div diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Vurderer å montere alt slikt å prøve og få alt av ac i midten,noen som har formening om dette,eller kanskje noen som har forslag som er bedre?
    Mangler psu på høyre side,men den er på vei,lille trafoen i midten er til speaker protection, bak den er softstart og helt bakerst er speakerprotection.
    Tips motas med takk..

    Likeretterdioderne skal have kjøling.
    Hei :)

    Hva heter "diodene" dine ? For meg ser det mer ut som to diodebroer ? Har de i det hele tatt noen mulighet for kjøling ? Klarer ikke å se ut fra bildene, om det er et hull til en skrue her, for montering av kjøleprofil. Trenger du i det hele tatt noen form for kjøling (som Drossel påstår) ? Du sier at du har justert bias til 1 A, og at det er ett modul pr. kanal ?
    Har du ikke ikke noen spesifikasjoner på dette modulet, som du antagelig har kjøpt på e-bay ? Trenger litt mer opplysninger.....

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Så hvorfor påstår du da at ?:

    Likeretterdioderne skal have kjøling.
    når bias ser ut til å være 1A, når han antagelig skal bruke ett modul pr. kanal ??
    Din redegjørelse for dette ?
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Vurderer å montere alt slikt å prøve og få alt av ac i midten,noen som har formening om dette,eller kanskje noen som har forslag som er bedre?
    Mangler psu på høyre side,men den er på vei,lille trafoen i midten er til speaker protection, bak den er softstart og helt bakerst er speakerprotection.
    Tips motas med takk..

    Likeretterdioderne skal have kjøling.
    Hei :)

    Hva heter "diodene" dine ? For meg ser det mer ut som to diodebroer ? Har de i det hele tatt noen mulighet for kjøling ? Klarer ikke å se ut fra bildene, om det er et hull til en skrue her, for montering av kjøleprofil. Trenger du i det hele tatt noen form for kjøling (som Drossel påstår) ? Du sier at du har justert bias til 1 A, og at det er ett modul pr. kanal ?
    Har du ikke ikke noen spesifikasjoner på dette modulet, som du antagelig har kjøpt på e-bay ? Trenger litt mer opplysninger.....

    Mvh.
    Johnny

    SEP GBJ2510 (x2) diodebroer blir brukt per kondis bank ingen problem å lage en liten kjøleribbe til disse,har kjørt forsterker ganske lenge på høy effekt og føler ikke disse blir veldig varme.
    Krets kortet er fra jims audio,er egentlig en gammel test psu,men 1stk til er bestillt,motstaderene 6x0.33r og 5w
    Kondisene er 8x 22000uf 40v per side...
    Ingen kina greier foruten pcb og speaker protection ;)
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Så hvorfor påstår du da at ?:

    Likeretterdioderne skal have kjøling.
    når bias ser ut til å være 1A, når han antagelig skal bruke ett modul pr. kanal ??
    Din redegjørelse for dette ?
    Så er bias vel heller ikke til klasse A. Kjøleplaten er vist også for Liten til det.
    Hvorfor er ikke 1amp bias klasse a?
    1amp per rail = 2amp
    Kjøleplatene kjøler utmerket,mye bedre en jeg trodde så ingen problem.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei :)

    SEP GBJ2510 er rated til 25A ! Ser at de har mulighet for kjøling, men tror ikke du trenger det ved 1A bias. @Drossel limer sine diodebroer fast oppe på glattekondensatorene :eek: , så da MÅ det vel gå bra ?? :eek: Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/70733-drossels-diy-tra-d-35.html#post2513436 . Om 1A er det som skal til for kl.A drift vet ikke jeg, så om kjøleprofilene holder mål, skal jeg ikke diskutere.

    Mvh.
    Johnny
    Du er en kranglefant. Jeg limer dem fast fordi det definitivt ikke er klasse A.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hei :)

    SEP GBJ2510 er rated til 25A ! Ser at de har mulighet for kjøling, men tror ikke du trenger det ved 1A bias. @Drossel limer sine diodebroer fast oppe på glattekondensatorene :eek: , så da MÅ det vel gå bra ?? :eek: Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/70733-drossels-diy-tra-d-35.html#post2513436 . Om 1A er det som skal til for kl.A drift vet ikke jeg, så om kjøleprofilene holder mål, skal jeg ikke diskutere.

    Mvh.
    Johnny
    Tror ikke de trenger det,men har vurdert det,kan jo kjøle de med litt lim og linolje:cool:
    Vet ikke om 1amp er nok til f5t 50w men 1a er jo litt klasse a,men er ikke så veldig mye mer å justere på før diodene begynner å lede...
    Altid kjekt å få litt tips å triks,så er bare til å diskutere.
    Kjøleribbener blir brukt pga hadde disse liggende,f5t kortene kom med i en byttehandel så må jo teste disse er,mest for kjekt.
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    SEP GBJ2510 er rated til 25A ! Ser at de har mulighet for kjøling, men tror ikke du trenger det ved 1A bias. @Drossel limer sine diodebroer fast oppe på glattekondensatorene :eek: , så da MÅ det vel gå bra ?? :eek: Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/70733-drossels-diy-tra-d-35.html#post2513436 . Om 1A er det som skal til for kl.A drift vet ikke jeg, så om kjøleprofilene holder mål, skal jeg ikke diskutere.

    Mvh.
    Johnny
    Du er en kranglefant. Jeg limer dem fast fordi det definitivt ikke er klasse A.
    Jeg har bare en helt annen tilnærmelse på, hvordan forsterkere skal bygges, enn deg. Her hos meg limes intet, det skrues fast. Hvilken produsent av High End bruker lim slik du gjør ? Men, det lyder sikkert helt fantastisk med alt lim, bomullstråd og linolje......
    Etter min mening, er dette bare latskap, å lime ting fast i en forsterker!
    Gidder ikke å diskutere mer med deg, da vi nok aldri kommer til å bli enige om noe som helst. Jeg vil heller ikke ødelegge denne tråden med flere diskusjoner med deg.

    Og snart har vi @kortvarig her, (under et nytt nick igjen) for å forsvare din måte å bygge ting på : "The Danish way" .
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hei :)

    SEP GBJ2510 er rated til 25A ! Ser at de har mulighet for kjøling, men tror ikke du trenger det ved 1A bias. @Drossel limer sine diodebroer fast oppe på glattekondensatorene :eek: , så da MÅ det vel gå bra ?? :eek: Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/70733-drossels-diy-tra-d-35.html#post2513436 . Om 1A er det som skal til for kl.A drift vet ikke jeg, så om kjøleprofilene holder mål, skal jeg ikke diskutere.

    Mvh.
    Johnny
    Du er en kranglefant. Jeg limer dem fast fordi det definitivt ikke er klasse A.
    Men om du presser forsterkeren din hardt over litt lengere tid så blir de sikkert litt varme og da er kanskje ikke lim løsningen,hvorfor ikke bare skru disse fast en plass?
    Blir ikke altid like fint det jeg lager men liker å skru ting fast..
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Likeretterbroen i min amp camp amp på hele 2x6 Watt blir skikkelig varm og jeg er avhengig av kjøling.
    Jeg har skrudd fast en 2mm. aluplate og det funker greit, men den blir likevel for varm il å holde på.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er en flott forsterker du bygger El-retur! :)

    Litt synsing rundt likeretter.. :)

    Selv har jeg bare brukt "firkantklosser" som skrues rett i bunnplata.
    Har kjørt opp til 3A gjennom disse, og da har forsterkeren vert over 65grader..

    Dine PSU print er bygget for likerettere som du har valgt å bruke.
    Ser ikke at det skal bli noe problem tenker jeg.
    Med 1A bias, dual mono PSU, så vil det gå 1A gjennom hver bro.

    "Pryler" du forsterkeren så går vel F5 turbo også over i klasse B. En vil nok da trekke mer gjennom broene.


    ACAen til E.H. er kanskje bygget med single PSU og en likeretter bro?
    Bias i ACA er ca 1,4A mener jeg å huske..
    Da vil det gå 2,8A gjennom likeretter. Tenker det da er smart å montere denne på bunnplata eller lignende.



    Som et innspill fra sidelinjen.. :)
    Har brukt slik firkant likeretter på påhengsen der opprinelig likeretter m/spenningsregulator var gåen.
    Slik jeg satte inn firkant likeretteren så ville den da lade kontinuerlig med 6A.
    Den var montert på en liten kjøleplate i et ellers noe varmt miljø.
    Dette fungerte fint.

    OBS! Kunne gjøre dette da det var en gammel påhengs og eneste misjon var å lade batteriet for bruk av lensepumpe og for startmotor.
    Ved kjøring over veldig lang tid vil en slik løsning kunne koke batteriet siden den ladet maks hele tiden.

    Tenker din løsning vil fungere fint El-retur, var vel egentlig det jeg synser meg frem til :)

    Happy monday!
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan beregner en effekttap i likeretterbro?
    Er vel 1,2v spenningstap mer eller mindre kontinuerlig?
    Med 1A strøm blir vel det 1,2w?

    Men er litt usikker nå.... :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Knallert Aurora! :)

    Dette er ganske så lite i mine øyne!
    Tenker du har et dokumentert svar der El-retur!
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    litt spent hvordan lyden i denne blir,noen som vet hvor mye p3 har innvirkning på lyden ved justering?
    Har fra før hørt en del på standard f5 men føler kanskje at den mangler litt i bass og er kanskje litt kjedelig i topp registret,kanskje den er litt for riktig i lyden for min smak:p
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Om du ønsker 50W klasse A fra F5V2 må du øke spenningen til ca. 2x32 V DC fra poweret. NP nevner dette i sin F5 site.
    Forutsetter cascode kobling.
    Eivind S
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Om du ønsker 50W klasse A fra F5V2 må du øke spenningen til ca. 2x32 V DC fra poweret. NP nevner dette i sin F5 site.
    Forutsetter cascode kobling.
    Eivind S
    Ubelastet så ligger spenningen på ca 35v dc og ved full belastning av forsterker så ligger den på 33.2v dc
    Trafoene er 25v
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk pcb fra jims audio for noen dager siden,er utrolig god kvalitet på de kretskortene,men de sluker varme og 50w
    16x220000uf
    holdt akkurat..
    20170524_212912.jpg
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Rotet i delelageret her om dagen og fant en alps rk27 pot(orginal) fra en hugget japan amp.
    Denne tror jeg at blir montert i jfetbooz preampen når jeg får tid,noen som har merket forbedring ved bytte av kjip pot til EN bedre?
    Bruker nå 50k og denne er 60k.
    20170524_212841.jpg
    20170524_212756.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Rotet i delelageret her om dagen og fant en alps rk27 pot(orginal) fra en hugget japan amp.
    Denne tror jeg at blir montert i jfetbooz preampen når jeg får tid,noen som har merket forbedring ved bytte av kjip pot til EN bedre?
    Bruker nå 50k og denne er 60k.
    Vis vedlegget 442055 Vis vedlegget 442056
    Tkd farver ikke så mye som Alps
    Oki,høres bra ut,er jo litt glad i farget lyd i grunnen,som du kanskje vet så farger jo jfetboz lyden ganske mye,så kanskje denne blir bra...
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Næmen...kan'ke ha noe på skjeive, vel... Da blir det jo faseforskyving mellom kanalene!! :cool:
    Shitt:p stemmer det,vet ikke hvordan jeg kan løse dette problemet,tenkte kanskje ny høyttaler kabel eller noe annet snake oil greier hadde gjort seg?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fått loddet inn 12stk 0.33r 5w i kondis bankene(3stk per rail) disse ble loddet på,undersiden av kortene.
    Må få laget fester til bunnplate framme og bak slik at den blir stivere..
    Har også fått skrudd fast kretskortene,så nå er det kanskje ikke så lenge til kråkereiret er ferdig.
    Ble også eikefront på denne,tom for alu og stål,trodde jeg også var tom for eikeplate:p:p
    20170530_175313.jpg

    20170530_175202.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fått startet opp f5t og justert bias,bias 310mv over motstanderene,ca 3mv på utgangene.
    Har fått stått på ca 2t i dag,alt virker stabilt og fint,ser ut som kjøleribbene kjøler veldig bra...
    Ingen jording støy eller noe å høre i høyttalerene,så det er jo bra..
    Monterte også en slik som tegningen lenger opp viser...
    Eneste jeg merket er at den ene v- railen har litt mer rippel en de andre..
    Mangler å få montert led i front+frest frontplate+klippet til topp plate og forsterkning i bak kant
    Det blir gjort om jeg liker lyden i denne..
    20170602_185611.jpg

    20170602_185924.jpg

    20170602_185933.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fått lyttet noen timer på f5,veldig god lyd og myer roligere i diskant området en standard f5 og en del varmere i lyden sånn generelt..
    Bra med power har den også,eneste negative er at den kanskje mangler litt oppløsning i diskant området,men må høre litt til.
    Alt i alt virker det som en veldig god forsterker,tror til og med at bias skal litt opp,ribbene kjøler veldig bra,mye bedre en jeg trodde...
    En ting som er litt kjekt med first watt greiene er jo at de er enkle å bygge og justere inn..
    Er også montert sikringer på trafoene,der må jeg måle å se hvor store store sikringer jeg må ha.
    Speaker protection som er brukt er upc1237 som slår ut på ca 0.7v om jeg ikke husker feil og slår ikke inn så lenge det er dc på utgangen,er det dc ved påslag så slår de heller ikke inn..
    Litt usikker på jordingen av kabinettet på esp måten som vist tidligere i tråden..
    Fikk også frest kantene på fronten +slipt og oljet..
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du har bommet og bygget en turbodiesel... ;)

    Jeg synest det ser veldig bra ut!
    Grattis med flott amp! Kjekt at den fungerer bra! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn