Disse anerkjennelseskåte lytterne...

Hvis en HFSer sier at komponent X bidrar med bedre holografi hjemme hos ham så ser jeg på det som

• Prinsessen forteller om sin siste samtale med hesten sin

Stemmer: 0 0.0%
  • en middeladrende dame med vondter forteller at homeopatens potenterte vann virker mot alt mulig

• vinkelneren på en god restaurant sier at denne vinen passer godt til maten

• sentralbanksjefen sier at renta holdes uendret

• Totalt antall stemmer
    0
Status
Stengt for ytterligere svar.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Noen synes å sveve i den villfarelse at det å lytte til stereoanlegg gir verdifull kompetanse som er relevant for andre enn dem selv, og at hvis man har lyttet til en del forskjellig utstyr gjennom lang tid så har man blitt en kvalifisert lytter. Disse fremhever gjerne at det er ens egen opplevelse som betyr noe, men kan ofte bli litt såre når andre (typisk sånne tonedøve som måler) ser på subjektivt ordgyteri som lydene som kommer ut fra denne:

Men disse lydene er jo trivelige nok, fra artige dyr som mange tilogmed blir i godt humør av, men ikke noe å bli klokere av. Siden de fleste av oss (?) synes det er vanskelig nok å skjønne seg på hva man hører hjemme hos seg selv så blir det absurd å se på tilfeldige utlegninger om hva andre mener å høre hjemme hos seg (uten noe forøk på å si noe om hvorfor det kan være sånn) som noe annet enn nettopp det: Hyggelige anekdoter fra sikkert hyggelige mennesker som vi kan hygge oss med, men en måling av høyttalerne mine er mer relevant informasjon enn hvordan jeg opplever dem, for alle andre enn meg. Og nettopp det siste er poenget mitt, at det er "målemafiaen" som tar subjektivitet på alvor.

Så, til alle kvalifiserte lyttere, som hører forskjeller, lytter til musikk og skriver om det: Fortsett med det, det er blant annet slikt man har hifi-fora for, men ikke ta til tårene når noen ikke gir fem øre for opplevelsene dine, for det er bare deg de er verdifulle for, og det er slik det skal være.

For å se hva HFSere mener om en slik betraktning har jeg laget en liten poll, det kan vanskelig bli for mange.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hm, ut fra de foreløpige tallene er det ikke mange som setter særlig lit til almengyldigheten til med-HFSeres opplevelser. Jeg hadde trodd flere ville sammenligne med vilkelnerens anbefaling og færre med Prinsessen og hesten.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
totte skrev:
Så, til alle kvalifiserte lyttere, som hører forskjeller, lytter til musikk og skriver om det: Fortsett med det, det er blant annet slikt man har hifi-fora for, men ikke ta til tårene når noen ikke gir fem øre for opplevelsene dine, for det er bare deg de er verdifulle for, og det er slik det skal være.
Så lenge noen er representert av blant andre deg, snickers og orso så gi jeg beng.
Den dagen noen øker til å bli flere/mange/de fleste så gir jeg også beng og stopper å skrive på HFS.

Ikke stemt

R

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
RoDa skrev:
Så lenge noen er representert av blant andre deg, snickers og orso så gi jeg beng.
Så man har blitt versting, sammen med snickers og orso...

RoDa skrev:
Å, kom igjen'a, pleeease

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.655
Siden holografi kun kan sanses, ikke måles, så fremstår spørsmålet i avstemmingen og det første innlegget som noe underlig.
Er dette egentlig ironi? (er litt dårlig på ironi, selv)

mvh

heller ikke stemt

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Ikke stemt.

Satt og hørte på små nyanser på stemmer og instrumenter forrige dagen, da to dac`er ble sammenliknet. Det var et lite ekstra lag oppløsning/microdetaljer på den dyreste. Lurte litt på hvordan slikt måles og dokumenteres (forklar gjerne)

Klarte forresten ikke å høre forskjeld på to signal kabler ved samme anledning :-[ ;D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
RoDa skrev:
totte skrev:
Den dagen noen øker til å bli flere/mange/de fleste så gir jeg også beng og stopper å skrive på HFS.

