Politikk, religion og samfunn Ditt ideelle parti

G

Gjestemedlem

Gjest
^ Og jeg er uenig i at det er viktig å få barn, ikke minst fordi det er ALT for mye mennesker på jorden. Denne grafen er roten til at vi overbelaster økosystemene og alt annet, menneskebefolkningen har samme utvikling som en parasitt. Og som om det ikke var nok har vi også avlet opp milliarder av storfe, griser og andre dyr som vi bruker som fór. Det er egentlig ganske sjukt at det ikke tas tak i.

Norge isolert sett har for så vidt ikke noe stort problem med overbefolkning, men det er ingen grunn til at befolkningsvekst bør være et mål her heller. Ok, gi støtte for å få barn nr. 1, men etter det burde det mer eller mindre være slutt. At man får full støtte fem ganger for fem barn er galskap.
Det er jo ikke noe galt i å få barn. Vi bør jo alle være glade for at noen har hatt lyst på barn...

Dog bør ikke all få barn, enten fordi de er uskikket som foreldre, eller fordi de ikke kan forsørge en familie og er avhengig av å snylte på andre for å finansiere sine lyster. Folk bør jo strengt tatt ikke stifte familie før de kan forsørge den. En annen side av samme sak er at den største grunnen til at vi ser økning i barnefattigdom i Norge er at landet importerer titusenvis av mennesker fra den tredje verden som ikke kan eller vil forsørge seg selv og som vil komme til å leve på støtte og stønader resten av sitt liv, med store ekstra bonuser for hvert avkom de tryller frem. Å kutte offentlig støtte etter en eller to unger kan være en vei å gå ja.

Jeg er dog slett ikke enig at at jorden er overbefolket, det er rikelig med plass mange steder og det er ressurser nok for en mangedobling av befolkningstallet på kloden
 
S

Slubbert

Gjest
Det som slår meg etter å ha lest siste siders glorifisering av fordelen med å bo tett at den største forskjellen mellom bygd og by er at i byen blir tullingene mindre synlige.
Ja, "tullingene" blir ikke frosset ut og satt i gapestokk til alles spott og spe. De kan sågar finne steder hvor de kan føle tilhørighet.

Jeg hyller "tullingene"; utskuddene, de orginale og annerledestenkende. De gir samfunnet farge, de gjør det til noe annet enn en grå masse, er noe annet enn små tannhjul i maskineriet som stadig må gå rundt. Jeg elsker Fristaden Christiania, jeg elsker Blitz, Hausmania og Uffa, miljøene hvor det er lov til å være annerledes, lov til å hoppe ut av hamsterhjulet. Jada, de produserer ikke så mye, og det er oss andre sine skattepenger som betaler for at de har muligheten til å leve sånn, men fy faen er det verdt det. For uten dem ville verden vært en ekstremt mye kjedeligere plass.

Men sånn er det ikke på bygda, der er konformitetens press knusende. Som Ingar Sletten Kolloen skriver i sin eminente tekst "Død over bygdedyret", en tekst jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i: "Ikke skill deg ut! Kjenn din plass i flokken! Tving på plass igjen den som skjener ut! Vis ikke følelser! Innrøm aldri og snakk ikke om noe som er vondt og vanskelig! Vær kritisk mot alt nytt, fremmed og annerledes! Døm på forhånd, dyrk etterpåklokskapen, og du får rett! Forsvar alt og alle i bygda mot angrep utenfra! Tilgi aldri, glem aldri! Hakk løs på den som bryter disse reglene!"
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
^ Og jeg er uenig i at det er viktig å få barn, ikke minst fordi det er ALT for mye mennesker på jorden. Denne grafen er roten til at vi overbelaster økosystemene og alt annet, menneskebefolkningen har samme utvikling som en parasitt. Og som om det ikke var nok har vi også avlet opp milliarder av storfe, griser og andre dyr som vi bruker som fór. Det er egentlig ganske sjukt at det ikke tas tak i.

Norge isolert sett har for så vidt ikke noe stort problem med overbefolkning, men det er ingen grunn til at befolkningsvekst bør være et mål her heller. Ok, gi støtte for å få barn nr. 1, men etter det burde det mer eller mindre være slutt. At man får full støtte fem ganger for fem barn er galskap.
Det er jo ikke noe galt i å få barn. Vi bør jo alle være glade for at noen har hatt lyst på barn...

Dog bør ikke all få barn, enten fordi de er uskikket som foreldre, eller fordi de ikke kan forsørge en familie og er avhengig av å snylte på andre for å finansiere sine lyster. Folk bør jo strengt tatt ikke stifte familie før de kan forsørge den. En annen side av samme sak er at den største grunnen til at vi ser økning i barnefattigdom i Norge er at landet importerer titusenvis av mennesker fra den tredje verden som ikke kan eller vil forsørge seg selv og som vil komme til å leve på støtte og stønader resten av sitt liv, med store ekstra bonuser for hvert avkom de tryller frem. Å kutte offentlig støtte etter en eller to unger kan være en vei å gå ja.

Jeg er dog slett ikke enig at at jorden er overbefolket, det er rikelig med plass mange steder og det er ressurser nok for en mangedobling av befolkningstallet på kloden
;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.523
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
^ Og jeg er uenig i at det er viktig å få barn, ikke minst fordi det er ALT for mye mennesker på jorden. Denne grafen er roten til at vi overbelaster økosystemene og alt annet, menneskebefolkningen har samme utvikling som en parasitt. Og som om det ikke var nok har vi også avlet opp milliarder av storfe, griser og andre dyr som vi bruker som fór. Det er egentlig ganske sjukt at det ikke tas tak i.

Norge isolert sett har for så vidt ikke noe stort problem med overbefolkning, men det er ingen grunn til at befolkningsvekst bør være et mål her heller. Ok, gi støtte for å få barn nr. 1, men etter det burde det mer eller mindre være slutt. At man får full støtte fem ganger for fem barn er galskap.
Det er jo ikke noe galt i å få barn. Vi bør jo alle være glade for at noen har hatt lyst på barn...

Dog bør ikke all få barn, enten fordi de er uskikket som foreldre, eller fordi de ikke kan forsørge en familie og er avhengig av å snylte på andre for å finansiere sine lyster. Folk bør jo strengt tatt ikke stifte familie før de kan forsørge den. En annen side av samme sak er at den største grunnen til at vi ser økning i barnefattigdom i Norge er at landet importerer titusenvis av mennesker fra den tredje verden som ikke kan eller vil forsørge seg selv og som vil komme til å leve på støtte og stønader resten av sitt liv, med store ekstra bonuser for hvert avkom de tryller frem. Å kutte offentlig støtte etter en eller to unger kan være en vei å gå ja.

Jeg er dog slett ikke enig at at jorden er overbefolket, det er rikelig med plass mange steder og det er ressurser nok for en mangedobling av befolkningstallet på kloden



Ja i følge en tidligere svensk statsminister har jo Sverige alene plass til massevis av folk i de store skogsområdene han fløy over! Og så var det vel en senterpartist der borte om ville ta imot 100 mill eller noe slikt ( Husker ikke tallet helt nøyaktig og gidder ikke lete ! ) Så skal vi fortette verden er det bare "å legg dokke sammen!" som en Bergensordfører sa for mange år siden.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
Oooop, trodde det var snakk om sjakk....

*lister meg stille ut igjen*
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.559
Antall liker
7.083
By og land - mann mot mann.

Godt ikke alle vil eller må bo samme sted.

Har bodd superurbant de siste 25 og kunne ikke tenkt meg annet. Har dette året flyttet til suburbia og kunne ikke tenkt meg annet. Når jeg blir pensjonist kunne jeg kanskje tenke meg å flytte på landet. Alt til sin tid.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
By og land - mann mot mann.

Godt ikke alle vil eller må bo samme sted.

Har bodd superurbant de siste 25 og kunne ikke tenkt meg annet. Har dette året flyttet til suburbia og kunne ikke tenkt meg annet. Når jeg blir pensjonist kunne jeg kanskje tenke meg å flytte på landet. Alt til sin tid.
Det er bare noe du tror nå, når du blir pensjonist kommer engstelsen snikende, lang vei til fastlegen, sykehus, hjemmehjelp, strømmen blir borte, glatt når du må ut og hente ved, og avhengig av bil blir du også..... Nei, jeg tror du blir boende cirka der du er.:)
 
S

Slubbert

Gjest
By og land - mann mot mann.

Godt ikke alle vil eller må bo samme sted.

Har bodd superurbant de siste 25 og kunne ikke tenkt meg annet. Har dette året flyttet til suburbia og kunne ikke tenkt meg annet. Når jeg blir pensjonist kunne jeg kanskje tenke meg å flytte på landet. Alt til sin tid.
Ikke alle som er enige i det, denne diskusjonen begynte jo med følgende:

Då bør vi ha obligatorisk buplikt i distriktet for å utnytte dei ressursane vi har der.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg tykkjer det er lett å få auge på bytullingane, eg. Bygdeoriginalane søkjer skjeldan makt, og får det endå skjeldnare. Men i byen....
Skjeldan? Det heiter sjeldan, det bør ein lærar ha kontroll på.
Sant nok. Men no er det snart jul, og då har lærarane ikkje kontroll. Eg skal til og med i kyrkja i morgon. Og i dag har eg lært elevane juleevangeliet. Det er ikkje spøk, dette her. Men eg er no glad eg ikkje er rektor, for han måtte fange mus i dag. Kunne ikkje ta livet av dei heller, for vi har sunge Musevisa for dei gamle på sjukeheimen denne veka.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
By og land - mann mot mann.

Godt ikke alle vil eller må bo samme sted.

Har bodd superurbant de siste 25 og kunne ikke tenkt meg annet. Har dette året flyttet til suburbia og kunne ikke tenkt meg annet. Når jeg blir pensjonist kunne jeg kanskje tenke meg å flytte på landet. Alt til sin tid.
Det er bare noe du tror nå, når du blir pensjonist kommer engstelsen snikende, lang vei til fastlegen, sykehus, hjemmehjelp, strømmen blir borte, glatt når du må ut og hente ved, og avhengig av bil blir du også..... Nei, jeg tror du blir boende cirka der du er.:)
Du høyrer sikkert såpass dårleg også no, at du ikkje treng tenke på dei akustiske omgjevnadane heller. Vi som bur ruralt har normalt mykje betre akustikk og speletilhøve enn dei som er stua saman i akustisk transparente rom der ein høyrer naboen fise....
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg er faktisk ekstremt lite plaget med bråk og musikk fra andre. Om det samme gjelder naboene mine er jeg mer usikker på...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå pågår det jo etter sigende et distriktsopprør, men hvis alle vi på bygda flytter til byen og begynner å spille for naboene, så blir det vel et veritabelt urbanistopprør? Eller blir det sentralistopprør?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det som slår meg etter å ha lest siste siders glorifisering av fordelen med å bo tett at den største forskjellen mellom bygd og by er at i byen blir tullingene mindre synlige.
Ja, "tullingene" blir ikke frosset ut og satt i gapestokk til alles spott og spe. De kan sågar finne steder hvor de kan føle tilhørighet.

Jeg hyller "tullingene"; utskuddene, de orginale og annerledestenkende. De gir samfunnet farge, de gjør det til noe annet enn en grå masse, er noe annet enn små tannhjul i maskineriet som stadig må gå rundt. Jeg elsker Fristaden Christiania, jeg elsker Blitz, Hausmania og Uffa, miljøene hvor det er lov til å være annerledes, lov til å hoppe ut av hamsterhjulet. Jada, de produserer ikke så mye, og det er oss andre sine skattepenger som betaler for at de har muligheten til å leve sånn, men fy faen er det verdt det. For uten dem ville verden vært en ekstremt mye kjedeligere plass.

Men sånn er det ikke på bygda, der er konformitetens press knusende. Som Ingar Sletten Kolloen skriver i sin eminente tekst "Død over bygdedyret", en tekst jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i: "Ikke skill deg ut! Kjenn din plass i flokken! Tving på plass igjen den som skjener ut! Vis ikke følelser! Innrøm aldri og snakk ikke om noe som er vondt og vanskelig! Vær kritisk mot alt nytt, fremmed og annerledes! Døm på forhånd, dyrk etterpåklokskapen, og du får rett! Forsvar alt og alle i bygda mot angrep utenfra! Tilgi aldri, glem aldri! Hakk løs på den som bryter disse reglene!"
Det hjelper sikkert å snakke om traumene, men makan til tull og overdrivelser. Jeg har bodd og jobbet i både byer og bygder og har aldri opplevd mistrivsel noe sted. Ei heller opplevd bygdedyret (noe mer enn at man kan trekke lett på smilebåndet av skyggen av det som beskrives ovenfor) mer enn jeg har sett bydyret (dette jagende monsteret som skal brøyte seg frem, støye og skryte i prangende luksus, ta stor plass overalt man ferdes, alltid vellykket i eget speil og så opptatt av sin selvstendighet og egenart at han ikke ser den ironiske uniformiteten. Det er som bygdedyret, bare dyrere og mer støyende). Bor i dag landlig til fordi jeg liker romfølelse, stillhet og tidvis ønsket ensomhet, men jobber i byen. Slik sett bedrives daglig distriktspolitikk ;). Jeg er heller ingen fan av å tilbringe halve livet i kø uansett om du skal reise en liten bit eller handle. Heller ikke av å måtte betale en nyre for et lite krypinn. Takke faen for mangfoldet og at det urbane trekker så mange til seg ellers hadde vel bygda vært oversvømt av bydyret. Byen er helt suveren når man oppsøker den frivillig, men det er også jævlig godt å slippe.

Av nevnte årsaker brukes ikke hytta på Sjusjøen lenger for det området er forlengst invadert av bydyret.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg er faktisk ekstremt lite plaget med bråk og musikk fra andre. Om det samme gjelder naboene mine er jeg mer usikker på...
Det forstår seg.
Eg er heller ikkje plaga. Og naboane er stort sett (har no ein svært sympatisk leigebuar i kjellaren, som tykkjer eg spelar hyggjeleg musikk) utanfor høyrevidde. Eg har rett nok uteanlegg på eine sida av huset, men har aldri hatt klager.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
kurant å bo sentralt ja. Dog er det godt å bo landlig også. Hvorfor har folk hytter ellers? Folk er forskjellige. Utfordringen er at sistnevnte straks er umulig fordi den helvetes sentraliseringen som utføres. Se til sverige. distriktene er døde.
Gud er Gud, om alle land lå øde,
Gud er Gud, om alle mann var døde.
Om slekter svimler - blant stjernestimler
i høye himler utallig vrimler
Guds grøde.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg liker å være på hytta på landet - men kunne aldri ha tenkt meg å bo der eller ha barn der. Jobbmarkedet er dårlig og ofte subsidiert og det er for mange på nav - det er mer alkoholisme, single menn som har falt utenfor, mindre livskvalitet etc. og mer helseplager i motsetning til mytene. Jeg kjenner også flere homofile - og de som har vokst opp på bygda er helt ødelagt etter en oppvekst med fordommer og mobbing fra familie og medelever. Så, ukultiverte og trangsynte mennesker med dårlig helse og spisevaner er ikke noe for meg for å sette det på spissen - og ikke ønsker jeg å leve på andres skattepenger heller.
 
S

Slubbert

Gjest
Det som slår meg etter å ha lest siste siders glorifisering av fordelen med å bo tett at den største forskjellen mellom bygd og by er at i byen blir tullingene mindre synlige.
Ja, "tullingene" blir ikke frosset ut og satt i gapestokk til alles spott og spe. De kan sågar finne steder hvor de kan føle tilhørighet.

Jeg hyller "tullingene"; utskuddene, de orginale og annerledestenkende. De gir samfunnet farge, de gjør det til noe annet enn en grå masse, er noe annet enn små tannhjul i maskineriet som stadig må gå rundt. Jeg elsker Fristaden Christiania, jeg elsker Blitz, Hausmania og Uffa, miljøene hvor det er lov til å være annerledes, lov til å hoppe ut av hamsterhjulet. Jada, de produserer ikke så mye, og det er oss andre sine skattepenger som betaler for at de har muligheten til å leve sånn, men fy faen er det verdt det. For uten dem ville verden vært en ekstremt mye kjedeligere plass.

Men sånn er det ikke på bygda, der er konformitetens press knusende. Som Ingar Sletten Kolloen skriver i sin eminente tekst "Død over bygdedyret", en tekst jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i: "Ikke skill deg ut! Kjenn din plass i flokken! Tving på plass igjen den som skjener ut! Vis ikke følelser! Innrøm aldri og snakk ikke om noe som er vondt og vanskelig! Vær kritisk mot alt nytt, fremmed og annerledes! Døm på forhånd, dyrk etterpåklokskapen, og du får rett! Forsvar alt og alle i bygda mot angrep utenfra! Tilgi aldri, glem aldri! Hakk løs på den som bryter disse reglene!"
Det hjelper sikkert å snakke om traumene, men makan til tull og overdrivelser. Jeg har bodd og jobbet i både byer og bygder og har aldri opplevd mistrivsel noe sted. Ei heller opplevd bygdedyret (noe mer enn at man kan trekke lett på smilebåndet av skyggen av det som beskrives ovenfor) mer enn jeg har sett bydyret (dette jagende monsteret som skal brøyte seg frem, støye og skryte i prangende luksus, ta stor plass overalt man ferdes, alltid vellykket i eget speil og så opptatt av sin selvstendighet og egenart at han ikke ser den ironiske uniformiteten. Det er som bygdedyret, bare dyrere og mer støyende). Bor i dag landlig til fordi jeg liker romfølelse, stillhet og tidvis ønsket ensomhet, men jobber i byen. Slik sett bedrives daglig distriktspolitikk ;). Jeg er heller ingen fan av å tilbringe halve livet i kø uansett om du skal reise en liten bit eller handle. Heller ikke av å måtte betale en nyre for et lite krypinn. Takke faen for mangfoldet og at det urbane trekker så mange til seg ellers hadde vel bygda vært oversvømt av bydyret. Byen er helt suveren når man oppsøker den frivillig, men det er også jævlig godt å slippe.

Av nevnte årsaker brukes ikke hytta på Sjusjøen lenger for det området er forlengst invadert av bydyret.
Det du kaller bydyret kaller jeg vestkantdyret, og det har jeg hatt null problemer med å unngå i byen. Ellers skjønner jeg godt at du ikke tilbringer tid på Sjusjøen, makan til jappehøl skal man lete lenge etter. Men fordelen med byen er fortsatt at den har mangfold. Hvis du ikke liker vestkantdyret så holder du deg unna Aker Brygge og Solli Plass, verre er det ikke. Og du trenger ikke gå mange minuttene for å finne det stikk motsatte, enten det er motkultur, punkere, metalfolk eller hva som helst. Du finner alltids et sted og et miljø hvor du kan føle tilhørighet. Mens på bygda må du være som alle andre, eller stå alene.

Nå er det selvsagt forskjell på bygder, og jeg tror gjerne at det finnes bygder som har gode og sunne lokalmiljøer og oppvekstmiljøer. Men det finnes også mange eksempler på det motsatte, som der jeg vokste opp. Der var den generelle måten å møte annerledeshet på, å banke opp de som stod for den. Og ser man på statistikken, så er det mye problemer i bygdene med ting som utenforskap, mobbing, vold og selvmord. Tallene lyver ikke.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Vi var plutselig ikke så uenige når det ble nyansert litt. Ellers trives jeg både i by og bygd så lenge jeg unngår trengsel overalt hele tiden. Sjusjøen var et hyggelig sted inntil pengekåte allmenninger skulle «utvikle» området. Nå er det bare støy.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.559
Antall liker
7.083
R3 nevner homofile. Kjenner også flere homofile og lesbiske som beskriver sin oppvekst på landet som et helvete de ikke fort nok kunne rømme fra. Disse er nok også blant dem bygdefolket nå anser å være bytullinger.
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg kjenner også flere homofile - og de som har vokst opp på bygda er helt ødelagt etter en oppvekst med fordommer og mobbing fra familie og medelever.
Der jeg vokste opp eksisterte det ikke homoer. Jeg visste ikke om en eneste én i oppveksten, homoer var noe vi hørte om på TV. En barndomskompis av meg stod dog frem, men ikke før etter at han flyttet til Oslo. Og det tror jeg han gjorde lurt i av hensyn til liv og helse. Ellers husker jeg at det ble feiret stort da det lokale asylmottaket ble lagt ned så vi ble kvitt sotrørene, og da det kom til et par nyinnflyttende skatere på 90-tallet skulle de bankes opp og jages ut av bygda. Du hadde i grunn to alternativer hvis du ville bli godtatt; å bli råner eller å spille fotball. Eller å komme deg til helvete vekk derfra. Jeg er evig glad for at jeg valgte det siste, men sårene fra oppveksten vil jeg ha med meg resten av livet. Og jeg er ikke en gang homo eller mørkhudet. Stakkars dem som var det tenker jeg nå.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Fortell heller om eget identitetsdyr i stedet for å tagge alle man ikke identifiserer seg med? Hvor er østkantdyret og normdyret? Homodyret og fylledyret?
 
S

Slubbert

Gjest
Fortell heller om eget identitetsdyr i stedet for å tagge alle man ikke identifiserer seg med? Hvor er østkantdyret og normdyret? Homodyret og fylledyret?
Alle miljøer eller grupper av likesinnede har fordommer mot de som er annerledes. Jeg er selvsagt ikke noe unntak, men jeg har blitt veldig bevisst på det og prøver aktivt å oppsøke de som er annerledes enn meg selv (dog ikke sosser og rikmannsmiljøer, de takler jeg rett og slett ikke) .Men det er ikke til å stikke under en stol at jeg trekkes mot andre folk som av ulike grunner er preget av utenforskap, siden jeg selv var så sterkt preget av det i min egen oppvekst. Og det er derfor få i min omgangskrets som har samme utdanning og samme type jobb som meg, altså er typisk middelklasse. Og derfor elsker jeg byen, på grunn av mangfoldet. Alle kan finne sin tilhørighet om de prøver, og det eneste jeg er lei for nå er at det tok meg så mange år før jeg innså dette.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er vel i store trekk så enkelt som at man har flere varianter i et stort utvalg. Det betyr ikke at man ikke kan aksepteres I mindre samfunn. Det beskrevne bygdedyret er litt dinosaur.
 
S

Slubbert

Gjest
Kanskje. Det var i hvert fall veldig sånn på 90-tallet der og da jeg vokste opp. Kolloen sin tekst er fra 2000 så han beskriver samme epoke, og han kommer fra samme geografiske området også. Kanskje har det blitt bedre med tiden, jeg håper det selv om kommentarfeltene på internett får meg til å tenke at ikke. Men mangfoldet hører uansett byen til.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Naturlig nok. Det handler og om hvor eksponert man tåler å være. Verden har og blitt mindre og mer opplyst hvis man er mottagelig.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Sorry - men den regla der er så full av typisk urbane fordommer og fordømmelse at den stinker lang vei. Full av faktiske feil er den også.
Ja, og desverre så understøtter jo tall og statistikk mye av dette. Men, det var brutalt ærlig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
By og land? Jeg har prøvd litt av begge deler, og så har jeg landa på det jeg vil. Må innrømme at plikt til å bo på landet hadde vært nådeskuddet for mitt medlemskap i staten. Jeg strekker meg et stykke, har vært mer enn gjennomsnittlig 'elastisk', men før eller siden ryker strikken.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kanskje. Det var i hvert fall veldig sånn på 90-tallet der og da jeg vokste opp. Kolloen sin tekst er fra 2000 så han beskriver samme epoke, og han kommer fra samme geografiske området også. Kanskje har det blitt bedre med tiden, jeg håper det selv om kommentarfeltene på internett får meg til å tenke at ikke. Men mangfoldet hører uansett byen til.
Mangfoldet utfolder seg der det er lagt til rette for det, og akkurat det har skjedd i den lille bygda jeg bor i, her er det 16 nasjonaliteter. By er ikke alene om det.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.337
Sted
Ytterst i havgapet...
Smaken er som baken, heter det.... men når urbanistene forsøker å framstille sine valg som det eneste riktige, blir det rett og slett bare for tåpelig. Alle alternativer har sine fordeler og ulemper, og landsbygda og småsteder er befolket med mennesker som ser sine fordeler ved å bo og leve der de gjør.
Om noen noen vil betale 150.000 kr/kvm for et lite krypinn på Løkka, for å ha kortest mulig vei til latte'n, så er det deres valg, - og ikke mitt og mine naboers valg. Vi bor der vi bor, nettopp fordi vi trives med det. Her er både homoer, alkiser og dophuer, - men prosentvis er de nok i sterkt mindretall i forhold til de "urbane eliter". Hvis noen ramler om på gata i tettstedet, får de stort sett umiddelbar hjelp også, - vi trenger ikke sette opp tellestasjoner for å se hvor mange som går forbi uten å bry seg.
For urbanistene er "bygdeoriginal" likestilt med bygdetulling, - men ikke for oss. Her er en original en person som ikke forstiller seg og er seg selv, - de fleste av de svært dyktige fagfolk på sitt område. Dopiser, alkiser og fjottiser finnes det også noen få av, men vi vet stort sett hvem de er, og så lenge de ikke er PITA for andre ( noe de selvsagt er av og til), - så får de stort sett være i fred med sitt. Jeg har også til gode å se en uteligger i distrikts-Norge, - her blir de stort sett tatt hånd om av riktige instanser. Unntaket er en og annen festglad nordlenning i sommernatta...
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Smaken er som baken, heter det.... Her er både homoer, alkiser og dophuer, - men prosentvis er de nok i sterkt mindretall i forhold til de "urbane eliter".
Du understøtter litt kritikken mot bygdedyret her. Kan jeg anta at du stemmer Senterpartiet "Hold bygda ren"...

Jeg skjønner godt at folk vil bo i byer. Der kan man være et individ uten den klamme strangulerende klansmentaliteten som man finner i proporsjonal grad i avstand fra Torgalmenningen, eller hva nå du ser på som din lokale hub.

En by visker bort alle småkonger, der må du stå på egne ben.

Bor du i byen kan du være hvem du vil, i suburbia er du passe anonym, på bygden er du underlagt et strengt regime, og helt ut i naturen kan du være deg selv om du egentlig ikke liker mennesker.

La meg illustrere reisen med litt musikk. Ikke bare de homofile som bør se at dette handler om noe videre.



 
Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Herlig... bønder reiser til byen og våger det egentlig ikke uten i flokkfølge.

«Laget har til fyremål å samla nordfjordingar i og ikring hovudstaden til heimleg hyggje. Nordfjordsk sed og skikk må leggjast til grunn for lagsarbeidet og interessa for heimen og Nordfjord må haldast høgt.»

Jau jau, me ferdast til sivilisajsonen eit augonblikk for å proviantee .. så reiser me heimat til Nordfjord, eller Island eller Svalbard alt etter som hvor full styrmannen på robåten var.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Å bo på bygda handler ikke om å ikke like mennesker. Med unntak om at det betyr at å ikke like å stå og gå i kø skulle innebære at man ikke liker mennesker. Den selvutnevnte urbane eliten virker ikke å kjenne mye til hva det innebærer å bo utenfor bykjernen, men henviser i stedet til 60-tallsstereotypi.
 
Topp Bunn