DIY 3-veis HT

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Legatia skrev:
Nå har jeg drevet å surret frem og tilbake med delefilterne i hele dag.
Til å begynne med kjørte jeg første orden på alt, det funket ikke mellom bass og mellomtone så der ble det 2. ordens.

Diskanten har vært litt hard på s-lyder, så har tuklet med litt forskjellig. Jeg prøvde et Zobel-filter for å se hva som skjedde, men da ble det bare enda værre.
Så har jeg drevet med motstander, og om jeg bruker dem i serie på "forsterker siden", eller om jeg bruker dem på "høyttaler-siden" så har det også endel innvirkning på hva som faktisk skjer lydmessig.

L-pad's har jeg funnet som beste løsning på mellomtone hittil, men testingen har bare såvidt begynt. Så enkelt som å bare dempe nivået likt over hele fjøla skjer ikke uansett hva jeg gjør.

I et 3-veis nettverk skjer det mye rart i mellomtonen, når du skal forandre saker i forhold til diskant og bassdelen.
Jeg begynner å innse at det er en ting eller to å holde styr på nåja:)
Fikser man en sak, så skjer det noe galt et annet sted....

Men har ihvertfall lært en hel del på bare første dag med prøving, feiling og lesing.
:p håper det løser sæ,sannelig ikkje enkelt å konstruere delfilter heller.Stå på ;) Får du det til å spille like bra som det ser ut så har du gjort det godt ;D ;D Med det looket kan du lure hvem som helst med at de kosta f.eks 150000kr,ingen som blir å tru noe annet,de blei bare ennu lekrere med elementer i kassene ;)
mvh Filip
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Dette var utrolig lekkert. :)
Får håpe du får den til å spille like godt som den ser ut. Sikkert mange utfordringer som gjenstår med hensyn til delefilter og demping i kassen.
Har et par spørsmål jeg håper du eller andre her kan svare på. Liker veldig godt den Avalon-liknende fronten du har laget, og kunne tenke meg å gjøre noe tilsvarende på et høyttaler-byggesett der en selv lager kassen etter instruksjoner fra byggesett-leverandør. Mitt spørsmål blir da om det vil måtte gjøres endringer i delefilteret som følge av at det lages slike skråskjæringer (avalon-liknende) i frontplata, eller om det ikke har betydning for lyden så lenge kassen forøvrig er helt etter spesifikasjonene til produsent. Jeg har ingen peil på beregning av delefilter, derfor blir svarene helt avgjørende for om jeg tør å bygge selv.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
ron-hi skrev:
Dette var utrolig lekkert. :)
Får håpe du får den til å spille like godt som den ser ut. Sikkert mange utfordringer som gjenstår med hensyn til delefilter og demping i kassen.
Har et par spørsmål jeg håper du eller andre her kan svare på. Liker veldig godt den Avalon-liknende fronten du har laget, og kunne tenke meg å gjøre noe tilsvarende på et høyttaler-byggesett der en selv lager kassen etter instruksjoner fra byggesett-leverandør. Mitt spørsmål blir da om det vil måtte gjøres endringer i delefilteret som følge av at det lages slike skråskjæringer (avalon-liknende) i frontplata, eller om det ikke har betydning for lyden så lenge kassen forøvrig er helt etter spesifikasjonene til produsent. Jeg har ingen peil på beregning av delefilter, derfor blir svarene helt avgjørende for om jeg tør å bygge selv.
;D vi e i samme båt,kan heller ikkje konstruere delefilter ??? Va derfor æ bygde med denne designen.Gjorde det for å få noenlunde samme bredden rundt mellomtonen som de orginale Exact-kassene samtidig som æ kunne spleise de med de 35cm brede A/V-bassene.Satsa på at det blei å funke og det gjorde det,kanskje æ va heldig ::) Satsa på at den "effektive" frontplata slutta der skråninga starta...
mvh Filip
 

havards

Medlem
Ble medlem
15.09.2005
Innlegg
27
Antall liker
32
Hei

Dette så virkelig classy ut!
Forstår det slik at fronten er kledd med skinn. Hvor fikk du kjøpt dette?
Fikk du hjelp av møbeltapetserer e.l., eller gikk det greit å utføre "bekledningen" selv?
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
ron-hi skrev:
Liker veldig godt den Avalon-liknende fronten du har laget, og kunne tenke meg å gjøre noe tilsvarende på et høyttaler-byggesett der en selv lager kassen etter instruksjoner fra byggesett-leverandør. Mitt spørsmål blir da om det vil måtte gjøres endringer i delefilteret som følge av at det lages slike skråskjæringer (avalon-liknende) i frontplata, eller om det ikke har betydning for lyden så lenge kassen forøvrig er helt etter spesifikasjonene til produsent. Jeg har ingen peil på beregning av delefilter, derfor blir svarene helt avgjørende for om jeg tør å bygge selv.
Ved at baffelen blir smalere, så vil det nok kunne gå utover frekvensresponsen - uten at jeg vet helt hvor mye avviket vil bli.

havards skrev:
Hei

Dette så virkelig classy ut!
Forstår det slik at fronten er kledd med skinn. Hvor fikk du kjøpt dette?
Fikk du hjelp av møbeltapetserer e.l., eller gikk det greit å utføre "bekledningen" selv?
Fronten er kledd med Vinyl1 fra www.installbay.no
Kontaktlim og noen timer med knoting så kommer man greit i mål:)

Og takk for varme kommentarer alle mann:)
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nok en dag med masse frem og tilbake.

I dag har jeg hovedsaklig justert verdier på spoler og kondensatorer. Det gjorde at lyden falt ganske mye mer på plass.

Men diskanten er fortsatt noe i spisseste laget, får vel bare fortsette å prøve nye ting. Tips til noe jeg kan prøve?

Bassen har jeg ikke prøvd å gjøre noe med enda, men har investert i endel dempemateriale så jeg skal prøve å fylle på litt og se hva som skjer.


Her er dagens testmåling.
Lilla er venstre høyttaler, og Gul er høyre høyttaler. De står i et lite rom, så det gir litt forskjellig testmåling mellom høyttalerne. Forøvrig nærfeltsmålinger.


(forøvrig er nok måleutstyret litt ufølsomt i de aller høyeste frekvensene, samtlige diskanter jeg har målt har rullet godt av etter 10kHz)
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nå er basskammerne prøvd fyllt til randen med forskjellig dempemateriale, uten at det hadde noen som helst positiv effekt på bassen:(
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ser du er litt bekymret for en hard/spiss gjenngivelse i diskanten, men kanskje "tiden leger alle sår" ;)

Hvor mange timer har disse fått spille?

Jeg ville i alle fall ikke bekymret meg for mye for dette, før elementene har fått 200-300 timer. Som i alle høytalerkonstruksjoner, er nok innspilling en nødvendig, om enn smertefull nødvendighet..

Forøvrig ett spennende og litt utradisjonelt prosjekt... GRATTIS ;D
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takktakk:)
Hehe, ja du har jo et poeng der. De har nok neppe spillt serlig mer enn 20-30 timer tenker jeg.
Så bassresponsen er vel igrunn det som bekymrer meg mest.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Det samme gjelder nok bassgjenngivelsen, og kanskje i enda større grad enn diskantene... la tiden jobbe litt for deg ;)

Er du utålmodig, kan du jo fremskynde prosessen ved å sette høytalerne tett "front mot front", koble den ene i motfase (bytte pluss & minus), og "dra på litt" på volumknappen (kl 11.00-12.00). Ofte kalt "dynetrikset", da en dyne eller to gjerne kan legges over høytalerne mens de spiller..
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Bassgjengivelsen blir nok ikke bra av litt inspilling, der mangler ganske mye tyngde under 70Hz. Dessuten har basselementene stått i fri luft og frest fra seg på 20Hz toner et par netter.
Så jeg frykter at jeg må til å bygge en ekstern bassenhet, med mindre noen har noen geniale råd da;)
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Legatia skrev:
Bassgjengivelsen blir nok ikke bra av litt inspilling, der mangler ganske mye tyngde under 70Hz. Dessuten har basselementene stått i fri luft og frest fra seg på 20Hz toner et par netter.
Så jeg frykter at jeg må til å bygge en ekstern bassenhet, med mindre noen har noen geniale råd da;)
Ser det står en ASW750 fra B&W på sentralen(er ikkje lov å legge linker til annonser :-\) Er jo et alternativ som sikkert blir helt knall ved deling på nevnte 70hz ;D De høyttalerne dine,har de lukket kasse? Eller er det port som du evt kan forandre på? Brukte du anbefalt kassevolum for bassene? Det her treng ikkje være noen nedtur,se bare på Valentino sine nye Gjallarhorn,de ruller av enda tidligere,er ment å brukes med sub..er vel gjort slik for å prioritere at midbass og oppover skal ha bedre betingelser.Regner med at den bassen du har ned til 70 er bra,eller? Hva blei følsomheten for juvelene dine?
mvh Filip
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Å kjøpe en ferdig bass er utelukket, da blir det nok nytt bassbygg med eton element, så det står i stil til resten;)
Høyttalerne har ikke lukket kasse, jeg bruker akustiske ventiler i bunnen.
Jeg ble anbefalt et kassevolum av mannen som solgte meg elementene, til tross for at mine simuleringer mente jeg skulle bygge med større volum.

Følsomheten har jeg vanskelig for å få målt, utstyret er ikke nøyaktig kalibrert. Men bare for å ta et tall, så ville jeg tippet 92db+. Sparker bra med liv i de med 30 rør-watt:)

Bassen ned til 70Hz er knall, jeg får masse informasjon jeg aldri har hørt før på yndlingsplatene mine:)

Er det forresten noen her som har prøvd en Linkwitz - Greiner løsning? Kunne det vært noe å prøve?
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nå har elementene blitt litt mer innspillt, og det låter riktig så bra. Diskanten er ikke lenger plagsom.

Så har jeg nå prøvd med port på bassen istedet for akustisk ventil. Prøvd mange forskjellige lengder og tykkelser, konklusjon er at det blir like ille.....
Så for morro skyld, så tettet jeg igjen begge hullene så godt jeg kunne med det jeg hadde for hånden - EUREKA! bassen ble plutselig mye bedre!

Så nå skal jeg lage meg noen plugger og tette hele greiene.... Så får man leke litt med dempemateriale inni kassa, evt. prøve seg på en linkwitz-greiner om det viser seg å være for bassfattig fortsatt:)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Jeg må virkelig tilstå at dette endte på et helt annet nivå enn hva jeg hadde trodd da jeg så de første innleggene. Gratulerer med meget flott arbeid!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Legatia skrev:
Nå har elementene blitt litt mer innspillt, og det låter riktig så bra. Diskanten er ikke lenger plagsom.

Så har jeg nå prøvd med port på bassen istedet for akustisk ventil. Prøvd mange forskjellige lengder og tykkelser, konklusjon er at det blir like ille.....
Så for morro skyld, så tettet jeg igjen begge hullene så godt jeg kunne med det jeg hadde for hånden - EUREKA! bassen ble plutselig mye bedre!

Så nå skal jeg lage meg noen plugger og tette hele greiene.... Så får man leke litt med dempemateriale inni kassa, evt. prøve seg på en linkwitz-greiner om det viser seg å være for bassfattig fortsatt:)
;D kjempegreier,du gir ikkje opp med det første ser æ,godt det får uttelling.Ja høyttalerkonstruering e ikkje enkelt,skjønner godt at utviklingskostnadene drar opp prisene.Bonusen med at det spille best i lukka kasse e jo mykere avrulling i bunn også.Så da endte det godt ;) Ang tilspilling av elementer kan æ ta et eksempel;Når æ fikk kobla opp Exactene(før æ bygde de ihop med A/V-bass) ble det nedtur så kraftig at æ forlot rommet,gikk ut og tok mæ en røyk og enda en og enda en mens æ tenkte;KA FAN HAR Æ GJORT NU? Glemte å stoppe cdspiller mens æ va ute(heldigvis) og når æ kom inn ei lita stund etterpå va lyden ikkje til å kjenne igjen.De første minuttene æ hørte va helt elendig,skulle ikkje tru det va mulig ??? Veit ikkje kor mye det spiller inn på andre elementer men disse va enorm forskjellelige fra start til de hadde spilt litt.Så æ regna nok med at det med diskanten ordna sæ,godt du fikk bassen på plass også ;)
mvh Filip
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
hehe, ja litt inspilling må til;)
Ja, bassen er mer livlig nå. Håper jeg får den til å sitte skikkelig når jeg får tettet det godt, og prøvd litt forskjellig annet.

Ting ser ihvertfall lysere ut nå:)

-Lyd er gøy!
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nå har jeg tuklet endel frem og tilbake, gjenstår litt finpuss her og der men ble litt mer bass nå ihvertfall:)

Nærfelt:



Lytteposisjon:
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Nu e nu ikkje æ rette karen til å tolke frekvenskurver kanskje,men ser ikkje det der veldig bra ut egentlig ::) Ser du har en liten fest-bass ;) men den har vel de fleste "IN-ROOM" Ser ut som den ruller sakte i bassen,bonus for lukket kasse ;D Hvordan oppfattes den nu mht bass,går den dybt som kurven om enn med redusert nivå? Ellers,hvordan låter det,hvilken side av nøytral klang? Kanskje et dumt spørsmål ::) Eller?
mvh Filip
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Det hjelper seg:)
Ja, den pukkelen der er rommet sin feil, har målt andre høyttalere her og det blir likedan. Får prøve meg på noen akustiske tiltak etterhvert.
Bassen er meget bedre enn den var, men skal nu prøve en sak til før jeg sier meg helt fornøyd;)

Hvordan det låter ja...
Vel, jeg synes igrunn det låter ganske nøytralt. En veldig oppløst lyd, uten at jeg gidder å gå veldig i detalj enda. Har fortsatt et par issues jeg må rette opp i før jeg er 100% fornøyd.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Regna med det,de elementene + resten e jo creme de la creme ;D Lykke til ;)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.274
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Du bør nok regne med at bassene "løsner" ytterligere etter hvert. I de fleste av mine prosjekt har bassene spilt riktig først etter 2 - 6 mnd, uansett hvor mye innspillingstid jeg har gitt de tidlig i byggingen..

M
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
sundkoien skrev:
Du bør nok regne med at bassene "løsner" ytterligere etter hvert. I de fleste av mine prosjekt har bassene spilt riktig først etter 2 - 6 mnd, uansett hvor mye innspillingstid jeg har gitt de tidlig i byggingen..

M
Løsner kan godt være den gjør, men at den på et magisk vis skal bli lineær nedover i frekvens er vel ganske tvilsomt.


Men.. Nå har det stått litt stille i tråden noen dager...

Ikke fordi jeg ikke har gjort noe, tvert imot - jeg har styret en hel haug med delefilteret. Det har gått opptil flere dager der jeg har målt og loddet hele dagen - uten å komme meg en cm lenger i prosessen. Retter man en ting, skjer noe annet galt. This is "black magic".....

Det er ikke akkurat noe standard første-ordens filter lenger. 12db/okt deling på bass, mellomtone 6db/okt HPF (dvs, kun kondensator, ingen spole), naturlig avrulling i øvre frekvens gjorde spole overflødig. Og akkurat nå så har jeg 18db/okt deling på diskant..

Vil ikke poste noen målinger enda, før jeg har fått noe mer bukt med frekvensforløpet til diskanten.

Men, etter å ha byttet litt frem og tilbake på filterkomponenter fikk jeg nærmest litt sjokk... Uten at jeg skal peke fingeren på om det har å gjøre med fjerning av en unødvendig spole, eller om det har med bruk av forskjellige typer kondensatorer (NOS papir i olje, blandet med elfa sine polypropylene på mellomtone). Stemmene fikk den litt mer raspete klangen i bunnen, og instrumenter ble bedre definerte.

Så for dem som bruker tusener på tusener på bytte av kabler, cd spillere og annet bør prøve utskifting av komponenter i delefilteret - det kan gjør langt mer med lyden enn en hvilken som helst kabel (og ja, jeg er av de "troende" kabeltilhørere...)

Hvorvidt diskanten har blitt dårligere/bedre ved bruk av 3 forskjellige slag kondensatorer (ja, man tager det man haver..) og en spole tør jeg ikke uttale enda, det skal testes nærmere etter jeg har fått frekvensforløpet som ønsket.

Og til slutt bassen. Den mangler fortsatt litt i bunnen.. Men den er detaljert og transientrik - meget fornøyd.



Og for ordens skyld, dedikert til de bildekåte:


jadajada, vet det ser ut som en 2-åring som har fått litt frie tøler......
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Enda mer leking med filteret igjen..

Fjernet egentlig veldig mange komponenter i filteret, og gjort noen forandringer her og der..

Så nå venter jeg egentlig bare på nye motstander fra elfa, så jeg får dempet diskanten. Begynner å bli sånn tålig fornøyd med resten nå.



-Thomas
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Enda mer delefiltermodifisering. Bruker nå 2 forsterkere, en til bass og en til mellomtone/diskant.
Er sånn evighetsprosjekt dette.. Blir stadig testing av nye ting, som kanskje blir bedre men medfører at man må endre verdier på det meste i filteret.

Slik ser det ut nå;


Blå - nærfelt
Gul - sweetspot
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Av en eller annen grunn var det noe kjent med begrepet evighetsprosjekt :eek:

Men det er moro når man ser og hører at det blir bedre og bedre. Ser du har fått til bassen bedre etterhvert også, rimelig linjært ned til ca 45hz nå vel? Fungerer greit på det meste av musikk det.
Dette blir nok skikkelig bra til slutt :)
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hehe, morro å ha noe å sysle med å da;)

Ja, nå begynner lyden å sitte, eneste store ankepunkt er dypbass..
Jeg har planer for å utbedre den også - trenger bare en snekker som kan ta på seg jobben, jeg mangler sted å gjøre slikt for tiden.
Så om det finnes noen fra sør her, så rop ut:)
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Tweaking har det blitt litt av i det siste.
I kveld har jeg funnet et revolusjonerende og lett tilgjengelig tweak.

Utover kvelden kommer jeg til å eksperimentere litt, for å finne optimale mengder.

Etter bare små mengder kan jeg allerede konstatere at det har en meget god effekt på lydgjengivelsen.




Utstyret det dreier seg om er som følger;


En nydelig nyansert kaffesort, blå java (selvfølgelig....)



Og som tilbehør til denne (eller i omvendt rekkefølge om man vil...)



En god calvados.


Så får vi se utover kvelden hvilke mengder som viser seg å være optimale for å oppnå konsert i stua:-D
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Lenge siden sist nå.
Jeg er ikke ferdig nei...

Jeg kjøpte et par nye diskanter til bilen jeg, men så fant jeg ut jeg likte dem bedre enn hiquphon diskantene, så da var det til å mekke litt igjen.

Bohlende graebener neo3pdr diskanter brukes nå, synes de leverer lyden med en letthet og luftighet domer ikke klarer.





Testet litt har jeg jo da, ene siden har jeg senket diskanten så langt inn at det akustiske senteret til mellomtone og diskant ligger rett over hverandre. Den andre siden har diskanten motsatt fase i filteret, og frekvensresponsen er så og si lik på begge sider.
Jeg hadde mine tvil til at det skulle ha noe serlig å si, men etter både jeg og en annen "audiofil" har lyttet litt konkluderte vi fort om at det låt forskjellig ja.

Diskanten som er fellt inn låter best. Det låter mer integrert, diskanten roper ikke "her er jeg", noe den har større tendens til på andre siden.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nå har jeg fellt inn diskanten på begge sider.
Jeg må bare meddele, at jeg aldri noensinne kommer til å bygge noe annet med elementer som ikke ligger innenfor akustisk riktig fase. Elektrisk fase er en ting, men jeg sitter her bare og smiler nå. Mulig jeg kunne oppnådd samme resultat med tidskorrigering, det har jeg ikke prøvd.
:)

Edit: Nå er jeg bare forvirret... Hvorfor låter bassen bedre? Den oppfattes som mer impulsiv. Jeg kan ikke i min villeste fantasi finne på noen teoretisk tilnærming som forklarer det... Kanskje jeg er full av innbilninger.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det er en sammenheng med det som skjer i diskanten og det som skjer i bassen. Avdøde Steen Åge Duelund hadde en forklaring på hvor viktig det er å ha samme akustisk senter bl.a pga samspillet mellom diskant og bass.

Mvh.
Vidar
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jøss, det hadde jeg aldri ventet skulle ha noen betydning.
Herr duelund kunne en ting eller to om lyd han.
Takk:)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Hva med å prøve Seas sin DXT diskant?
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Var innom på et svensk forum der en konstruerte høyttaler med Audax elementer og DXT diskanten (fant ikke tilbake dit). Tror DXT diskanten har gjort seg penere på frontplaten. Neo3pdr er ikke dårlig, men lydmessig blir det nok ingen nedtur med DXT diskanten. Ulempen med DXT diskanten er kanskje at den ikke tilhører Excel serien (selv om den har Excel motor) og derfor for billig i innkjøp? Særlig fra 2,5khz og opp er den svært så forvrengingsfattig.

Siden DXT var så billig kjøpte jeg like godt den og Peerless sin HDS diskant til omtrent samme pris som 1 stk SS Aircirc. Hos meg var det full klaff med DXT diskanten slik at Peerless diskantene en god stund framover blir liggende i skapet.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
frans skrev:
Var innom på et svensk forum der en konstruerte høyttaler med Audax elementer og DXT diskanten (fant ikke tilbake dit). Tror DXT diskanten har gjort seg penere på frontplaten. Neo3pdr er ikke dårlig, men lydmessig blir det nok ingen nedtur med DXT diskanten. Ulempen med DXT diskanten er kanskje at den ikke tilhører Excel serien (selv om den har Excel motor) og derfor for billig i innkjøp? Særlig fra 2,5khz og opp er den svært så forvrengingsfattig.

Siden DXT var så billig kjøpte jeg like godt den og Peerless sin HDS diskant til omtrent samme pris som 1 stk SS Aircirc. Hos meg var det full klaff med DXT diskanten slik at Peerless diskantene en god stund framover blir liggende i skapet.
Utseendet slik det er nå er ikke helt på topp nei, og slik skal det ikke forbli. Jeg skal lage en liten form for waveguide ut fra diskantene.
Tidligere hadde jeg et par Hiquphon diskanter, som for det første er langt dyrere enn både neo3 og dxt diskantene, dessuten skryter mange av disse. Selv har jeg aldri hørt en dome-diskant jeg liker bedre enn neo3 diskanten, den gjør for all del ikke alt riktig, men likevel gjør den noe med lyden som passer min lydpreferanse veldig bra.
Men takk for tipset uansett:)
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Endelig, nå er "waveguidene" ferdige.


Først litt teip, dynket i olje.






Så blander man en fin miks med støpeplast, blir litt som å leke med modellkitt dette.





Så en haug med pussing og tilpassing, og litt sparkel senere:






Blir sen natt, mangler fortsatt noen ting før treffet.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Og hva skjer så i kampens hete, dagen før disse skal på treff?

Jo, da sier likegodt en forsterker hade bra, og tar med seg en diskant........

Blodtrykket mitt er litt over normalt nå..




Noen som har en diskant til overs?...........
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Legatia skrev:
Bohlende graebener neo3pdr diskanter brukes nå, synes de leverer lyden med en letthet og luftighet domer ikke klarer.
Det har du helt rett i !

Gratulerer med kjempeflott prosjekt!
 
Topp Bunn