Dire Straites MoFi sporingsproblem ?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Trane: Det har jeg da ikke sagt heller.. Jeg har flere Mo-Fi-skiver selv. Men- som Bartesam poengterer her- vinyl er en magnet for støv, fett, guff ++ Så uansett hvor god kvalitetskontroll leverandøren har vil det EN GANG OG BESTANDIG være sjanse for ETT ELLER ANNET som har satt seg fast der det ikke skal være i en LP. Det er bare å innse. Og legge seg på minnet at pickupen også plukker med seg samme guff, mister sporevne og ikke gjør det den skal i alle tilfeller. Nettoppp FORDI skiva ikke har blitt vasket FØR førstegangs bruk. Det KAN virke litt OCD, men det er fakta, og bør gjøres. Samme gjør vi på kassettspillere. Fordi båndet ellers ikke blir behandlet slik det skal . Det slipper partikler, slites unødig og gjengis undermåls- akkurat som en skitten/fettete LP. Basislære. Du hadde da i sin tid hundrevis av kassetter. Det hele handler om å sikre arbeidsforhold på best mulig måte. Både for pickup og lydhoder. Verre er det ikke. Uten vedlikehold får man da ikke de resultater som både ønskes og kan forventes. Prøv å ta med deg et par hjemmepussa briller til optiker´n. Der ber du om en elektrolyserens...Hva tror du skjer? Nettopp! Du får et HELT annet perspektiv på verden...fordi rensen fjerner ALT som ikke skal være på glassene.
 
Sist redigert:

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
573
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
IMG_0932.jpg
IMG_0933.jpg
DIY, ultralydrenser kjøpt fra Ebukta og platesnurre laget av undertegnede:))

Hei,
Nå har denne fått seg en runde i ultralydvaskeren, DET HJALP !!!
Nå er knitting's og skurring vekk som dugg for solen:))
Men jeg synes ikke det er bra nok KK på en LP til 700,- !!!
At det skal være nødvendig med dyprens før avspilling er egentlig nokså irriterende spør du meg....
Forøvrig meget bra lyd på denne:))

Mvh.
Rolf
Hva slags platevasker har du?
Send gjerne nude pictures av den der... :rolleyes:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt det ordna seg. Jeg kjører samme stramme linje som Bartis, forresten. Alt vaskes (riktig nok på en Okki Nokki), nytt som gammelt. Sånn jeg forstår bruk av slippmiddel i platepressing, så er det blandet inn i vinylen og migrerer til overflaten under pressing, altså ikke noe som strykes på formen som når man steker vafler...

Min opplevelse etter å ha begynt å vaske nytt er vel egentlig ikke at det pleier å ha noen betydning for hvor ren og stille plata er ved første avspilling. Jeg opplever det mer som om de holder seg rene lenger enn før. Mulig slippmiddelet trekker til seg og 'holder på' støv? Vet ikke.
 
Sist redigert av en moderator:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nyttig lærdom for flere av oss dette. Takk for at du deler spørsmålet, rolfb*123. Og bra at du fant ut av det.
Jeg har iikke for vane å vaske nye plater. Alle bruktkjøp blir vasket med ultralyd, og jeg kjøper ikke så mye nytt. Men når det skjer får de gjerne nytt innercover og går rett i hylla. Spesielt de dyre fra MoFi, Speakers Corner og denslags forventet jeg skulle være rene og fine.
Her må jeg legge om litt, skjønner jeg.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.674
Antall liker
58.559
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Dynamikk er nå en ting. Det som nok er en av forskjellene mellom tradisjonell 1x33 og 2x45 er at man kan lage mer avstand mellom rillene, og dermed har plass til å kutte med større amplitude/høyere signal. Prøv for eksempel å spille originalen først, og deretter MoFi, jeg vil bli overrasket om ikke MoFi gir høyere lyd med volumrattet i samme posisjon.

Og det er mulig at dette stresser sporingsevnen til din pu. Kanskje beste 'test' ved hjelp av andre plater er å grave i samlingen av 12" singler og høre om du opplever lignende der. Ellers sjekka jeg akkurat track list, og fritt etter hukommelsen er det ikke noen enkeltspor som tilsier at kun side 2 av fire skulle by på problemer.

Vask er nok en idé.

Jeg mener å huske noe om at MoFi bruker upolerte stampere, og at det kan gi litt støy som forsvinner med gjentatte avspillinger? Er det minnet som spiller meg et puss nå? Husker ikke lenger så godt alt som skjedde etter krigen.
Nå fikk jeg lyst å komplettere mine Dire Straits 33-utgivelser med 45-plater for å teste ut dette.
Da er du lovlig sent ute, da førsteopplaget med Dire Straits 45 rpm fra MoFi stort sett er utsolgt.
Nytt opplag ventes 31/12-2020, eller i praksis neste år. (i flg Big Dipper)
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Dynamikk er nå en ting. Det som nok er en av forskjellene mellom tradisjonell 1x33 og 2x45 er at man kan lage mer avstand mellom rillene, og dermed har plass til å kutte med større amplitude/høyere signal. Prøv for eksempel å spille originalen først, og deretter MoFi, jeg vil bli overrasket om ikke MoFi gir høyere lyd med volumrattet i samme posisjon.

Og det er mulig at dette stresser sporingsevnen til din pu. Kanskje beste 'test' ved hjelp av andre plater er å grave i samlingen av 12" singler og høre om du opplever lignende der. Ellers sjekka jeg akkurat track list, og fritt etter hukommelsen er det ikke noen enkeltspor som tilsier at kun side 2 av fire skulle by på problemer.

Vask er nok en idé.

Jeg mener å huske noe om at MoFi bruker upolerte stampere, og at det kan gi litt støy som forsvinner med gjentatte avspillinger? Er det minnet som spiller meg et puss nå? Husker ikke lenger så godt alt som skjedde etter krigen.
Nå fikk jeg lyst å komplettere mine Dire Straits 33-utgivelser med 45-plater for å teste ut dette.
Da er du lovlig sent ute, da førsteopplaget med Dire Straits 45 rpm fra MoFi stort sett er utsolgt.
Nytt opplag ventes 31/12-2020, eller i praksis neste år. (i flg Big Dipper)
Backi in stock: https://secure.campaigner.com/csb/Public/show/duqv-1pmz3v--oe5ti-cn12yly7
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
(skvis.no har de 3 første...)
4 første, er det vel
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Tony: Du kan glede deg ..spesielt til Telegraph Road og Industrial Disease...Elsker den skiva der- og det gjør Rega også..
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
pooof, 1400kr fattigere. Så får jeg håpe disse har god lyd
Nå sklir vi vel litt ut fra trådstarters egentlige emne. Men jeg er ikke sikker på at jeg liker lyden på disse så veldig godt. Jeg synes de har blitt i overkant diskanttunge (om det går an å si). Synes de grenser mot sterile og har mistet noe av den fine, analoge varmen. Minner meg litt om den tidlige, dårlige digitallyden. Men bare litt, altså :)

Hva synes dere andre som har disse?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.503
Antall liker
15.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Da er du lovlig sent ute, da førsteopplaget med Dire Straits 45 rpm fra MoFi stort sett er utsolgt.
Nytt opplag ventes 31/12-2020, eller i praksis neste år. (i flg Big Dipper)
Har snakket med en fra Big Dipper om dette og grunnen til at det står 31/12-2020 er at de ikke vet når de kommer inn og hvor mange de får. De vil liksom ikke love noe de ikke kan holde! Jeg fikk min Communique etter bare noen få uker:)
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
573
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bare å la det skli:))
Mitt problem er jo løst, men hvis tråden sklir videre er jo det bare hyggelig for min del:))

Mvh.
Rolf

pooof, 1400kr fattigere. Så får jeg håpe disse har god lyd
Nå sklir vi vel litt ut fra trådstarters egentlige emne. Men jeg er ikke sikker på at jeg liker lyden på disse så veldig godt. Jeg synes de har blitt i overkant diskanttunge (om det går an å si). Synes de grenser mot sterile og har mistet noe av den fine, analoge varmen. Minner meg litt om den tidlige, dårlige digitallyden. Men bare litt, altså :)

Hva synes dere andre som har disse?
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
573
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Lyden på den jeg har synes jeg er ypperlig, mere luft mellom instrumentene på en måte, mere detaljer og mer presis i bassen, synes jeg da...

pooof, 1400kr fattigere. Så får jeg håpe disse har god lyd
Nå sklir vi vel litt ut fra trådstarters egentlige emne. Men jeg er ikke sikker på at jeg liker lyden på disse så veldig godt. Jeg synes de har blitt i overkant diskanttunge (om det går an å si). Synes de grenser mot sterile og har mistet noe av den fine, analoge varmen. Minner meg litt om den tidlige, dårlige digitallyden. Men bare litt, altså :)

Hva synes dere andre som har disse?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.503
Antall liker
15.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Av de to MoFi skivene jeg har, Communique og Making Movies så synes jeg Communique har den beste lyden. Den oppleves å ha større lydbilde og litt mer ”lufitig" i toppen.
 

Jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
1.532
Antall liker
6.727
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Godt det løste seg Rolf
Og til dere son leter så ser det ut til at butikken der jeg fikk mine har på lager. Musikkpåvinyl
 

Jon

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2014
Innlegg
1.532
Antall liker
6.727
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
2
Av de to MoFi skivene jeg har, Communique og Making Movies så synes jeg Communique har den beste lyden. Den oppleves å ha større lydbilde og litt mer ”lufitig" i toppen.
Communique får mye skryt rundt omkring. Enig i din vurdering.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Av de to MoFi skivene jeg har, Communique og Making Movies så synes jeg Communique har den beste lyden. Den oppleves å ha større lydbilde og litt mer ”lufitig" i toppen.
Communique får mye skryt rundt omkring. Enig i din vurdering.
Jeg har alle og er også enig med deg, Jon. Men så hadde nå Communique beste lyden originalt også i mine ører :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.674
Antall liker
58.559
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Da er du lovlig sent ute, da førsteopplaget med Dire Straits 45 rpm fra MoFi stort sett er utsolgt.
Nytt opplag ventes 31/12-2020, eller i praksis neste år. (i flg Big Dipper)
Har snakket med en fra Big Dipper om dette og grunnen til at det står 31/12-2020 er at de ikke vet når de kommer inn og hvor mange de får. De vil liksom ikke love noe de ikke kan holde! Jeg fikk min Communique etter bare noen få uker:)
Takk for oppklaring.
Da blir det nok ei råd etterhvert.:)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Hei,
Nå har denne fått seg en runde i ultralydvaskeren, DET HJALP !!!
Nå er knitting's og skurring vekk som dugg for solen:))
Men jeg synes ikke det er bra nok KK på en LP til 700,- !!!
At det skal være nødvendig med dyprens før avspilling er egentlig nokså irriterende spør du meg....
Forøvrig meget bra lyd på denne:))

Mvh.
Rolf

Sviver side to nå, og den er ren uten knitter og annen dritt. Kilden er en Micro Seiki DD-100 med MA-505L arm og Benz Gullwing. Vasket alle Dire Straits MoFi skivene før av spilling da jeg fikk de i slutten av november. #1321 av mulig 6000 som visstnok er opplaget.
Så bra.
For 1,5 år siden byttet jeg p.u. til Charisma V2, som far fin/skarp sliping.
Bedre lyd, mindre støy men dessverre "hakk" i noen av platene.
Hakkene forsvant etter at Degritter UL vasker kom i hus.
Alle platene er vasket og nye blir også vasket og får nytt innecover.:rolleyes:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
YesJens: Som det burde være:cool:
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Hei,
Nå har denne fått seg en runde i ultralydvaskeren, DET HJALP !!!
Nå er knitting's og skurring vekk som dugg for solen:))
Men jeg synes ikke det er bra nok KK på en LP til 700,- !!!
At det skal være nødvendig med dyprens før avspilling er egentlig nokså irriterende spør du meg....
Forøvrig meget bra lyd på denne:))

Mvh.
Rolf

Sviver side to nå, og den er ren uten knitter og annen dritt. Kilden er en Micro Seiki DD-100 med MA-505L arm og Benz Gullwing. Vasket alle Dire Straits MoFi skivene før av spilling da jeg fikk de i slutten av november. #1321 av mulig 6000 som visstnok er opplaget.
Så bra.
For 1,5 år siden byttet jeg p.u. til Charisma V2, som far fin/skarp sliping.
Bedre lyd, mindre støy men dessverre "hakk" i noen av platene.
Hakkene forsvant etter at Degritter UL vasker kom i hus.
Alle platene er vasket og nye blir også vasket og får nytt innecover.:rolleyes:
Apropos innercover, jeg forventer at det er skikkelige mofi i myk plast. Noen som kan bekrefte? :)
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.527
Torget vurderinger
4
Hei,

jeg har i dag mottatt mitt andre eksemplar av Dire Strates Making Movies, nyeste MoFi 2X45rpm utgivelse.
Dette fordi side 2 på den første av platene (det er 2stk. 45 rpm.) skurret som om stiften var full av støv, noe jeg anntok skyldtes feilproduksjon siden de 3 andre sidene fungerte som forventet(0 skurring og helt tyst i stille partier).
Nå viser det seg at det samme gjelder på det nye eksemplaret ??? ,hvis jeg øker stifttrykket (VTF) med 1 gram blir det bedre men ikke så bra som de 3 andre sidene og tenkte derfor jeg skulle høre om noen her inne har lignende erfaring med denne utgivelsen ?
NB ! spilleren/armen/pickupen fungerer utmerket på alle andre plater jeg har.....
NB!#2 dette kan ikke lastes forhandler, de byttet uten å mokke...

Mvh.
Rolf
Har samme erfaring med MoFi Love over Gold.... må få den vaska da :)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Dynamikk er nå en ting. Det som nok er en av forskjellene mellom tradisjonell 1x33 og 2x45 er at man kan lage mer avstand mellom rillene, og dermed har plass til å kutte med større amplitude/høyere signal. Prøv for eksempel å spille originalen først, og deretter MoFi, jeg vil bli overrasket om ikke MoFi gir høyere lyd med volumrattet i samme posisjon.

Og det er mulig at dette stresser sporingsevnen til din pu. Kanskje beste 'test' ved hjelp av andre plater er å grave i samlingen av 12" singler og høre om du opplever lignende der. Ellers sjekka jeg akkurat track list, og fritt etter hukommelsen er det ikke noen enkeltspor som tilsier at kun side 2 av fire skulle by på problemer.

Vask er nok en idé.

Jeg mener å huske noe om at MoFi bruker upolerte stampere, og at det kan gi litt støy som forsvinner med gjentatte avspillinger? Er det minnet som spiller meg et puss nå? Husker ikke lenger så godt alt som skjedde etter krigen.
Nå fikk jeg lyst å komplettere mine Dire Straits 33-utgivelser med 45-plater for å teste ut dette.
Da er du lovlig sent ute, da førsteopplaget med Dire Straits 45 rpm fra MoFi stort sett er utsolgt.
Nytt opplag ventes 31/12-2020, eller i praksis neste år. (i flg Big Dipper)
Da er Mofi Brothers in Arm og Love over Gold, samt Fragile/YES (one step) på tur. Gleder meg:rolleyes:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
YesJens: Kvalitet, tvers igjennom..
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
573
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Så da er vi to med samme opplevelse, på forskjellige titler fra samme selskap....
Hei,

jeg har i dag mottatt mitt andre eksemplar av Dire Strates Making Movies, nyeste MoFi 2X45rpm utgivelse.
Dette fordi side 2 på den første av platene (det er 2stk. 45 rpm.) skurret som om stiften var full av støv, noe jeg anntok skyldtes feilproduksjon siden de 3 andre sidene fungerte som forventet(0 skurring og helt tyst i stille partier).
Nå viser det seg at det samme gjelder på det nye eksemplaret ??? ,hvis jeg øker stifttrykket (VTF) med 1 gram blir det bedre men ikke så bra som de 3 andre sidene og tenkte derfor jeg skulle høre om noen her inne har lignende erfaring med denne utgivelsen ?
NB ! spilleren/armen/pickupen fungerer utmerket på alle andre plater jeg har.....
NB!#2 dette kan ikke lastes forhandler, de byttet uten å mokke...

Mvh.
Rolf
Har samme erfaring med MoFi Love over Gold.... må få den vaska da :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Nja, manglende kvalitetskontroll forklarer hvorfor produktet ikke har blitt stoppet etter produksjon. Det Dong vel spør om er hva som i utgangspunktet har resultert i problem på én side og ikke øvrige, når problemet kan vaskes bort. Har noen griset til én side? Jeg vet ikke.

Edit: Blir interessant å se om Kasol får vasket bort sitt problem.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
573
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det skal legges til at dette ikke var synlig med det blotte øye, men at man etter vask kan se at alle sidene hadde et slør av noe, de ble med andre ord "svartere" og blankere, er mitt inntrykk i alle all..
Hvorfor det førte til avspillingsproblemer på bare en side har jeg ikke svar på.
Nja, manglende kvalitetskontroll forklarer hvorfor produktet ikke har blitt stoppet etter produksjon. Det Dong vel spør om er hva som i utgangspunktet har resultert i problem på én side og ikke øvrige, når problemet kan vaskes bort. Har noen griset til én side? Jeg vet ikke.

Edit: Blir interessant å se om Kasol får vasket bort sitt problem.
 

jaybill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Innlegg
97
Antall liker
173
Sted
Øvre Avløs
Torget vurderinger
3
Godt det løste seg Rolf
Og til dere son leter så ser det ut til at butikken der jeg fikk mine har på lager. Musikkpåvinyl
Communique og Love over Gold bestilt i går kveld, på vei i posten i dag, noe annet til service enn PK, takk Jon for tips!
Nå gleder jeg meg til å snurre med gamle Whest riaa’n din rolfb*123 ;-)
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
573
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Håper den gjør nytten;-)

Godt det løste seg Rolf
Og til dere son leter så ser det ut til at butikken der jeg fikk mine har på lager. Musikkpåvinyl
Communique og Love over Gold bestilt i går kveld, på vei i posten i dag, noe annet til service enn PK, takk Jon for tips!
Nå gleder jeg meg til å snurre med gamle Whest riaa’n din rolfb*123 ;-)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
1
Godt det løste seg Rolf
Og til dere son leter så ser det ut til at butikken der jeg fikk mine har på lager. Musikkpåvinyl
Communique og Love over Gold bestilt i går kveld, på vei i posten i dag, noe annet til service enn PK, takk Jon for tips!
Nå gleder jeg meg til å snurre med gamle Whest riaa’n din rolfb*123 ;-)
Hvorfra du bestille?
 

jaybill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Innlegg
97
Antall liker
173
Sted
Øvre Avløs
Torget vurderinger
3
Dire straits og communique er bestilt og skal ikke være så langt unna i følge BD. :)
Hmm, valgte å avbestille siden det blir 2-4 ukers leveringstid.
Har da bestilt på musikkpåvinyl.no som skal ha på lager.
Takk til jaybill for tips :)
Takk Jon ;-)

Sitat Sitat fra Jon Se Innlegg
Godt det løste seg Rolf
Og til dere son leter så ser det ut til at butikken der jeg fikk mine har på lager. Musikkpåvinyl
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon
Topp Bunn