Dine største hakeslepp..?

P

PacMan

Gjest
Vart veldig imponert av Infinity IRS Beta spelt på i eit (sannsynlegvis) godt lytterom...

Vert ofte imponert av mitt eige anlegg som speler utruleg bra til prisen.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.771
Antall liker
5.425
Sted
Holmestrand
Midt på 70-tallet hørte jeg doble quader m sequerradiskant og janis søbb hos Boahs i Trondhjem. Ble der i flere timer. En opplevelse som forandret alt.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.634
Antall liker
3.244
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
JBL 250ti på et Harman Kardon Citation anlegg hos hifiklubben i Stavanger en gang i midten/slutten av 80 tallet. Det var min første innsikt i hva et bra anlegg kunne gjøre for musikken.

edit: kilden var en diger og smellvakker Denon DP59-L
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
For meg så var det store skillet kun for noen uker siden når jeg fikk meg nye mellomtoner og diskant. Overgangen var ventet å være til det bedre, men det er for meg ikke å overdrive at det er blitt en helt annen tidsalder. Før og etter ALE. En detaljrikdom og smekk jeg aldri har hørt gjengitt noen gang tidligere. Glemt er TAD, beyma, gpa, altec, jbl og ag. Glemt er alle andre varianter som jeg har siklet på men ikke har vært i stand til å realisere. glemt er alt annet som man nå engang trodde var det ultimate. Selv de mest kostbare oppsett jeg har hørt er for meg ikke i nærheten lenger. Jeg har blitt ALEifisert.


Er såpass heldig at jeg får høre dette hver dag, dog i entrylevel versjoner. Jeg kan rett og slett ikke forestille meg hvordan de mer kostbare versjonene av disse driverene presterer, rett og slett fordi jeg aldri har hørt det.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.581
Antall liker
32.309
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Da jeg som student i 1996 "investerte over evne" og bar med meg en meget tung sådan, fra den lokale HiFi sjappa i Hunndalen (Gjøvik), hjem på hybelen.
Da skjønte jeg at alt av tidligere forsterkere fra f.eks. Tandberg, Sansui og Pioneer var som "leketøy" å regne...:cool:

gismo

uten navn (768x576).jpg
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Eg var frå 1995 -> relativt fast inventar hos Audio Pro Musica i Alnagata 8 i Oslo. Mykje er sagt og kan sikkert seiast om innehaver, og det som føregikk der, men det får så være..

Det som har festa seg hos meg, var ein forsterker ved navn Abrahamsson Aqua eg fekk oppleve der. 30W single ended rein klasse A, der transistorane var strippa og senka ned i kjølevæske.

Dette var ein heilt fantastisk lydmessig opplevelse der og da, som satte sine spor. Haka hang langt ned på knea! Makan til organisk og naturlig dynamisk framstilling av musikk frå cd-spelaren, hadde eg aldri opplevd då. Kordan opplevinga står seg mot dagens forsterkere, er det sjølvsagt heilt umulig å samanlikne med. Men der og da så var det definitivt den beste lyden eg hadde opplevd.

Forsterkeren vart såvidt meg bekjent aldri satt i produksjon. Det eksisterte vel kun ein prototype, som var under stadig utvikling, men som aldri vart "ferdig". Til slutt så flytta vel konstruktøren Ola Abrahamsson tilbake til Sverige, og forsterkeren gikk i gløymeboka....

EDIT: ... trudde eg! Det viser seg at forsterkeren dukka opp att i modifisert form i 2007 i Sverige. Hadde vært interessant å sjekka den ut igjen.

http://www.abrahamssonaudio.com/HighFidelity_Test_ No1.pdf

Mvh Arild
 
Sist redigert:

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Innlegg
530
Antall liker
464
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Fikk et aldri så lite hakeslepp da jeg hørte Forsmann vss 3 på en messe i gamle dager. DET var lydsignaturen jeg var ute etter! Da tok jeg steget opp fra "billig og bra" til "dyrt og mye bedre". Vss3 ble brukt sammen med mye rart av forsterking, bl.a. Densen og Kora. Forsterkere kom og forsvant, men Forsmann vss 3 ​ ble værende i mange år.
 

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Da Brann vant serien.....et under hadde skjedd.....skjer nok alldrig igjen....
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Får ofte hakeslepp når man går fra high-end til hjemmemekk :cool:
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
1.) Etter å ha lyttet til Rush i 30 år for så å se dem live i Spectrum 2007.
2.) Det å konstatere at ca. halvparten av all musikk innenfor den sjangeren jeg liker er uegnet til å spilles av på et skikkelig stereoanlegg.
 
8

8x12_TOM

Gjest
For meg så var det store skillet kun for noen uker siden når jeg fikk meg nye mellomtoner og diskant. Overgangen var ventet å være til det bedre, men det er for meg ikke å overdrive at det er blitt en helt annen tidsalder. Før og etter ALE. En detaljrikdom og smekk jeg aldri har hørt gjengitt noen gang tidligere. Glemt er TAD, beyma, gpa, altec, jbl og ag. Glemt er alle andre varianter som jeg har siklet på men ikke har vært i stand til å realisere. glemt er alt annet som man nå engang trodde var det ultimate. Selv de mest kostbare oppsett jeg har hørt er for meg ikke i nærheten lenger. Jeg har blitt ALEifisert.


Er såpass heldig at jeg får høre dette hver dag, dog i entrylevel versjoner. Jeg kan rett og slett ikke forestille meg hvordan de mer kostbare versjonene av disse driverene presterer, rett og slett fordi jeg aldri har hørt det.

De helt store hakesleppa har uteblitt de senere årene, det blir liksom lite som virkelig åpner gape på en stakkar.
Mulig en har blitt litt blasert med tiden, med alle de besøkene av gode oppsett og at oppsettet hjemme heller ikke er så ille. Sitter faktisk her hjemme og innbiller meg at dette låter helt "himmelsk" noen ganger, mens andre ganger er det helt pyton
Jeg regner med at H.R.har det som skal til for å få et aldri så lite hakeslepp igjen:)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
For meg så var det store skillet kun for noen uker siden når jeg fikk meg nye mellomtoner og diskant. Overgangen var ventet å være til det bedre, men det er for meg ikke å overdrive at det er blitt en helt annen tidsalder. Før og etter ALE. En detaljrikdom og smekk jeg aldri har hørt gjengitt noen gang tidligere. Glemt er TAD, beyma, gpa, altec, jbl og ag. Glemt er alle andre varianter som jeg har siklet på men ikke har vært i stand til å realisere. glemt er alt annet som man nå engang trodde var det ultimate. Selv de mest kostbare oppsett jeg har hørt er for meg ikke i nærheten lenger. Jeg har blitt ALEifisert.


Er såpass heldig at jeg får høre dette hver dag, dog i entrylevel versjoner. Jeg kan rett og slett ikke forestille meg hvordan de mer kostbare versjonene av disse driverene presterer, rett og slett fordi jeg aldri har hørt det.
det kan jeg underskrive på. En avsindig oppgradering
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
For meg så var det store skillet kun for noen uker siden når jeg fikk meg nye mellomtoner og diskant. Overgangen var ventet å være til det bedre, men det er for meg ikke å overdrive at det er blitt en helt annen tidsalder. Før og etter ALE. En detaljrikdom og smekk jeg aldri har hørt gjengitt noen gang tidligere. Glemt er TAD, beyma, gpa, altec, jbl og ag. Glemt er alle andre varianter som jeg har siklet på men ikke har vært i stand til å realisere. glemt er alt annet som man nå engang trodde var det ultimate. Selv de mest kostbare oppsett jeg har hørt er for meg ikke i nærheten lenger. Jeg har blitt ALEifisert.


Er såpass heldig at jeg får høre dette hver dag, dog i entrylevel versjoner. Jeg kan rett og slett ikke forestille meg hvordan de mer kostbare versjonene av disse driverene presterer, rett og slett fordi jeg aldri har hørt det.
det kan jeg underskrive på. En avsindig oppgradering
Hva er ALE?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.771
Antall liker
5.425
Sted
Holmestrand
For meg så var det store skillet kun for noen uker siden når jeg fikk meg nye mellomtoner og diskant. Overgangen var ventet å være til det bedre, men det er for meg ikke å overdrive at det er blitt en helt annen tidsalder. Før og etter ALE. En detaljrikdom og smekk jeg aldri har hørt gjengitt noen gang tidligere. Glemt er TAD, beyma, gpa, altec, jbl og ag. Glemt er alle andre varianter som jeg har siklet på men ikke har vært i stand til å realisere. glemt er alt annet som man nå engang trodde var det ultimate. Selv de mest kostbare oppsett jeg har hørt er for meg ikke i nærheten lenger. Jeg har blitt ALEifisert.


Er såpass heldig at jeg får høre dette hver dag, dog i entrylevel versjoner. Jeg kan rett og slett ikke forestille meg hvordan de mer kostbare versjonene av disse driverene presterer, rett og slett fordi jeg aldri har hørt det.

De helt store hakesleppa har uteblitt de senere årene, det blir liksom lite som virkelig åpner gape på en stakkar.
Mulig en har blitt litt blasert med tiden, med alle de besøkene av gode oppsett og at oppsettet hjemme heller ikke er så ille. Sitter faktisk her hjemme og innbiller meg at dette låter helt "himmelsk" noen ganger, mens andre ganger er det helt pyton
Jeg regner med at H.R.har det som skal til for å få et aldri så lite hakeslepp igjen:)
Tror jeg er enig med deg her. Da jeg hørte doble quader etc spilte de fleste stolt på sølvsuper 11 med noen tragiske kasser fra Ørsta høytalerfabrikk. Så forskjellen var ganske så ekstrem.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Kjøpte nylig ein Audio Valve Eklipse. Endte med og kjøpe nye rør etter noen uker. Og de Nyre rørene ga meg Hakeslipp. Jeg viste at med rør kan en forandre/farge lyden i den retningen en ønsker. Men at det kunne gi så store forskjeller, det ga Hakeslipp:)

På delt andre plass kommer Picup, Byttet fra orginal picup i min ProJect Debut III til 2M Bronze... deler plassen med da jeg fikk min første DAC.... Det var en Dacmagic fra Cambridge, denne hadde jeg forhandsbestilt halvt år før den kom på markede...

På 3plass, denne plassen deles også. Hakeslipp av hvor fantastisk kunde Service noen kan gi.. Deles av RM "Roar Malmin", HR "Hallvar Rostad" og Brynjar med hans behjelpelige kompis/medhjelper HK....
:)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
40W SET rør som erstattet flere anerkjente forsterker - ga meg hakeslepp! Endelig falt den usynlige og organsike mellomtonen på plass! Lyden er så god at jeg sparer på driftstiden på rørene. Har derfor et nr. 2 anlegg som står for den daglige lyttingen (fulltonehorn, 40Wkl A transistor og batteridrevet preamp...)
Oppvarming og lytting på SET'en er høytidsstund.
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Dine største hakeslepp..?

Det aller største hakesleppet fikk jeg hjemme på eget anlegg ca 91-92. Hadde hatt TDL studio monitor 3 en del år, og spilte med Technics utstyr inkludert 1210MkII. Ved flere besøk hos den lokale svært lille radio/TV sjappa, hadde jeg sett noen "slanger" henge på veggen på vei ned til lageret i underetasjen. På mitt spørsmål kom svaret at det var høyttaler kabler! Du milde - dette måtte være en spøk? Neida, lån dem og si hva du synes. Når herligheten var koblet inn, glemte jeg det hele - og anlegget ble ikke slått på før dagen etter. Kan vel ikke påstå at påsmurte brødskiver, aftenposten og kaffekoppen "gikk i gulvet" når første låt ble avspilt - men, det var ikke lant unna. Makan! Hakeslepp og undring.
Senere har vel aldri noe sjokk vært like stort, men noen gapende munner har jeg nok opplevd. Virgo II, Wadia 830 med alle ekstra kort som var å oppdrive - samt EC Nemo. Det gav rom og dybde informasjon som var helt sjokkerende enkelte ganger. Fuglekvitter bak meg så jeg måtte bråsnu for å se hva det var, det var en måpende opplevelse fire meter fra høyttalerne.
Ellers har diverse små høyttalere - mest fra messen i Munchen - gitt noe å tenke over. Er det virkelig mulig?
I eget anlegg de siste årene har det vært mange hyggelige opplevelser, også med kabler. Men, også en merkelig hendelse med ht kabler i klasse temmelig dyrt - hvor "all" rominformasjon / makro informasjon ble "borte". Eier av kablene kan gå god for at de spilte strålende i hans anlegg senere. At matching / andre forhold? kan ha så mye å si - det var overraskende.
Ellers - takk til de som "gidder" å lage en hyggelig tråd.
Mvh
JMK
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Virgo II, Wadia 830 med alle ekstra kort som var å oppdrive - samt EC Nemo. Det gav rom og dybde informasjon som var helt sjokkerende enkelte ganger. Fuglekvitter bak meg så jeg måtte bråsnu for å se hva det var, det var en måpende opplevelse fire meter fra høyttalerne.
Hva hørte du på da?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.799
Antall liker
50.593
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Da jeg som student i 1996 "investerte over evne" og bar med meg en meget tung sådan, fra den lokale HiFi sjappa i Hunndalen (Gjøvik), hjem på hybelen.
Da skjønte jeg at alt av tidligere forsterkere fra f.eks. Tandberg, Sansui og Pioneer var som "leketøy" å regne...:cool:

gismo

Vis vedlegget 170112
Hmm Sansui "leketøy" :( :(

:)ve
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Hva hørte du på da?
Skjønner spørsmålet. Husker ikke. kan til og med å ha vært på super VHS. Hadde også ekstern boks fra Wadia som gjorde at jeg kunne kjøre to analoge kilder gjennom den. Lyden var foir øvrig konsistent, for jeg husker jeg prøvet det ut flere ganger.
Mvh
JMK
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Ett av mine største hakeslepp ; Jeg synes det er morsom med høyttaler diy og trengte nytt effekktrinn ,hadde drevet og testet ut diverse effekttrinn/pre/cd , diverse dyre kjøpeting og diy f.eks pass a40 osv , en kamerat slang innom med tact millennium mk2 , var som og ta bort 2 ulltepper, myriader av smådetaljer steg frem, SAMTIDIG som det spilte med mer varme og musikalitet + en hel oktav i bassen - sykt. dengang var jeg sikker på at analog forsterkning var foreldet , nå er jeg ikke sikker lenger..

mvh,
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ett av mine største hakeslepp ; Jeg synes det er morsom med høyttaler diy og trengte nytt effekktrinn ,hadde drevet og testet ut diverse effekttrinn/pre/cd , diverse dyre kjøpeting og diy f.eks pass a40 osv , en kamerat slang innom med tact millennium mk2 , var som og ta bort 2 ulltepper, myriader av smådetaljer steg frem, SAMTIDIG som det spilte med mer varme og musikalitet + en hel oktav i bassen - sykt. dengang var jeg sikker på at analog forsterkning var foreldet , nå er jeg ikke sikker lenger..

mvh,
A40 vs Tact milennium mk2 - ikke tvil hva jeg ville valgt; og det har jeg gjort! Spiller flott i anlegg 2!
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Første hakeslepp var vel i kjeller'n hos Nimbus Audio i hine hårde dager. Husker ikke hva det ble spilt på, men husker at gjengivelsen av School fra Crime of the Century gjorde at jeg gikk og snublet i haka mi på vei til bussen. Slikt setter spor.
I moderne tid er det to hakeslepp som står klart frem; første og største hjemme hos Impulse. Der ble det spilt Haden/Barron så yirgacheffe'n havnet over hele skjortebrystet;).
Ellers ble det et hakeslepp når Papworth'en flyttet inn. Lydmessig, altså. Visuelt er det mye som tyder på at designen er gjort med blindtester for øye:cool:
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Ett av mine største hakeslepp ; Jeg synes det er morsom med høyttaler diy og trengte nytt effekktrinn ,hadde drevet og testet ut diverse effekttrinn/pre/cd , diverse dyre kjøpeting og diy f.eks pass a40 osv , en kamerat slang innom med tact millennium mk2 , var som og ta bort 2 ulltepper, myriader av smådetaljer steg frem, SAMTIDIG som det spilte med mer varme og musikalitet + en hel oktav i bassen - sykt. dengang var jeg sikker på at analog forsterkning var foreldet , nå er jeg ikke sikker lenger..

mvh,
A40 vs Tact milennium mk2 - ikke tvil hva jeg ville valgt; og det har jeg gjort! Spiller flott i anlegg 2!
Ja - hva valgte du ? jeg tror nok d/a konverterne har blitt endel bedre siden dengang, samtidig som tact /lyngdorf er på mk4..

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ett av mine største hakeslepp ; Jeg synes det er morsom med høyttaler diy og trengte nytt effekktrinn ,hadde drevet og testet ut diverse effekttrinn/pre/cd , diverse dyre kjøpeting og diy f.eks pass a40 osv , en kamerat slang innom med tact millennium mk2 , var som og ta bort 2 ulltepper, myriader av smådetaljer steg frem, SAMTIDIG som det spilte med mer varme og musikalitet + en hel oktav i bassen - sykt. dengang var jeg sikker på at analog forsterkning var foreldet , nå er jeg ikke sikker lenger..

mvh,
A40 vs Tact milennium mk2 - ikke tvil hva jeg ville valgt; og det har jeg gjort! Spiller flott i anlegg 2!
Ja - hva valgte du ? jeg tror nok d/a konverterne har blitt endel bedre siden dengang, samtidig som tact /lyngdorf er på mk4..

mvh
A40. En forsterker jeg stadig vender tilbake til! Om noen av rørforsterkerne mine av en eller annen grunn står uvirksom, da er det A40 som redder stemningen.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ett av mine største hakeslepp ; Jeg synes det er morsom med høyttaler diy og trengte nytt effekktrinn ,hadde drevet og testet ut diverse effekttrinn/pre/cd , diverse dyre kjøpeting og diy f.eks pass a40 osv , en kamerat slang innom med tact millennium mk2 , var som og ta bort 2 ulltepper, myriader av smådetaljer steg frem, SAMTIDIG som det spilte med mer varme og musikalitet + en hel oktav i bassen - sykt. dengang var jeg sikker på at analog forsterkning var foreldet , nå er jeg ikke sikker lenger..

mvh,
A40 vs Tact milennium mk2 - ikke tvil hva jeg ville valgt; og det har jeg gjort! Spiller flott i anlegg 2!
Ja - hva valgte du ? jeg tror nok d/a konverterne har blitt endel bedre siden dengang, samtidig som tact /lyngdorf er på mk4..

mvh
A40. En forsterker jeg stadig vender tilbake til! Om noen av rørforsterkerne mine av en eller annen grunn står uvirksom, da er det A40 som redder stemningen.
Alle med noen år på baken i denne hobbyen har et forhold til A40. Et varmt et for de aller fleste.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Må innrømme at jeg aldri har fått hakeslepp av noe anlegg eller Hi-Fi utstyr.
Men jeg har ofte fått hakeslepp av fin musikk.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.312
Antall liker
63.006
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kanskje ikke mitt aller største hakeslepp, men når jeg i forrige uke koblet opp et bruktkjøp av Edge G (til en pris HFS har fått gruset/korrigert til et fornuftig nivå) å hørte at det faktisk er en cd spiller som leverer særdeles bra lyd hos meg :) Takk til alle på HFS som har uttalt seg om lyden uten å ha hørt den selv :cool:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Første gang jeg hørte dynamiske dipoler, kanskje? Det må ha vært på Oslo Plaza for en drøss med år siden. Høyttalerne var i hvert fall Forsman (VSS 3 eller Ultima), og gjorde ting med transientene som jeg ikke hadde hørt før. Dessverre ville de på det tidspunktet gjort direkte usømmelige ting med økonomien min. Men en mannsalder senere fant jeg en betalbar variant. Det kommer nok til å gå en ny mannsalder før jeg gå til anskaffelse av det neste hakesleppet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Nå er det sommer og fint vær, avisene er fulle av agurker og HFS preges av en masse gnåling om hvorvidt det er mulig å høre forskjell på noen ting, om det i det hele tatt er nødvendig å bruke øra eller hva som er vitsen med komponentene vi bruker.
Så i et muligens fåfengt forsøk på å starte en hyggelig og opplevelsesbasert tråd kom jeg til å tenke på de øyeblikkene hvor haka står i fare for å treffe parketten. De øyeblikkene hvor det du hørte virkelig overgikk forventningene, og som er blitt stående som veiskiller for deg.
(Legg forøvrig merke til bruken av ordene forventning og opplevelse. Her snakker vi sanseopplevelser. Måleresultatøyeblikk teller ikke, om noen skulle være i tvil..... ;) )

For min egen del var det viktigste øyeblikket da jeg prøvde min alller første rørforsterker. Det glemmer jeg rett og slett aldri.
Dernest da min godt oppjusterte vinylrigg grisebanket en fire ganger så dyr CD-spiller. Jeg skrinla planene om å selge ut vinylen på et tidels sekund.
Og nå senest, da jeg fikk kabler (nei, i denne tråden er det ikke et fy-ord!) som for det første langt overgikk de jeg hadde, og til en mye hyggeligere pris. Jeg ser meg i alle fall ikke tilbake.

Det må uten tvil være for mange år siden.
Den gang vi fikk film på de stooore cd platene, husker dere?
Var i Førde å hørte pt demo anlegg på en butikk. De hadde ikke fått inn stoler , så måtte sitte på gulvet.
Filmen vart satt på.. men først anlegget ja..
Patos Lyric, de største fremme og noen mindre gulvhøyttalere bak. Kun 4 stk høyttalere seff på den tiden.
Ingen kinoforsterker da nei, men en såkalt digital signalprosessor eller noe slikt til 30-40.000 (falt i pris no da vi kan få kinoforsterker)
2 stk Parasound effekter til høyttalerne, uviss hva modell det var.
Men i vertfall filmen snurret.. og det var i en cene med mange eksplosjoner og sånt..joda bra lyd, men så kom det en stor eksplosjon oppi alt det andre og jeg ble kastet bakover på gulvet. Skjønte ingen ting.. De hadde IKKE sub.


Ellers når det gjelder lydkvalitet som satte spor, hifi-klubben for mange år siden..
Store B&W + Electrocompaniet sin toppladet cd spiller og Nemo blokkene til Electrocompaniet.
Der vart vi sittende i flere timer og måtte jages ut pga stengetid :)
 

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Skjønte ingen ting.. De hadde IKKE sub.
Man må ikke ha subwoofer for å klare dyp bass. Subwoofer er noe man må ha når man har 5.1-anlegg og hører på 5.1-lyd. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at de solgte Hifi i Førde, for i den byen er det bare om å gjøre å selge dyre ting. B&O gikk som hakka møkk før i tiden! 99% av innbyggerne lever i en rosablogg, og har man biler (Les: BMW) eldre enn 5 år er det veteranbil man kjører. Bodde der i to år, men de jeg ble kjent med var ikke "urinnvånere". Jeg var rett og slett ikke "pen nok". Men nok om den møkkabyen.. :p Jeg har et sett Dux DX-352 fra ca 1969 her. Trykkammer med 8" bass som går så dypt at en sub ville gått i skammekroken. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg har flere! Jeg var 15, og kom ut av butikken med et par Celestion 3 etter å ha hørt dem på NAD 302/5440- med Matsushitas MASH-konverter i! De eneste gode MASH spillerne; 5440 og 5000!
Men de største var nok første gang jeg hørte EC ECI2, og seinere oppdaga Sonus Faber Cremona Auditor. mk1..på Parasound Halo SAMT REGA EXON 3/CURSA 3/JUPITER 2000! MAGISK! Bedre blei det da Jupiter ble kobla sammen med Doxa 70 Sig II hos meg på nevnte Auditor!!
Da har jeg kun nevnt de som gjelder betalbart utstyr! Ellers kan nevnes SF Stradivari og Guarneri Palladio... sistnevnte er det tetteste jeg kommer på perfeksjon i en Hi-Fi-høyttaler!
 
Sist redigert:

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
Nå nå.. Det er Matshushita som har laget DAC-en i min Yamaha CD-spiller. Ble positivt overrasket! :)
 
Topp Bunn