DIY DAC med kit fra ebay

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    tore_v1 skrev:
    Jeg har nå kommet dit at jeg har identifisert dac'en som støykilden i anlegget mitt. Det er småknitring som ødelegger mye av moroa med et godt anlegg.

    Dette er da med 48khz signal. Jeg har ikke prøvd å lodde vekk pinner slik du sier whistler. Skal jeg telle fra det hjørnet av chippen som "prikken" er på?

    Er det andre ting som gjøre at jeg får støy? Dac'en står ikke i kabinett, kan det være derfor?
    Jeg misforstod. Trodde det funket fint med 48kHz, men ikke 96kHz.
    Prikken er normalt pinne 1.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Neida, du har ikke misforstått, heller jeg som ikke har generøs med opplysninger. 96/192 gir utelukkende hvit støy.

    Det er små, men absolutt plagsomme mengder støy med 44/48 også..

    Så - what to do..

    Noen som har noen forslag?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det viser seg at det er varmeutvikling rundt strømregulatorene. Jeg har fått beskjed av selger om å slenge på noen større varmespredere, men jeg skjønner ikke dette helt. Betyr det at kontakten mellom varmesprederen og strømregulatoren er dårlig?

    Om jeg vifter intenst på dac'en er støyen borte, men i det sekund jeg tar den vekk så er støyen der, noe som forteller meg at varmesprederen ikke har skikkelig kontakt med det den skal kjøle..

    Noen som har videre tips til meg? Er det knotete å lodde vekk de store lyttene for å komme til, eller er det en ufarlig operasjon? Jeg har loddet vekk rca-koblingene, og loddet kabel rett på printbrettet så jeg evner å svinge loddebolten..
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Bah...

    Jeg har nå prestert kunststykke å svi den ene kondensatoren av de store. Det står 35V 3900uf 105c på de..

    Tenker da at jeg like godt kan oppgradere den rekken med fire stykker om det er lydmessige gevinster å hente på det.

    Skjemaet ligger her: Innlegg

    Jeg loddet vekk alle for å feste varmesprederne på strømregulatorene bedre med ny termisk pasta, og ad jeg skulle lodde de på igjen greide jeg å snu den ene kondensatoren.. Tabbe..

    Vil noen hjelpe meg litt så blir jeg svært takknemlig! Er det noe å hente på å kjøre Black Gate her, eller er det bare å kjøre videre med rubicon? Evt andre?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg bestilt fra kondensatorer fra Hong Kong. Elna kondensatorer..

    Bestilte også diskrete klasse A-utgangstrinn, som jeg gleder meg stort til å montere og teste!

    Jeg har også begynt arbeidet på kabinettet. Utgangspunktet er en Marantz CD67SE som var defekt. Legger merke til at Marantz har brukt forskjellige Elna kondensatorer i spilleren. Tror jeg skal plukke av det som er av kondensatorer. Har dette noe for seg? Er det brukanes? Det som er defekt i spilleren er at den ikke vil skru seg på. Ingen av kondensatorene har spor av feil. Tenker også at jeg kan plukke av strømtranformatoren.. I grunn har jeg tenkt til å pelle av det meste som kan brukes..

    Hvordan sjekker jeg om strømtransformatoren fungerer?

    Legger også ut et par bilder av demonteringsprosessen.. Det er kanskje litt OT, men de aller fleste liker bilder uansett :p
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Takk, takk :)

    Skal frese ut og montere iec-kontakten i løpet av dagen, se litt på hvordan jeg skal montere og feste transformatoren, og se litt på hvordan det er greiest å montere pcb'en. Venter på rca-sockets og nye kondensatorer..

    Noen tips til internkabling? Jeg skal lodde av alle inn-utganger og feste direkte i kabinettet. Sølv og "vanlig" kobber? Sølv i signal, og kobber på retur altså..

    Ellers- noen tips til stilig frontplate? Coolbiz snakket om at man kunne bestille custom plater med innskrift og utfreste skruehull etc.. Noen som vet om et sted dette kan bestilles fra, og evt har noen erfaringer?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    tore_v1 skrev:
    ...
    Ellers- noen tips til stilig frontplate? Coolbiz snakket om at man kunne bestille custom plater med innskrift og utfreste skruehull etc.. Noen som vet om et sted dette kan bestilles fra, og evt har noen erfaringer?
    Jeg tenkte på disse her: http://www.schaeffer-ag.de/en/news/home.html
    Har ikke selv benyttet dem, men det man gjør er å laste ned et eget program som man bruker til å formgi sine plater mht. tekst, dekor, hull og fordypninger. Så sender man resultatfilen til Schaeffer.

     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Coolbiz: Tusen takk! Skal begynne på det i morgen tidlig tenker jeg..

    Jeg har litt lite tid nå, men vet jo at folk liker bilder, så jeg legger inn litt flere bilder fra monteringsprosessen. Lyden er meget bra!

    Har montert dac'en med hdam-moduler, loddet på elna kondensatorer, og kommet fire hakk på vei mot et ferdig kabinett..

    Jeg har en kvantitativ tilnærming på bilder.. Derfor er et par av de ganske like.
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Vel, så langt spiller dacen fenomenalt, og jeg er meget fornøyd!

    Som dere ser er det litt som mangler ennå..

    Jeg har bestilt sølvkabling internt fra parts connexion. Jeg tenker å bruke sølv på alle +koblinger, og alle tre fra den optiske. Er det noe å hente på å kjøre sølv på jord også? Jeg bestilte også to brytere derfra, som ser ut til å passe perfekt. Begge er vippebrytere, den ene kortslutter to kretser, altså optisk/coax-switch, og den ene bryter/slutter en krets, altså power..




    Det tror jeg blir bra! Venter på svar fra PC for å få målene til bryterene slik at jeg kan ferdigjustere utkastet til frontpanel. Tar gjerne imot innspill til frontpanelet også! Jeg har noen tanker om å montere en liten diode der, som viser om den er skrudd på eller ikke, og kanskje en "aktivitetsdiode", som viser om den mottar signal, og fra hva. Kan noen hjelpe meg litt her? Jeg tenker da litt på følgende:
    1. Hvor henter jeg signalet fra?
    2. Hva slags dioder brukes til slikt?

    Og - gjerne også innspill på selve designet.. Platen er i svart eloksert (?) aluminium, og utskjæringene blir naturlig aluminium. Selve platen blir 5mm tykk tenker jeg..
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da er platen bestilt i 3mm tykkelse..

    Noen som har innspill på hvordan jeg burde feste denne? Hot glue?

    Skal se litt videre på det etterhvert..
     

    clvn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    67
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser bra ut tore_v1, skal bli veldig gøy å se hvordan ting blir etter hvert! Hvor mye må du gi for frontplata ferdig freset?

    Ang. lysdioden: Du kan vel bruke hva du vil her? Bare kjøp deg en som lyser svakt, da sterke lysdioder ikke er veldig behagelig/pent. Det vanligste er vel enkeltfarget lysdiode, og de pleier å bruke mellom 2 og 3,2 volt. Man får også holdere til lysdioder, noe som antagelig vil se bedre ut enn et hull i fronten.

     

    Session^

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.05.2007
    Innlegg
    85
    Antall liker
    0
    Er det slik å forstå at denne er ferdig bygd når du får den?
     

    clvn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    67
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Ja, denne DAC-en er ferdig bygget. Det eneste man trenger å gjøre er å koble ledningene fra trafoen til kontaktpunktene på kretskortet, og den er klar til bruk. Kan ikke bli så mye enklere enn dette :)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det neeste jeg har gjort som krever mer kunnskap enn å feste de strømkablene til de sukkerbitlignende festene er følgende:

    1. Loddet av signalinnganger og utganger
    2. Loddet kabel fra disse og festet til utganger montert i en cd-spiller
    3. Byttet kondensatorer siden jeg brant en av etter en liten tabbe
    4. Brukt dremel på en gammel cd-spiller
    5. Knotet litt med ting som egentlig er ganske enkle
    6. Byttet utgangstrinn med to diskrete moduler (plugg ut og inn)

    I det hele tatt ikke veldig vanskelig.. Det har vært en del frem og tilbake, som er mye pga dette har vært en læringsprosess for min del, som har gått på flere aspekter enn bare det å lodde.. Jeg har brukt mye tid på å undre meg, og det har vært veldig artig.

    Absolutt noe jeg vil anbefale for de som vil ha en knall dac som ikke skal koste for mye. Chan har også ferdige kabinetter til denne dacen, men jeg ville ikke ha det da jeg ikke likte det.

    Bang for bucks!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Gratulerer!

    Ingen ting er så artig som selvgjorte lydbokser!!!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Frontplaten kommer på totalt 45 euro. 25 er platen, 20 er frakt.. Sånt sett skal jeg komme under grensen på 200kr for tollgrensen.

    Gleder meg til den kommer!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da trenger jeg litt innspill fra dere teknisk begavede her inne :)

    Jeg har lest litt rundt på sidene til Lukaz Fikusz og hans Lampizator-prosjekt siden dac-chippen jeg har, og reciever-chippen, er lik de han bruker i prosjektet jeg linker til der. Jeg har skrinlagt rør-modifikasjonen foreløpig, etter å ha opplevd et godt løft med diskret klasse A-utgangstrinn. Derfor vil jeg prøve å optimalisere selve brettet etter oppskriften til Fikusz som det er linket til der. Litt nedpå siden står det en del rundt det med capacitor games - han prøver ut forskjellige typer kondensatorer, Teapo, Os-cons, Tantalums, etc...

    Mitt spørsmål er da: For å ende opp med samme resultat som Herr Fikusz - hvor skal de forskjellige kondensatorene plasseres?

    Må ta en liten pause i skrivingen her da seminaret jeg sniker meg mentalt unna er straks ferdig.. Kommer tilbake med et oversiktsbilde av selve dac'en. Skjema for dac'en er her:
    Innlegg med skjemaet vedlagt. Her er det litt bilder av dac'en fra ebay
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    tore_v1 skrev:
    Da trenger jeg litt innspill fra dere teknisk begavede her inne :)

    Jeg har lest litt rundt på sidene til Lukaz Fikusz og hans Lampizator-prosjekt siden dac-chippen jeg har, og reciever-chippen, er lik de han bruker i prosjektet jeg linker til der. Jeg har skrinlagt rør-modifikasjonen foreløpig, etter å ha opplevd et godt løft med diskret klasse A-utgangstrinn. Derfor vil jeg prøve å optimalisere selve brettet etter oppskriften til Fikusz som det er linket til der. Litt nedpå siden står det en del rundt det med capacitor games - han prøver ut forskjellige typer kondensatorer, Teapo, Os-cons, Tantalums, etc...

    Mitt spørsmål er da: For å ende opp med samme resultat som Herr Fikusz - hvor skal de forskjellige kondensatorene plasseres?

    Må ta en liten pause i skrivingen her da seminaret jeg sniker meg mentalt unna er straks ferdig.. Kommer tilbake med et oversiktsbilde av selve dac'en. Skjema for dac'en er her:
    Innlegg med skjemaet vedlagt. Her er det litt bilder av dac'en fra ebay[\url]


    Jeg tror Lukazs surrer med din dac på denne siden

    [url=http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAMPUCERA/MAX/maxi-lampucera.html]http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAMPUCERA/MAX/maxi-lampucera.html


    mvh
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Jepp, jeg kan bekrefte at det er den. Flott DAC prosjekt! :D
    (Mener at Lukazs et sted nevner at printet faktisk er ganske vanskelig å lodde på, fordi det er brukt gjennompletterte hull og ganske brede, "varmeslukende" printbaner.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    tore_v1 skrev:
    Frontplaten kommer på totalt 45 euro. 25 er platen, 20 er frakt.. Sånt sett skal jeg komme under grensen på 200kr for tollgrensen.

    Gleder meg til den kommer!
    Tviler på at du slipper unna tollgrensen på 200 kr med dagens eurokurs. Tror dessuten at de er "frekke" nok til beregne tollen av hele fakturabeløpet inkl. frakt. ???
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det er det brettet ja. Underlig at jeg ikke så det før, faktisk på kanten av pinlig.. Men - nok om akkurat det..

    Det eneste jeg savner fra den gjennomgangen, er at det eneste han peker på som et sted jeg har noe å hente på å bytte ut caps er de fire brune. De kommer jeg derfor til å bytte ut med os-cons tenker jeg.. Utover det er det meste gresk ift hvilke caps som tilsvarer de han har byttet på den lille versjonen av dac'en. Er det noen som vil hjelpe meg litt med tolking der?

    Sense: Hva er de "sølvklumpene" du har før rca-koblingene? "decoupling caps"?

    Whistler: Det lå på rett under 200 da jeg bestilte, men kursen har forandret seg ganske mye. Antar at det kursen man selv betaler som avgjørende for om man kommer inn under grensen på 200. Om selve varen man bestiller bikker over 200 så må man betale toll på resten også.

    Tusen takk for all støtte!
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    tore_v1 skrev:
    Det er det brettet ja. Underlig at jeg ikke så det før, faktisk på kanten av pinlig.. Men - nok om akkurat det..

    Det eneste jeg savner fra den gjennomgangen, er at det eneste han peker på som et sted jeg har noe å hente på å bytte ut caps er de fire brune. De kommer jeg derfor til å bytte ut med os-cons tenker jeg.. Utover det er det meste gresk ift hvilke caps som tilsvarer de han har byttet på den lille versjonen av dac'en. Er det noen som vil hjelpe meg litt med tolking der?

    Sense: Hva er de "sølvklumpene" du har før rca-koblingene? "decoupling caps"?

    Whistler: Det lå på rett under 200 da jeg bestilte, men kursen har forandret seg ganske mye. Antar at det kursen man selv betaler som avgjørende for om man kommer inn under grensen på 200. Om selve varen man bestiller bikker over 200 så må man betale toll på resten også.

    Tusen takk for all støtte!
    Jeg tror en av grunnene til at Lukasz bytter noen lytter på den lille dac'en er at de som står der er små SMD komponenter.
    På ditt dac-kort finner du ingen slike.
    Forøvrig er hele den lille DAC'en er på størrelsen med et kredittkort. Jeg har en slik.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    tore_v1 skrev:
    ...Whistler: Det lå på rett under 200 da jeg bestilte, men kursen har forandret seg ganske mye. Antar at det kursen man selv betaler som avgjørende for om man kommer inn under grensen på 200. Om selve varen man bestiller bikker over 200 så må man betale toll på resten også.

    Tusen takk for all støtte!
    Her er omregningskurser som tollvesenet forholder seg til:

    http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=NO

    mvh
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok godt mulig det pilsern, men det slår meg at om han mener det er såpass store forskjeller på de forskjellige kondensatorene på det kortet du har, så bør det vel være ganske store forskjeller på det kortet jeg har også? Takk for link til tollvesenet :)

    Bestiller meg uansett noen os-cons fra Sanyo. De er ganske billige. Kjøper et par ekstra, så får de som vil ha et par evt si fra.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Pilsern skrev:
    tore_v1 skrev:
    Det er det brettet ja. Underlig at jeg ikke så det før, faktisk på kanten av pinlig.. Men - nok om akkurat det..

    Det eneste jeg savner fra den gjennomgangen, er at det eneste han peker på som et sted jeg har noe å hente på å bytte ut caps er de fire brune. De kommer jeg derfor til å bytte ut med os-cons tenker jeg.. Utover det er det meste gresk ift hvilke caps som tilsvarer de han har byttet på den lille versjonen av dac'en. Er det noen som vil hjelpe meg litt med tolking der?

    Sense: Hva er de "sølvklumpene" du har før rca-koblingene? "decoupling caps"?

    Whistler: Det lå på rett under 200 da jeg bestilte, men kursen har forandret seg ganske mye. Antar at det kursen man selv betaler som avgjørende for om man kommer inn under grensen på 200. Om selve varen man bestiller bikker over 200 så må man betale toll på resten også.

    Tusen takk for all støtte!
    Jeg tror en av grunnene til at Lukasz bytter noen lytter på den lille dac'en er at de som står der er små SMD komponenter.
    På ditt dac-kort finner du ingen slike.
    Forøvrig er hele den lille DAC'en er på størrelsen med et kredittkort. Jeg har en slik.
    Kikket på siden idag og det står vel egentlig helt i begynnelsen hvorfor han ikke har bytta noe:

    "Soldering capacitors is IMPOSSIBLE on the MAXI - against common opinion - this board has very heavy copper ground plane and the heat of soldering iron just SINKS INTO IS and I can not remove any cap, I can not desolder, I can not solder, I can not suck out the solder either.
    DO NOT TRY THIS AT HOME. "
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    [/quote]

    Kikket på siden idag og det står vel egentlig helt i begynnelsen hvorfor han ikke har bytta noe:

    "Soldering capacitors is IMPOSSIBLE on the MAXI - against common opinion - this board has very heavy copper ground plane and the heat of soldering iron just SINKS INTO IS and I can not remove any cap, I can not desolder, I can not solder, I can not suck out the solder either.
    DO NOT TRY THIS AT HOME. "

    [/quote]

    For liten loddebolt??

    Mvh
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det var i alle fall nok til å gi meg en liten selvtillitsboost siden jeg faktisk fikk det til. Mye knoting ble det, men jeg fikk byttet kondensatorene. Har også åtte stykk os-cons på vei i posten. Fire av de skal monteres på dac'en på det eneste stedet Lukasz sier at det er dårlige kondensatorer. Det blir skritt nummer én. De fire siste kan det vel fint hende at jeg selger, men det skal sies at os-cons er billige, og de koster $6.99 inkludert frakt fra en av ebay-selgerene. Dere finner de ved å søke litt..

    Det blir vel kanskje flere modifikasjoner etterhvert, tiden vil vise.
     

    clvn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    67
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går det med DAC-en din nå, Tore? Fikk du frontplata, og ble du fornøyd med den? Hva med videre modifikasjoner? :)

    Gi oss bilder!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det går i grunn bra, men den koser seg hjemme mens jeg er på ferie.

    Frontplate
    Nå skal dere høre.. Jeg målte opp kabinettet og bestilte meg plate. Platen er i seg selv veldig stilig, men det er to små feil.
    1. Jeg fikk feil mål på de to bryterne jeg bestilte fra pX, så derfor må jeg vide ut to hull, det går fint og jeg skal ta det etter ferien.
    2. Jeg tenkte ikke på at det var doble sidevegger på kabinettet, så jeg mangler et par mm i bredden.. Tabbe! Om noen har noen forslag så fyr løs. Jeg tenker jeg skal sette på noen endestykker av noe slag for å kompensere, så om noen har litt alu liggende så tar jeg gjerne imot et par biter..

    Utover det er platen veldig fin, og jeg gleder meg til å få satt kabinettet endelig sammen.

    Transformator
    Hvordan tror dere det vil fungere å feste denne med limpistol? Blir den for varm?
    Jeg er litt usikker på om jeg skal bolte denne fast pga vibrasjoner. Forslag taes imot med stor takk!

    Oppgraderinger
    Her har jeg dessverre ikke kommet så langt ennå. Jeg har et bytte i effektforsterker på gang, så etter det byttet når jeg har blitt "kjent" med lyden igjen skal jeg bytte ut de nevnte kondensatorene. Det er gøy å bytte og oppgradere, men jeg vil gjerne være sikker på at jeg i alle fall har noen forutsetninger for å høre hva som er den faktiske oppgraderingen. Går da fra en Adcom GFA5500 til en Meridian 557 som jeg tror vil passe ht bedre, i tillegg til at denne kan brokobles etterhvert om dette er ønskelig.

    Bilder
    Bilder kommer når er tilbake i Trondheim igjen. Må finne laderen til kameraet mitt, noe som viser seg å være litt vanskelig. Gudene må vite hvor den ligger, for jeg vet det ikke.. Mobil-bilder er pinglete, men jeg skal prøve å få lånt meg et kamera etterhvert for å ta litt bilder. Tenkte også at et par innmat-bilder av resten av anlegget vil være på sin plass.

    Det kommer også noen bilder av et spennende prosjekt fra en kamerat. Han har bygget en cd-spiller fra bunn av, og designet digitalfilter og det meste selv. Mer info kommer!
     

    clvn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    67
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en mail fra selgeren av DAC-en om at de hadde en oppgradering tilgjengelig nå.

    The white circle is the new digital recevier. This module contain DIR9001 which is lower jitter than CS8416.

    Also it consist a external clock with 5ppm accuracy. This will improve the sound stage , the coherance, and the details of your system.

    Sell US$35 including air mail.
    Hva tror dere om denne oppgraderingen? Bare tull, eller vil det være noe i det? Kan jo være aktuelt for både tore_v1 og sense :)
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det høres jo ganske spennende ut, og det skulle koste mer enn 35 daler inkludert frakt. Det betyr forsåvidt at man kommer under tollgrensen om frakten blir satt til mer enn 5 dollar-ish.. Har ikke sjekket kurser nå. Det kan jo være verdt et forsøk, så om noen sponser meg med den ene hundringsen så tester jeg glatt. Funker det som "forventet", og det ikke innebærer mer lodding, så får den frivillige sponset sin oppgradering med 100 ;D

    Jeg vet at klokking av signalet er viktig så en oppgradering av klokken vil muligens kunne gi en god ytelsesboost.

    "High-end dac kit med DIR9001

    Den leveres tydeligvis i andre kit som er dyrere også.

    Men, om jeg skal oppsummere det jeg har lest rundt nå etter litt googling og slikt så virker det som det er "blandede" følelser rundt DIR9001. Tror det må testes ut for å finne ut om det er verdt det eller ikke..
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    DIR9001 er grei, men jeg er usikker på om den klokke-kretsen er en god ide...

    Arne K
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, så nicket ditt et par steder da jeg googlet DIR9001.

    Siden det ikke virker som det er noen entydig konklusjon (er det noen ganger det?) å trekke ut fra hva jeg leser så venter jeg litt med å svi av pengene, selv om det er snakk om småpenger i bunn og grunn.

    Har du noen tanker om hvorfor klokken ikke er lurt, Arne? Hva med totaliteten i "oppgraderingen"?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Dir 9001 trenger ingen klokke, og det var ingen klokke med CS8414.
    Det finnes CS->Dir adaptere uten unødvendige tillegg...

    Arne K
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Bygger litt om jeg mens vi venter på at Tore finner frem kameraet ;)


    Ekvator Dac. Et hull må vi ha..


    Ekvator Dac. CMC Sølv Rca.


    Ekvator Dac.


    Ekvator Dac,Digital inn og Analog ut....


    Ekvator Dac.Bak.


    Ekvator Dac.Nettbrønn og Bryter...og Bybees filtre..


    Ekvator Dac.


    Ekvator Dac.Noe av det som skal inn i kassa..


    Ekvator Dac.Skille/skjerm til print..


    Ekvator Dac.


    Ekvator Dac.Litt prøving..











    Ekvator Dac. Litt sølv igjen...


    Ekvator Dac.Feritter...


    Ekvator Dac. Noen til...









    Ekvator Dac. Noe å stå på må vi også ha...





    The End..Finito osv..... blir sikkert flere oppgraderinger her etterhvert ;) 8)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fint, men jeg tror ikke de ferrittene har så mye for seg. Skal de ha noen bedre virkning skal ledningen vikles gjennom en eller flere ganger også.
    Slik som dette bildet:


    og
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Bra jobbet Sense!

    Hvor fikk du tak i "brettet" som selve kortet står i? Dette kunne jeg tenke meg å få tak på selv.

    Hvilken funksjon har den hvite boksen, eller det som står inne i den? Ligner på en liten trafo? Ved nærmere ettersyn ser det ut til å være en egen trafo for en led i front?

    Jeg ser du bruker flatsølv frem til trafo etter bybee-filter - er det noen grunner for å ikke dra dette videre?

    Hva skjedde med den massive kondensatoren fra de første bildene? Du tok den vekk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn