Digitaliseringen ødelegger pop-rock som kunstform

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er liten tvil om at han har rett. Artistene er ikke kunstnere lenger, men i betydelig grad leverandør av en bruk og kast forbruksvare. Når noe blir for lett tilgjengelig, synker også den opplevde verdien av varen. Slik har det alltid vært, og dette er også årsaken til at de virkelig rike stadig må finne enda mer ekstravagante og latterlige måter å bruke pengene sine på. Dette er det vel flere her på forumet som har hevdet i andre tråder også (blant annet meg).

Pop og rock oppsto som kunstform til dels som en konsekvens av utvikling av musikkteknologi og distribusjonsformer, og vil trolig bli marginalisert som kunstform av utviklingen av musikkteknologi og distribusjonsformer.

Et sentralt avsnitt som er verdt å sitere:

"Albumet igangsatte en musikkultur med tette emosjonelle bånd mellom musikken og lytterne: Album kunne uttrykke tidsånden, album kunne formidle kunstnerens indre følelser og levde erfaringer, album kunne bety noe helt spesielt for den som eide det. Fordi album var nettopp noe du eide; de kostet penger. Hovedpoenget er at i album-æraen 1965-2001, var musikk noe som drev kulturen (9). En premissleverandør, felles referanse og informasjonskanal. Slik er det ikke lenger."

"Når all musikk som noensinne er laget plutselig er tilgjengelig på fingertuppene, samtidig som det legges ut ny musikk i enorm skala hver eneste dag, så gjør dette noe med hva slags verdi man tillegger musikken. Musikk har blitt som vann i springen."

Helt enig, og konsekvensene av dette ser det ut til tar tid å synke inn for mange. For de av dere som tror at strømming bare dreier seg om hvordan dere skal få tilgang til musikk, er artikkelen verdt å lese. Og reflekter i samme omgang over hvilke konsekvenser dette muligens kan få på sikt. Det er selvsagt gode sider ved denne utviklingen også (som bla kommentaren til artikkelen viser til), men å tro at musikkens kunstneriske form og innhold ikke påvirkes av dette, tror jeg er naivt. Schreiner har mange gode poenger rundt dette.
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.019
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg er helt enig.
Reagerte på samme når bøker gikk fra pergament og papyrus til papir. Forfattere ble liksom redusert til masseprodusert trykksværte istedenfor å være ekte kunstnere..
 
S

Syncrolux

Gjest
Svært interessant artikkel, og jeg synes han har helt rett.
Men så er det slik at hvis verden skal komme videre på ett punkt, må noe annet vike. Gammelt erstattes av nytt. Men - heldigvis holdes gammel/utdatert kunst vedlike av de som bryr seg om den. Jeg bryr meg om album som Revolver, Houses of the Holy, Blood on the tracks, og jeg kommer til å ha et forhold til de så lenge jeg lever.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.554
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mange gode poenger, men ikke bare. Den gamle modellen med store apparater og spesialister til alle deler av produksjonen er nok flott for allerede etablerte, kjente artister, men kanskje ikke så enkel å få innpass i for nye artister.

"Loudness War"-mastere har ikke noe med "the digital sound" å, gjøre.

Men, det er dette som er fremtiden.... eller nåtiden. Deal with it! ;) Bare ikke så mye at jeg ikke kan kjøpe LP-er lenger. :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.540
Antall liker
12.622
Sted
Trondheim
Det han skriver om er jo hvordan forholdet til musikk (for konsumentene) har endret seg. Ikke så mye om hvordan musikken produseres. Et godt sitat fra artikkelen:

”Folk tar seg ikke tid til å høre på ting. Og da går man jo for de tinga som funker med én gang, som igjen gjør at artister begynner å se på hva som gjør en låt til en hit. Dette gjør at musikk blir mye mer homogenisert, det blir mye mer likt. Å bruke veldig mye tid på å lage album og jobbe med detaljer, det vil ikke lønne seg. Folk har ikke tid til å sette seg inn i det. Det blir en mer lettfattelig måte å forholde seg til musikk på. Vi skal bare ha instant gratification, mer som avkobling enn som en helhetlig lytteopplevelse. Det stikker ikke like dypt, musikk har ikke den samme sjelsettende opplevelsen den hadde før. Og det er ting som kan tyde på det, med tanke på hva som er på hitlistene. Veldig mye av det er det man vil kalle enkelt. Vi lager musikk som krever mindre og mindre av folk, som gir musikken mindre verdi. Det blir en forbruksvare på linje med deodorant og alt annet. Det er ikke noe vi trenger å sette oss inn i.”

Jeg har tidligere skrevet noe lignende i en tråd om streaming, men fikk mye motbør da. Ville vi hatt album som Pink Floyds "The Wall" hvis streaming hadde vært vanlig midt på 80-tallet? Jeg tviler. VIlle vi i det hele tatt hatt grupper som Yes, Pink Floyd, King Crimson... ?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig.
Reagerte på samme når bøker gikk fra pergament og papyrus til papir. Forfattere ble liksom redusert til masseprodusert trykksværte istedenfor å være ekte kunstnere..
Selvsagt en riktig observasjon, samtidig som det er åpenbart at boken som kunstobjekt fikk en helt annen rolle og funksjon som en konsekvens av dette skiftet.



vs



Boken som kunstuttrykk fikk en helt annen rolle. Den ble et forbruksprodukt. Noe vi leser og kaster, i stedet for noe vi tar vare på og nyter gjentatte ganger. Det er vel dette som er Schreiners anliggende.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
En symfoni varer gjerne en times tid. En opera mye mer, messer og sånt er ofte et par timer de også. Nå er slik musikk ikke skrevet for hverken album eller streaming, men snarere for framføring. Jeg har trua på at musikere må tenke på å skrive musikk som primært skal framføres live. Det vil også åpne opp for låter som er lengre enn de typiske 3 min.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Noe som krever lyttere som er vant til å fokusere oppmerksomheten på noe som varer mer enn 3 minutter.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.540
Antall liker
12.622
Sted
Trondheim
Schubert skrev sanger på 3 minutter han. Vi har alltid hatt musikk i mange former. Mye var bestillingsverk til spesielle anledninger (synmfonier, messer, operaer - siden du nevner dem). Det jeg leser ut fra artikkelen er at dagens streaming gjør noe med folks forhold til musikk, som gjør at formater som har annen funksjon enn "instant gratification" eller bakgrunnsmusikk har vanskeligere for å nå fram, og dermed i mindre grad blir lagd.

Det interessante er vel også at vi tidligere hadde musikken og avspillingsformatene ble lagd for å passe til musikken. Nå er dette snudd på hodet - man lager musikk for å passe formatet, ikke omvendt.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
S

Syncrolux

Gjest
Noe som krever lyttere som er vant til å fokusere oppmerksomheten på noe som varer mer enn 3 minutter.
Ja selvsagt. Men så er det sånn at majoriteten er ikke interessert i musikk som kunstart, bare som forbruksvare.
Og sånn er det med det meste her i livet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Noe som krever lyttere som er vant til å fokusere oppmerksomheten på noe som varer mer enn 3 minutter.
Ja selvsagt. Men så er det sånn at majoriteten er ikke interessert i musikk som kunstart, bare som forbruksvare.
Og sånn er det med det meste her i livet.
Trolig. Men igjen er Schreiners poeng at moderne teknologi akselererer denne utviklingen. Og der frykter jeg at han har rett.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
X

X186841

Gjest
Nostalgisk dinosaur prat.
Og en låt trenger da ikke å holde på så lenge som 3 minutter, 1-2 er mer enn nok.
Beste musikken er alltid laget av de uten penger og flott utstyr.
Yes, Pink Floyd etc. er jo dødskjedelig, langdrygt, polert og glattere enn semulegrøt.

Men det er forhåpentligvis liv laga for både og en stund til.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.019
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg er helt enig.
Reagerte på samme når bøker gikk fra pergament og papyrus til papir. Forfattere ble liksom redusert til masseprodusert trykksværte istedenfor å være ekte kunstnere..
Selvsagt en riktig observasjon, samtidig som det er åpenbart at boken som kunstobjekt fikk en helt annen rolle og funksjon som en konsekvens av dette skiftet.



vs



Boken som kunstuttrykk fikk en helt annen rolle. Den ble et forbruksprodukt. Noe vi leser og kaster, i stedet for noe vi tar vare på og nyter gjentatte ganger. Det er vel dette som er Schreiners anliggende.
Jeg MÅ virkelig øve på å uttrykke ironi skriftelig..
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skjønte ironien, men ikke helt poenget...?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.019
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Poenget var bare at kravet til kvaliteten av inneholdet ikke endrer seg med mediumet det er pakket inn i. Det samme gjelder bøker. En dårlig roman er dårlig om den er skrevet på menneskehud eller på Kindle.

Schreiner klager til og med på at det er for mange musikkere!
Jeg som er bokorm og musikkelsker kommer ALDRI til å klage på antall leverandører så lenge de leverer noe som er leseverdig eller lyttbart!

Schreiner...grow a pair.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg sidestiller dette litt med å handle i butikken. Det er mye lettere å finne noe man liker hvis utvalget er smalere.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Poenget var bare at kravet til kvaliteten av inneholdet ikke endrer seg med mediumet det er pakket inn i. Det samme gjelder bøker. En dårlig roman er dårlig om den er skrevet på menneskehud eller på Kindle.
Tja. Er du helt sikker på at dette er riktig for de som vokser opp i dagens mediemangfold og som ikke har fått vårt forhold til musikk definert ut fra en annen referanseramme (nå aner jeg ikke hvor gammel du er da)? Og i tillegg er jeg ikke sikker på om Schreiner snakker om konsumentenes krav til kvalitet, men heller hvordan mediet former/påvirker kvaliteten på det som skapes. Dvs jeg er nesten sikker på at et er det han snakker om.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.964
Antall liker
14.697
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg sidestiller dette litt med å handle i butikken. Det er mye lettere å finne noe man liker hvis utvalget er smalere.
Det er nå avhengig av at den butikken har valgt å føre noe som du liker, - hvis ikke er du lost in space.. :)

Problemet med musikk i dag er at stadig flere og kanskje de fleste bruker musikken som erstatning for stillhet, - det må for guds skyld ikke være stille noe sted! - derfor teppebombes vi med slaur-musikk hvor vi enn stikker hodet fram. Det blir stadig færre av oss som lytter til musikk, - i forhold til den store majoritet.
David Crosby kalte nylig hiphop og rap for "lyder og ord oppå andres musikk", og Keith Richards kalte det noe jækla ræl.......
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.606
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det jeg leser ut av dette er at Schreiner legger gitaren på hylla og prøver å få seg et utdannelse. Resten visste jeg fra før. :)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.841
Sted
Horten
Alltid morsomt når aldrende rockere drar "ungdommen nå til dags" kortet. Min teori er at det er en direkte konsekvens av å gå fra en diett bestående av sprit og kokain, til kamferdrops og napoleonskake.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.540
Antall liker
12.622
Sted
Trondheim
Poenget var bare at kravet til kvaliteten av inneholdet ikke endrer seg med mediumet det er pakket inn i. Det samme gjelder bøker. En dårlig roman er dårlig om den er skrevet på menneskehud eller på Kindle.
Tja. Er du helt sikker på at dette er riktig for de som vokser opp i dagens mediemangfold og som ikke har fått vårt forhold til musikk definert ut fra en annen referanseramme (nå aner jeg ikke hvor gammel du er da)? Og i tillegg er jeg ikke sikker på om Schreiner snakker om konsumentenes krav til kvalitet, men heller hvordan mediet former/påvirker kvaliteten på det som skapes. Dvs jeg er nesten sikker på at et er det han snakker om.
Jeg er helt sikker på at det er det han snakker om.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.964
Antall liker
14.697
Sted
Ytterst i havgapet...
Kan vel være noe i det at sprit og dop sløver sansene såpass at det ikke spiller noen rolle hva slags møl som serveres..... kamfer er jo kjent for å åpne opp...
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
11.852
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Schubert skrev sanger på 3 minutter han. Vi har alltid hatt musikk i mange former. Mye var bestillingsverk til spesielle anledninger (synmfonier, messer, operaer - siden du nevner dem). Det jeg leser ut fra artikkelen er at dagens streaming gjør noe med folks forhold til musikk, som gjør at formater som har annen funksjon enn "instant gratification" eller bakgrunnsmusikk har vanskeligere for å nå fram, og dermed i mindre grad blir lagd.

Det interessante er vel også at vi tidligere hadde musikken og avspillingsformatene ble lagd for å passe til musikken. Nå er dette snudd på hodet - man lager musikk for å passe formatet, ikke omvendt.
Nostalgisk dinosaur prat.
Og en låt trenger da ikke å holde på så lenge som 3 minutter, 1-2 er mer enn nok.
Beste musikken er alltid laget av de uten penger og flott utstyr.
Yes, Pink Floyd etc. er jo dødskjedelig, langdrygt, polert og glattere enn semulegrøt.

Men det er forhåpentligvis liv laga for både og en stund til.

Beklager grønnsaksdyrker. Her er jeg helt uenig. Selv om du er dyktig til å finne videoer av korte låter på tuben.


mvh
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
288
Veldig godt skrevet og en nøyaktig beskrivelse av endringene i musikkbransjen, velbegrunnet og med svært lite synsing.

Legg også merke til undertittelen "Digitaliseringen ødelegger pop-rock som kunstform – I hvert fall slik vi kjente den" Pop-rock er fremdeles en kunstform men digitaliseringen har endret både musikken og vårt forhold til denne.

For min egen del synes jeg (selv om jeg er en gæmlis) at musikken ikke har blitt noe dårligere enn før, men fordi utvalget har blitt så enormt krever det mer av meg som musikkinteressert på egen hånd å følge med og finne den gode musikken.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.540
Antall liker
12.622
Sted
Trondheim
Enig i at musikken ikke nødvendigvis er blitt så mye dårligere enn før (enda) - når man hører igjen musikk fra 60- og tidlig 70-tall er det mye som ikke har livets rett. Vi som opplevde den har jo gode minner, men objektivt sett er det mye "ræl". Men jeg tror uansett at den måten man nå bruker musikk på er ødeleggende for musikkopplevelsen i lengden. Snart reagerer vi ikke (positivt) når vi hører musikk, men (negativt) når vi ikke hører musikk.
Erik Satie snakket varmt og "møbelmusikk". Interessant sitat fra nettet:

"In the midst of an art opening at a Paris gallery in 1902, Ambient music was born. Erik Satie and his cronies, after begging everyone in the gallery to ignore them, broke out into what they called Furniture Music--that is, background music--music as wallpaper, music to be purposely not listened to. The patrons of the gallery, thrilled to see musicians performing in their midst, ceased talking and politely watched, despite Satie's frantic efforts to get them to pay no attention.

Today, Furniture Music is unavoidable. Nowhere are we free from the tyranny of it; we can't walk into a store or deli without hearing the generally dreadful stuff drifting through the environment. As a matter of fact, people buy Ambient music to fill up the space, to make it easier to work in, to make love in, to relax in; today, there's a goddamned Furniture Music industry. When was the last time you were at a dinner party where there was no Furniture Musictinkling away in the background?"

Han mente, SVJV, at i et moderne hjem burde musikk ses på som en del av møblementet, og tas hensyn til når man innredet. Jeg vet ikke om han ville vært fornøyd med dagens tilstand.

Jeg tror absolutt at dagens måte å konsumere musikk på (jeg bruker konsumere med hensikt) kan påvirke hva slags musikk som blir lagd. Når man må spare en mnd for å få råd til å kjøpe en LP, og den eneste radiokanalen man har tilgang til spiller pop/rock en time i uka får man unektelig et helt annet forhold til musikken enn når den i praksis er gratis tilgjengelig og nesten umulig å komme utenom.
 
X

X186841

Gjest
Ja hadde alle vært enige hadde vi vel knapt skrevet noe, men som sagt så er det heldigvis plass til de fleste ennå.
Og det ble jo ett mye større mangfold i musikken da internett og digital musikk endelig kom.
Nå er det ikke lenger plateselskapene som bestemmer hva vi skal få lytte til.
Har mange korte låter i arkivet da jeg samlet på Amerikansk punk og frenetisk psychobilly en gang i tiden.
Ett minutt holder, 2 er en rock opera og 3 er en evighet :)

Og jordbærene ble utmerkede her i år, Chilien trivdes ikke.


Nostalgisk dinosaur prat.
Og en låt trenger da ikke å holde på så lenge som 3 minutter, 1-2 er mer enn nok.
Beste musikken er alltid laget av de uten penger og flott utstyr.
Yes, Pink Floyd etc. er jo dødskjedelig, langdrygt, polert og glattere enn semulegrøt.

Men det er forhåpentligvis liv laga for både og en stund til.

Beklager grønnsaksdyrker. Her er jeg helt uenig. Selv om du er dyktig til å finne videoer av korte låter på tuben.


mvh
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
288
Gene Simmons mener nedlastning og fildeling har drept rock:

"The next Kiss or the next Beatles or whoever it is is not gonna come along, because there is no infrastructure. Here, let's play a game. From 1958 until 1988 is thirty years. What have we got? We have Elvis Presley, The Beatles, The Stones, Jimi Hendrix, the biggest bands of all time. And then in disco, you had Madonna, Donna Summer, all that. The biggest of all. And then in pop, you had Michael Jackson, The Jackson 5, all that stuff… and U2. And in heavy metal, you had Metallica and Iron Maiden and all that stuff. And Prince and all that."

"From 1988 until today… give me the new Beatles and the new Stones. Give me just one. You can't. Rock is dead. And the reason for that? Downloading and filesharing. When you stop charging for things, it becomes worthless. And there's gonna have to be a business model that's gonna have to change. 'Cause there are great bands out there, but there's no support system."

Gene Simmons: 'The next Kiss or the next Beatles is not gonna come along'

Mulig han har rett men at vi aldri får et band som Kiss igjen ser jeg på som en positiv side ved denne utviklingen
;D:p
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gene Simmons mener nedlastning og fildeling har drept rock:

"The next Kiss or the next Beatles or whoever it is is not gonna come along, because there is no infrastructure. Here, let's play a game. From 1958 until 1988 is thirty years. What have we got? We have Elvis Presley, The Beatles, The Stones, Jimi Hendrix, the biggest bands of all time. And then in disco, you had Madonna, Donna Summer, all that. The biggest of all. And then in pop, you had Michael Jackson, The Jackson 5, all that stuff… and U2. And in heavy metal, you had Metallica and Iron Maiden and all that stuff. And Prince and all that."

"From 1988 until today… give me the new Beatles and the new Stones. Give me just one. You can't. Rock is dead. And the reason for that? Downloading and filesharing. When you stop charging for things, it becomes worthless. And there's gonna have to be a business model that's gonna have to change. 'Cause there are great bands out there, but there's no support system."

Gene Simmons: 'The next Kiss or the next Beatles is not gonna come along'

Mulig han har rett men at vi aldri får et band som Kiss igjen ser jeg på som en positiv side ved denne utviklingen
;D:p
Digitaliseringen har på den annen side gjort det enklere og billigere å få kjøpt sminke. Og flaue menn trenger ikke gå i dameavdelingen for å få kjøpt den heller.

Hadde aldri trodd at jeg skulle være på lag med Kiss forresten. "When you stop charging for things, it becomes worthless. " Et av mine poenger.
 
Sist redigert:

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
175
Antall liker
150
Sted
Sørnorge
Torget vurderinger
1
Det jeg vet er dette:

Jeg vokste opp med radiorør, båndspillere, LP'er og kassettspillere. Jeg har tatt til meg den nye teknikken fullstendig, med streaming fra server i hjemmet, uavhengig av PC eller internet (det skal aldri få bli avhengig av slikt), og jeg har en god CD spiller som backup. Tapsformater har jeg forbigått med et fnys.

Forskjellen på før og i dag, er at jeg må være 10 ganger mer skeptisk før jeg kjøper et album, og sjekke DR databasen før jeg handler. Jeg må rett og slett gjøre skikkelig research først, og heldigvis har man nettet til slikt. Jeg liker veldig godt at jeg kan laste ned Hi-Res direkte, men savner samtidig ei platesjappe i bygda/byene. For der kunne man få albumet med en gang, i stedet for å vente på nettbutikker. Har aldri hatt sansen for "ventebutikker", og ønsker meg derfor downloads i større grad, faktisk.

Jeg har blitt til en samler i stedet for "kjøper", og bruker kjente steder på nett for å kjøpe brukt, fordi mye av det nye er komprimert i hjel. Det siste året har penger og ressurser gått til å "doktorere" musikksamlingen for ihjelkomprimerte album, og snart er jeg i mål.

Jeg drar ingen konklusjoner i denne omgang.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.606
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Gene Simmons har tydeligvis ikke hørt om rap. Selv om ting er i forandring er det ikke sikkert at det blir til det verre. Jeg er i allefall ikke så pessimistisk fordi unødvendige mellomledd fjernes.
 

atlechri

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
500
Antall liker
164
Sted
Undrumsdal
Å høre på musikere forklare økonomi og sosiolologi er omtrent som å høre økonomer og sosiologer forklare musikk. Det finnes interessante cross-overs, jeg hadde nær sagt selvsagt..;-) , men jeg tror de store linjene best trekkes innenfor faget.
Mye av denne diskusjonen handler om verdi - og verdiskapning.

1) Schreiner bommer på fundamentet for diskursen sin når han hever at: "Vi går fra produkt til tjeneste". Musikk som produkt har aldri forandret seg og vil heller aldri komme til å gjøre det. Innen økonomien er det utbredt konsensus om at produkter er varer og tjenester. Det jeg kan være med på å diskutere er at musikk har gått fra å være et varebasert (hovedsakelig)produkt (Lp-plata) til en tjeneste (strømming). Dette er helt analogt med at musikk gikk fra å være (hovedsakelig) tjenestebasert til å bli en vare etter at Edison og Berliner hadde gjort sine oppfinnelser.

2) "When you stop charging for things, it becomes worthless. " 70 år etter en kunstners død så kan alt som er skapt distribueres "free of charge". Men er det verdiløst? Sokrates ga sin filosofi bort til alle som ville høre på, men er den verdiløs?

3) "Alt var så mye bedre før" "Beatles eller Stones eller BD eller Hendrix er så mye bedre enn det vi har nå" Akkurat det samme sa de sikkert i Romerriket om den oppvoksende generasjon. Slike diskusjoner er i all hovedsak totalt uinteressante fordi de essensielt er normative. Hva er bra og hva er dårlig? For hvem? I hvilken sammenheng? (Wittgenstein)

4) Verden utvikler seg og det er stort sett til det bedre. Strømming og digital distribusjon er et resultat av den teknologiske utviklingen. Å diskutere om musikk blir dårligere eller bedre er essensielt umulig. Å diskutere utviklingen er derimot interessant. Det som er umulig å snakke om må man naturlig nok tie om ;-) B-)
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette dreier seg ikke om ungdommens og deres forråtnelse :eek: - ganske riktig; det har man ment til alle tider. Det dreier seg om sammenhengen mellom medier og musikk, noe av populærmusikken som vi kjenner den ble skapt av mediene som kom, og for meg høres det ikke merkelig ut i det hele tatt at endringer i media har konsekvenser (selv om verbet ødelegge kanskje er vel sterkt). Og vi som fikk vår musikkinteresse skapt i en annen tid, bør kanskje være forsiktig med å trekke konklusjoner basert på hvordan vi forholder oss til media?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
21.092
Antall liker
11.852
Da jeg gikk på barneskolen satt vi i friminuttene 20-30 stykker rundt den heldige eleven som hadde med seg Bambinoen og en perm med singler og hørte på musikk. Siste friminutt begynte riktignok spilleren å spille surt.
Når jeg kom på ungdomsskolen hadde kassettspilleren samme rolle som Bambino. Nå sitter 20-30 stykker med hvert sitt sett øreplugger og hver sin mobil og hører på hver sin musikk. Ett eller annet med felles opplevelse som har forsvunnet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ett eller annet med felles opplevelse som har forsvunnet.
Godt eksempel på at ting endrer seg. Låne plater av hverandre, diskutere de osv......klart det endrer sosiologien rundt musikken, som sosiologen Schreiner ganske riktig har observert.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.019
Antall liker
4.167
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Gene Simmons mener nedlastning og fildeling har drept rock:

"The next Kiss or the next Beatles or whoever it is is not gonna come along, because there is no infrastructure. Here, let's play a game. From 1958 until 1988 is thirty years. What have we got? We have Elvis Presley, The Beatles, The Stones, Jimi Hendrix, the biggest bands of all time. And then in disco, you had Madonna, Donna Summer, all that. The biggest of all. And then in pop, you had Michael Jackson, The Jackson 5, all that stuff… and U2. And in heavy metal, you had Metallica and Iron Maiden and all that stuff. And Prince and all that."

"From 1988 until today… give me the new Beatles and the new Stones. Give me just one. You can't. Rock is dead. And the reason for that? Downloading and filesharing. When you stop charging for things, it becomes worthless. And there's gonna have to be a business model that's gonna have to change. 'Cause there are great bands out there, but there's no support system."

Gene Simmons: 'The next Kiss or the next Beatles is not gonna come along'

Mulig han har rett men at vi aldri får et band som Kiss igjen ser jeg på som en positiv side ved denne utviklingen
;D:p
Digitaliseringen har på den annen side gjort det enklere og billigere å få kjøpt sminke. Og flaue menn trenger ikke gå i dameavdelingen for å få kjøpt den heller.

Hadde aldri trodd at jeg skulle være på lag med Kiss forresten. "When you stop charging for things, it becomes worthless. " Et av mine poenger.
Så hvis pop og rock er en kunstform på lik måte som Kunstmalere så er altså penger drivkraften?
Jo mer penger de tjener jo bedre musikk lager de?
 

atlechri

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
500
Antall liker
164
Sted
Undrumsdal
Ett eller annet med felles opplevelse som har forsvunnet.
Godt eksempel på at ting endrer seg. Låne plater av hverandre, diskutere de osv......klart det endrer sosiologien rundt musikken, som sosiologen Schreiner ganske riktig har observert.
Du fikk visst ikke med deg denne ;-) ..:
"Det finnes interessante cross-overs, jeg hadde nær sagt selvsagt..;-)"
Masteroppgave til Schreiner kan forøvrig lastes ned fra duo.uio.no. Jeg har lest den, og noe av kritikken mot oppgaven slik jeg ser det er at jeg ikke helt ser hvor sosiologen er i forhold til musikeren.
Strømming og nedlastning endrer neppe sosiologien, men sikkert det sosiale.
Nuff said.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.092
Antall liker
13.284
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gene Simmons mener nedlastning og fildeling har drept rock:

"The next Kiss or the next Beatles or whoever it is is not gonna come along, because there is no infrastructure. Here, let's play a game. From 1958 until 1988 is thirty years. What have we got? We have Elvis Presley, The Beatles, The Stones, Jimi Hendrix, the biggest bands of all time. And then in disco, you had Madonna, Donna Summer, all that. The biggest of all. And then in pop, you had Michael Jackson, The Jackson 5, all that stuff… and U2. And in heavy metal, you had Metallica and Iron Maiden and all that stuff. And Prince and all that."

"From 1988 until today… give me the new Beatles and the new Stones. Give me just one. You can't. Rock is dead. And the reason for that? Downloading and filesharing. When you stop charging for things, it becomes worthless. And there's gonna have to be a business model that's gonna have to change. 'Cause there are great bands out there, but there's no support system."

Gene Simmons: 'The next Kiss or the next Beatles is not gonna come along'

Mulig han har rett men at vi aldri får et band som Kiss igjen ser jeg på som en positiv side ved denne utviklingen
;D:p
Digitaliseringen har på den annen side gjort det enklere og billigere å få kjøpt sminke. Og flaue menn trenger ikke gå i dameavdelingen for å få kjøpt den heller.

Hadde aldri trodd at jeg skulle være på lag med Kiss forresten. "When you stop charging for things, it becomes worthless. " Et av mine poenger.
Så hvis pop og rock er en kunstform på lik måte som Kunstmalere så er altså penger drivkraften?
Jo mer penger de tjener jo bedre musikk lager de?
Tror ikke du har fått med deg poenget i det hele tatt. Det er oss som forbrukeres forhold til en vare som er tilnærmet gratis og som nærmest kastes etter oss på et hvert gatehjørne det dreier seg om. Det burde vel være ganske åpenbart at både Gene og jeg snakker om verdi (som langt fra er det samme som penger). Og så er det selvsagt noen andre ordens konsekvenser i forhold til hva slags musikk som lages osv som er interessante. Men ingen har sagt at man må være rik for å lage god musikk. Bare korreler bankkontoene til Jagger/Richards med kvaliteten på det de har lagt så er den saken bevist.
 
H

Hardingfele

Gjest
Låtskrivere sitter og komponerer, for så å fallby potensielle hits til ulike "stjerner" som gjerne synger vha autotune. Siden disse "stjernene" henter låter fra mange ulike komponister, er det like greit å anse dem som kleshengere for lånt musikktøy.

Tiden da en gruppe fikk stort budsjett og mange måneder på seg for å skape helstøpte album er over. Men det er morsomt å utsette folk for slike album - har vært på en del albumpresentasjoner gjennom Classic Album Sundays. Folk som ikke visste om begrepet går i helspinn.

Finnes også en Oslogruppe på fb.

https://www.facebook.com/ClassicAlbumSundays/?ref=ts&fref=ts
 
Topp Bunn