Digital eq

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
2.429
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Jeg har hørt nok billige EQ løsninger til å mene at det er forskjell på dyrt og billig. Accuphase DG-28 er gammel ja, men den er utrolig transparent og til ditt bruk minst like effektiv. Mulig jeg tar feil, men tror Behringer har færre EQ bånd hvis det er manuell justering som er tingen. Du trenger ikke alle de ekstra funksjonene.

Behringer er et typisk billig kinaprodukt, og vil antagelig ryke før DG-28. Vil du ha en eldre Rolls Royce, eller en ny "Lada" ;)
Har du hørt forskjell på mange forskjellige Digitale EQ..?

Leste litt kjapt nå, Men Behringer har vel 31 EQ punkter, men den har i tillegg 10 bånd med parametrisk EQ som i seg selv er er anvendelig enn 61 faste bånd.

Hvis jeg definerer oppgavene å kjøre til og fra butikken hver dag og skal betale for moroa selv - så vil jeg utvilsomt ha en ny KIa fremfor en 20 år gammel Rolls Royce.

Mvh
OMF

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Den Behringer saken er jo såpass billig, at det ikke er noe risiko å kjøpe den.
Sitter å vurderer å kjøpe begge. Men da må jeg få svar av han med Accuphasen først.
Kan bli en artig sammenligning å ha begge to.
Puhh. Men tidkrevende.
Ikke gjort på en kveld å få ett bra resultat med manuell innstilling. Også to da .......

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
1.762
Sitter å vurderer å kjøpe begge. Men da må jeg få svar av han med Accuphasen først.
Puhh. Men tidkrevende.
Ikke gjort på en kveld å få ett bra resultat med manuell innstilling. Også to da .......
For å gjøre det litt mer komplisert, så kan du også kople en ekstra heldigital boks til det hele som gir deg galvanisk skille, reklokking og filtrering av det digitale signalet. Disse boksene (2 alternativer fra Tyskland) brukes gjerne når folk har PC og USB som kilde, men brukererfaringer med CD-spiller er også gode:

(1) afis - monitoring matrix
(2) https://www.mutec-net.com/product_mc-3-plus-usb.php

De to boksene kan gi deg AES-EBU ut hvis DACen din tillater det.

Hensikten med disse boksene er å optimalisere kvaliteten på digitalsignalet.

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Puhh. Men tidkrevende.
For å gjøre det litt mer komplisert, så kan du også kople en ekstra heldigital boks til det hele som gir deg galvanisk skille, reklokking og filtrering av det digitale signalet. Disse boksene (2 alternativer fra Tyskland) brukes gjerne når folk har PC og USB som kilde, men brukererfaringer med CD-spiller er også gode:

(1) afis - monitoring matrix
(2) https://www.mutec-net.com/product_mc-3-plus-usb.php

De to boksene kan gi deg AES-EBU ut hvis DACen din tillater det.

Hensikten med disse boksene er å optimalisere kvaliteten på digitalsignalet.
He He.
De var utvilsomt morsomme de.
Skulle ikke forundre meg om det er delte meninger om slike ting her inne.
Hadde jeg vert mange år yngre, hadde jeg garantert kastet meg over disse for å prøvd dem.
Det har jeg gjort i hele livet mitt med alt annet tenkelig lyd utstyr.

Nå er jeg rett å slett intresert i å få ett bedre resultat i de frekvensene som er generende. Pluss sikkert litt til.
Sitter å ergrer meg over områder jeg vet kan bli bedre.

Tar det før noen spør.
Analog eq, er ikke noe tema.
Det er ikke brukt siden..... ja.. ikke tidlig platespiller, men etter noen år. Da ble resultatet bedre enn uten. Til tross
for ulempene med analoge reguleringer.

Husk at jeg er en gammel man som går litt i barndommen, med enkelte produkter fra den tid, som slett ikke var problemfrie.
Prøver å rette opp i disse.
Men atter så er hørselen redusert. Grrrr.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
2.429
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Jeg tror trygt du kan står over de siste 2.

Med mindre du har klokkeinngang på drivverket ditt, så kan du ikke benytte deg av ekstern klokke. Filtrering av digitalt signal høres også unødvendig ut.

Nei - legg en tusenlapp på bordet, og få deg litt brukererfaring før du investerer mer....

Mvh
OMF

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Jeg tror trygt du kan står over de siste 2.

Med mindre du har klokkeinngang på drivverket ditt, så kan du ikke benytte deg av ekstern klokke. Filtrering av digitalt signal høres også unødvendig ut.

Nei - legg en tusenlapp på bordet, og få deg litt brukererfaring før du investerer mer....

Mvh
OMF
bør nok la fornuften seire.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
1.521
Torget vurderinger
95
Puhh. Men tidkrevende.
Hvis det først og fremst er i bassen du skal korrigere, så kan Behringer være greit å teste ut. Men husk at trærne vokser ikke inn i himmelen. Kvalitet blir ikke så foreldet som mange tror, og jeg er ganske sikker på at du vil få bedre lyd med Accuphase. Jeg har selv både DG-58, som er Accuphase sin siste modell innen digital EQ, og DG-28. Når jeg plottet inn de samme verdiene på begge to, så langt det lot seg gjøre (DG-58 har flere bånd i ytterkantene av frekvensspennet), og foret samme DAC og forsterkeri med signal fra begge - så var forskjellene til stede, men ganske små. Det viser at det har skjedd noe. Men er Behringers nye billigvariant laget på samlebånd i Kina med det aller simpleste du kan tenke deg i komponentkvalitet (de må det skal prisen holdes nede), bedre enn Accuphase sitt 20 år gamle statement produkt? Det tviler jeg sterkt på. Les noen tilbakemeldinger på f.eks. amazon fra folk som har kjøpt DEQ 24/96, så skjønner du hva jeg mener.

https://www.amazon.com/Behringer-DE...52/ref=cm_cr_getr_d_paging_btm_3?pageNumber=3

Jeg er heller ikke enig i at 41 bånd hvorav 10 er parametriske, er bedre enn 61 faste bånd fordelt på iso frekvensene. Det spørs helt på behovet hos den enkelte, og hvor man har problemer med fekvensgangen.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
2.429
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Igjen - så leser jeg disse manualene med harelabb, men så vidt jeg kan forstå -så er det ikke mulig å sette samme EQ på disse to apparatene. Siden den ene har 64 og den andre har 80 bånds grafisk EQ. Da er det ikke overraskende at det blir forskjell.

Hvorvidt man tror det er forskjell på 1 og 0 om samme sifferende kommer fra en dyr eller billig boks får være opp til trådstarter.

Parametrisk EQ - altså en EQ hvor man kan både velge frekvensen man justerer og hvor bredt den tar - er langt mer egnet til å korrigere resonanser og avvik enn grafisk EQ. Har man feks en resonans ved en frekvens som ligger midt mellom to av de faste EQ fekvensens - så vil du måtte justere en mye større området enn det som trengs.

Og når du treffer så godt med EQ punktene (Parametrisk EQ), så tviler jeg på at du trenger mer enn 10.

Grunnen til at man trenger 64 eller 80 punkter på en grafisk EQ er jo for at man skal få litt bedre oppløsning. Audiolense bruker forøvrig 130 000 punkter EQ.

mvh
OMF

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
1.521
Torget vurderinger
95
Mellom 16 og 22400 Hz er EQ punktene 100% identiske på Accuphase DG-28, 38, 48 og 58. De går etter ISO standarden. Så sammenligningen her blir helt reell.
Av en eller annen grunn har Accuphase lagt til mange bånd laaangt over det hørbare området, og noen ekstra under 16 Hz. Jeg hører ikke over 15000 Hz, og det gjør nok ikke trådstarter eller du heller ;) Bassen hos meg faller veldig bratt under 16 Hz. Har vel + 1 dB ved 18 Hz.
At du tror digital signalbehandling låter likt uansett kvalitet og pris på produktet overrasker. Det blir gjort mye rart med disse enerne og nullene underveis vel. Jeg har sammenlignet noen komponenter, dog ikke Behringer, og jeg skulle vært bra hørselshemmet om jeg ikke hadde hørt forskjeller.

Sist redigert:

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Mellom 16 og 22400 Hz er EQ punktene 100% identiske på Accuphase DG-28, 38, 48 og 58. De går etter ISO standarden. Så sammenligningen her blir helt reell.
Av en eller annen grunn har Accuphase lagt til mange bånd laaangt over det hørbare området, og noen ekstra under 16 Hz. Jeg hører ikke over 15000 Hz, og det gjør nok ikke trådstarter eller du heller ;) Bassen hos meg faller veldig bratt under 16 Hz. Har vel + 1 dB ved 18 Hz.
At du tror digital signalbehandling låter likt uansett kvalitet og pris på produktet overrasker. Det blir gjort mye rart med disse enerne og nullene underveis vel. Jeg har sammenlignet noen komponenter, dog ikke Behringer, og jeg skulle vært bra hørselshemmet om jeg ikke hadde hørt forskjeller.
Prøvde meg på en test her om dagen. på hvor langt opp i frekvens jeg hører.
Må skryte av at jeg enda registrerer 16000. ( rett foran diskanten riktignok ) Men så høye toner er ganske retnings bestemte uansett.
Min hørsel blir dessverre drept av en tinitus som er mellom ca 3100, og 7800.
Der er micro dynamikken min borte.

Om selgeren av Accuphasen er interessert i ett form for bytte med min Power amp. Tar jeg begge !!
Syntes det er litt artig da..

Det ser ikke ut til at det er umulig å kvitte seg med noen av dem.
Selger glimrer fortsatt med null respons. Så jeg får vel smøre meg med tålmodighet.
Dette har jeg opplevd endel ganger. At selger ikke responderer på henvendelse. Og det irriiterer meg endel.
Lurer på hvorfor de legger ting for salg, da de ikke følger med. Slik har aldrig jeg gjort ved mine salg.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
2.768
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis du skal ha digital inn og ut, er svaret greit. MiniDSP OpenDRC DI. Kombiner med en PC til styring, en ministreamer for å gi en digitalutgang for måling og en uMIK-1.

Dette kan siden bygges ut med Dirac Live, eller du kan gå rett på en DDRC-22D.

Johan-Kr

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Hvis du skal ha digital inn og ut, er svaret greit. MiniDSP OpenDRC DI. Kombiner med en PC til styring, en ministreamer for å gi en digitalutgang for måling og en uMIK-1.

Dette kan siden bygges ut med Dirac Live, eller du kan gå rett på en DDRC-22D.

Johan-Kr
Det var den første jeg fikk anbefalt i denne tråden.
Hvorfor er saken klar ??
Det er flere som klager på billige komponenter med Bheringer. Er ikke det samme gjeldene her ?
Jeg aner ikke, så du må gjerne overbevise meg litt.
Luer på hvilke argumenter som taler til fordel for denne.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.653
Torget vurderinger
1
Jeg har en god del erfaring med behringer-produkter (både i hifi-kjeden og til musikk-spilling og -produksjon), og har en minidsp-boks nå. Minidsp kan man kjøpe helt trygt. De har god kvalitetskontroll, og leverer kvalitet i alle ledd. Så minidsp er min anbefaling også.

Behringer er litt mer ymse. Jeg har hatt syv produkter med behringer-logo på, alt fra mikrofon til lydkort til forsterker. Av disse har seks fungert helt utmerket, mens ett var skandaløst dårlig. Det forholdstallet reflekterer sånn noenlunde erfaringene til andre på nettet. De fleste er storfornøyd, og synes de får ekstremt mye for pengene. Men det finnes alltid enkelte brukere som er misfornøyd, fordi kvalitetskontrollen tydeligvis har sviktet. Likevel kommer jeg defintivt til å fortsette å kjøpe behringer for min del.

Hvis det her dreier seg om et produkt som er brukt, og selgeren virker ordentlig og kan forsikre om at alt er i orden, ville jeg egentlig ikke vært så alt for engstelig for å slå til, selv om det er produsert i Kina.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
2.768
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Billige komponenter slår mest ut hvis du har analoge greier inne i bildet. MiniDSP er flinke på digitalteknikk, og har brukbar styr på programvaren.

Johan-Kr

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Billige komponenter slår mest ut hvis du har analoge greier inne i bildet. MiniDSP er flinke på digitalteknikk, og har brukbar styr på programvaren.

Johan-Kr
Joda. Men det er helt klart forskjeller her også.
Ser at AV shop har noen produkter, fra MiniDSP.
Men finner ikke denne. Er der andre som handler disse i Norge.
Noen som vet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
2.768
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan handle rett fra Minidsp. Du har varene ila ei uke. Det koster om lag $40 i frakt, og så moms og momsklarering.

Johan-Kr

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Du kan handle rett fra Minidsp. Du har varene ila ei uke. Det koster om lag $40 i frakt, og så moms og momsklarering.

Johan-Kr
Liker å handle Norsk.
Men om ingen har den, har jeg jo ikke noe valg.
Venter fortsatt på svar fra han med Accuphasen.
Den hadde tatt seg veldig flott ut i hylla.
Time vil show.........

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Jeg kan vel bruke denne ??

[h=1]MiniDSP 10x10HD[/h]

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
2.768
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis målet er EQ, så er OpenDRC og DDRC vesentlig mere kapabel enn 10x10HD og 4x10HD, da de to sistnevnte ikke støtter FIR-filtre, og dermed ikke kan korrigere respons og fase uavhengig. Hvor stor forskjell det vil gjøre i ditt tilfelle kan jeg ikke svare på, men i forhold til pris, så er 10x10 begynt å komme relativt nære prisen for DDRC22D.

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.130
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Disclaimer #1: Det jeg skriver her sier ingenting om lyden i nevnte eq.
Disclaimer #2: Behringer er så billig at den kan uansett handles inn om så bare for nysgjerrighetens skyld.

Ordet jallamerke dukket opp på forrige side. Det ble hevdet at Behringer er et stort merke så det er ikke et jallamerke. Sorry der, altså. I all den tid jeg jobbet proff med lyd var Behringer regnet som jallamerke av proffe lydteknikere, kanskje mest av studioteknikere. De hadde gjort seg berømte med en gråsonelovlig kopi av en berømt DBX-kompressor som jeg hadde i studio. Jeg må vedgå at den låt forbløffende bra til prisen, kanskje like godt som den fra DBX, men Behringer var likevel regnet som jalla for low budget hjemmestudioer.

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Antall liker
178
Da har jeg bestilt MiniDSP OpenDRC DI.
Skal vel ta en ukes tid vel.
Har dessverre ikke tid til å få testen den ut når den kommer, men skriver så fort det lar seg gjøre.

Han som skulle selge Accuphasen, er tydlighvis ikke interessert i salg.
Fikk ett svar, etter det, er det blitt stille. Med en slik innstilling, vil jeg heller ikke handle med han.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.653
Torget vurderinger
1
Disclaimer #1: Det jeg skriver her sier ingenting om lyden i nevnte eq.
Disclaimer #2: Behringer er så billig at den kan uansett handles inn om så bare for nysgjerrighetens skyld.

Ordet jallamerke dukket opp på forrige side. Det ble hevdet at Behringer er et stort merke så det er ikke et jallamerke. Sorry der, altså. I all den tid jeg jobbet proff med lyd var Behringer regnet som jallamerke av proffe lydteknikere, kanskje mest av studioteknikere. De hadde gjort seg berømte med en gråsonelovlig kopi av en berømt DBX-kompressor som jeg hadde i studio. Jeg må vedgå at den låt forbløffende bra til prisen, kanskje like godt som den fra DBX, men Behringer var likevel regnet som jalla for low budget hjemmestudioer.
En del av mine musiker-venner (de av dem som også er opptatt av utstyr da) har et ambivalent forhold til Behringer. Flere av dem er jo ustyrs-freaks... De har et semi-religiøst forhold til akkuat den mic-preampen, osv. Og de tenker også at Behringer er litt jalla. Samtidig innrømmer de, når jeg spør, at de ofte synes Behringer leverer varene, og at de gjerne kjøper Behringer hvis de er tight on cash (og det er de jo rett som det er). Jeg har derfor ikke inntrykk av at Berhinger blir regnet som dårlig i musiker-miljøer (studio- og tekniker-miljøer kjenner jeg dårlig til). Snarere blir det regnet som litt - ja, billig. Og det er jo helt riktig. For egen del synes jeg jo likevel at Behringer ofte gir helt eksepsjonell kvalitet for pengene. Men som sagt kan man i blant være uheldig, fordi kvalitetskontrollen noen ganger svikter.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.130
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg nekter heller ikke for at "kopien" til Behringer ikke stod noe særlig tilbake for originalen når det kommer til lyd. Selv har jeg nå et Behringer UCA222-lydkort som jeg synes låter greit. Og jeg vurderer en liten USB-mixer og mikrofon fra Behringer til junior. Så ytelse har jeg egentlig ikke noe å utsette på, men det er billig utstyr i prosammenheng, og jeg tror nok det finnes de som aldri ville rørt noe fra Uli Behringers hånd. Her på sentralen er det nok Tannoy-fansen som er mest opprørt over mannens disponeringer. ;)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
276
Noe nytt på digital-eq fronten?
Er det fremdeles Behringer og nanodigi som gjelder i den rimelige ende?

Topp Bunn