DIY 3-veis HT

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Som noen allerede vet, var jeg så heldig at Vidar (low-q) fikk ordnet en ny diskant til meg når vi var på treff. Og etter treffet i mandal har diy gnisten tent igjen.
Jeg har nå startet helt på ny med delefilteret, nå vil jeg ha mulighet til å kunne drive hele høyttaleren med kun en forsterker (da vil det sannsynligvis være lettere å evt. skulle selge høyttalerne).

Etter treffet har jeg nok foretatt i overkant av 100 frekvensmålinger, og brukt loddebolten flittig. Selvviklede spoler er også tatt i bruk. Resultatet har blitt et langt større delefilter enn tidligere. Det er enda ikke ferdig, men jeg er på rett spor - det låter tross alt en god slump bedre enn det har gjort tidligere. Til tross for filterets størrelse, er 30 watt fortsatt nok til å spille plenty høyt.


Et lite oversiktsbilde over kaoset.


(alle komponenter på bildet er tilknyttet filteret)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Legatia skrev:
Jøss, det hadde jeg aldri ventet skulle ha noen betydning.
Herr duelund kunne en ting eller to om lyd han.
Takk:)
Af skade bliver man klog. Det ser ellers meget pænt ud. Basserne kunne godt få endnu mere luft ved at udfræse materiale i spånpladen på den indvendige side. Det kan gøres med en "finger" en meget small båndpudser.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
Af skade bliver man klog. Det ser ellers meget pænt ud. Basserne kunne godt få endnu mere luft ved at udfræse materiale i spånpladen på den indvendige side. Det kan gøres med en "finger" en meget small båndpudser.
Du tenker på å utvide skråskjæret på innsiden av baffelen, der basselementene er montert?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Legatia skrev:
Duelund_Support skrev:
Af skade bliver man klog. Det ser ellers meget pænt ud. Basserne kunne godt få endnu mere luft ved at udfræse materiale i spånpladen på den indvendige side. Det kan gøres med en "finger" en meget small båndpudser.
Du tenker på å utvide skråskjæret på innsiden av baffelen, der basselementene er montert?
Jep på mine højttalere som jeg har bygget med hjælp fra en DCA mand er de skrånet temmeligt meget mere. Giver lidt lavere Qts og dermed bedre transienter.

En anden ting du kan experitimentere med er at fjerne noget dæmpningsmateriale ,blot ikke i midten af kabinettet.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
Jep på mine højttalere som jeg har bygget med hjælp fra en DCA mand er de skrånet temmeligt meget mere. Giver lidt lavere Qts og dermed bedre transienter.

En anden ting du kan experitimentere med er at fjerne noget dæmpningsmateriale ,blot ikke i midten af kabinettet.
Riktig, jeg har tenkt tanken men bare aldri tatt meg tid til å gjøre det. Får se om jeg får lyst en dag i ferien:)

Fjerning av dempemateriale har jeg heller ikke prøvd - kun å legge inn mer dempemateriale, uten at det hadde noen positiv innvirkning på hverken lyd eller frekvensrespons.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hmmmmm.... Hjelp?..

Nå trenger jeg litt forklaring gitt.
Jeg har delt bassdelen høyere og med 4. orden istedet for 2. orden. Det ligger nå dessuten 3,3 ohm i serie med bassdelen, slik at den har en DC motstand på ca 7 ohm. (dette rett og slett fordi jeg ikke hadde spoleverdier som passet mot 4ohm)

Tidligere hadde jeg ingen nedre delefrekvens på mellomtonen, den rullet naturlig av ved 2-300 Hz, og hadde en liten stigning ved 50Hz, der den spillte ca 10db lavere enn bassdelen.

Det jeg lurer på, bassdelen spiller transienter på en helt annen måte nå - bedre enn tidligere.

Hvorfor?..
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Legatia skrev:
Hmmmmm.... Hjelp?..

Nå trenger jeg litt forklaring gitt.
Jeg har delt bassdelen høyere og med 4. orden istedet for 2. orden. Det ligger nå dessuten 3,3 ohm i serie med bassdelen, slik at den har en DC motstand på ca 7 ohm. (dette rett og slett fordi jeg ikke hadde spoleverdier som passet mot 4ohm)

Tidligere hadde jeg ingen nedre delefrekvens på mellomtonen, den rullet naturlig av ved 2-300 Hz, og hadde en liten stigning ved 50Hz, der den spillte ca 10db lavere enn bassdelen.

Det jeg lurer på, bassdelen spiller transienter på en helt annen måte nå - bedre enn tidligere.

Hvorfor?..
Du har startet med et helt forkert udgangspunkt. Man må aldrig dæmpe en bas. Der tilstræbes så lidt modstand som muligt. Du vil ikke kunne høre nogen som helst forbedring før du har udskiftet baselementet til et med en følsomhed der ligger under de andre enheders. Kedeligt men sådan er det.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
Du har startet med et helt forkert udgangspunkt. Man må aldrig dæmpe en bas. Der tilstræbes så lidt modstand som muligt. Du vil ikke kunne høre nogen som helst forbedring før du har udskiftet baselementet til et med en følsomhed der ligger under de andre enheders. Kedeligt men sådan er det.
Du misforstår.
Motstanden i serie med elementet er for at delefrekvensen skal bli riktig, jeg har altså ikke nok utvalg av komponenter med andre ord.
Bassdelen er mindre følsom enn resten, som er dempet for å matche den.

Og ikke forbedring? Var jo nettop det jeg opplevde! Bassen er bedre enn tidligere, faktisk en god del... Det er det jeg stusser på.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Legatia skrev:
Duelund_Support skrev:
Du har startet med et helt forkert udgangspunkt. Man må aldrig dæmpe en bas. Der tilstræbes så lidt modstand som muligt. Du vil ikke kunne høre nogen som helst forbedring før du har udskiftet baselementet til et med en følsomhed der ligger under de andre enheders. Kedeligt men sådan er det.
Du misforstår.
Motstanden i serie med elementet er for at delefrekvensen skal bli riktig, jeg har altså ikke nok utvalg av komponenter med andre ord.
Bassdelen er mindre følsom enn resten, som er dempet for å matche den.

Og ikke forbedring? Var jo nettop det jeg opplevde! Bassen er bedre enn tidligere, faktisk en god del... Det er det jeg stusser på.
Ok sorry ! Bassen skal alligevel ikke have nogen modstand. Køb flere komponenter.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hvilken verdi er det på basspola di? Tips: kjøp deg etpar trafospoler m. 6kv tråd (såpass må ei basspole være) av "en god del" større verdi,(opp mot dobbel) dermed kan du ved å løsne monteringsbolter fjerne trafoblikk nederst løsne spola på kjerna og dermed er den trinnløst justerbar og av uvurderlig verdi til filtertuning. 6kv tråd gir også et helt annet hugg i bassen om du bare har tilstrekkelig strømkapasitet i øvrige filterkomponenter.

Ett annet tips: unngå SCR-kondensatorene, de er råtne. Solen er vesentlig bedre.


Ellers er lav deling med steilt filter en sikker dynamikkiller; slipp det fri ;)


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Legatia skrev:
Nå er basskammerne prøvd fyllt til randen med forskjellig dempemateriale, uten at det hadde noen som helst positiv effekt på bassen:(
Dette er en effektiv måte å drepe bassenergien på, jo mindre jo bedre. Et par diskrete skråstilte vegger inni kassa og du trenger vesentlig mindre demping.


Mvh. RS
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
Ok sorry ! Bassen skal alligevel ikke have nogen modstand. Køb flere komponenter.
Tør jeg spør hvorfor?
Det vil jo nå representere en "snillere" last for forsterker.
Q verdien vil vel også øke noe, på godt og vondt.

Jeg prøver bare å fiske litt etter hvorfor bassen lyder såpass annerledes:)


R.Solhaug skrev:
Hvilken verdi er det på basspola di? Tips: kjøp deg etpar trafospoler m. 6kv tråd (såpass må ei basspole være) av "en god del" større verdi,(opp mot dobbel) dermed kan du ved å løsne monteringsbolter fjerne trafoblikk nederst løsne spola på kjerna og dermed er den trinnløst justerbar og av uvurderlig verdi til filtertuning. 6kv tråd gir også et helt annet hugg i bassen om du bare har tilstrekkelig strømkapasitet i øvrige filterkomponenter.

Ett annet tips: unngå SCR-kondensatorene, de er råtne. Solen er vesentlig bedre.


Ellers er lav deling med steilt filter en sikker dynamikkiller; slipp det fri ;)


Mvh. RS
Spolene mine er på 7 og 3,5 mH. 18awg mener jeg å huske. Delingen ligger på ca 300Hz nå. Tidligere var den rundt samme sted, men med 2.ordens filter.

SCR bruker jeg kun på mellomtone og diskant.
På bass bruker jeg et par mannstore ICW kondensatorer, og noen gamle russiske PIO kondensatorer.

R.Solhaug skrev:
Dette er en effektiv måte å drepe bassenergien på, jo mindre jo bedre. Et par diskrete skråstilte vegger inni kassa og du trenger vesentlig mindre demping.


Mvh. RS
Ja, merket det. Nå er det 5cm rockwool i hele kammeret.
Skal prøve å fjerne litt etter jeg er fornøyd med filteret:)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Vel, SCR er råtne & 18awg er sytråd ::)


Passive bassfiltre må overdimensjoneres ;)

Mvh. RS
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
R.Solhaug skrev:
Hvilken verdi er det på basspola di? Tips: kjøp deg etpar trafospoler m. 6kv tråd (såpass må ei basspole være) av "en god del" større verdi,(opp mot dobbel) dermed kan du ved å løsne monteringsbolter fjerne trafoblikk nederst løsne spola på kjerna og dermed er den trinnløst justerbar og av uvurderlig verdi til filtertuning. 6kv tråd gir også et helt annet hugg i bassen om du bare har tilstrekkelig strømkapasitet i øvrige filterkomponenter.

Ett annet tips: unngå SCR-kondensatorene, de er råtne. Solen er vesentlig bedre.


Ellers er lav deling med steilt filter en sikker dynamikkiller; slipp det fri ;)


Mvh. RS
Med hensyn til spolerne er jeg helt enig med Solhaug.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Legatia skrev:
Duelund_Support skrev:
Ok sorry ! Bassen skal alligevel ikke have nogen modstand. Køb flere komponenter.
Tør jeg spør hvorfor?
Det vil jo nå representere en "snillere" last for forsterker.
Q verdien vil vel også øke noe, på godt og vondt.

Jeg prøver bare å fiske litt etter hvorfor bassen lyder såpass annerledes:)


R.Solhaug skrev:
Hvilken verdi er det på basspola di? Tips: kjøp deg etpar trafospoler m. 6kv tråd (såpass må ei basspole være) av "en god del" større verdi,(opp mot dobbel) dermed kan du ved å løsne monteringsbolter fjerne trafoblikk nederst løsne spola på kjerna og dermed er den trinnløst justerbar og av uvurderlig verdi til filtertuning. 6kv tråd gir også et helt annet hugg i bassen om du bare har tilstrekkelig strømkapasitet i øvrige filterkomponenter.

Ett annet tips: unngå SCR-kondensatorene, de er råtne. Solen er vesentlig bedre.


Ellers er lav deling med steilt filter en sikker dynamikkiller; slipp det fri ;)


Mvh. RS
Spolene mine er på 7 og 3,5 mH. 18awg mener jeg å huske. Delingen ligger på ca 300Hz nå. Tidligere var den rundt samme sted, men med 2.ordens filter.

SCR bruker jeg kun på mellomtone og diskant.
På bass bruker jeg et par mannstore ICW kondensatorer, og noen gamle russiske PIO kondensatorer.

R.Solhaug skrev:
Dette er en effektiv måte å drepe bassenergien på, jo mindre jo bedre. Et par diskrete skråstilte vegger inni kassa og du trenger vesentlig mindre demping.


Mvh. RS
Ja, merket det. Nå er det 5cm rockwool i hele kammeret.
Skal prøve å fjerne litt etter jeg er fornøyd med filteret:)
Hvad var oprindelig Qts og Vas på dine basser ?
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Vel, SCR er råtne & 18awg er sytråd ::)


Passive bassfiltre må overdimensjoneres ;)

Mvh. RS
Råtne vet jeg ikke, tydeligvis delte meninger angående dette.
Men dette er fortsatt ikke noe svar på spørsmålet mitt - hvorfor lyder bassen nå bedre?

Duelund_Support skrev:
Hvad var oprindelig Qts og Vas på dine basser ?
Vas på 44l
og Qts på 0,27.

Men disse er koblet i paralell, som vil minke Qts. Så motstanden i serie vil vel teoretisk sett gjøre Qts ganske lik det den i utgangspunktet er med et element.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Legatia skrev:
R.Solhaug skrev:
Vel, SCR er råtne & 18awg er sytråd ::)


Passive bassfiltre må overdimensjoneres ;)

Mvh. RS
Råtne vet jeg ikke, tydeligvis delte meninger angående dette.
Men dette er fortsatt ikke noe svar på spørsmålet mitt - hvorfor lyder bassen nå bedre?

Duelund_Support skrev:
Hvad var oprindelig Qts og Vas på dine basser ?
Vas på 44l
og Qts på 0,27.

Men disse er koblet i paralell, som vil minke Qts. Så motstanden i serie vil vel teoretisk sett gjøre Qts ganske lik det den i utgangspunktet er med et element.
Det kan der være rigtigt mange årsager til. Du har et relativt hårdt dæmpet system med det lave Qts. Den extra seriemodstand hæver dit Qts så det subjektivt fremstår som bassen er bedre. Når du skriver den er bedre hvad mener du så helt præcist ? Sansynligvis at den er mere fyldig for transientgengivelsen er blevet dårligere det siger de fysiske love.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nå, endelig. Da har jeg fått filteret ihop og inn i kassen. Riktignok fant jeg det for godt å forandre på et par komponenter før jeg fikk det inn, så vet ikke helt hvordan det måler nå.
Men det er ihvertfall tydelig at god kontakt har mye å si for lyden, bassen ble mer futt i, og diskanten ble mer detaljert.

Hm. hva nå da? selge og bygge noe nytt?..........





Lett blanding inni her ser dere.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Det går videre med "evighetsprosjektet" :). Man må se på det som en hobby og ikke noe som er ferdig en gang for alltid. Prøvd med mindre dempemateriale i kabinettet?

- Ledningene kan med fordel byttes ut med solid-core og spolene dimensjoneres opp.
- Hva slags filtertopologi bruker du nå?
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
frans skrev:
Det går videre med "evighetsprosjektet" :). Man må se på det som en hobby og ikke noe som er ferdig en gang for alltid. Prøvd med mindre dempemateriale i kabinettet?

- Ledningene kan med fordel byttes ut med solid-core og spolene dimensjoneres opp.
- Hva slags filtertopologi bruker du nå?
Større spoler kan jeg godt tenke kunne vært utslagsgivende ja. Merket bra forskjell når jeg gikk over til duelund på diskant å, og spesiellt etter jeg fikk gode kontaktpunkter (loddinger). Tidligere har det bare kjapt vært tvinnet sammen.
Men å bytte sølvkablene mine med solidecore er jeg skeptisk til. Jeg var med på en kabeltest, der vi prøvde solidcore, og det gav meg ikke akkurat "må ha" abstinenser. Dessuten er det bassen som skal ha litt mat, og den har 20cm med 3kv pr. bass, så tror det er greit.

Mindre dempemateriale har jeg ikke prøvd, men det har lenge vært i tankene. Jeg har også lyst til å fjerne fasepluggene og lime på en støvhette.

Filtertopologien er ikke noe a4 greier. Veldig god blanding. 4.orden på bass, 2.orden HPF og bare litt sugehjelp som LPF på mellomtone. Diskant er også 2.ordens.
Topologi var engang til å begynne med linkwitz, men etter mye småjusteringer av verdier kan jeg vel kanskje navngi dette "gunvaldsen" topologi. hehe.

Evighetsprosjekt passer forøvrig bra, disse ble jo faktisk påbegynt rundt august/september 2007.

Men jeg må meddele at jeg lenge har vandret med et nytt prosjekt i tankene, så det er ikke utenkelig at disse havner på bruktbørsen om ikke så lenge. Jeg føler jeg har presset ut mye av potensialet i disse nå, det er nok noe mer å gå på, men ikke like mye som jeg har opplevd underveis.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Som sagt, så gjort. Nå ligger de på børsen.

Et siste stemningsbilde:

 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Utrolig flotte høyttalere, skulle gjerne hørt de. Og hadde de vært blank svarte hadde passet i stua mi også ;D

Hva er fysiske mål på de Bredde x Høyde x Dybde.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Utrolig flotte høyttalere, skulle gjerne hørt de. Og hadde de vært blank svarte hadde passet i stua mi også ;D

Hva er fysiske mål på de Bredde x Høyde x Dybde.
Takker for det.

Fysiske mål ja, det burde jeg tatt med i annonsen.

Sokkelen er 34cm bred, 44cm dyp, og på det høyeste punktet er dem 120cm.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Legatia skrev:
Som sagt, så gjort. Nå ligger de på børsen.

Et siste stemningsbilde:

Hey hey!
Det der ser da ut som good shit, mann! ;D
Får jo assosiasjoner til noen av Peak Consult når jeg ser de, jeg.
Hvordan spiller de til slutt da? Har skummet tråden, og ser jo at du har fått noe å tenke på underveis....

mvh
Proffen
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Hey hey!
Det der ser da ut som good shit, mann! ;D
Får jo assosiasjoner til noen av Peak Consult når jeg ser de, jeg.
Hvordan spiller de til slutt da? Har skummet tråden, og ser jo at du har fått noe å tenke på underveis....

mvh
Proffen
Takker:)

Lyden har hatt en lang vandring ja, helt ifra flisete, spiss og bassfattig, til det resultatet jeg har endt opp med idag.
Selv er jeg veldig fornøyd. De spiller stort og veldig åpent, med en skikkelig smell i midbassen.
Kan skryte en hel haug mer, men som du/dere jo vet, så er det neppe et veldig objektivt syn:)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Legatia skrev:
Proffen skrev:
Hey hey!
Det der ser da ut som good shit, mann! ;D
Får jo assosiasjoner til noen av Peak Consult når jeg ser de, jeg.
Hvordan spiller de til slutt da? Har skummet tråden, og ser jo at du har fått noe å tenke på underveis....

mvh
Proffen
Takker:)

Lyden har hatt en lang vandring ja, helt ifra flisete, spiss og bassfattig, til det resultatet jeg har endt opp med idag.
Selv er jeg veldig fornøyd. De spiller stort og veldig åpent, med en skikkelig smell i midbassen.
Kan skryte en hel haug mer, men som du/dere jo vet, så er det neppe et veldig objektivt syn:)
Synd jeg har for "veike" forsterkere, da, for de virket jo fristende... ;D
Men får nå se hvordan det blir her i heimen, når siste tilskudd på husalteret er på plass.......
Tror jo igrunnen ikke jeg har noe overhengende behov for å bytte ut høytalerne, nei.......... ;D
Men vet jo hvor inn i gamperøven bra DIY kan låte...

Lykke til med salget!

mvh
Proffen
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Synd jeg har for "veike" forsterkere, da, for de virket jo fristende... ;D
Men får nå se hvordan det blir her i heimen, når siste tilskudd på husalteret er på plass.......
Tror jo igrunnen ikke jeg har noe overhengende behov for å bytte ut høytalerne, nei.......... ;D
Men vet jo hvor inn i gamperøven bra DIY kan låte...

Lykke til med salget!

mvh
Proffen
Jeg har en effektforsterker du kan kjøpe også ;D
20w rør blir litt puslete ja, hadde funket på mellomtone og diskant, men bassen hadde blir ei dau pløse.

Jo, takk!
 
Topp Bunn