Diy 3-veis 10", 6,5" og mulig bånd diskant.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    jeg havner på ca 12w ved 50w på den motstanden du siktet til
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir ikke helt klok på denne. Veldig uryddig i responsen. Skal se litt på det ikveld om jeg får tid. Hvordan er responsen til diskant litt off-axis?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fort og gale. En for en relativ jevn men veldig lav impedansrespons. Relativt enkelt filter. Noe nedadgående frekvensgang som er ørevennlig. Ganske fin overlapp mellom elementene. Litt (sannsynligvis ikke hørbar) faseforskyvning mellom 1.5k og oppover. Dette er nærmest teoretiske tilnærminger. Det kan se ganske anderledes ut når de kommer i kassene dine. Du burde tatt noe noen målinger når du får montert.
    hfs2.PNG
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Fort og gale. En for en relativ jevn men veldig lav impedansrespons. Relativt enkelt filter. Noe nedadgående frekvensgang som er ørevennlig. Ganske fin overlapp mellom elementene. Litt (sannsynligvis ikke hørbar) faseforskyvning mellom 1.5k og oppover. Dette er nærmest teoretiske tilnærminger. Det kan se ganske anderledes ut når de kommer i kassene dine. Du burde tatt noe noen målinger når du får montert.
    Vis vedlegget 659009
    Hvordan blir det med så lav impedans ?
    Den er vel nede på 2 Ohm ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Estimert men ca 3ohm fra 10k og opp, men relativt jevn respons sånn sett.
    Mistenkte noe feil i den frd fila du hadda ja.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    føler den sitter her ?
    eller ser impedansen helt på tryne ut ?

    1599464208444.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Er du fersk i DIY Kristi? Synes det ser ut til at du har kommet veldig langt!
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Er du fersk i DIY Kristi? Synes det ser ut til at du har kommet veldig langt!
    ja er fersk 😛 aldri vært borti vituixcad før jeg faktisk tenkte at jeg må lære meg å bygge et filter for at dette prosjektet skal bli bra 🙂
    Egentlig viste jeg ikke hva spoler og kondesatorer gjorde heller. Hehe
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Hvor godt stemmer denne filter software mot virkeligheten?
    Mange komponenter som må prøves ut hvis det viser seg at dette kun er veiledende.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Hvor godt stemmer denne filter software mot virkeligheten?
    Mange komponenter som må prøves ut hvis det viser seg at dette kun er veiledende.
    Er nok bare veiledende, høyttaleren må måles og justeres etter alt er satt sammen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Hvor godt stemmer denne filter software mot virkeligheten?
    Mange komponenter som må prøves ut hvis det viser seg at dette kun er veiledende.
    Det avhenger helt av kvaliteten på målingene. Under de gitte forutsetningene som målingene er gjort så er gyldigheten for slike simuleringer ekstremt god.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Det avhenger helt av kvaliteten på målingene. Under de gitte forutsetningene som målingene er gjort så er gyldigheten for slike simuleringer ekstremt god.
    Snakker vi da om måling av T/S parametere når elementene sitter i sine respektive bokser? Eller snarere mangelen av sådan.
     
    Sist redigert:

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    I det siste delefilterforslaget i tråden, så er det to motstand på 39 ohm i parallell til diskanten. Er vel slik at det tilsvarer 19.5 ohm. Det er kanskje ikke kjempebra for å holde lyden ren fra diskanten, med motstand i parallell. Men standardverdi, 18 og 22, kanskje det kan fungere på en måte. Ser ut til at det blir bra kabinetter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Det gjør ingen ting at impedansen øker.

    Man kan også fint bruke motstander i parallell. Den samlede termiske støyen skal være den samme for motstander i parallell, motstander i serie og enkeltstående motstander da den også henger sammen med strømstyrken og spenningen over motstandene.

    Det kan være lurt å simulere/regne ut hvor mye strøm det går i hver enkelt motstand. Dersom man har en spenningsdeler bestående av 2 motstander i parallell, og disse er koblet i serie med en enkelt motstand, så hentes signalet ut til diskanten i midtpunktet kan det være en smart kobling. Siden diskanten også skal ha strøm kan det tenkes at det går omtrent samme strøm i de tre motstandene. Da blir de også omtrent like varme og da vil de endre verdi omtrent like mye som følge av varme.
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Det gjør ingen ting at impedansen øker.

    Man kan også fint bruke motstander i parallell. Den samlede termiske støyen skal være den samme for motstander i parallell, motstander i serie og enkeltstående motstander da den også henger sammen med strømstyrken og spenningen over motstandene.

    Det kan være lurt å simulere/regne ut hvor mye strøm det går i hver enkelt motstand. Dersom man har en spenningsdeler bestående av 2 motstander i parallell, og disse er koblet i serie med en enkelt motstand, så hentes signalet ut til diskanten i midtpunktet kan det være en smart kobling. Siden diskanten også skal ha strøm kan det tenkes at det går omtrent samme strøm i de tre motstandene. Da blir de også omtrent like varme og da vil de endre verdi omtrent like mye som følge av varme.
    Takker for tilbakemelding, jeg har brukt simuleringsverkøy i Cad for å se antal watt som går i alle motstander og det ser veldig bra ut i forhold til alle motstander
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Er det mulig, nøyaktig samme kombinasjon av elementer som jeg planlegger står i xtz 99.38 😶

    44E70376-711D-441F-AA92-B7B1F60D1837.png
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    For å gæli filter til bass 😛
    diskant og mellomtone blir festet på eget brett 😁

    B2BEA17D-5436-4A09-87AE-A0431265EE41.jpeg
    82134C09-E50E-46B7-B38C-8D62B2126CA6.jpeg
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Tenker jeg åpner opp og tar å strammer opp båndet 🙂 så veldig enkel ut hvis jeg ikke bytter bånd.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.540
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kan også blåse svakt med en varmepistol.. Ser at Raal gjør det i sin youtubevideo for å stramme opp båndet når de skifter det
     

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Kan også blåse svakt med en varmepistol.. Ser at Raal gjør det i sin youtubevideo for å stramme opp båndet når de skifter det
    Har du link til video ?
    Tenker du på å bruke varmepistol for å stramme bånde uten å ta det ut? Eller varme opp båndet før montering for at det skal stramme seg når det blir kaldt ? 🙂
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har et par Raven R2 båndiskanter med ekte alubånd, som kan skiftes. De blir laget i Sveits, og koster sikkert mer enn $100 dollar Stk. Veldig lett å skifte, men må ha riktig stramming i følge antall trekkspill bølger. Er to barer i hver side som er skrudd ned m.grease!
    Jeg byttet for lenge siden, pga. av at de strekte seg ved et uhell. Skjedde ved frekvensmåling og strømstopp!
     
    Sist redigert:

    Kristi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2018
    Innlegg
    125
    Antall liker
    62
    Sted
    Sarpsborg
    Jeg har et par Raven R2 båndiskanter med ekte alubånd, som kan skiftes. De blir laget i Sveits, og koster sikkert mer enn $100 dollar Stk. Veldig lett å skifte, men må ha riktig stramming i følge antall trekkspill bølger. Er to barer i hver side som er skrudd ned m.grease!
    Jeg byttet for lenge siden, pga. at de strekkte seg ved et uhell.
    hvor lite skal til for at de strekker seg ?
    Holder det å blåse på båndet for at de strekker seg ?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    hvor lite skal til for at de strekker seg ?
    Holder det å blåse på båndet for at de strekker seg ?
    Kommer an på hva de er laget av. De er veldig lette og de tåler ikke mye. Kan fronplaten tas av? Tror du må ta en mere fysisk justering!
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Det går an å ta av frontplate, så jeg skal prøve å justere båndet 🙂
    Ser ut til at båndet har strekkt seg. Da må du stramme det opp forsiktg. Egentlig så skal det ikke være så stramt. men at det ikke skal henge. Det må sentreres i magnetgapet. Er sikkert lite å gå på hær. Det er presisjons arbeid å lage bølger på noe som bare veier noen micron. Du må ikke ha noe magnetisk materiale i nærheten. Hos meg huggstår det, hvis jeg er i nærheten med et skrujern:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    De diskantene der har jo korrugert bånd. Det vil si at det er som når man bretter en aluminiumsfolie som et trekkspill og etterpå monterer den. Det skal ekstremt lite til før disse brettene blir for slappe. Fountek har gått over til flate bånd for å få en litt mer robust konstruksjon.

    Den vanligste årsaken til slike skader er at den er blitt koblet direkte til en forsterker, og forsterkeren ikke har satt pris på det faktum at diskanten kortslutter forsterkeren ved lave frekvenser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn