Ønsker anbefaling Digitalisering av vinyl, Needle drop, erfaringer og tips.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Er disse filene prossesert etter de ble spilt inn? Og om så er, har de begge gått gjennom den samme prosessen? Forsøker forstå forskjellen i peaknivå.
    Men jeg lærte noe som selv min tåkehjernen burde forstått. At DeltaWave selvsagt sliter med å synkronisere filene. Som er helt selvsagt gitt programmet forsøker sammenligne samples og klokkedrift i det digitale domenet. Hvor selv de beste snurrebasser avviker alt for mye for at vi skal få noe nyttig uta av en sammenlgning. Forutsetning for sukksess med DeltaWave og vinyl er at man spiller inn samtidig fra to ulike armer på samme spiller slik at wow&flutter blir identisk.
    Ja, den ene filen startet mye tidligere før nålen treffer platen så jeg fjernet diffen på den filen. Mikroskopiske forskjeller i start-tidspunkt er bedre enn flere sekunder...
    Sporene er fra 2 opptak på samme spiller etter hverandre med unntak av å trykke på IEC-knappen på RIAA på den ene. Kan du ikke synke på pulsen av nåledroppet?
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Ja, den ene filen startet mye tidligere før nålen treffer platen så jeg fjernet diffen på den filen. Mikroskopiske forskjeller i start-tidspunkt er bedre enn flere sekunder...
    Sporene er fra 2 opptak på samme spiller etter hverandre med unntak av å trykke på IEC-knappen på RIAA på den ene. Kan du ikke synke på pulsen av nåledroppet?
    Sammenligner vi to filer med eksakt samme prosessering forstår vi om forskjell i peaknivå skyldes selve IEC filtret. Med nesten 3 dB forskjell virker dette i seg selv være et intressant fenomen.

    Om diffen ble utgjevnet etter filen først ble lagret har vi en variable her som også kan være medvirkende årsak til differanse på peaknivå. Om filen klippes før den lagres første gang burde det fungere uproblematisk.

    Som vist med tidligere skermdump her https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/streaming-hva-gjør-jeg-feil.106272/post-3722797, — når man redigerer og lagrer filer med lav sample rate (SR) kan vi nesten samtille dette med samme som skjer med komprimerte JPG bilder. Hvor neste lagring fra originalen forringes av komprimeringsalgoritmen.
    Selv om vi her jobber med ukomprimert PCM audio er det et filter og dither i grenseland av passband som legges på for vær gang filen lagres i lav SR etter først blitt åpnet fra fil med lav SR og siden redigert. Derfor er høyere sample rate og bitnivå fordelaktig når man vet at filen skal redigeres da man nå kan mellomlagre filen med evt artefacts utefor passband intil man er klar til å lage et ferdig utkast i lav SR.


    DeltaWave søker automatisk til startpunkt. Samt den utligner amplitudenivåer. To av grunnene til at jeg liker programmet så godt.
    Men progammet forsøker også samstille filene ned på samplenivå slik at det også kan sammenligne klokkedrift (jitter) på filene.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Sammenligner vi to filer med eksakt samme prosessering forstår vi om forskjell i peaknivå skyldes selve IEC filtret. Med nesten 3 dB forskjell virker dette i seg selv være et intressant fenomen...
    Lager et nytt opptak der jeg kobler inn/ut filteret underveis i musikkstykket med 1 minutt mellomrom......og starter uten IEC
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Sammenhengende opptak med IEC av og på - 30 sekunders mellomrom - filter 5 sek. pause hver gang
    Hvorfor blir filteret bedre og bedre......noen som kan forklare ? :unsure:

    https://www.dropbox.com/s/d7teo1lbrkyl8f6/230118-003.wav?dl=0
    Filteret må spilles inn må forstå!
    ...eller øra.

    Fra din tidligere lenke ser man at det er en bassbump på IEC filteret. Jeg var nyskjerrig på om DeltaWave kunne vise oss noen av de andre egenskaper over 20 Hz som var påklaget. Hvor faseendring var en av lfere årsaker til at de mange valgte bort IEC til fordel for vanlig HP filter.
    1674073327968.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Jeg var nyskjerrig på om DeltaWave kunne vise oss noen av de andre egenskaper over 20 Hz som var påklaget. Hvor faseendring var en av lfere årsaker til at de mange valgte bort IEC til fordel for vanlig HP filter...
    Valgte bort passivt IEC-filter........så derfor er løsningen blitt et aktivt IEC-filter for å ikke ødelegge signalet.....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Her er en video fra Youtube som jeg fant for en stund siden. Den spiller musikk jeg liker......med PU'er som jeg har lyst til å kjøpe....
    og det er flere PU utover dette som er blitt rosende omtalt i magasiner, men hva er det egentlig man jakter bortsett fra pris ?
    Med en PU-simulator i fanget og mye A-B testing så er jeg kommet til kombinasjon som leverer lyd jeg liker og den kan lastes
    ned fra denne DropBox-koblingen......

    https://www.dropbox.com/s/fwme21ly1jasjt1/230119-001.wav?dl=0

    Her er videoen som jeg prøver å ratte meg inn til, men hvordan opplever du likheten mellom eksemplene i videoen og min egen tilnærming ?

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kanskje bedre å spørre i den generelle vinyl tråden - er der PU Guruene holder til :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje bedre å spørre i den generelle vinyl tråden - er der PU Guruene holder til :)
    Det er mye vanskeligere enn folk tror - det skjer alt for mye etter forforsterker via effekt-trinn, høyttalere og rom på veien til subjektive ører til at det er mulig å gjenskape likheter. Det som kan menes noe om er stedsbaserte forskjeller... :unsure:

    Her er et eksempel med IEC-filter + EQ + Audacity som du gjerne må kritisere mtp lagre-til-disk-kvalitet slik du bearbeider dine egne opptak.....

    https://www.dropbox.com/s/oo2vdmyauple1jm/230120-000_III.wav?dl=0
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bruker stort sett headset & nærfelt til prøvelyttinger.

    Jeg får med meg mer detaljer slik. Fjerne rommet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tenkte det var greit å legge inn en liten advarsel, om man har tenkt å bruke en nyere platespiller med innebygget RIAA - med kanskje USB ut osv - for å digitalisere vinyl.

    Tok det opp for en god stund i en annen tråd - men det passer bedre her.

    Jeg handlet Yamaha platespilleren (Yamaha Vinyl 500 / Yamaha TT-N503), blant annet for å teste ut digitalisering. Den har innebygget RIAA og MusicCast så man kan streame lyden fra platene - og få de inn på pc.



    Mange tilkoblingsmuligheter:




    Når jeg sjekket opptak i Audacity med bruk av den innebyggede RIAA i Yamahaen, kunne jeg se dette:


    Ser ut som noen har brukt sag og kappet toppene. Ser egentlig ut som en overkomprimert cd rammet av The Loudness War. Foobar gir denne varianten av låten DR9.



    Her har jeg brukt samme platespiller, samme vinyl på en ekstern RIAA:

    Her fikk jeg med all dynamikken - alle topper er intakte. Foobar gir denne varianten av låten DR14.

    Kan legge til at denne platen ikke er blant de høyeste jeg har sjekket - vil kalle den medium/normal.


    Jeg har sendt flere meldinger om dette inn til Yamaha - men hittil har det ikke kommet noen oppgradering av software til spilleren, som fikser problemet. Signalet inn til ADC er for høyt. Finnes ingen muligheter å justere det ned. Slik det er nå, er spilleren i nærmest defekt, ved bruk av innebygget RIAA/MusicCast for å spille mange vinylplater.

    Vinyl plater kan variere veldig i signalstyrke - en forskjell på 10dB er ikke uvanlig - det har de åpenbart ikke tatt høyde for.

    Testet også flere andre PU på den, i tillegg til den som fulgte med, men det var ikke noen løsning.

    En liten advarsel der altså - hvis man har lyst til å prøve på en enkel "ferdigpakke" ved digitalisering av vinyl. Også ved vanlig lytting, selvsagt.

    Spilleren er testet i HIFi-pressen mange steder, stort sett positivt, ingen har nevnt problemet.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte det var greit å legge inn en liten advarsel, om man har tenkt å bruke en nyere platespiller med innebygget RIAA - med kanskje USB ut osv - for å digitalisere vinyl.
    Spilleren er testet i HIFi-pressen mange steder, stort sett positivt, ingen har nevnt problemet.
    Fint at du tar tak i denne "nye" muligheten - for her står en spiller med samme funksjon, men ble ikke kjøpt pga. opptak..... så nå må det testes her også (y)

    Pressen tester, men aldri så mye som de gir inntrykk av........ ;)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tilfeldigvis har jeg 2014 remaster av albumet på cd, en overkomprimert sak, her er låten fra den cden med DR7



    Hvilken variant ligner den mest på.....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fint at du tar tak i denne "nye" muligheten - for her står en spiller med samme funksjon, men ble ikke kjøpt pga. opptak..... så nå må det testes her også (y)

    Pressen tester, men aldri så mye som de gir inntrykk av........ ;)
    Ja, sjekk - ikke at alle nødvendigvis er slik. Er overrasket over at en så stor aktør som Yamaha gjør en slik tabbe, egentlig en skandale mtp antall spillere som er solgt.

    Hifi-pressen... ingen kommentar. :ROFLMAO:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det kan også bli litt for mye dynamikk - 99% av mine vinyler flyter fint inn i den digitale verdenen med Replay-Gain opplegget jeg har.

    Men noen har litt for mye dynamikk - det betyr at toppene er så høye i forhold til rms nivå (som Replay Gain justeres utfra) at Gain funksjonen kjører toppene opp i klipping.

    Denne må jeg kjøre uten Gain utjevning:





    Replay-Gain vil legge på 6,6dB på denne - men det finnes ikke headroom nok :ROFLMAO: så kjører denne uten.

    Dynamiske saker:



    Tror dette er den "verste" vinylen jeg har slik sett - herlig og dynamisk å lytte på, snert i trommene.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som ekstern RIAA kontra innebygget RIAA i moderne vinylspillere er 2 forskjellige verdener
    og her oppleves den "nymotens" RIAA helt feil i lydbildet, men den er vel beregnet for hipsters osv......
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er det en ADC med i bildet, synes jeg det burde være obligatorisk med en måte å justere signalet på. Ellers er det umulig å få noe som fungerer optimalt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Her er det bare en skyvebryter som skiller om RCA kontaktene er til AUX eller Phono.....så må forske litt mer på
    vinylens dynamikk fra forskjellige skiver ift hva som kommer ut til AUX.....i tiden framover, men prioriterer bruk
    av ekstern RIAA så langt.... (y)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Går gjennom og sjekker en del album og kommer å fintune Foobar for å passe vinyldynamikk perfekt - ser ut som 3 dB senking fikser dette - foreløpig:




    Det finnes også en setting å velge, som skal fikse klipping automatisk, men er litt usikker på den.

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    0
    Går gjennom og sjekker en del album og kommer å fintune Foobar for å passe vinyldynamikk perfekt - ser ut som 3 dB senking fikser dette - foreløpig:




    Det finnes også en setting å velge, som skal fikse klipping automatisk, men er litt usikker på den.

    Får du relativ Gain ift innholdet av Side 1 + Side 2 ?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, kjører hele albumet som jeg har delt opp i låter:



    Her vil Replaygain kjøre opp albumet med 6,6dB, men så mye headroom finnes det ikke, på alle låtene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Bruker stort sett Foobar til avspilling, fikser til grafikk i hovedsak til den. Den plasserer bildefiler automatisk ved avspilling.



    Men spiller også på flere andre anlegg - via for eksempel iPad - jeg har mange Yamaha MusicCast dingser. Da er det greit å knytte grafikk direkte til musikkfilen, slik at den vises korrekt i andre system også.



    Jeg bruker programmet Mp3tag til dette:








    Da ser det slik ut på iPaden når jeg spiller:

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Tester ut litt digitalisert vinyl i "rotekroken"



    Spiller her på Rotel Klasse D & Technics høytalere, låter bra. Her forsvinner mesteparten av sibilant- og inner groove problemer.

    Den økte bassresponsen jeg setter pris på i headset & nærfelt - på en del vinyl vs cd/digital - synes jeg forsterkes videre her og det låter ganske "moro" :cool:

    Bruker her Yamaha WXAD-10 streamer dac, med kablet nett, rett i amp



    Skal huke opp de aktive JBLene og JVC boomblasteren osv og teste mer.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Laget en oversikt av min vinyl digitaliserings kjede:

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    En erfaring jeg har fått etter innkjøp av Humminguru platevasker er at vinylrippingen har blitt mye bedre med tanke på uønsket støy. Selv nye skiver blir kjørt gjennom vaskeren før første avspilling og tilhørende ripp.
    Tok en runde med vask på Eagles albumet som låt ganske elendig, ny plate, kun spilt 1 gang - etter vask hjalp det veldig - ikke helt perfekt men nå er den spillbar.



    Jeg har en Nitty Gritty vaskemaskin. Kanskje får vurdere en UL vasker, de er vel bedre.

    Litt opptur dette - Out of Eden forhåndsbestilte jeg på cd når det ble sluppet - men har fått veldig lite spilletid - pga av at det er ganske komprimert, låt aldri bra. Handlet senere en hi res versjon digitalt, men den var ikke noe bedre.

    Vinylen er snillere mtp komprimering. Blir mer spilt fremover.
     
    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Laget en oversikt av min vinyl digitaliserings kjede:

    Jeg ripper i 96kHz/24 bit. Har du testet noe på forskjell mellom disse to. Har ikke noen god forklaring på hvorfor 96 kHz bortsett fra at det var det jeg startet med og liker ikke tanken på å få forskjell på rippene. Det jeg nå mest tenker på er at de testene jeg har gjort så klarer jeg ikke å høre forskjell og da burde plassbesparende være en av grunnene til å gå ned på 48 kHz.

    Det jeg gjør med tanke på gain er at jeg har et preset på Hilo som gir meg et litt lavt opptak og benytter da Audacity til å forsterke til -1 db. Alle ripper blir da omtrent på samme gain og jeg slipper å benytte reply gain i streamer.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg ripper i 96kHz/24 bit. Har du testet noe på forskjell mellom disse to. Har ikke noen god forklaring på hvorfor 96 kHz bortsett fra at det var det jeg startet med og liker ikke tanken på å få forskjell på rippene. Det jeg nå mest tenker på er at de testene jeg har gjort så klarer jeg ikke å høre forskjell og da burde plassbesparende være en av grunnene til å gå ned på 48 kHz.

    Det jeg gjør med tanke på gain er at jeg har et preset på Hilo som gir meg et litt lavt opptak og benytter da Audacity til å forsterke til -1 db. Alle ripper blir da omtrent på samme gain og jeg slipper å benytte reply gain i streamer.
    48/24 var bare noe som ble valgt for at det var "bra nok" - har testet litt jeg også og klarer ikke å høre noen degradering fra 96 til 48 kHz. Litt lettere å jobbe med filene og tar mindre plass. Men det kunne like gjerne blitt 96.. men som deg - siden jeg startet med 48, fortsatte jeg :)

    Virker som du har et bra opplegg for å ivareta dynamikken. Tar du da denne forsterkingen opptil -1dB på hver hele side før du deler inn i låter?

    Må kanskje jobbe en del med å fjerne hakk osv? Slik at ikke de setter nivået?

    Jeg tenkte på det også og testet litt - men veldig mange av platene, nye som gamle har en del hakk, så gikk bort fra det.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg tar en hel side og benytter først klikkfjerning. Deretter markerer jeg starten(før musikken begynner) og benytter denne som støyprofil og kjører gjennom støyreduksjon. Deretter zoomer jeg inn slik at jeg ser hele siden i vinduet og sjekker at jeg ikke har noen høye topper som ikke skal være der. Finner jeg noen sjekker jeg om jeg kan fjerne de med reparer. Hvis reparer gjør slik at eg merker at det er noe rart der, lar jeg heller feilen sitte. Deretter forsterk til -1. Til slutt oppkutingt i låter og lagring til flac. Helt til slutt tagging. Benytter for øvrig dbpoweramp til dette. Kjører batch-konvertering til mp3 med lame-dekoder fbr 384 Kb/s for mobiltlf.

    Svakheten i opplegget er som du sier feil som er såpass graverende at de setter nivået. Jeg klarer å fjerne 80% av disse og jeg synes Audacity gjør en god jobb med å reparere disse. Nå kjøper ikke jeg brukt vinyl så jeg slipper alt for mye redigering.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg tar en hel side og benytter først klikkfjerning. Deretter markerer jeg starten(før musikken begynner) og benytter denne som støyprofil og kjører gjennom støyreduksjon. Deretter zoomer jeg inn slik at jeg ser hele siden i vinduet og sjekker at jeg ikke har noen høye topper som ikke skal være der. Finner jeg noen sjekker jeg om jeg kan fjerne de med reparer. Hvis reparer gjør slik at eg merker at det er noe rart der, lar jeg heller feilen sitte. Deretter forsterk til -1. Til slutt oppkutingt i låter og lagring til flac. Helt til slutt tagging. Benytter for øvrig dbpoweramp til dette. Kjører batch-konvertering til mp3 med lame-dekoder fbr 384 Kb/s for mobiltlf.

    Svakheten i opplegget er som du sier feil som er såpass graverende at de setter nivået. Jeg klarer å fjerne 80% av disse og jeg synes Audacity gjør en god jobb med å reparere disse. Nå kjøper ikke jeg brukt vinyl så jeg slipper alt for mye redigering.
    Spennende at du bruker støyfjerning - er det "Noise Reduction" i Audacity? Kan tenke meg at det opplegget også fikser en del armresonans.

    Jeg har ikke prøvd denne funksjonen, men kunne tenkt meg å teste det på noen plater - de som har ekstra lavt opptak - typisk slike plater hvor de har klemt mye på hver side. De kan ha mer støy enn andre.

    Virker som du har et bra system!


    Når det gjelder hakk osv har jeg valgt å ikke bry meg så mye, "magic" funksjonen i Puffin RIAA demper 98% ned til godtakbart nivå. Så det er noen plater jeg gjør en liten jobb på. Tror det er 2 plater (av ca 500) som har hakk som går til 0dB, en av de vist her i tråden.

    En litt merkelig ting - er at hakk plager meg mindre på digitalt opptak, enn hvis jeg opplever det når jeg spiller med platespilleren. Skjer det på platespilleren "føler" man jo at Pick Up får seg en skikkelig på trynet liksom, tar skade - pulsen går opp, man kjenner på engstelse :ROFLMAO: man går inn i "Sonar-Modus", som på en Ubåt og er på høy Alarmnivå frem til ingen hakk er hørbare og man melder faren er over og kan gå tilbake til lytting som bringer glede igjen og ingen trussel - mot den dyre Pick Upen :cool:

    Men det skjer ikke når jeg spiller det av digitalt - da bryr jeg meg nesten ikke.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Ja det der med hakk sitter rett i sikringsboksen. Når pu begynner å nærme seg 10.000 så foretrekker man at det hele går snilt for seg. Ripper akkurat nå Soonago - Fathom LP nr. 162 av 300 (rimelig mainstrem alså:p) Superb tysk postmetal. Slike skiver krever litt gjennomgang siden det er rolige partier som man gjerne vil ha så feilfri som mulig.

    Noe som jeg har erfart er å holde volumet ut i rommet på lavt nivå. Måler nå ca 67 db. Tror nok at det å ha platespilleren hengende på veggen for deretter spille høyt under opptak ikke er gunstig.

    Støyreduksjon er Noise Reduction i Audacity.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja det der med hakk sitter rett i sikringsboksen. Når pu begynner å nærme seg 10.000 så foretrekker man at det hele går snilt for seg. Ripper akkurat nå Soonago - Fathom LP nr. 162 av 300 (rimelig mainstrem alså:p) Superb tysk postmetal. Slike skiver krever litt gjennomgang siden det er rolige partier som man gjerne vil ha så feilfri som mulig.

    Noe som jeg har erfart er å holde volumet ut i rommet på lavt nivå. Måler nå ca 67 db. Tror nok at det å ha platespilleren hengende på veggen for deretter spille høyt under opptak ikke er gunstig.

    Støyreduksjon er Noise Reduction i Audacity.

    Superb tysk postmetal, - litt utenfor det jeg pleier å lytte til, tror jeg 😁

    Jeg tenker på det samme - med å ha lyd i høyttalerne under digitalisering - minst mulig, helst ikke noe - så jeg lytter kun med headset under digitalisering.

    Siden du har erfaring med Noise Reduction - hvilke verdier pleier du å bruke? Endrer kanskje fra plate til plate?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Superb tysk postmetal, - litt utenfor det jeg pleier å lytte til, tror jeg 😁

    Jeg tenker på det samme - med å ha lyd i høyttalerne under digitalisering - minst mulig, helst ikke noe - så jeg lytter kun med headset under digitalisering.

    Siden du har erfaring med Noise Reduction - hvilke verdier pleier du å bruke? Endrer kanskje fra plate til plate?
    Det vil endre seg fra plate til plate. Det jeg sørger for er å starte opptaket før jeg senker armen på skiva slik at jeg får med meg "needle-drop" og "det stille" før første låt starter. Jeg markerer fra "needle-drop" og start og sletter dette. Deretter er det markering fra "ny start" og inn til låt start og benytter dette som støyprofil.

    Ja, dere er litt merkelige når det gjelder metal-sjangeren. Skiva jeg rippet nå er på litt over 40 minutter og fire låter. Det må man kunne kalle rippevennlig:D
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det vil endre seg fra plate til plate. Det jeg sørger for er å starte opptaket før jeg senker armen på skiva slik at jeg får med meg "needle-drop" og "det stille" før første låt starter. Jeg markerer fra "needle-drop" og start og sletter dette. Deretter er det markering fra "ny start" og inn til låt start og benytter dette som støyprofil.

    Ja, dere er litt merkelige når det gjelder metal-sjangeren. Skiva jeg rippet nå er på litt over 40 minutter og fire låter. Det må man kunne kalle rippevennlig:D

    Jeg tenkte mer på Noise reduction (dB) - Sensitivity osv:



    Hvor mye du justerer på de innstillingene?

    40 min på en lp er PERFEKT!! Et godt grunnlag for god lyd.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Her gjelder less is more. Siden jeg er helt sikker på at støyprofilen kun inneholder støy så prøver jeg å være så forsiktig som mulig. Jeg endrer kun på parameter sensitivity og setter den til 3. Hvis kurven til støyen blir akseptabel "flat" så går jeg for den. Hvis ikke setter jeg tilbake til 6 og benytter den. Jeg går aldri høyere enn 6. Det er mulig å gå til 24, men ønsker ikke at Audacity skal røre alt for mye med tilstøtende frekvenser som støyprofilen representerer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn