Diracs venner

janbth

Medlem
Ble medlem
23.02.2021
Antall liker
18
Sted
Oslo
Dirac har mange venner, men så langt ingen vennetråd. Derfor lager jeg den nå.

Den direkte foranledningen for min del er at jeg nettopp har satt opp en Marantz Cinema 30 hjemmekino-receiver med Dirac ART. Dirac Live (og Dirac Live Bass Control) har jo eksistert lenge, og siste tilskudd i Dirac-familien, altså Dirac ART, har også vært på markedet en liten stund allerede. Men så ble dette ble tilgjengelig for Denon og Marantz. Dermed ble prisen litt mer overkommelig, og jeg slo til på nevnte Marantz. Fortsatt bittelitt dyrt, men jeg ser på det som et ledd i å oppgradere fra stereo til multikanal. (Jeg hadde NAD M33 tidligere.)

Her er noen målinger jeg gjorde med REW. Har målt L+R, dvs. begge kanalene med mine to subber (SVS PB-1000 Pro) som støtte. Viser opp til 200 Hz, siden Dirac ART gjør sine greier under 150 Hz.

Uten Dirac ART:
L+R-Dirac-ART-off.jpg

Med Dirac ART:
L+R-Dirac-ART.jpg

Målingene "uten" betyr bare at Dirac var slått av. Jeg kunne ha fått bedre resultat i bassen med manuell tweaking, noe jeg sant å si hadde med NAD M33. Uansett, anlegget høres bedre ut enn noen gang. Min konklusjon er at Dirac ART er en game changer!

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.541
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Dirac er fantastisk produkt som bare virker, jeg har hatt Live siden 2021, først led MiniDsp 2x4 HD og etterpå Flex. Mål og nyt. Enkelt og greit. Det er minimalt med problemer (på alle disse årene, muligens bare to dager med trøbbel). Rydder lydbildet meget godt.

Topp Bunn