Ikke stemt

R
Tiltredes 8)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Finfin tråd dette.

Men hva det skal stemmes over forstår jeg ikke riktig.

Det er da så mange prinsesser, men de trodde jeg hadde nok med og kysse frosker og denslags.

Det er kanskje det det er snakk om her? Kysse sine egne frosker mener jeg.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Finfin tråd dette.

Det er da så mange prinsesser, men de trodde jeg hadde nok med og kysse frosker og denslags.

De må måles først..... ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
Finfin tråd dette.

Selvfølgelig. Og er de under minstemålet kastes de uti igjen.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
Finfin tråd dette.

Herlig ;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har ramlet litt ut nå, med frosk og det hele, men det er i det minste litt aktivitet i tråden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.700
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ironi er fine greier, heilt til ein bit seg sjølv i rumpa, eller skyt seg i foten. Det gjer nemleg vondt. Eg har prøvd.
Froskar kyssast på same måte som kamelar slukast.
Det å lytte til musikk gjev verdifull kompetanse. Både når det gjeld levande og hermetisk minstemålsmusikk.
Alle bør ha ein kamel eller frosk innimellom.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Enig med deg om at det finnes viktigere ting.
Laksefiske, for eksempel ;D

Men sesongen er så alt for kort :mad:

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Ble litt nyskjerrig på om trådstarter hører på et anlegg og får sitt livs lytteopplevelse, hvordan kan han beskrive dette for andre?
Klarer han i det hele tatt å beskrive styrker og svakheter som åpenhet, dynamikk, dybde og bredde perspektiv?
Må han holde kjeft fordi han ikke hadde med måleutstyr?

Kan en person som må bruke målinger som mal for å bestemme seg for om lyden er god kunne nyte musikken uten å se på grafer først?

Er overhode ikke noen motstander av målinger og ha det som et hjelpemiddel og et selvfølgelig verktøy ved utvikling av komponenter, men forstår ikke problemet med å lytte seg til eller beskrive hvordan et anlegg lyder!

Har en samboer som er musiker og spiller blant annet fiolin. Når det et spilling i orkester så stemmer hun og alle andre sine strykeinstrumentet ved hjelp av ørene. Det blir god lyd likevel.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du får ta deg en tur på besøk til meg om noen måneder totte. Så kan du sjekke om et anlegg basert på vitenskap og målinger er en farbar vei for god lyd.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
val skrev:
Har en samboer som er musiker og spiller blant annet fiolin. Når det et spilling i orkester så stemmer hun og alle andre sine strykeinstrumentet ved hjelp av ørene. Det blir god lyd likevel.
De som kan stemme etter ørene treffer like godt eller bedre enn de gjør med en stemmemaskin fordi de vet hva de skal høre etter og hvordan det skal låte.

Jeg hørte Hugh Masakela - The coal train på et oppsett under Horten messen, det er et album jeg har og har lyttet til flere ganger både med hodetelefoner og høyttalere. Siden jeg vet godt hvordan det skal låte klarer jeg bedre å vurdere kvaliteten på oppsettet jeg lytter til bedre enn med ukjent musikk. Det kommer helt an på referansen.

Enkelte lyttebeskrivelser her på forumet er underholdende å lese som f. eks. omtale av lydmessige forskjeller på USB kabler eller hvordan strømkabler gir mer slam i bassen og økt oppløsning.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
val skrev:
De som kan stemme etter ørene treffer like godt eller bedre enn de gjør med en stemmemaskin fordi de vet hva de skal høre etter og hvordan det skal låte.

Jeg hørte Hugh Masakela - The coal train på et oppsett under Horten messen, det er et album jeg har og har lyttet til flere ganger både med hodetelefoner og høyttalere. Siden jeg vet godt hvordan det skal låte klarer jeg bedre å vurdere kvaliteten på oppsettet jeg lytter til bedre enn med ukjent musikk. Det kommer helt an på referansen.

Enkelte lyttebeskrivelser her på forumet er underholdende å lese som f. eks. omtale av lydmessige forskjeller på USB kabler eller hvordan strømkabler gir mer slam i bassen og økt oppløsning.
Hva eksakt er morsomt med det?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
val skrev:

For meg blir den type uttalelser likestilt med eventyr om at anlegget går en oktav dypere etter bytte av signalkabler.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
val skrev:

For meg blir den type uttalelser likestilt med eventyr om at anlegget går en oktav dypere etter bytte av signalkabler.
Jeg kan forsikre deg om at strømkablers virkning ikke er eventyr.
Det er bare å prøve.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
...også var det den biten med å ikke ta mannen i stedet for ballen. Har sletta et innlegg for brudd på regel nr. 1.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Resirkulert HFS-debatt. Nok engang. Skal det aldri ta slutt?

Du har helt rett, Arve. Humørløs ironi er ganske kald og faen til greier. Dessuten er den oppskrytt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Det hadde vært veldig artig å delta i/overvære en dobbel blindtest av kabler. F.eks mellom Kimber KS 6068, Vanlig 6 mm² høyttalerkabel fra rull på Elkjøp, Biltema høyttalerkabel, lampettkabel, et par sykkelpumper med ståltråd i endene og en midt på treet-kabel som f.eks. Kimber 4TC.

:)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
val skrev:

Det er bare å prøve.
Nei de fleste virker jo, ellers er det noe galt et sted.
Dersom den/de i tillegg er godt skjermet, så vil jeg gjerne bli opplyst om hvordan de kan påvirke oppløsning?
Selv om jeg sjøl har påkostede strømkabler så skjønner jeg ikke dette?
Mvh.KW

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
KW skrev:
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
val skrev:

Det er bare å prøve.
Nei de fleste virker jo, ellers er det noe galt et sted.
Dersom den/de i tillegg er godt skjermet, så vil jeg gjerne bli opplyst om hvordan de kan påvirke oppløsning?
Selv om jeg sjøl har påkostede strømkabler så skjønner jeg ikke dette?Mvh.KW
Ikke jeg heller :D
Men jeg hører godt forskjell. Da kjøper jeg den som påvirker anlegget mitt mest positivt, om jeg har råd til det.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ok!
Hvor mange ganger har du opplevd at nye strømkabler gir bedre oppløsning da... altså hvor mange bytter?
Har du noe å vise til hvor den enkelte produsent reklamerer med bedre oppløsning på nettopp sine strømkabler?
Jeg har så langt jeg kan huske aldri sett det brukt som en del av markedsføringen av strømkabler.

Hva tror du kan være forklaringen da, som eventuelt skulle kunne utgjøre en forskjell oppløsningsmessig på ellers godt skjermede strømkabler ?

Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
totte skrev:
RoDa skrev:
Så lenge det kommer fra han så kan du ta det som et uforbeholdent kompliment :D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
ch skrev:
Siden holografi kun kan sanses, ikke måles, så fremstår spørsmålet i avstemmingen og det første innlegget som noe underlig.
Kan det ikke? Sorry, da skal jeg slutte med det umiddelbart. Var ikke meningen å bryte naturlovene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
rolfozzy skrev:
lars_erik skrev:
rolfozzy skrev:
Finfin tråd dette.

Neida, de puttes inn i et fancy chassis og selges som high-end.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
KW skrev:
Ok!
Hvor mange ganger har du opplevd at nye strømkabler gir bedre oppløsning da... altså hvor mange bytter?
Har du noe å vise til hvor den enkelte produsent reklamerer med bedre oppløsning på nettopp sine strømkabler?
Jeg har så langt jeg kan huske aldri sett det brukt som en del av markedsføringen av strømkabler.

Hva tror du kan være forklaringen da, som eventuelt skulle kunne utgjøre en forskjell oppløsningsmessig på ellers godt skjermede strømkabler ?

Mvh.KW
Vet du hva, jeg bryr meg ikke. Så lenge jeg hører forskjell, er det bra nok for meg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
KW, om en strømkabel fjerner støykomponenter og dermed gir anlegget bedre arbeidsbetingelser, tror du ikke det da kan oppleves som om lyden er mer oppløst?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
impulse skrev:
KW, om en strømkabel fjerner støykomponenter og dermed gir anlegget bedre arbeidsbetingelser, tror du ikke det da kan oppleves som om lyden er mer oppløst?
Om man fornekter at kabler av ulik kvalitet påvirker lydkvaliteten, er det vel ingen hensikt i å prøve å argumentere.
Men, det er merkelig at de opptrer som om vi som mener å høre forskjell, nærmest er noen halvtomsinger.
Det er også merkelig at de får fortsette med det-uten reaksjoner. Men da er vi raskt tilbake på reaksjonene rundt Roysen og hvem som hadde fortjent utestengelse og hvem som ikke hadde det.

Sier langt i fra at KW er den verste.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
val skrev:
Klarer han i det hele tatt å beskrive styrker og svakheter som åpenhet
Åpenhet brukes om visse frekvensganger, gjerne med fravær av resonanser i det området som beskrives. Vil det ikke være mer nyttig å beskrive den frekvensgangen man hører? Jeg føler uttrykket "åpen lyd" er et "krykkeuttrykk" som brukes om alle typer lyd for å beskrive en eller annen form for kvalitet man ønsker å gi uttrykk for.

val skrev:
De aller fleste beskrivelser som fremhever dynamikk handler om helt andre ting enn dynamikk. Det varierer til dels mye hva folk legger i begrepet, det kan være dynamikk, men ofte er det frekvensgang, og i ikke så rent få tilfeller er det faktisk dynamisk kompresjon (ofte kalt mikrodynamikk).

val skrev:
Illusjonen av dybde er i stor grad knyttet til etterklang, refleksjoner og frekvensgang. Det som oppleves som dybde i ett rom eller oppsett kan oppleves som noe helt annet i et annet rom eller oppsett.

val skrev:
bredde perspektiv?
Det samme som gjelder for dybde gjelder i stor grad for breddeperspektiv også.

val skrev:
Må han holde kjeft fordi han ikke hadde med måleutstyr?
Dersom trådstarter har innsett problemene med, og ikke minst den totale mangelen på saklig verdi i å bruke malende ord for å beskrive opplevelsen av en gitt komponent i et tilfeldig oppsett så er det kanskje ikke like fristende å bruke masse tid på det. Det meste som skrives på forumet skrives som følge av en eller annen motivasjonskraft. Uten denne blir det ikke mange innlegg.

val skrev:
Kan en person som må bruke målinger som mal for å bestemme seg for om lyden er god kunne nyte musikken uten å se på grafer først?
I høyeste grad. Imidlertid kan det faktisk være slik at opplevelsen får seg en knekk etter at man har fått se grafene. Alle påvirkes av magefølelsen. Dersom en graf viser en betoning i et gitt område kan man ta seg selv i å lytte etter, og ikke minst finne denne betoningen litt for ofte. Det blir selvsagt samme greie om man har oppdaget den med ørene. Er man klar over en feil merker man den svært mye lettere. Derfor er heller ikke leting etter feil ved hjelp av ørene særlig fornuftig bruk av tid.

val skrev:
Er overhode ikke noen motstander av målinger og ha det som et hjelpemiddel og et selvfølgelig verktøy ved utvikling av komponenter, men forstår ikke problemet med å lytte seg til eller beskrive hvordan et anlegg lyder!
Det er heller ikke noe problem, det har bare litt begrenset verdi for andre.

val skrev:
For å stemme et instrument er hun avhengig av gehør. Det er noe som er sjeldent i hifimiljøer. Det skulle vært interessant å rigge en test som ingen testobjekter var forberedt på. Testen kunne gått ut på at man skulle synge en enstrøken A inn i en mikrofon. Så kunne man hatt en gruppe bestående av
a) 10 musikere med 15 års utøvende erfaring
b) en bestående av 10 personer som hadde holdt på med hifi i minst 15 år og hadde eid utstyr til en samlet verdi på minst 2 mill (pr pers)
c) 10 personer med interesse for hifi og DIY gjennom 15 år
d) 10 personer uten musikererfaring og uten interesse for hifi

Om vi hadde laget en poengskala som gikk fra 0-100 ville nok en naturlig fordeling vært:
a) 50 poeng (siden de ikke hadde fått høre en referansetone på forhånd)
b) 10 poeng
c) 20 poeng
d) 5 poeng

Om vi så hadde gitt hver enkelt tonen med beskjed om at "dette er en 1-strøken A" ca 2 min før testen ville trolig fordelingen vært:
a) 90 poeng
b) 15 poeng
c) 40 poeng
d) 15 poeng

Om vi i tillegg hadde informert på forhånd om at testen skulle finne sted ville vi trolig fått:
a) 99 poeng
b) 20 poeng
c) 50 poeng
d) 20 poeng

Min antakelse går ut på at det for det første er viktig å ha trening i å lytte til frekvenser. Det gir et tonalt minne. Videre er det selvsagt viktig med tonerelasjoner, noe musikere jobber mye med. Her faller DIY-erne fortere av selv om de ofte har erfaring med å forholde seg til toner. Ellers antar jeg at den vanlige mann i gata vil ha mindre forhold til hvor i frekvensspekteret 440Hz befinner seg, mens en typisk audiofil trolig ville bommet med 0,5-1,5 oktaver nedover (akkurat det er veldig typisk for folk som ikke er vant til å forholde seg til toner der de vet hvilken skala de tilhører).

På en del andre parametre ville nok audiofile score bedre enn den vanlige mann i gata, og på noen ting, også bedre enn musikerne, kort og godt fordi de kjenner noen av prinsippene innvolvert, men i det store og hele, neppe bedre enn DIY-erne. Det interessante oppi det er jo at DIY-erne har større tilbøyelighet til å bruke måleutstyr, men så er også det hele forklaringen på at de har et klarere lyttemessig forhold til hva som er hva av dB, Hz, forvrengning og alt det der.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
ØivindJ skrev:
Snickers-is skrev:
Kan det ikke? Sorry, da skal jeg slutte med det umiddelbart.
Kunne du sagt litt om hvordan dette måles?

Mvh
Det er jo iofs ikke en parameter man måler alene og får "perspektiv = 5" på måleinstrumentet (som med alt annet). Først og fremst er det viktig å ha klart for seg at perspektivet er der fra før. Den viktigste kvalitative parameteren som kan drepe perspektivet er tillegg av tidsforsinket informasjon, da spesielt et vidt spekter av tidlige refleksjoner. Enkelte refleksjoner kan også gi forsterket dybdefølelse, men da først og fremst for en bestemt frekvens. Videre vil støy, både i utstyret og lytterommet, samt en del typer forvrengning som enten er eller oppleves som ikkeharmonisk, er med på å skjule lyder som er små og oppleves som om de kommer fra langt borte. Frekvensgang er også viktig. Både avstand og høyde kan i stor grad påvirkes av frekvensgangen over 3kHz.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
totte skrev:
RoDa skrev:
Tøffere enn toget du!
Må si som Kristin Halvorsen sa om Sponheim;" En som er så stor i kjeften, må være veldig dårlig utstyrt" ;D

Får desverre ikke til å måle med fingrene, slik hun gjorde 8)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
lars_erik skrev:
Snickers-is skrev:
totte skrev:
RoDa skrev:
Tøffere enn toget du!
Må si som Kristin Halvorsen sa om Sponheim;" En som er så stor i kjeften, må være veldig dårlig utstyrt" ;D
Takk, tar det som et kompliment jeg.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.175
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
lars_erik skrev:
Snickers-is skrev:
totte skrev:
RoDa skrev:
Tøffere enn toget du!
Takk, tar det som et kompliment jeg.
Det gjør du som du vil med.
Men det var ikke ment som det :)

Nå er det kveld.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn