Viktig å finregne...
Et SAS-fly på vei fra Las Palmas til Bergen måtte lørdag ettermiddag snu, etter drøyt to timer i luften. Årsak: Mannskapet måtte hvile
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WL3oAj/sas-fly-maatte-snu-crewet-ville-ha-jobbet-for-lenge
Mannskapet hadde garantert foretrukket å fly hjem til Norge. Men det er ikke de som lager reglene. Det er heller ikke opp til flyselskapet å la folk jobbe ut over lovlig arbeidstid. Det er Luftfartstilsynet som håndhever disse reglene! Og jeg skal røpe en liten bransjehemmelighet; reglene for dette er så romslige at når piloter "slår hodet i taket" er det faktisk på høy overtid at de parkerer flyet og legger seg til å sove!
I denne saken var det uventet motvind som gjorde at flytiden ville blitt for lang. Og da går man til den destinasjonen ( innenfor tilgjengelig flytid ) der man raskest klarer å få tak i et nytt mannskap.
Det er i grunnen ganske likt det som gjelder for yrkessjåfører. Du kjører trailer fra Oslo til Trondheim og har en drøy time time kjøretid å gå på når du er framme i Trondheim før du må stoppe. Da skal du kunne nå fram i tide, og det har du gjort hver gang de siste to årene. Men akkurat i dag har Vegvesenet og politiet storkontroll på Dovre. Papirer, kjøretid, vekt, promille og teknisk. Alle blir stoppet og du blir forsinket i halvannen/to timer. Da er det bare å finne fram kalkulatoren og regne på hvor du kan ta den nødvevdige "døgnhvilen", for til Trondheim kan du ikke kjøre! Bare å finne fram telefonen og ringe til varemottakeren og sjefen din og informere om at varene ikke kommer fram i kveld. "Følgeskader" er at de som skulle ha tømt din trailer på terminalen mens du hadde hviletid ikke har noe å gjøre. De lastebilene som skulle ha distribuert "dine" varer til ulike butikker får ikke "dine" varer med seg neste morgen. Og tenk nå hvis det var dyr HiFi i denne lasten. Ditt lokale HiFI Asyl hadde "Supertorsdagstibud" på den fete forsterkeren som du har drømt om og siklet etter i lang tid. Tilbudspris langt under innkjøpsprisen!! Du har tatt deg fri fra jobben og bor i telt utenfor butikken for å få tak i herligheten! Og så som stolt og glad første kunde inn får du beskjed om at "nei du den kom desverre ikke"! DA blir du glad da!
Det har ingen ting å si om det er Politi eller vegvesen som stopper deg. De bruker så mye tid de selv ønsker på å holde deg igjen og det går på din "kjøre/hviletid". Finnes ikke disp å få for dette. En ny "følgeskade" er at det blir vanskelig å finne en ledig plass mellom Dovre og Trondheim der du kan parkere et vogntog for å ta den pålagte hviletiden. Du er nemlig ikke alene om å ha fått slike problemer! Jobber du i et stort firma er det mulig at din sjef klarer å få tak i en sjåfør med "ledig" kjøretid som kan hive seg i en personbil og kjøre deg i møte. Da bytter dere bil og din "hviletid" begynner samtidig med at du stopper traileren og tar ut sjåførkortet av leseren. Du har "hviletid" mens du kjører personbilen de siste milene inn til Trondheim!?! Om du er en tryggere sjåfør de milene i en personbil enn i et vogntog kan selvsagt diskuteres, men slik er nå reglene. Hovedsaken for HiFi kunden er jo at han får sin rått billige forsterker! Som han selvsagt kommer til å skryte av på HFS! Og som vi andre sitter å misunner ham av fullt hjerte, mens vi prøver å finne argumenter for at akkurat den modellen er noe dritt! Med litt flaks kan vi produsere en hel "kabeltråd" over denne forsterkeren mens trailerjåføren er på vei tilbake til Oslo!
Og relevansen til SAS? Jo det er ikke så enkelt å sende nytt manskap i møte med et annet fly for så å bytte i luften! Da må man fly dit SAS klarer å finne mannskap med "ledig" flytid. De prøver å løse slike problemer med så lite forsinkelse for passasjerene som mulig. Kanskje ikke så mye av hensyn til passasjerne som på grunn av de ringvirkninger slike hendelser får på selskapets flyvinger de neste dagene. Slike problemer sprer seg som ringer i vannet!