Hei igjen!
Her ble det mye å ta til seg. Pøs på med kunnskap om dipoler og akustikk! Det er nyttig å underbygge/ avklare påstander og erfaringer med forankring i teori. Nyttig for å kunne vurdere tiltak i egen heim.
Hos meg fyller Magnepanene rommet på en imponerende måte. Lydbildet oppfattes derfor som så stort at lydopplevelsen kan deles med flere enn heldiggrisen som sitter i ideell lytteposisjon. Jeg aner en bekymring for overdemping. Videre er jeg usikker på nytteverdien av å gjøre noe med taket. Videre er jeg litt vilrådig i forhold til diffusorer eller absorbenter rett bak høyttalerne. TVen har jeg ikke lyst til å flytte. Alternativen blir å dekke denne til ved seriøs lytting med absorbenter eller ved å montere en diffuser på TVen som lett kan monteres og fjernes. Borrelås?
Jeg har panel på veggene, - og i taket. Bak panelen på frontveggen er det montert kryssfiner. Det er derfor fristende å montere hyller til komponentene rett på veggen, sentrisk mellom høyttalerne. Ikke optimalt. Diffusorer kan monteres rundt disse og TVen. Alternativt rack på gulvet. Her er det flis på betong. Racket kan trekkes litt ut fra veggen for å gi plass til diffusor. Fortsatt henger TV på vegg. Synspunkter?
Oppfatter jeg det riktig at dere tenderer til å velge tiltak som kan forsinke den reflekterte lyden som reflekteres fra frontveggen?
Når det gjelder Magnepanenes bassgjengivelse og eventuell sammenheng med tilkobling til rommet, kan jeg ikke annet enn å trekke fram egen erfaring. Mine første Maggies, et par SMGa, var i prinsippet uten dyp bass. Sånn var det bare. Neste par ut var 12QR (til prisen en fantastisk høyttaler). Disse ble brukt sammen med ulike forsterkere som Doxa, Hegel, Atoll, Arcam og Wyred4Sound. Atollen var en meget god match. W4S bød på masse krefter. Bassgjengivelsen var tydelig avhengig av forsterkerkraft. Likevell valgte jeg å koble opp en B&W PV1 sub. Deling satt lavt, og ingen avskjæring av 12QR. Fungerte bra. Med 1.7 og W4S ble det mye morro! Et mellombudsjettanlegg med 1.7, W4S STI 500 og Oppo 95, nå med erstatter 105, må være noe av et best buy. PV1 ble koblet litt ut og inn, for så til slutt for å ende i anlegget på soverommet. Trolldommen kom med en Karan KA-I 180MkII. Ned i effekt, men opp i dreimoment! En ny verden og ytterligere bass er ikke savnet. Jeg er derfor av de som anbefaler utsjekk av ulike forsterkere fremfor å vurdere andre tiltak for å oppnå ønsket respons i de lavere deler av frekvensområdet. Må presisere at det ikke oppleves noen akustiske utfordringer i forhold bassgjengivelsen i rommet. Tørt og flott, og skjelv i buksebeina når det er det som teller.
Mvh Olav E