Høyttalere Dilemma ifht kødden produsent - what to do?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Betalt på nettet med Visa.
Tok kontakt med Banken i ettertid og de fikset dette med Visa.
Husker ikke helt hva det var, men fikk pengene igjen etter noe tid. ;)
I mitt tilfellet så kunne jeg velge mellom banken/Visa og Apple (der svindleren hadde opprettet en Apple Id med mitt kort). Jeg testet Apple først og fikk igjen pengene i løpet av en uke. Apple ville/kunne ikke gi meg navn på den som hadde brukt kortet mitt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Visa? Rett fra banken?
Det er vel "Monday morning quarterbacking" igjen, men man bruker da vel ikke et debetkort rett fra bankkonto om man har de minste bekymringer for motpartens seriøsitet. Da er tidsforsinkelsen via MasterCard en viktig mulighet til å dra i håndbrekket. Men nå er vel ikke det trådstarters problemstilling, om jeg forstår rett, mer at man har ytt en leverandør gratis kreditt over ganske lang tid og nå forsøker å redde stumpene. Det låter mer som et konkurs- enn et svindel-scenario.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
I mitt tilfellet så kunne jeg velge mellom banken/Visa og Apple (der svindleren hadde opprettet en Apple Id med mitt kort). Jeg testet Apple først og fikk igjen pengene i løpet av en uke. Apple ville/kunne ikke gi meg navn på den som hadde brukt kortet mitt.
Men burde anmeldt det og gitt svaret deres til politiet. Men det gjorde du vel kanskje?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Men burde anmeldt det og gitt svaret deres til politiet. Men det gjorde du vel kanskje?
Burde ha gjort det, men det dreide seg kun om 2.000,- og jeg er nesten helt sikker på at saken ville blitt henlagt umiddelbart.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Administrator må gjerne ta kontakt med meg, dersom det jeg publiserer under anses som feil fremgangsmåte.
Det er faktisk du som burde ha tatt kontakt med oss før du publiserer en slik sak. Alt vi hører her er din versjon av saken, og dette er regelbrudd.

Hvis vi tillater brukere å publisere slik saker uten og selv sjekke fakta, ja da kan jo brukerne publisere hva som helst.

Av den grunn er innlegget som inneholder navn og info (+ svar på innlegg) fjernet fra publikums øyne, men ikke slettet for moderatorer.

Hvis saken er fremlagt på en riktig måte så vil jeg åpne innleggene igjen, men dette bør gå en runde med oss først.

Mvh
Høvdingen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det er faktisk du som burde ha tatt kontakt med oss før du publiserer en slik sak. Alt vi hører her er din versjon av saken, og dette er regelbrudd.

Hvis vi tillater brukere å publisere slik saker uten og selv sjekke fakta, ja da kan jo brukerne publisere hva som helst.

Av den grunn er innlegget som inneholder navn og info (+ svar på innlegg) fjernet fra publikums øyne, men ikke slettet for moderatorer.

Hvis saken er fremlagt på en riktig måte så vil jeg åpne innleggene igjen, men dette bør gå en runde med oss først.

Mvh
Høvdingen
Den er grei.
Ja, jeg har gitt min versjon av saken, etter å ha sett dialogen som har foregått mellom min venn og produsenten. Denne dialogen har ganske tydelig avslørt at produsenten ikke farer med annet enn god, gammel BS.
Dette er også en sak som har trukket ut laaaangt ut over akseptable "frister" for ferdigstillelse av nevnte produkt - vi snakker her om halvannet år - halvannet år med bortforklaringer, syltynne unnskyldninger og ganske ufyselig fremferd fra produsentens side. Å true med å avblåse alle avtaler, dersom kjøper ikke gjør som selger vil, er jo intet annet enn uhørt!
At der også opplyses om at dette er en produsent som i LANG tid har vært kjent for å svindle folk før eller siden, føyer seg jo bare inn i rekken av troverdige "beviser".....

At min gode venn, kjøperen, er en tvers gjennom hederlig og snill person, som man kan "stikke fingeren i øyet på", gjør jo at jeg for min del for direkte fysisk vondt i sjelen, når jeg ser hvordan avskummet i statene utnytter dette.

mvh
Proffen
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Hvis du ønsker at dette skal publiseres på HFS, så kan du ta kontakt pr. PM. Da får vi en sjanse til å se hva som har foregått, og vi kan jo også ta kontakt med selger for å høre begge sider av saken. Dette blir opptil deg, men ettersom alt kan søkes på via Google, så må vi nesten vite at det som blir fremlagt faktisk blir lagt frem slik det faktisk har forekommet.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvis du ønsker at dette skal publiseres på HFS, så kan du ta kontakt pr. PM. Da får vi en sjanse til å se hva som har foregått, og vi kan jo også ta kontakt med selger for å høre begge sider av saken. Dette blir opptil deg, men ettersom alt kan søkes på via Google, så må vi nesten vite at det som blir fremlagt faktisk blir lagt frem slik det faktisk har forekommet.
Jeg har jo i og for seg ikke noen tro på at min venn vil se noe til verken høyttalere eller penger, no matter what.
Men det er jo et aldri så lite tankekors at produsent har tilbudt seg å mekke sammen enkelte andre produkter til min venn, som salt i såret. Da snakker vi om produkter med samlet verdi på ca 25% av hva høyttalerne koster. ;en dette er jo produkter som min venn verken har bedt om, behov for eller lyst på.

Så har man jo spørsmålet hva gevinsten egentlig blir, dersom man starter en kampanje her på sentralen - sånn rent bortsett fra at man KANSKJE klarer å radere duden vekk fra markedet ved tilstrekkelig spamming på div sosiale media.

Det har jo ellers til tider foregått ganske heftig svartmaling av enkelte aktører i bransjen her til lands her på sentralen, selv om jeg personlig aldri har hatt noen grunn til å kritisere noen av dem - uten at det skal være noe sammenlikning av den grunn.

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis kompisen din er den jeg tror det er, er det kanskje verdt å opplyse at vedkommende neppe hjører hjemme blant dem med tjukkest lommebok her inne.

mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvis kompisen din er den jeg tror det er, er det kanskje verdt å opplyse at vedkommende neppe hjører hjemme blant dem med tjukkest lommebok her inne.

mvh
If so, tenker jeg at det i så fall er helt underordnet det han har blitt utsatt for!

mvh
Proffen
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.025
Antall liker
267
Sted
Tranby
Hvis firmaet dere har kjøpt høyttalere fra virkelig er konk, er pengene tapt. Hvis han bare er litt presset, kan det være han forfordeler lokale kunder.
Løsning: Collection Agency
Tipper folk som har noe å tape vil da gjøre opp for seg.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
If so, tenker jeg at det i så fall er helt underordnet det han har blitt utsatt for!

mvh
Proffen
Vel, jeg synes at det gjør ting enda kjipere.

Jeg har forøvrig googlet litt, og det ser ut til at det er flere rundt omkring som har ventet på produkter fra samme produsent i over ett år nå uten å ha fått noe.

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke hørt om fyren eller firmaet hans tidligere, men på hjemmesidene skryter han av at businessen går strykende og at han har så mye etterspørsel at han snart må ansette fler. Situasjonsbeskrivelsen ser kanskje mer ut som at en nøkkelperson har sluttet og en tidligere selger nå er satt til å produsere greiene for hånd. Samtidig ser signerte sjekker og paypal-overføringer ut til å være eneste betalingsmåte. Av uspesifiserte grunner har han ikke fått arrangert betalingsløsning via kortselskapene «ennå». Det er ingen oppgitte priser på hjemmesidene. Mange av produktene ser ut til å være lagd av ren BS dynket i mer BS. Kabelløftere i ekte furu med en skrue for å justere lyden mellom «mer kropp» og «tettere harmoniske», anyone?

All sympati med din venn, men det bør kanskje ikke forundre at en krabat som dette har forretningspraksis i stil med hva han selger. Caveat emptor, sa romerne.
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vel, jeg synes at det gjør ting enda kjipere.

Jeg har forøvrig googlet litt, og det ser ut til at det er flere rundt omkring som har ventet på produkter fra samme produsent i over ett år nå uten å ha fått noe.

mvh
Hvilke søkeord brukte du?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg hadde ikke hørt om fyren eller firmaet hans tidligere, men på hjemmesidene skryter han av at businessen går strykende og at han har så mye etterspørsel at han snart må ansette fler. Situasjonsbeskrivelsen ser kanskje mer ut som at en nøkkelperson har sluttet og en tidligere selger nå er satt til å produsere greiene for hånd. Samtidig ser signerte sjekker og paypal-overføringer ut til å være eneste betalingsmåte. Av uspesifiserte grunner har han ikke fått arrangert betalingsløsning via kortselskapene «ennå». Det er ingen oppgitte priser på hjemmesidene. Mange av produktene ser ut til å være lagd av ren BS dynket i mer BS. Kabelløftere i ekte furu med en skrue for å justere lyden mellom «mer kropp» og «tettere harmoniske», anyone?

All sympati med din venn, men det bør kanskje ikke forundre at en krabat som dette har forretningspraksis i stil med hva han selger. Caveat emptor, sa romerne.
Det er seff helt greit å mene ting.
Og jeg er med på at alt i hifiverdenen ikke er den nye vinen, men like gjerne kan være snake oil de luxe.
Har lest meg litt opp de siste dager, og det virker jo som om han får gode skussmål for høyttalerne han lager.
Jeg mener, hvis de oppleves som et steg opp ifht f eks SF Guarnieri, har de gjerne noen kvaliteter ved seg.
Dette sagt; jeg har aldri hørt høyttalerkreasjonene hans........

mvh
Proffen
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvis firmaet dere har kjøpt høyttalere fra virkelig er konk, er pengene tapt. Hvis han bare er litt presset, kan det være han forfordeler lokale kunder.
At bli´ forfordelt betyder, at du kommer sidst i køen og får mindre end andre...... og det var vel ikke helt det, du mente 😂 😂.
En bjørnetjeneste er heller ikke noen go´ ting :)
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Jeg vet jeg løper inn åpne dører, men jeg kan ikke anbefale nok at man bruker kredittkort i transaksjoner av denne type.

1. Mastercard og andre holder igjen beløpet til mottaker en viss tid. Jo mer tvilsom eller utsatt bransje, jo lenger holder de på pengene.
2. Dette er til din fordel også. Ved feil er det svært lett å omgjøre transaksjonen.
3. Ved svindel o.l. er kredittkortleverandøren forpliktet til å behandle klager. Dette følger av loven om kredittkjøp.

Jeg har selv blitt utsatt for f.eks. dobbeltbelastninger på 30000kr i utlandet, og DNBs kortavdeling var utrolig hjelpsomme og ryddet opp. Det var en sann glede å ringe dem, og holdningen var «Nå skal vi ta dem!» Virkelig ålreit når man er på andre siden av jorda og ser feriebudsjettet forsvinne.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Absolutt. Og når krabaten det handler om i denne tråden tydeligvis har vært i business i åresvis, men «dessverre ikke har fått tid til å ordne med kortbetaling etc ennå», og i stedet ber kunder betale forskudd på andre måter, så kan det jo fort ringe noen bjeller.
 
Topp Bunn