi trengte, vi klarte fint å bøye på 0,4 ca. Totaltrykket på denne siden (ca 65x110 før kapping) er omkring 6,2 tonn.

     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    ...
    Det står en liten vacuumpupme på gulvet og posen er i latex. Undertrykket vi kjører er 0,85 bar, noe som egentlig er mye mer enn vi trengte, vi klarte fint å bøye på 0,4 ca. Totaltrykket på denne siden (ca 65x110 før kapping) er omkring 6,2 tonn.
    ...
    Fiffig! Hvor mye vakuum klarer en vanlig støvsuger?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg tror vi snakker om rundt 100mBar. Uansett ville nok ikke en støvsuger trives med å få blokkert tilførselen sin en times tid.

    Jeg har lekt litt med tanken på å bruke en kompressor som modifiseres litt.

    Forøvrig tror jeg et slikt kit koster omkring 20k.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Snickers-is skrev:
    For dere som vil prøve dere på laminering så kan jeg anbefale vacuum. Her blir en av sideplatene til Gaia til. Det står en liten vacuumpupme på gulvet og posen er i latex. Undertrykket vi kjører er 0,85 bar, noe som egentlig er mye mer enn vi trengte, vi klarte fint å bøye på 0,4 ca. Totaltrykket på denne siden (ca 65x110 før kapping) er omkring 6,2 tonn.

    Genialt!!!! Dem bruker lignende teknikk når en vacuum støper moderne plastbåter og suger inn polyester i Divinycell kjernen. Dem brukte en enkel patent for å suge vacuum men husker ikke hva dem brukte. Det skal jeg undersøke :) Det var ikke vacuumpumpe ihvertfall.
    Hvordan går det med latexen i kantene på platene, er det fare for å slite hull?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ja, det kan bli hull. Den er mest utsatt der det er skarpe hjørner og store åpne spenn. Vi passet derfor på å fylle ut de store hullene, samt skrå de skarpeste hjørnene.
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Undertrykk kan lages med et ejector-rør koblet til en vannkran.
    f.eks en lett omygd sprøtepistol.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Uansett ville nok ikke en støvsuger trives med å få blokkert tilførselen sin en times tid.
    Trode elmotoren i en støvsuger sviver letest med blokkert tilførsel. Det er derfor turtallet øker.


    MVH
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Fant et annet bilde av prosjektet mitt som slang inne på dataen her..
    Personlig synest eg at dei ble litt for høye og slanke, henholdsvis 145x30 og tot 70cm dype. Men jeg har jo 240 under taket ;D
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    wilbur-x skrev:
    Undertrykk kan lages med et ejector-rør koblet til en vannkran.
    f.eks en lett omygd sprøtepistol.
    Hvor mye undertrykk er det mulig å få til på den måten?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Snickers-is skrev:
    Uansett ville nok ikke en støvsuger trives med å få blokkert tilførselen sin en times tid.
    Trode elmotoren i en støvsuger sviver letest med blokkert tilførsel. Det er derfor turtallet øker.


    MVH
    Forsåvidt, men luftstrømmen er jo også motorens kjøling.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Har du noen flere bilder eller info om Gaia Snickers-is?
     

    SvSig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    206
    Antall liker
    29
    Sted
    Vaksdal
    Snickers-is skrev:
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Snickers-is skrev:
    Uansett ville nok ikke en støvsuger trives med å få blokkert tilførselen sin en times tid.
    Trode elmotoren i en støvsuger sviver letest med blokkert tilførsel. Det er derfor turtallet øker.


    MVH
    Forsåvidt, men luftstrømmen er jo også motorens kjøling.
    Jeg hadde et "uhell" (selvfølgelig helt selvforskyldt) med en støvsuger, der tilførselen ble blokkert. Etter en stund sa det poff og det begynte å ryke av støvsugeren. Det var bare å levere den til "gjenbruksstasjonen" etterpå. Så ut fra egen erfaring tviler jeg sterkt på at en støvsuger er egnet til noe slikt.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Alvorligt!!! ;D 240 under taket er vel i minste laget her :eek: ;D

    Flott byggverk!!

    Skal henvise til desse visst dama synes mine er for store... ;D
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    MonkeyCountry Audio skrev:
    Snickers-is skrev:
    Uansett ville nok ikke en støvsuger trives med å få blokkert tilførselen sin en times tid.
    Trode elmotoren i en støvsuger sviver letest med blokkert tilførsel. Det er derfor turtallet øker.


    MVH
    Forsåvidt, men luftstrømmen er jo også motorens kjøling.
    Gjør det enkelt... vannkjøling..:p
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    chieng skrev:
    Alvorligt!!! ;D 240 under taket er vel i minste laget her :eek: ;D

    Flott byggverk!!

    Skal henvise til desse visst dama synes mine er for store... ;D
    De blir "bare" drøye 2 meter og har de samme elementene som du har i bassen som drivere i midbasshornene, men jeg skal ikke forsøke å kuppe tråden din.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    De blir "bare" drøye 2 meter og har de samme elementene som du har i bassen som drivere i midbasshornene, men jeg skal ikke forsøke å kuppe tråden din.
    Kan du legge ut litt info om disse på bransjehjørnet?
    Skal du stille dem ut i Horten?

    R
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Ja, de skal i utgangspunktet vises i Horten. Jeg starter en tråd om dem under "BH" senere.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Snickers-is skrev:
    chieng skrev:
    Alvorligt!!! ;D 240 under taket er vel i minste laget her :eek: ;D

    Flott byggverk!!

    Skal henvise til desse visst dama synes mine er for store... ;D
    De blir "bare" drøye 2 meter og har de samme elementene som du har i bassen som drivere i midbasshornene, men jeg skal ikke forsøke å kuppe tråden din.
    Nei det er bare hyggelig spesielt med inslag av denne kaliber.

    Får vel å ta oppigjen denne tråden for alvor når jeg kommer hjem og får bygget ferdig den andre...
    Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre bi-amping i fremtiden med tanke på høy følsomhet i bassen, så her blir det en liten ivistering :eek: banken har jo penger...
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Snickers-is skrev:
    For dere som vil prøve dere på laminering så kan jeg anbefale vacuum. Her blir en av sideplatene til Gaia til. Det står en liten vacuumpupme på gulvet og posen er i latex. Undertrykket vi kjører er 0,85 bar, noe som egentlig er mye mer enn vi trengte, vi klarte fint å bøye på 0,4 ca. Totaltrykket på denne siden (ca 65x110 før kapping) er omkring 6,2 tonn.

    Blir du ikke fryktelig hoven i kjeften av å stå der å suge 6,5 tonn ???

    Det var en spøk... hva bruker du som "sugemiddel"

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    chieng skrev:
    Etter mykje arbeid og slit begynner det å gi resultat....
    Selve utseende på desse er kopiert fra Usher Dancer, men har brukt Seas elementer;W22EX001, W18EX001 og Scanspeak Revelator diskant.
    Delefilter beregnet av Eltek. Byggemateriale i MDF og kirsebær laminat på siste lag i sidene. Har brukt lang tid for å finne gode løsninger spesielt med tanke på demping av kabinett og resonans. Bassene har hvert sitt kammer på 45L, tunet til 30Hz. Mellomtone i trykkammer 8L syns jeg å huske. Veier ca 80 kg uten sand...
    Ble så ivrig at jeg gjorde(nesten) ferdig en høytaler først... ::)dette var en tabbe for jeg har brukt endel tid på å tune og lytte isteden for å gjøre ferdig begge...

    kommer med flere bilder om to-tre uker. Har ikke tilgang på dem her da jeg jobber i nordsjøen.... Kom gjerne med spørsmål eller komentar.. :)

    Ellers vil jeg si at dette låter over all forventning og finishen blir meget bra ;D
    Dritbra chieng!!! Gleder meg til å se resten. Jeg trodde at mellomtonekammeret også hadde hull bak på den originale. Men måtte Gud forby slikt i mellomtonen - dine høyttalere låter nok kjempebra når alt er tunet skikkelig :) :)

    Mvh.

    Vidar
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Low-Q skrev:
    Blir du ikke fryktelig hoven i kjeften av å stå der å suge 6,5 tonn ???

    Det var en spøk... hva bruker du som "sugemiddel"

    Vidar
    Jeg fjønnev ikke hva du fnakkev om. Det fuvgte med en pumpe fom vi ikke fovftod hvovdam vi fkuvve bvuke.
     

    chieng

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    66
    Antall liker
    6
    Low-Q skrev:
    chieng skrev:
    Etter mykje arbeid og slit begynner det å gi resultat....
    Selve utseende på desse er kopiert fra Usher Dancer, men har brukt Seas elementer;W22EX001, W18EX001 og Scanspeak Revelator diskant.
    Delefilter beregnet av Eltek. Byggemateriale i MDF og kirsebær laminat på siste lag i sidene. Har brukt lang tid for å finne gode løsninger spesielt med tanke på demping av kabinett og resonans. Bassene har hvert sitt kammer på 45L, tunet til 30Hz. Mellomtone i trykkammer 8L syns jeg å huske. Veier ca 80 kg uten sand...
    Ble så ivrig at jeg gjorde(nesten) ferdig en høytaler først... ::)dette var en tabbe for jeg har brukt endel tid på å tune og lytte isteden for å gjøre ferdig begge...

    kommer med flere bilder om to-tre uker. Har ikke tilgang på dem her da jeg jobber i nordsjøen.... Kom gjerne med spørsmål eller komentar.. :)

    Ellers vil jeg si at dette låter over all forventning og finishen blir meget bra ;D
    Dritbra chieng!!! Gleder meg til å se resten. Jeg trodde at mellomtonekammeret også hadde hull bak på den originale. Men måtte Gud forby slikt i mellomtonen - dine høyttalere låter nok kjempebra når alt er tunet skikkelig :) :)

    Mvh.

    Vidar
    hyggelig!
    Før jeg begynte prosjektet leste jeg en produkt review av cp 8871 i Audioxpress som er den jeg har kikket etter og vart litt paff av små ting som var slurvet med...ifolge testen da.
    Det var ikke avrundet på insiden i mellomtone frontplaten og den er over 5 cm tykk og magneten er ganske stor..
    Billig motstand var brukt i mellomtone og stod foran kondensator og spoler i filteret, isteden for å paralell koble en to-tre gode motstander og øke effekt tåligheten.
    Spolene i filterene var orientert i samme retning og noen stod meget nerme hverandre???!!! altso var ikke elektromagnetisk orientert i forhold til hverandre. Det var også luft spoler i bass filteret?
    Etter min oppfatning var det heller ikke brukt så veldig dyre komponenter generelt.
    Bassrefleksportene var av papp rør som ikke var avrundet i enden(e). Dette er det vel forsket på og gir vel større fare for pustelyd og mindre bass gjengivelse..

    Vel vel :eek: det var flere småting og ifølge testen var der et resonans problem i området 100-125Hz som kansje kom av indre stående lydbølger. Kan vel komme av at kabinettet er åpet invendig i nesten hele høytalerens høyde isteden for å dele av og gi bassene hvert sit kammer, og dermed øke frekvensen på dei stående lydbølgene som da blir lettere å dempe....? :eek:

    Har i allefall gjort mitt beste for å unngå slike feller og bygget en høytaler som skulle legge tilrette for god lyd (om bare resten klaffer) og det tror jeg at det vil gjøre til slutt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn