Enig i at musikken ikke nødvendigvis er blitt så mye dårligere enn før (enda) - når man hører igjen musikk fra 60- og tidlig 70-tall er det mye som ikke har livets rett. Vi som opplevde den har jo gode minner, men objektivt sett er det mye "ræl". Men jeg tror uansett at den måten man nå bruker musikk på er ødeleggende for musikkopplevelsen i lengden. Snart reagerer vi ikke (positivt) når vi hører musikk, men (negativt) når vi ikke hører musikk.
Erik Satie snakket varmt og "møbelmusikk". Interessant sitat fra nettet:
"In the midst of an art opening at a Paris gallery in 1902, Ambient music was born. Erik Satie and his cronies, after begging everyone in the gallery to ignore them, broke out into what they called Furniture Music--that is, background music--music as wallpaper, music to be purposely not listened to. The patrons of the gallery, thrilled to see musicians performing in their midst, ceased talking and politely watched, despite Satie's frantic efforts to get them to pay no attention.
Today, Furniture Music is unavoidable. Nowhere are we free from the tyranny of it; we can't walk into a store or deli without hearing the generally dreadful stuff drifting through the environment. As a matter of fact, people buy Ambient music to fill up the space, to make it easier to work in, to make love in, to relax in; today, there's a goddamned Furniture Music industry. When was the last time you were at a dinner party where there was no Furniture Musictinkling away in the background?"
Han mente, SVJV, at i et moderne hjem burde musikk ses på som en del av møblementet, og tas hensyn til når man innredet. Jeg vet ikke om han ville vært fornøyd med dagens tilstand.
Jeg tror absolutt at dagens måte å konsumere musikk på (jeg bruker konsumere med hensikt) kan påvirke hva slags musikk som blir lagd. Når man må spare en mnd for å få råd til å kjøpe en LP, og den eneste radiokanalen man har tilgang til spiller pop/rock en time i uka får man unektelig et helt annet forhold til musikken enn når den i praksis er gratis tilgjengelig og nesten umulig å komme utenom.