Diverse Dilldalltråden 1.5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.842
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hadde elektriker på besøk i dag, han kom når han skulle og gjorde det han skulle effektivt og ting virket som det skal etterpå så ingen ting å utsette på det.

    Det gjaldten varmekabler som ikke varmet og planen var å bytte regulatoren siden de har en tendens til å ryke av og til og sjefen i firmaet sa at de også skulle måle kabelen for å forsikre seg om at det ikke var noe galt med den. Med det som bakgrunn hadde jeg følgende samtale med montøren.

    Jeg: "Har du megget kabelen?"
    Han: Stillhet
    Jeg: "Stein (sjefen) sa dere skulle teste kabelen for å være sikre på at det ikke var den som var problemet"
    Han: "Ah ok, jeg tror jeg har instrumentet i bilen."

    Jeg ble litt usikker på om mitt forsøk på fagterminologi var riktig siden han ikke hadde skjønt mitt opprinnelige spørsmål.

    Jeg: "Det heter å megge, gjør det ikke" ?
    Han: "Nei, jeg heter Bjørn"
    Megging avslører jordfeil. Så hvis det var jordfeilbryteren din som slår ut - så hadde det vært riktig. Men om det ikke blir varmt - så er det trolig brudd i kabelen og da skal du "ooome" (Altså måle motstand med multimeter).

    Jeg har ikke all verden tiltro til "ungdommen" - men dette burde være innafor hva de har greie på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Megging avslører jordfeil. Så hvis det var jordfeilbryteren din som slår ut - så hadde det vært riktig. Men om det ikke blir varmt - så er det trolig brudd i kabelen og da skal du "ooome" (Altså måle motstand med multimeter).

    Jeg har ikke all verden tiltro til "ungdommen" - men dette burde være innafor hva de har greie på.
    Oki, det var ikke jordfeilbryteren som slo ut. Min, riktig nok svært begrensede erfaring med varmekabler som slutter å virke, er at når den slutter å virke så er det regulatoren som har røket og ikke kabelen - det var også det samme han som drev firmaet sa at det var mye vanligere enn feil i selve kabelen. Det har også så langt stemt i 100% av tilfellene, totalt 4 ganger så lenge jeg har eid bolig de siste 20 årene så det var av den grunn mitt utgangspunkt.

    Når du sier det så har jeg forsåvidt feildiagnostisert espressomaskinen og fant da ut at varmeelementet hadde tatt kvelden, da brukte jeg multimeteret for å konstatere det. Merker at det begynner å bli en stund siden jeg hadde elektro, som jeg for øvrig bare så vidt var innom så har aldri vært særlig kompetent.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.842
    Antall liker
    8.822
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Megging å lade opp høy spenning på kablene, for så å se om du får overslag til jord.

    Noe du absolutt ikke skal gjøre på elektronikk og slikt, men funker bra på motorer og varmekabler.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    "The book of Genesis mentions three of Adam and Eve's children: Cain, Abel and Seth. But geneticists, by tracing the DNA patterns found in people throughout the world, have now identified lineages descended from 10 sons of a genetic Adam and 18 daughters of Eve". Ref Nicholas Wade, New York Times, May2, 2000. :LOL:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Godt vi ikke har slike tornadoer i Gnore.
    ...
    Den løftet gjenstander opp i nesten 9 kilometers høyde.
    Står på Wikipedia at det i praksis som regel er umulig å måle den faktiske vindhastigheten inne i slike siden det som eventuelt tilfeldigvis måtte finnes av måleinstrumenter der den passerer blir blåst i stykker og/eller knust av flyvende materiale. De har klart å måle moen få med mobile doppler-radarer og den kraftigste som er målt noenlunde pålitelig hadde vindstyrke på 484 +/- 32 kilomter i timen. Der er....mye vind og også den høyeste vindstyrken som noensinne er målt på jorden. Det var i Oklahoma i 1983.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Morsom søkerliste til stillingen som ny sentralbanksjef. Jeg burde jo ha søkt; kanskje jeg hadde kommet til intervju når man ser konkurransen...? :LOL:


     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Morsom søkerliste til stillingen som ny sentralbanksjef. Jeg burde jo ha søkt; kanskje jeg hadde kommet til intervju når man ser konkurransen...? :LOL:
    Det er en del faste gjengangere som søker på det meste av høyt profilerte offentlige stillinger, men denne gangen var det flere enn vanlig. Som vi har vært innom en del ganger opp gjennom årene så ekskluderer høyst sannsynlig systemet med offentlige søkerlister mange aktuelle søkere og de svært få aktuelle (ofte bare en) som står på slike lister gir veldig inntrykk av at noen har snakket sammen på forhånd.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.100
    Antall liker
    9.402
    -Gratulerer med ny bil. Hvilket slag er det?
    -Jetta
    -Toyota?
    -Nei, Jetta.
    -Ford?
    -Nei, Jetta
    -Jeg gir opp. Si det, da.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    -Gratulerer med ny bil. Hvilket slag er det?
    -Jetta
    -Toyota?
    -Nei, Jetta.
    -Ford?
    -Nei, Jetta
    -Jeg gir opp. Si det, da.
    Jeg var for mange år siden ansatt i et firma som het JET, og hadde en slik samtale med en kamerat som lurte på hva bedriften het.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg hadde engang en slik, men da en blodtrimmet Xantia Activa bensinturbo. Det var ikke så mye som en original mutter fra eksosventil og bakover. Turboen var en liten Garrett etter mine egne beregninger. Selv tomgangsventilen var hentet fra en Saab Viggen. Morsomste bil jeg noensinne har hatt, Mazda MX-5 og Tesla Model S P90DL medregnet. Paradegrenen var å dorge etter BMW’er. En viss type BMW-fahrer takler bare ikke å bli frakjørt av en Citroën.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.508
    Antall liker
    7.843
    Torget vurderinger
    0
    Du er slem! Men du har min fulle støtte! :ROFLMAO:

    Svigerfar til en kamerat hadde en slik "Santja! Den hadde en eller annen for for aktiv bakhjulsstyring. Det var etter sigende umulig å ikke bli bilsyk om man satt i baksetet og det var litt frisk kjøring. Men den hadde masse motor og hang på veien som en klegg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.896
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En tidligere kollega av meg hadde en 2400CX.... omtrent eneste bilen hvor jeg hadde lyst til sove.....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er slem! Men du har min fulle støtte! :ROFLMAO:

    Svigerfar til en kamerat hadde en slik "Santja! Den hadde en eller annen for for aktiv bakhjulsstyring. Det var etter sigende umulig å ikke bli bilsyk om man satt i baksetet og det var litt frisk kjøring. Men den hadde masse motor og hang på veien som en klegg.
    Å kunne dra 1 G sidelengs i svingene gjør noe med de i baksetet, ja. Tingen gikk gjennom Teknikens Världs älgtest i noen-og-åtti kilometer i timen, delt førsteplass med Porsche 911 GT2. Begrensningen var bare at utvekslingen på rattet var litt for lav og føreren ikke greide å hanke ratt enda fortere. Spinnvill bil, pakket inn som en beskjeden familiebil.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    984
    Fiffig med slik personlig tilpasset reklame. Du er nok ikke alene om å ha god bruk for en sånn magetopp i jula. Kjøp to, så deler vi frakten? 😌
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.204
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om signaturen din " E = mc² ±3db " er basert på vitenskapshistorien, men den kunne absolutt vært det. Man slet lenge med resultatet E = 3/4 mc2, inntil Einstein til slutt landet på E = mc2 i en utledning som ikke benytter generell relativitetsteori, bare Maxwells klassiske ligninger, og derfor bare er gyldig i lave hastigheter. Han gjorde et antall senere forsøk, men kom aldri helt frem til en vanntett generell utledning. Det er smått ironisk, grensende til dilldall, at ligningen er populært kjent som "relativitetsteorien".
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn