Dire Straits - Album - Avstemming

Hvilket Dire Straits album er din favoritt?

  • Dire Straits

    Stemmer: 72 30.1%
  • Communiqué

    Stemmer: 49 20.5%
  • Making Movies

    Stemmer: 13 5.4%
  • Love Over Gold

    Stemmer: 45 18.8%
  • Brothers In Arms

    Stemmer: 37 15.5%
  • On Every Street

    Stemmer: 16 6.7%
  • Alchemy - Dire Straits Live

    Stemmer: 6 2.5%
  • On The Night

    Stemmer: 1 0.4%

  • Totalt antall stemmer
    239

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Walk of Life har man jo hørt maltraktert, mer enn en gang, av diverse ungarske danseband på danskebåten 😁
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Man må få lov til å like det man liker. Og smaken endrer seg jo gjerne med årene også. Synes det er veldig artig med Tidal og andre strømmetjenester som gir tilgang til et så enormt stort musikkunivers. Også er det artig å se hva andre spiller her inne også. Har plukket opp mye her som har vært ukjent for meg.

    DS har liksom en spesiell plass hos meg siden jeg var så fan av dem som tenåring. Spiller gitar også, og Knopfler var det store forbildet i mange år. Interessen for DS har dabbet kraftig av med årene, men inni mellom må jeg ha en visitt innom. Vet at veldig mange synes DS er ganske trauste greier, og jeg må vel si meg litt enig :ROFLMAO: Knopfler sjøl er blitt en ganske frustrerende fyr å følge. Potensialet er der, men så blir det så mye av det samme, plate eller plate. Setter heller på noe Los Lobos eller artister fra Brasil eller Karibia. Og nå ser jeg Ry Cooder er i gang med å spille inn ny plate sammen med Taj Mahal. Det blir nok kult. Sist de ga ut noe sammen, var på 60-tallet. Tror jeg kjenner litt snev av gutteaktig glede!
    En avsporing.
     

    Vedlegg

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En liten handel på Qobuz fikset en mangel i DS samlingen

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har du noe mere info om dette?? Fik akkurat bestilt genopptrykk på 2LP av den gamle "Rising Sons" (y)
    Jeg så det i dag på den offisielle Instagram-kontoen til Cooder:

    1626282703093.png



    1626282651738.png


    De skriver ikke at spiller inn et album, men går ut fra det. Et annet bilde viser Cooder's faste lydtekniker Martin Pradler, så da er det forhåpentligvis ikke bare et hjemmeopptak «for gøy». http://instagr.am/p/CRH8BW3sG7G/
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Søkte på Youtube etter Dire Straits og sorterte etter antall visninger, da kom denne på topp med 201 mill ganger


    😁
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Søkte på Youtube etter Dire Straits og sorterte etter antall visninger, da kom denne på topp med 201 mill ganger


    😁
    Du slapp jo ikke unna den og Money For Nothing på 80-tallet. Spilt i hjel i på radio og TV. Det er vel derfor mange har en ganske laber innstilling til Dire Straits også.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Et spor på B-siden til en singel fra Lover Over Gold-tiden. Digger teksten om et par musikkfans. Knopfler imiterer også Yorkshire-dialekten (mener jeg det er). (Knopfler er faktisk god på å imitere folk.)



    Me and my mate we think you're great
    Some we like and some we hate
    I know him I've seen him on the adverts
    Got any badges posters stickers or t-shirts

    You were bloody great last time you come
    I thought me 'ead was stuck in the bass drum
    Bloody loud, me bloody head hurts
    Got any badges posters stickers and t-shirts

    So how'd you get a start in show biz
    My mate's as good on the drums as he is
    My mate thinks I'm bloody cracked
    Please sign my jacket on the back

    All them badges made of plastic
    I think they're great, just fantastic
    I''m unemployed, he's still at school
    He gets annoyed 'cause I'm such a fool

    You don't half sweat a lot up there
    Have you got showers in here'
    You''re bloody great, my bloody head hurts
    Got any badges posters stickers and t-shirts

    Yeah, me and my mate like ac-dc
    Hot & sweaty, loud & greasy
    My mom says we're a pair of perverts
    Got any badges posters stickers and t-shirts

    C'mon mister
    We hitch-hiked here in pouring rain
    Now we've missed the frigging train.
    Hey! can I have one of them lagers'
    Thanks very much, mate. can 'e have one'

    A-one, a-two, a-one two three four...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du slapp jo ikke unna den og Money For Nothing på 80-tallet. Spilt i hjel i på radio og TV. Det er vel derfor mange har en ganske laber innstilling til Dire Straits også.
    Det har du nok rett i - derfor spilles ikke Brothers in Arms så mye her - ble ihjelspilt den gangen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det har du nok rett i - derfor spilles ikke Brothers in Arms så mye her - ble ihjelspilt den gangen.
    Ja, det ble liksom bakgrunnsmusikk på Momarken, Domus-kafeen, diverse heiser osv. Går liksom ikke til topps på hipp-o-meteret, da.
     
    Sist redigert av en moderator:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.112
    Sted
    Oslo
    Mimre, første gang jeg våget meg inn på OHC, fordi de hadde fått sin første CD-spiller(!!!) og godstolen var ledig. Der kom "Private Investigations". Det var nesten så jeg brukte opp studielånet der og da, men klarte å vente.

    "Love over gold" er fortsatt favoritt.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Mimre, første gang jeg våget meg inn på OHC, fordi de hadde fått sin første CD-spiller(!!!) og godstolen var ledig. Der kom "Private Investigations". Det var nesten så jeg brukte opp studielånet der og da, men klarte å vente.

    "Love over gold" er fortsatt favoritt.
    Ligner på min opplevelse av Dire Strait. 1985? I bilen fra Umeå hvor jeg bodde hørte jeg på kassettspiller Sultans of Swing. Endelig framme satt faderen med et salig glis og koste seg med cd spiller og Brothers om Arms i øret.
    Marantz forsterker, Phillips cd spiller , og hvilke høytalere som spredde gleden har jeg glemt.
    Endelig var min opplevelse at jeg ville heller tilbake i bilen og lytte på Sultans of Swing på et særdeles lite high end.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    ''Dire Straits'' og ''Communique'' gikk på repeat hos en kompis like etter at de kom ut, det var de eneste kassettene han hadde :) .
    ''Money For Nothing'' var jo en høydare,men hørte ingenting annet som ganget interessen.
    Noen år senere skulle jeg prøve en Dire Straits på eget anlegg og kjøpte ''Making Movies''. Veldig kjedelig og raskt satt i arkiv.
    ''Love Over Gold'' og ''Alchemy'' ble bare registrert. - Kanskje jeg må prøve de ut?
    På den andre siden; jeg har kjøpt ''Communique'' på vinyl, og den dagen jeg føler at det ikke er nok så skal jeg ta affære!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Prøver på nytt, har ikke gitt opp - det er jo så mange som liker dette bandet. Det må være ett eller annet jeg ikke får helt tak på her. Første ut er denne.
    RoonShareImage-638061793450438156.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @HoJ Tror ikke jeg kan komme på mange artister med så mange bra låter. Men det er nok litt en generasjonsgreie og. Som med mange favorittartister har man gjerne mange gode minner fra ungdomstiden knyttet til låtene. Usikker på om det går an å "oppdage" en artist sent i livet (uten at jeg vet om du er 20 eller 60 da) og få samme forhold til artisten/gruppen som om man oppdager de i ungdomsårene. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.693
    Antall liker
    21.541
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Calling Elvis må være dårligere enn Walk of Life.

    God tekstforfatter, Knopfler. Og førsteplata holder i mengder den.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    De var godt i siget når jeg var ung også, men det hjelper så lite. Synes så mye låter likt - og det er lite fengende. Nå har jeg hørt fire låter på dette albumet, rockefoten har ikke beveget seg noe mer enn det den gjør ved lytting av "kramgoa låtar"
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.589
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De var godt i siget når jeg var ung også, men det hjelper så lite. Synes så mye låter likt - og det er lite fengende. Nå har jeg hørt fire låter på dette albumet, rockefoten har ikke beveget seg noe mer enn det den gjør ved lytting av "kramgoa låtar"
    Alle kan jo ikke like alt. Jeg dør av kjedsomhet av U2, Imagine Dragons, Coldplay osv osv i motsetning til hundrevis av millioner andre. Jeg synes også Pink Floyd er ganske kjedelig, ikke er jeg spesielt fan av Beatles heller - selv om halve jordkloden mener jeg tar feil. Så det må vel være greit.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.429
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    U2 gidder jeg ikke Imagine Dragons, Coldplay og Pink Floyd derimot er noe av det jeg hører mest på hvis det ikke skal være jazz.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.693
    Antall liker
    21.541
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Musikksmak er rare greier.
    Ikke lenge siden at jeg fikk en Jøss, liker DU AC/DC? her inne.
    Forbinder egentlig ikke DS med rockefot (de mest poppa greiene deres er svensktoppar ja). Til gjengjeld hadde Six Blade Knife-scenen i Desperado ikke vært den samme uten Six Blade Knife.
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    5.768
    Eg oppdaga, som mange andre, Dire Straits med Brothers In Arms. Likar den framleis godt, men dei to første albuma er kanskje betre. Opningssporet på Communiqué, Once Upon A Time In The West fekk eg på hjerna ei stund!😂
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn