Dipoler og akustikk.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nå er det nå litt urettferdig å dra frem en HT fra 1957 for å vise hvor dårlig spredingsmønster elektrostater har ;)
    esl63 og nyere ML er nok ikke noe vinnere de heller, men litt bedre er den nok...
    Her er noen nyere. Beamer mye her også, men senere i frekvens horisontalt.
    Sanders M11.jpg

Janszen ZA2.jpg

Janzen ZA2 verti.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.917
    Sted
    oslo
    merkelig at det skal være så vanskelig å finne off axis målinger av "moderne" quadder.
    nesten så jeg blir nødt til å dra fram den ene fungerende esl'en min og måle selv :rolleyes:

eneste jeg fant var denne gamle målingen av esl 63 som iallefall viser opp til 8k

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Quad 8205.

Lateralt:

66Quadfig03.jpg

Lateralt, normalisert til on axis-respons:

66Quadfig04.jpg

Vertikalt, normalisert til on axis-respons:

66Quadfig05.jpg

Vanskelig å få til noen intuitiv sammenligning, siden det er presentert på forskjellige måter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Uansett. Hovedpoenget i det laaaange innlegget mitt er at det er lurt å skille mellom direktelyden og den reflekterte. Følelsen av 'hodet i skrustikke' ligger nok mest i direktelyden, hva høyttaleren gjør innenfor, tjah, kanskje pluss minus 5-10 grader? Her er det en god del ragg fra disse store panelene. Refleksjoner fra sideveggene handler kanskje mer om hva høyttaleren gjør sånn mellom 50 og 90 grader? Der er det rimelig grei uttelling på dipoler, også store paneler.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det så nesten ut som en omni. Hvor mange dB er det pr. delestrek i sirkelen?

R

RL69

Gjest
    2905a.jpg

Tror det må være 10dB.
    Utsnittet er ved 15kHz og ikke 5kHz.
    "1"-tallet er klippet bort.

MVH
    KOL69

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Såpass mye, ja. Da gir det mening. Ser fortsatt ut som det er mer spredning enn det JA fant i sine målinger.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    5
    Hei igjen!

Her ble det mye å ta til seg. Pøs på med kunnskap om dipoler og akustikk! Det er nyttig å underbygge/ avklare påstander og erfaringer med forankring i teori. Nyttig for å kunne vurdere tiltak i egen heim.

Hos meg fyller Magnepanene rommet på en imponerende måte. Lydbildet oppfattes derfor som så stort at lydopplevelsen kan deles med flere enn heldiggrisen som sitter i ideell lytteposisjon. Jeg aner en bekymring for overdemping. Videre er jeg usikker på nytteverdien av å gjøre noe med taket. Videre er jeg litt vilrådig i forhold til diffusorer eller absorbenter rett bak høyttalerne. TVen har jeg ikke lyst til å flytte. Alternativen blir å dekke denne til ved seriøs lytting med absorbenter eller ved å montere en diffuser på TVen som lett kan monteres og fjernes. Borrelås?

Jeg har panel på veggene, - og i taket. Bak panelen på frontveggen er det montert kryssfiner. Det er derfor fristende å montere hyller til komponentene rett på veggen, sentrisk mellom høyttalerne. Ikke optimalt. Diffusorer kan monteres rundt disse og TVen. Alternativt rack på gulvet. Her er det flis på betong. Racket kan trekkes litt ut fra veggen for å gi plass til diffusor. Fortsatt henger TV på vegg. Synspunkter?

Oppfatter jeg det riktig at dere tenderer til å velge tiltak som kan forsinke den reflekterte lyden som reflekteres fra frontveggen?

Når det gjelder Magnepanenes bassgjengivelse og eventuell sammenheng med tilkobling til rommet, kan jeg ikke annet enn å trekke fram egen erfaring. Mine første Maggies, et par SMGa, var i prinsippet uten dyp bass. Sånn var det bare. Neste par ut var 12QR (til prisen en fantastisk høyttaler). Disse ble brukt sammen med ulike forsterkere som Doxa, Hegel, Atoll, Arcam og Wyred4Sound. Atollen var en meget god match. W4S bød på masse krefter. Bassgjengivelsen var tydelig avhengig av forsterkerkraft. Likevell valgte jeg å koble opp en B&W PV1 sub. Deling satt lavt, og ingen avskjæring av 12QR. Fungerte bra. Med 1.7 og W4S ble det mye morro! Et mellombudsjettanlegg med 1.7, W4S STI 500 og Oppo 95, nå med erstatter 105, må være noe av et best buy. PV1 ble koblet litt ut og inn, for så til slutt for å ende i anlegget på soverommet. Trolldommen kom med en Karan KA-I 180MkII. Ned i effekt, men opp i dreimoment! En ny verden og ytterligere bass er ikke savnet. Jeg er derfor av de som anbefaler utsjekk av ulike forsterkere fremfor å vurdere andre tiltak for å oppnå ønsket respons i de lavere deler av frekvensområdet. Må presisere at det ikke oppleves noen akustiske utfordringer i forhold bassgjengivelsen i rommet. Tørt og flott, og skjelv i buksebeina når det er det som teller.

Mvh Olav E

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @KOL 69: Hmmmm... Burde sikkert lagt meg for lengst. Men jeg får fortsatt ikke de målingene jeg postet (John Atkinson/ Stereophile) til å stemme med de du postet, selv med 10dB pr. delestrek.

Det er riktignok to forskjellige høyttalere. 2905 og 2805. 2905 har et ekstra panel over og under slik at den blir høyere enn 2805. Men en høyere høyttaler skulle da gjøre minimalt i forhold til lateral spredning? Likevel viser målingene fra Stereophile nesten 30dB ned på rundt 300Hz. På de du postet ligger de bare rundt 10dB nede i omtrent samme området. Trenden er den samme neten hele veien opp, med et unntak av rundt 1kHz (eneste stedet hvor 'din' måling viser noe som i det hele tatt ligner et 8-tall). Blir litt usikker nå....

Claes

Medlem
    Ble medlem
    18.09.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Hei

Jag har själv Magnepan 20.7 i ett rum som har högt till tak och är ca 32 m2 (LxB 780x405 cm) och i detta rum har jag svårt att få en bas djupare än 40 Hz. Länk till bild på original rummet: HEM

Men med hjälp av 6 st transparenta vingar så har jag kortat ned rummet så det följer Golden Raito reglerna (gyllene snitten) och fått upp basen mer än 10 dB. Fördelen att kunna ändra rumsmåtten och förändra rumsnoderna med hjälp av vingar på hjul, detta ger nya möjligheter att direkt påverka akustikens lagar.

Dessutom när vingen är transparent så upplever du rummet större och lurar hjärnan att musikerna spelar bakom akustiken/väggen. Med en vägg så har man svårare uppleva djupet i musiken eftersom väggen är i vägen för ögonen. Men det är inte transparenta vingar ;)

Audionord hade även 4 st transparenta vingar bakom Magnepan 20.7 på High End mässan 2012 i Göteborg när dom visade upp Magnepan 20.7 ihop med Audio Research REF 250. Se Euphonia länk: Mässreportage

Fördelen med Svanå Vingen är just att den bromsar upp tonerna och ger hjärnan mer tid att ta in informationen - samt att den är bredbandig i det viktiga områden där mänskliga röstomfånget ligger och just i detta området är vi människor som känsligast.

Upplevelsen med vingarna är renare, klarar och mer kontraster i musiken. Helt enkelt mer naturligt.

Detta är min erfarenhet och min referens är levande akustisk musik.

Bild med Vingar bakom Magnepan 20.7 och rummet nedkortat med ca 125 cm. (LxB 655x405 cm)

image.jpg

Mvh Claes

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.062
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    God point med de klare diffusere og rummet virker større.
    Interessant at du har diffusere på forvæggen og alligevel har en forbedring med vingerne.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg har hørt noen dipoler (også Magnepan) der frontveggen ikke har vært dempet eller diffusert. Det låt meget ullent og uklart. Etter min mening bør man definitivt gjøre noe med frontveggen ja. Om det er diffusjon eller demping blir vel helst en smakssak, men begge deler vil jo redusere frontveggrefleksjonen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn