Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var det ikke 25 tonn ekskrementer som sherpaene bærer ned fra fjellet hvert år?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Siden en viss del av mitt kosthold kommer fra frysetørret mat er det mulig jeg har en noe positiv innstilling, men denne reklamen synes jeg var ganske kul


    Så kan man kanskje la det ligge at Gilde lanserer produkter der kjøtt, som er hva Gilde strengt tatt driver med, utgjør kun 16 og 19 prosent av produktet. Og sikkert mindre etter at den tilmålte mengden vann er tilsatt.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0

    Snodig at dette kommer tilbake?? I min barndom i Trondheim var slikt "vanlig" både bak busser og trikk.
    Det var selvsagt ikke lov og foreldrene ga vel også ganske klar beskjed i sakens anledning, men sjokkert eller "forferdet" var det vel ikke noen som ble!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Når man er en rettroende opptatt av kortreist økologisk selvplukket mat så kan man ikke la noe så trivielt som et naturreservat stoppe en.



    I Ekebergskråningen vokser det ramsløk. I fjor raserte plukkere reservatet, og man frykter at om raseringen fortsetter vil løken forsvinne. Deler av Ekebergskråningen ble i 2008 vernet som naturreservat på grunn av unike arter av busker og trær.

    Nå har de første ramsløkbladene dukket opp. Fremdeles spede og ikke i sin fulle størrelse, men det er spor etter at folk har plukket. Dette til tross for skilt om plukkeforbud.

    Oslo-borgere vil ha kortreist og klimavennlig mat. Derfor er det mange som plukker bladene og bruker dem til å lage pesto og kryddersmør. Noen sylter dem slik at de holder året rundt. Flere restauranter har også løken på menyen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    1620670226276.png

    Jeg tror bøndene har litt for store tanker om oppgjøret hvis de tror det skal svare seg å kjøre Rogaland - Oslo tur retur med traktorene og komme ut i pluss etter dekk, diesel og slitasje er betalt. :) My 2 cents.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg tror bøndene har litt for store tanker om oppgjøret hvis de tror det skal svare seg å kjøre Rogaland - Oslo tur retur med traktorene og komme ut i pluss etter dekk, diesel og slitasje er betalt. :) My 2 cents.
    Prøvde å finne ut litt hva en traktor bruker på mila, men siden man normalt ikke kjører langt langs landeveien med en traktor så er det mer fokus på forbruk pr time ved ymse aktiviteter og forbruk varierer rimelig nok mye med hva man bruker traktoren til og hvor stor den er

    Men det høres ikke ut som en vinneroppskrift, nei.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Det viktigste er vel at dem har det gøy og føler samhold i disse covid tider.

    Men på alvor, denne pandemien viste vel greit at Norge kan ha behov for å bli mer selvforsynt på mat når produksjon og transport svikter i lenger perioder.
    Nå vet jeg ikke hvordan det står til med å snurre toalettruller i Norge. Men også dette området bør sikres uten behov for sesongarbeidere som likevel ikke får krysse grensen. Her kan muligens NAV holde kurs for alle brukere med egnet helse med en form for beredskap tilsvarende verneplikt som i Heimevernet. Torullvernet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Men på alvor, denne pandemien viste vel greit at Norge kan ha behov for å bli mer selvforsynt på mat når produksjon og transport svikter i lenger perioder.
    Der tar du feil, ved en matvarekrise er det kun et spørsmål om å spise litt mindere sukker og godterier! Det har vi statsministerens ord på! Og om noen burde leve etter slike råd ( mindre sukker og godterier ) så er det vel henne?
    (Ja jeg vet det er "fatshaming", men Erna fortjener 120% av all den tyn hun får! )
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^Pluss at det er jo bare å kjøpe mat i utlandet. Der er jo som kjent både kvantitet og kvalitet bedre til en lavere pris.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    ^Pluss at det er jo bare å kjøpe mat i utlandet. Der er jo som kjent både kvantitet og kvalitet bedre til en lavere pris.
    Utfordringen i Norge er at vi har småbruk og middelstore gårder som har"20 sauer og 5 kuer" med mange millioner i utstyr, bygninger, lån og traktorer som står stille 90-95% av tiden.

    Skal bøndene tjene mye så må de også drive stort og produsere mye. De bør i langt større grad utnytte utstyret seg i mellom. F.eks. i et distrikt bør man ha et felles lager slik at man får langt mer utstrakt felles bruk av utstyret. Hver gård trenger ikke en dyr slåmaskin hvis de kan dele på den. Her kan gode digitale plattformer løse mye slik at utgiftssiden reduseres fremfor å øke inntektene for å opprettholde dyr, ineffektiv drift.

    En stor traktor koster lett fra 800 tusen til 2+ millioner. Da må de produseres ganske mange kyllinglår hvis ikke du og jeg som forbrukere skal måtte godta en kraftig inflasjon på matevarepris-siden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    20 sau og 5 kyr er et lite småbruk.... 50 kyr regenes som et mellomstort bruk. De som driver med sau alene ha gjerne 200++ dyr...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Om man synes jobben er litt kjedelig så er kanskje NRK-sporten noe å vurdere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Om man synes jobben er litt kjedelig så er kanskje NRK-sporten noe å vurdere.
    Alternativt saksøk arbeidsgiveren din hvis du ikke blir satt til de arbeidsoppgavene du ønsker, og som du i følge deg selv er best i hele verden til å gjøre skikkelig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Der er vel ikke så veldig mye nytt idet... At en god del ungdommer er tunge på labben er godt kjent, men minst like tunge sko har nok godt voksne menn i 40-50 årene som lever i oppfatningen av at stor bil= stor mann...... gjerne med campingvogna vinglende bak i 110 km/t...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ifølge noen i Corona-tråden er jeg ut-gammel. Du også!!!
    Så lenge du er under 70 er du "ung" etter Nakstads private definisjon. Så det er bare å velge en klassifisering etter anledningen og hva som passer. En påpekte at coronavaksine er første gang, etter de ble 18, at folk skulle ønske de var eldre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Så lenge du er under 70 er du "ung" etter Nakstads private definisjon. Så det er bare å velge en klassifisering etter anledningen og hva som passer. En påpekte at coronavaksine er første gang, etter de ble 18, at folk skulle ønske de var eldre.
    Lars-Erik/Larson mener vel at alle over 50 bør settets ut av sirkulasjon. Ellers så er jeg dreven på å tilpasse meg aldersmessig. Er det noe gøy på gang er jeg gammel/ung nok. Eller jeg kan være for gammel/ung hvis det passer meg.:)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^Jørn Lande? "Fy fillern så skummel jeg er.....er bare litt stiv i leddene"
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Hele undoms tida strever man etter å bli tatt for å være eldre!
    Kjøpe øl og børst, komme inn der man vil.
    Definisjonen på å bli voksen, er når man blir gla for å bli tatt for å være yngre enn man er!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn