Dirac live Nad c658

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    En sånn liten kvalitetssjekk.

    Følg med på om det blir unormalt mye membranutslag på bassen.

    Det kan skje med korreksjon at den dytter inn mer bass en høyttalerne er konstruert for.

    Utover det, enjoy. Lytt en uke og gjør deg opp noen meninger da.
    Bassen virker stram og fin👍
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Den siste finishen gjør jeg med å spille samme låt på anlegget mens den går i fra en annen kilde (f eks telefonen) via hodetelefoner av høy kvalitet.

    Jeg muter anlegget, setter hodetelefonene kjapt på hodet, lytter 10 sek, tar de av, unmuter etc.

    Da får jeg en slags A/B test for å høre om justering av dsp og target curven er ok.


    Har Sennheiser HD580
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bruk snipping-tool i Windows til å ta skjermbilder(screenshot), da får vi bildet slik som du ser det på pc-skjermen din.

    Romkorreksjon kan ta litt tid å få til, selv så jeg forskjellige videoer for å lære meg å bruke Audyssey.
    Anbefalt der er å korrigere under ca 500HZ, men det er lurt å eksperimentere, siden vi alle har forskjellig akustikk i lytterommet vårt.

    Dirac er jo ganske mer avansert, men det viktigste er jo å få en lyd man selv er fornøyd med.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Bruk snipping-tool i Windows til å ta skjermbilder(screenshot), da får vi bildet slik som du ser det på pc-skjermen din.

    Romkorreksjon kan ta litt tid å få til, selv så jeg forskjellige videoer for å lære meg å bruke Audyssey.
    Anbefalt der er å korrigere under ca 500HZ, men det er lurt å eksperimentere, siden vi alle har forskjellig akustikk i lytterommet vårt.

    Dirac er jo ganske mer avansert, men det viktigste er jo å få en lyd man selv er fornøyd med.
    Ok. 😊
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Bare ett eksempel: hvis jeg øker kurven etc her så øker bass/mellombassen/volumet øker der jeg øker?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Bare ett eksempel: hvis jeg øker kurven etc her så øker bass/mellombassen/volumet øker der jeg øker?
    Ja det er riktig.
    Men jeg tror ikke jeg ville begynt økningen før under 200 hz , å jeg mener du bør trekke den venstre gardina di litt til høyre slik at du ikke gjør noen korrigeringer under 35 hz. Du ser responsen din ruller kraftig av under der , å da er det ikke særlig bra å pøse for mye effekt inn i det området.

    Dirac er meget bra greier når man får det til , men du må bare prøve deg frem litt - det er dine ører som er fasiten :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Det er viktig å forstå rommet. Hva er direktelud
    Ja det er riktig.
    Men jeg tror ikke jeg ville begynt økningen før under 200 hz , å jeg mener du bør trekke den venstre gardina di litt til høyre slik at du ikke gjør noen korrigeringer under 35 hz. Du ser responsen din ruller kraftig av under der , å da er det ikke særlig bra å pøse for mye effekt inn i det området.

    Dirac er meget bra greier når man får det til , men du må bare prøve deg frem litt - det er dine ører som er fasiten :)
    Akkurat det jeg tenker er viktig også. Ellers er det tut og kjør med SMÅ justeringer av kurven for å oppnå det lydbildet man liker.

    En annen viktig ting trådstarter må få forståelse av er om Dirac korrigerer for mye utenfor lytteposisjon over Schrøder. Gjør den det blir det lett «polvott og sjøsykt». Da kommer finpussen inn hvor man begrenser korrogeringene, eller om mulig i softwaren kjører en eller annen bredbåndet korrigering.

    Her kan dere andre bidra mer enn meg.

    Poenget er at finpussen kan gi enda bedre lyd :)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja det er riktig.
    Men jeg tror ikke jeg ville begynt økningen før under 200 hz , å jeg mener du bør trekke den venstre gardina di litt til høyre slik at du ikke gjør noen korrigeringer under 35 hz. Du ser responsen din ruller kraftig av under der , å da er det ikke særlig bra å pøse for mye effekt inn i det området.

    Dirac er meget bra greier når man får det til , men du må bare prøve deg frem litt - det er dine ører som er fasiten :)
    Takk😊
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er viktig å forstå rommet. Hva er direktelud


    Akkurat det jeg tenker er viktig også. Ellers er det tut og kjør med SMÅ justeringer av kurven for å oppnå det lydbildet man liker.

    En annen viktig ting trådstarter må få forståelse av er om Dirac korrigerer for mye utenfor lytteposisjon over Schrøder. Gjør den det blir det lett «polvott og sjøsykt». Da kommer finpussen inn hvor man begrenser korrogeringene, eller om mulig i softwaren kjører en eller annen bredbåndet korrigering.

    Her kan dere andre bidra mer enn meg.

    Poenget er at finpussen kan gi enda bedre lyd :)
    Bør jeg legge for mye arbeider i det før jeg får sjekket status på bass kassa? Denne burde vel hvert sjekket opp slik at den «spiller riktig» opp imot horn/driver?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Du har et flott basselement:


    Her er det to ting å ta hensyn til:

    Det låter trolig gradvis dårligere fra 900 Hz og oppover. Ca 700 Hz deling er nok ideelt.

    Og egenressonansen (fs) er på 35 Hz, som sagt, ikke push den under det, jeg vil heller si, sats på 40 Hz med kvalitet. Dvs dra den knotten på target kurven mot høyre.

    5024C35D-ECED-47BD-A7D3-1DEAD05EDF35.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Du har et flott basselement:


    Her er det to ting å ta hensyn til:

    Det låter trolig gradvis dårligere fra 900 Hz og oppover. Ca 700 Hz deling er nok ideelt.

    Og egenressonansen (fs) er på 35 Hz, som sagt, ikke push den under det, jeg vil heller si, sats på 40 Hz med kvalitet. Dvs dra den knotten på target kurven mot høyre.

    Vis vedlegget 757950
    Ok. Noen som kunne hjulpet meg med kasse volum og bass port åpning/lengde tro? Og hva menes med 700hz deling er nok best?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Her har du de endringene jeg foreslo at du prøvde pluss litt ekstra i bassen tilsvarende standardkurven til Harman (de som eier JBL og masse andre merker):

    1.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Og da lager du en kurve som du lagrer med eget filnavn, f eks "Gundersens Harman Spesial"
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det blir spennende å prøve👍 Antaglighvis kommet langt på vei nå lydmessig. Utrolig hvordan dirac fungerer og gjør små underverker. Gøy!
    Det er morsomt ja rett og slett, ikke nødvendigvis så vanskelig å få forbedringer heller men man kan rote seg bort også.. Man ser fort lyset etter å ha dillet litt med Dirac. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn