DHT #26 preamp

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Angående brummingen din. Har du batteriene langt vekk fra rørene?

Hvis det er jordingsrelatert kan det være en idè å legge en bryter mellom signal jord og chassis/nettjord.
Nei, har ikke batteriene så langt unna nei. Må sjekkes opp...

Har ikke nettjord. Må kanskje være noe som kun skjer i kablene mellom kabinettene.

Lykke til med innbrenningen av autoformerne. Kom gjerne med oppdateringer underveis. Nyttig kunnskap for eventuelle framtidige kjøpere.

V

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Angående brummingen din. Har du batteriene langt vekk fra rørene?

Hvis det er jordingsrelatert kan det være en idè å legge en bryter mellom signal jord og chassis/nettjord.
Nei, har ikke batteriene så langt unna nei. Må sjekkes opp...

Har ikke nettjord. Må kanskje være noe som kun skjer i kablene mellom kabinettene.

Lykke til med innbrenningen av autoformerne. Kom gjerne med oppdateringer underveis. Nyttig kunnskap for eventuelle framtidige kjøpere.

V
Forklaring på motstand mellom signal og chassis jord.

"The problem being solved is that safety earth bonding often adds a second earth path between equipment so now current can flow round the resulting loop and couple to signals. The little resistors make the loop resistance significant but still allow signal earths to be not too isolated from the protective earth."

Jeg skal nok melde tilbake ang autoformere. Hadde også vært interessant å høre om du finner løsningen på brum problemet ditt.

Puma

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Hei igjen. 26-preamp tråden trenger en oppdatering. Har siden sist prøvd Valvo AZ1 mesh som likeretter men syntes lyden ble for myk og "eterisk". Liker den mer kroppslig og har funnet ut at 5Y3 passer meg best. Har ellers skiftet ut batteriglødinga (ble for tungvint) med Rod Coleman regulatorer og en enkel CRC strømforsyning. Fungerer meget bra og bortsett fra litt mindre luftig diskant så er lyden minst like god som batteri. Anbefales. Har prøvd å parallelkoble den siste kondensatoren i strømforsyninga til regulatoren med en Black Gate kondensator men det fungerte overhodet ikke. Frekvensområdet ble tiltet oppover og balansen i lyden helt feil. Skal fjernes ved første anledning. Ellers så skal jeg etter råd fra en gresk audiofil forsøke å skifte ut en av kondensatorene i regulatoren til en papir i olje type. Har bestilt en West-Cap 0.22 100V på Ebay. Tror også jeg skal forsøke å "bypasse" regulatorrørene med motstandere og en kondensatorer i passende størrelse for å få jevnet ut impedansen til strømforsyninga. Har ikke oscilloskop (tviler på at jeg skriver det riktig engang) så det blir vel litt på måfå. Gamle manualer fra STC anbefaler 0,25uF og 270 ohm så det blir vel å starte der. Bjørn Kolbrek (Testing Power Supplies) har sprøvd med større verdier og sier at det fungerer helt fint. Vi får se hva som skjer. Stay tuned...

Vidar

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Har tenkt på et slik bygge selv, men 26 (& div DH-rør-) preamper er for folk med sterkt utviklet AudioNevrosa...og tweake-trang som krever noen timer ukentlig...
Jeg er litt misunnelig, men har for mye annet å gjøre (- høre på musikk...)

Arne K

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Nå ligger det en Sylvania 26 til salgs her, til info. Nei, det er ikke jeg som selger mine. ( Hadde gått uten mat en julaften før jeg gjorde dette. )
Når det gjelder oppfattet lyd fra Black Gate kjenner jeg den igjen fra mine tester.
Det er noen typer jeg liker, men da kondisen ikke produseres lengre satser jeg heller på ting man kan få tak i. Til Black Gate's forsvar sies det at den trenger ekstremt lang innspillingstid og den trenger lang tids innspilling om den står uten spenning en stund.
Papir i Olje : Du kan også teste Jensen Cupper Foil in Oil om det gjelder avkopling i strømforsyninger. De tåler lite fysisk varme, men burde være greie i et power for å gi en mer behagelig lyd. I serie med signalet, Nei. i Power supply, Ja. VH. Bernt.

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Nå ligger det en Sylvania 26 til salgs her, til info. Nei, det er ikke jeg som selger mine. ( Hadde gått uten mat en julaften før jeg gjorde dette. )
Kan jeg spørre hva du bruker 26-rørene dine til? Har du bygget eller skal du bygge noe spennende?

V

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Ser du spør VB om han har batteriene langt vekk fra rørene? Bør de være det eller gir det mindre støy å ha de plassert i nærheten?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Kan jeg spørre hva du bruker 26-rørene dine til? Har du bygget eller skal du bygge noe spennende?"

En dag skal jeg ta opp tråden med et DHT linjetrinn. Må bare bli ferdig med alle andre prosjekter først. VH. Bernt

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Har tenkt på et slik bygge selv, men 26 (& div DH-rør-) preamper er for folk med sterkt utviklet AudioNevrosa...og tweake-trang som krever noen timer ukentlig...
Jeg er litt misunnelig, men har for mye annet å gjøre (- høre på musikk...)

Arne K
26-forforsterkere er ikke BARE for folk med audionevroser. Går også fint an for DIY'ere som er ute etter noe virkelig virkelig bra til en rimelig pris. Velger en å bruke de billige russiske 4P1L-rørene som det "buzzes" om på enkelte utenlandske nettsider så trenger en heller ikke å bry seg med utgangstrafoer. De har vel en gain på rundt 8-10 kanskje og en impedanse på rundt 2-3000 ohm så det burde vel passe for de fleste. Med Rod Colemans regulatorer så har jo uansett glødinga av DHT-rør blitt en ganske så ukomplisert affære. Velger en filamentbias så slipper en også unna med kondensatorer både i inngangen og over katoden.

Vidar

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei VB.

Interessant med en oppdatering. Og det er god info at coleman reg fungerer så god sammenlikna med batteri. Det er jo en rimelig enkel og billig løsning. Ellers er jeg helt enig med deg i at en DHT preamp ikke er utelukkende for folk med audionevroser (hva nå det enn er for noe) Det eneste som egentlig var utfordringen er å få den tyst, og det er ikke lenger så vanskelig. Utover det er det minimalt med deler å tweake på.
Jeg må legge inn en pause for min del fordi vi snart skal flytte. Det er fra leilighet til hus, så jeg får verksted :-D Når vi er på plass der, så skal den ferdigstilles.
Legg endelig inn nyheter når det er utvikling hos deg.
Puma

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hei VB

Har du laget printer til Coleman-reg'ene selv, eller har du kjøpt dem fra andre? Hadde vært artig å testet dem. Jeg har testet Guido Tent sine, men de er jo så dyre.
Roger

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Har testet 10vdc typerne fra begge,og må melde Coleman vinder på pris og "akustisk usynlighed",til gengæld mere besvær da man selv skal lodde stumperne sammen.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Har testet 10vdc typerne fra begge,og må melde Coleman vinder på pris og "akustisk usynlighed",til gengæld mere besvær da man selv skal lodde stumperne sammen.
Lodde deler er ikke noe problem. Det er straks mer arbeid hvis jeg også må legge ut og lage printer. Hadde vært greit hvis printene finnes å kjøpe.
Roger

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Lodde deler er ikke noe problem. Det er straks mer arbeid hvis jeg også må legge ut og lage printer. Hadde vært greit hvis printene finnes å kjøpe.
Roger
Du finner Rod Coleman på diyAudio og kjøper de fra han som kit pcb med deler.
#26 pre amp - Page 224 - diyAudio her skriver han.
Jeg har kjøpt fra han og det kan anbefales.

Puma

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Hei, Puma. Jada, skal gi tilbakemeldinger underveis.

Er den noen som skal bestille regulator kits så er det bare å maile til kenilworthcastle@yahoo.co.uk Makan til servicevennlig og hjelpsom fyr skal en lete lenge etter. Han fortjener all mulig støtte. Løp og kjøp. Men husk at dere også trenger et par nettrafoer (Hammond har godt utvalg), schottkydioder, motstandere (gjerne russiske trådviklede pga. pris) og egnede kondensatorer (f.eks. Samwha HC 15000uF) som tåler kraftige strømpulser. Ebay har det som trengs bortsett fra trafoer. Rod Coleman gir dere all den informasjonen dere trenger.

Vennlig hilsen V

Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Hei igjen og godt nyttår!

Jeg lovte at jeg skulle legge ut noen bilder av forforsterkeren i løpet av høsten. Det ble ikke høsten akkurat men her har dere nå to fra litt avstand. Et "by night" og et i lys med guffen hvitbalanse. Forforsterkeren består av tre kasser. En til signal og to strømforsyninger til henholdsvis "høyspent" og gløding.

Signalkassen består av TKD volumpotmeter, Duelund CAST inngangskondensatorer, 9V "fixed" batteribias, 226 "globe" trioder og Audio Note 5:1 utgangstransformatorer. Glødinga besørges av to Rod Coleman regulatorer. Har skiftet ut 0.22 polypropylenkondensatorene i regulatorene til papir i olje. Lyden ble absolutt mer analog og endringa anbefales.

B+ forsyninga består av en Hammondtrafo pluss LCLCLC-filter hvor det siste LC-leddet er splittet (ett for hver kanal) samt to 0D3-regulatorrør som setter spenninga til 150V. Bruker SCR og Mundorf-kondensatorer siden jeg tilfeldigvis hadde noen liggende, og etter å ha prøvd elektrolytt (Jensen 4-pole) så vil jeg hevde at polypropylen er bedre. Klarere lyd og mindre tåke. Ingen "plastlyd" etter min oppfatning. Jeg har avkoblet begge regulatorrørene med en NOS PIO 0.25 uF kondensator pluss en 270 ohm karbonmotstander for å rette impendansen til strømforsyninga. Synes lyden ble mer helhetlig og glatt. Bør prøves.

Strømforsyninga til glødinga består av en Hammondtrafo og ett CRC-filter pr. rør. Bruker billige Samwha HC 15000uF kondensatorer som fungerer utmerket. Har satt på en X2 kondensator på strøminntaket og et par "RC-snubbere" på sekundærsiden til begge strømtrafoene. Usikker på om disse strømrensingstweakene har noen effekt hos meg, men lyden har iallfall ikke blitt noe dårligere. Advarer på det sterkeste mot å parallellkoble kondensatorene i glødinga med andre fabrikater med for stor kapasitans (mitt forsøk med 220uF Blackgate ble totalt mislykket).

Vennlig hilsen
Vidar

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Inspirerende å lese om dette Vidar!
Jeg skal prioritere et lignende prosjekt i løpet av året.Har veldig lyst å høre hvordan DHT virker som forforsterker.

Har du et skjema av din pre du kan legge ut Vidar? Klarer du eller noen annen på en enkel måte å forklare hvordan desse spenningsregulerings rørene ala OD3 fungerer? De ser så grisetøffe ut! Har vert borti OB2 i Audio Note M8.Og også i en AN DAC kit1.2 som hadde slike som av og til lyste opp:D

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Hei, Rune!

Tror Rod Coleman har en tegning av en 26-forforsterker med batteribias som han utvilsomt vil sende til deg hvis du spør om det. Den ligger sannsynligvis også ute på 26-tråden til Diyaudio hvis du leter litt. Min forsterker er bygd over samme skjema.

Anbefaler forresten at du tar deg tid til å lese gjennom ALT som står på 26-tråden til Diyaudio. Mye å gå gjennom, men obligatorisk lesning for alle som har tenkt å bygge en slik.

Jeg har dessverre ikke nok kunnskap til å si noe om hvordan edelgassene (krypton, argon, neon etc.) i de ulike regulatorrørene klarer å holde spenninga på visse fastsatte nivåer (75V,90V,105V,150V). Virker nesten som trolldom at et slikt rør koblet i parallell med en varierende last er i stand til å absorbere eventuelle spenningsforskjeller. Har gassene ulik motstand ved ulike spenninger? Her tror jeg vi begge trenger hjelp av fysikkbevandrede bidragsytere på Hifisentralen.

Vidar

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Takk for svar Vidar!
Jeg har lest gjennom 26pre tråden på DIYAudio,men føler der ofte er litt mange varianter ute og går,men jeg skal studere den litt nermere.
Tenker jeg tar kontakt med Rod uansett,for de glødekretsene hans må tydeligvis prøves så mye skryt de får.

Hvordan er OD3 røret koblet i kretsen du bruker? Posisjon? Jeg må innrømme jeg ikke har lett noe på nettet enda,så det skal jeg gjøre før jeg spør flere dumme spørsmål:D
Regner med du har prøvd både med og uten det OD3 røret,hva synes du skjer lydmessig med OD3 inn i kretsen?

Uansett takk for ta du deler dine erfaringer:)

Mvh
Rune

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Takk for svar Vidar!
Jeg har lest gjennom 26pre tråden på DIYAudio,men føler der ofte er litt mange varianter ute og går,men jeg skal studere den litt nermere.
Tenker jeg tar kontakt med Rod uansett,for de glødekretsene hans må tydeligvis prøves så mye skryt de får.

Hvordan er OD3 røret koblet i kretsen du bruker? Posisjon? Jeg må innrømme jeg ikke har lett noe på nettet enda,så det skal jeg gjøre før jeg spør flere dumme spørsmål:D
Regner med du har prøvd både med og uten det OD3 røret,hva synes du skjer lydmessig med OD3 inn i kretsen?

Mvh
Rune
Hvis du skal kontakte Rod og bestille glød-reg'er. Kan jeg få henge meg på, slik at vi kan få en større bestilling. Jeg trenger ca. 10 stk.
Roger

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Roger,jeg var ikke tenkt å begynne på dette prosjektet denne uken,eller måneden:D ,men viss du ikke har hastverk så kan vi sikkert få til en felles bestilling ja.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jeg skal prøve å huske å si fra når/viss jeg kommer meg igang med DHT pre

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Takk for svar Vidar!

Mvh
Rune
Det er noen varianter ja, men det er det som gjør det morsomt. En har muligheten til å sette sitt eget unike preg på det en bygger alt etter ønske og smak. Ingen lyd er bedre enn den lyden en selv liker best. Her må en bare prøve seg fram - selvfølgelig med utgangspunkt i gode råd og egne erfaringer.

Ingen spørsmål er dumme. 0D3-røret er koblet i parallel etter siste kondensator i LCLCLC-filteret sammen med en passende lastmotstander på plussida av røret. Inngangsspenninga må være minst 180V for å tenne rørene. 150 volt ender opp over røret og den overskytende spenninga over lastmotstanderen.

Tror egentlig at det er relativt liten forskjell med og uten regulatorrør, men en slipper å finne akkurat den riktige nettrafoen for den spenninga en til enhver tid har behov for. Impedansen blir imidlertid lavere så rent teoretisk så burde vel lyden kanskje kunne bli litt kvikkere, men det kommer igjen helt an på chokene og kondensatorene en bruker i strømforsyninga. Det som imidlertid er HELT sikkert er at de er veldig pene å se på. En må unne seg litt "bling" nå og da.

Vennlig hilsen
Vidar

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Interesant Vidar.Helt enig i at det som er noe av det morsomste med DIY er å lage noe eget,og å velge komponenter og løsninger som en selv liker i sitt eget oppsett.
Da forstår jeg litt mer hvordan desse rørene virker.Den lastmotstanden,kan den også stå mellom katode og jord?
Hvor høy spenning har du inn på OD3 røret? Regner da med du har litt under 150V på anoden av 26røret?
Flotte utgangstrafoer du har foresten:) De C-kjerne HiB trafoene til AN er veldig bra!

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Sett lastmotstanderen over anoden til regulatorrøret. Tviler meget sterkt på at noe annet vil fungere tilfredstillende. Røret må jordes godt.

Tror jeg har rundt 250V inn på lastmotstanderen og 0D3 røret. Det viktigste er å ligge over 180 V for å sikre tenning.

Takk for rosen av utgangstrafoene. Tror de er veldig bra ja, men har aldri prøvd andre slik som Lundahl og Hashimoto så kan ikke si hvordan de hevder seg i forhold til disse.

Har du forresten sett bildene mine av ulike oktalregulatorer som jeg la ut på hifisentralen for en tid siden? Flotte rør om jeg skal si det selv. http://www.hifisentralen.no/forumet...kere-etc/66011-oktalregulatorer-i-bilder.html

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Merker jeg ikke forstår det helt,men forstår ivertfall mer nå enn for 3 dager siden. Takk for at du prøver å opplyse en grønskolling! :D
Får vel bare komme igang med et eget prosjekt,det er vel det man lærer aller mest av.Tror jeg starter en egen tråd,for med meg kommer det til å bli veldig mye basic rundt elektronikk som må læres.

De er veldig fine å se på de regulator-rørene ja! Nesten så man får lyst å lage en konstruksjon kun for å bruke de som dekorasjon av stuen :D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Fint du poster bilder VB. Det ser skikkelig kompetent ut.
Puma

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Puma
Ha-ha, takk, men turte ikke å ta bildene alt for nært siden det fremdeles er noen småting som må gjøres. Må jobbe litt mer med kabinettene. Vil gjerne ha en litt penere front og litt færre synlige skruehoder. Lyden er imidlertid enestående god. Varm, stor, fysisk, tredimensjonal. Alt jeg har vært ute etter. Hadde ikke bytta med noen. Ikke engang Rognliens AudioNote M6. Du får gjøre ferdig din så får vi opprette en venneside for forforsterkere med DHT rør. Spennende at også Bottlehead har en DHT preamp på trappene. Mulig at "DHT is the new IDHT".

Vidar

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
luxman-l-10.jpeg
Puma
Ha-ha, takk, men turte ikke å ta bildene alt for nært siden det fremdeles er noen småting som må gjøres. Må jobbe litt mer med kabinettene. Vil gjerne ha en litt penere front og litt færre synlige skruehoder. Lyden er imidlertid enestående god. Varm, stor, fysisk, tredimensjonal. Alt jeg har vært ute etter. Hadde ikke bytta med noen. Ikke engang Rognliens AudioNote M6. Du får gjøre ferdig din så får vi opprette en venneside for forforsterkere med DHT rør. Spennende at også Bottlehead har en DHT preamp på trappene. Mulig at "DHT is the new IDHT".

Vidar
Den er jeg med på hvis en dansker kan accepteres!
Modtog 2 stk 3C24 idag som skal erstatte det defekte sæt jeg modtog sidst...
Tanken er at bygge dem ind i et gammelt Luxman kabinet

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Puma

Vidar
God ide. Jeg skal som sagt flytte og med verksted tilgjengelig, satser jeg på å få min ferdig høsten 2013.
Når folk får høre hva en DHT pre kan og finner ut at det ikke er så vanskelig, kommer det nok flere med i klubben:)

Puma

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Vis vedlegget 176374
Puma

Vidar
Ja men det er da klart Sander, jeg er selv nordnmand i eksil på Nørrebro.

Det var da et eksotisk udseende rør du har der, skal du bruge det til en preamp?

Puma

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Selvfølgelig, Sander. Ok, da er vi tre. Fortell litt om konstruksjonen som du har planlagt og egenskapene til rørene som du har tenkt å bruke.

Vidar

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Hehe velkommen i det lille flade DK Puma
3C24 ser eksotisk ud ja,men det er måske det mest robuste rør verden har set,med sin oprindelse skabt til skrambling af radar signaler fra flyvemaskiner,har det ikke antydningen af mikrofoni,og derved adskiller det sig fra hovedparten af DHT`s i positiv forstand!
Jeg stiftede bekendtskab med det på triodefestivalen år tilbage,hvor en amp var sat op med røret både som driver og effektrør - sounden var eminent.
En ulempe er at det jo kræver en meget højimpedant opt,men arbejder glimrende med interstage hvor omsætningsforholdet er knapt så voldsomt

At jeg vil bruge Luxman kabinettet,skyldes dels prisen på kabinetter i almindelighed,men også og især muligheden for at benytte de to store huller i toppladen til at lade rørene stikke op og få luft (som det ses af databladet trækker det særdeles meget glødestrøm!)
Endvidere har kabinettet netgitre i begge sider,som giver liggende psu-rør gode betingelser for at slippe af med varmen..
Betjeningsknapperne hmm ja de har ikke længere funktion,bortset fra on/off,htf-udgang og signalvælger - og så skæmmer de overflødige jo ikke ligefrem.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Tak for velkomsten - og som kommende medlem påtager jeg mig opgaven med at skrue en pre sammen på komponentplan.
Det er ellers fristende at bruge færdige løsninger som fx regulerede psu`s,men loftshøjden i Luxman kabinettet tillader ikke den slags luksus.

Kredsløbet vil være meget som dit,dog med andre fabrikater - fx finder jeg Lundahl`s trafoer særdeles interessante qua pris/kvalitetsforhold.
I udgangspunktet er jeg helt på linie med du og NP i betragtningerne om sounden fra DHT i linietrin...der skal RIGTIG mange penge på bordet for at betale en kommerciel konstruktion som kan konkurrere her!
Jeg ønskede ikke at kapre tråden,så måske bør jeg oprette en særskilt tråd

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
20121214_120757.jpg

Købte et sæt der skulle fungere som drivere i min GM70 amp,men fik kolde fødder og klamme hænder ved tanken om den fælles anodespænding omkring 1000v - der jo vil stå noget eksponeret på et åbent chassis ala mit.
Endte med at vælge 812A som ganske vist også har tilledning på toppen for anode spænding,men med bedre fastgørelse..
812A er som 3C24 også et zero-bias rør,og har fine data samt en sound der følger data - billigt er det også endda med laang levetid.

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
Købte et sæt der skulle fungere som drivere i min GM70 amp,men fik kolde fødder og klamme hænder ved tanken om den fælles anodespænding omkring 1000v - der jo vil stå noget eksponeret på et åbent chassis ala mit.
Endte med at vælge 812A som ganske vist også har tilledning på toppen for anode spænding,men med bedre fastgørelse..
812A er som 3C24 også et zero-bias rør,og har fine data samt en sound der følger data - billigt er det også endda med laang levetid.
Skal du bygge en GM70 effektforsterker eller har du allerede bygd en? Interessant. Fortell gjerne litt om designet.

V

V

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Monoblokkene spiller,men med eksterne lytbanker i serie og uden trærammer...
Når økonomien tillader det vil den fælles psu være med ægte kondensatorer fra Solen i et setup som 2 stk 5R4/10H/8,2uf/10H/150uf
Ellers er topologien 812A/IS/GM70 med fixed bias,meget enkelt og vellydende,men med den begrænsning at GM70 kun kan køre A1 til 28w

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.635
På beskrivelsen din høres det ut som en meget god forsterker. Fungerer sikkert helt strålende. Kjører selv tretrinns low mu på mine monoblokker med VT-67,46 (triodekoblet) og 300B. Veldig bra det også.

Topp Bunn