Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vinyl 52

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    4
    Takk for en god oppklaring.Kanskje jeg prøver en flere brukte nå på nettet.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Spent på hvor mye det kan bli.

    Er det bare 1000 som kommer, eller er det oppdaterte versjoner av 120, 200, 250 osv?
    Fra Devialetchat:
    "I heard a bird twittering today. It told me that the 120 will be 200Evo. 120 will then be history. Same upgrade cost for both 120 and 200. About 3500 euro. "

    Hvor mye hold det er i ryktene vet jeg ikke. Har også lest at 250, 400, 800 og 900 kan oppgraderes.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gikk fra Audiobyte Black Dragon- Hegel P20- Hegel H20 til Devialet 120 uten å høre Devialet på mine høyttalere før jeg kjøpte/solgte. Jeg ble først satt ut av hvor glatt og polert lyden ble i forhold til Hegel-oppsettet. Mye av raspet og "kornheten" i stemmer forsvant som dugg for solen. Så slo det meg at den var langt mer tilgivende ovenfor dårlige innspillinger da en del av attacket i skarpe/lyse toner forsvant. Fikk mye av det samme inntrykket som jeg gjorde da jeg testet Audiobyte Black Dragon opp mot Hegel HD30 på H360- nemlig at de skarpe kantene i lydbildet ble rundet av litt slik at det ble mer behagelig å høre på.

    I tillegg til å være mer ørevennlig enn Hegel-oppsettet, så er det langt mer behagelig å høre på lavt volum med Devialet ettersom man ikke hører noe sus/støy i diskanten. Noen har uttalt at man mister oppløsning og trøkk på lavt volum med Devialet, men man har jo muligheten til å skru opp både bass og diskant via innebygd EQ, så lite bekymringer der.
    Selv hører jeg mye på musikk på lavt volum, men kan ikke si jeg har opplevd manglende liv i forhold til forrige oppsett- bare mindre støy fra diskant.

    Passer Devialet for alt og alle? Nei, det tror jeg ikke. Har man høyttalere med litt kjedelig og tilbakelent karakter tror jeg det finnes bedre løsninger. Har man behov for ekstrem fart, sprut og dynamikk i mellombass/tone tror jeg det finnes bedre løsninger, selv om min oppfatning bare er relevant i forhold til mitt rom, mine høyttalere, min smak og sammenlignet med nevnte oppsett- og da bare med minstemann i Devialet-hierarkiet, D-120.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    For dere i kjøpemodus anbefaler jeg dere å ta kontakt med forhandler. De sitter på korrekt informasjon fra Devialet. Det er sannsynligvis gode rabatter å få ved kjøp av nåværende modeller samtidig som det antakeligvis blir rabbaterte priser på den forestående oppgraderingen for de som har kjøpt forsterker i 2016.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg regner med ca NOK 45000 og det kommer jeg til å gå for!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Et veldig bra høytaler for 200 & 400 er den Nye B&W 805 D3 høytaler. Hørte på denne combi i 4 timer i Haugesund.
    Alle som var indenom stoppede op , for at få denne lytteoplevelse med sig.
    Resutatet blev at jeg har købt nye høytalere.

    Denne kombi kan anbefales
     
    Sist redigert:

    vinyl 52

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    4
    Hvorfor må jeg ha så mye volum for å høre på vinyl spiller
    Jeg er ganske ny på Devialet
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor må jeg ha så mye volum for å høre på vinyl spiller
    Jeg er ganske ny på Devialet
    Nå kjenner jeg ikke så godt til Devialet (har hørt ved et par anledninger) men er det ikke justerbare utganger og mulig du bør gå inn for å justere RIAA`n.
    Brukermanual?
    Det kommer nok hjelp her skal du se. Men det er sommer nå... :)
    Lykke til :)

    PS
    Kjenner godt til Baltic M - hadde en slik en gang.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Firmware 10.0.2 finns nu för nedladdning via devialets hemsida.
    Spennende. Får ikke lastet ned ny firmware før på tirsdag når jeg kommer hjem fra ferie. Men etter hva jeg leser på Devialet forumet har jeg mye å glede meg til. 😉
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor må jeg ha så mye volum for å høre på vinyl spiller
    Jeg er ganske ny på Devialet
    Hei. Du kan justere gain og pickup innstillinger "on the fly" via fjernkontrollen.
    Hei. Kan du forklare punkt for punkt som sagt jeg er ny på Devialet
    Jeg har koblet på det gamle riaa så jeg vet vinylen virker.
    På forhånd takk.
    Ekstern RIIA har jeg ingen erfaring med. Hva med å ta deg litt tid å lese brukermanual?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Spark 1.6.2 er ute. I følge endringsloggen er det ikke store forandringer.
    - New features:
    New user interface for the browsing tab
    Metadata that cannot be fully displayed on screen now scrolls
    Playlist are now searchable
    Adding tooltips in the settings.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Der var Devialet OS 1.8.0 til Phantom og Dialog sluppet.
    Endringsloggen ser slik ut:
    New features

    Adding support for IPv6
    Adding support for recently played radio stations
    Improvements

    Improved Phantom solo setup
    The play queue allows up to 10,000 tracks
    Improved PLC reliability
    Improved system setup reliability
    Improved update reliability
    Improved speed to save large playlist in Spark playlists
    Reduced the level of the setup sound design
    Bug fixes

    Fixed an issue leading to failed download of Dialog or Phantom updates
    Fixed an issue leading to unstoppable playback on Phantom
    Fixed an issue making Spotify connect unavailable until next boot of the Phantom or Dialog
    Fixed an issue leading Phantom to not reconnect via Wi-Fi to Dialog or home network
    Fixed an issue leading to the use in rare cases of an incorrect format for TIDAL online music service
    Fixed an issue with playback when multiple Phantoms use different interfaces (PLC + Wi-Fi)
    And many other bug fixes and improvements

    Spark 1.6.2

    New features

    New user interface for the browsing tab on mobile
    Metadata (Track title, artist, album name ) that cannot be fully displayed on screen now scrolls
    Playlist are now searchable
    Adding support for podcast on iOS
    Adding tooltips in the settings
    Improvements

    Improved launch time of the application
    Improved support for back button in search on Android
    Restore remove button for each track in the play queue for Windows and Mac
    Adding an easy way to empty a text field (using the X sign)
    Improved support for tablet (better rendering)
    Improved support for some Android device (devices that where discarding some network traffic)
    Bug fixes

    Fixed a few major issues preventing the setup to end well
    Fixed an issue leading to crash when playing a track on iOS
    Fixed an issue forcing the application to request a setup of all the devices at startup of Spark
    Fixed an issue leading to strange behaviour when inserting an album in the play queue while in shuffle mode
    And many other bug fixes and improvements

    Release Notes
     

    vinyl 52

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    4
    Hvorfor må jeg ha så mye volum for å høre på vinyl spiller
    Jeg er ganske ny på Devialet
    Hei. Du kan justere gain og pickup innstillinger "on the fly" via fjernkontrollen.
    Hei. Kan du forklare punkt for punkt som sagt jeg er ny på Devialet
    Jeg har koblet på det gamle riaa så jeg vet vinylen virker.
    På forhånd takk.
    Ekstern RIIA har jeg ingen erfaring med. Hva med å ta deg litt tid å lese brukermanual?
    Det hjalp å trykke litt på fjernkontrollen så nå virker det. Takk
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nettopp installert oppdateringene til Phantom og Dialog. Har ikke oppdaget de store forskjellene ennå.
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Ny Firmware 10.0.2

    Har installert Firmware 10.0.2 og alt vel. Lyden har endret seg litt, og så langt liker jeg det jeg hører. Enda litt ryddigere lydbilde, mer luft, bedre kontroll i bassen. Hadde før +0,5dB diskant, satte den til 0 nå. Ingen revolusjon, men hørbar forskjell hos meg.
    Kan virke som AIR3beta er mer stabil, men det får tiden vise. Har ikke vært noen bugs der etter oppgraderingen, men kanskje tilfeldig.
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Devaliet har tydeligvis ikke tatt sommerferie riktig ennå.

    Ny firmware.
    Ny Expert Pro serie.
    Og nå offisiell AIR3beta lansert, med forum for å følge opp problemene som mange har med AIR.
    https://help.devialet.com/hc/en-us/articles/209983045-Love-is-in-the-Air-AIR-3-beta-testing
    Det virker som de omsider tar kundene mer på alvor og har forstått at denne kundegruppen krever å bli hørt og tatt på alvor. De har mye å lære av hvordan f.eks Roon følger opp kundene sine.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mer ventestoff!
    Det ser ut til at Devialet har laget en sort versjon av Phantom for Sunreef, en baljeprodusent. Kjenner at Phantom i sort hadde vært helt greit her hjemme :)
    image.jpg


    SUNREEF SUPREME 68 MIDORI
     
    Sist redigert:

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Da jeg kjøpte devialet 200 tidligere i vår var det også pga "future proof" med oppgraderings muligheter på nett. Nå ser det ut til at min d200 blir "utdatert" før jeg får spilt den inn om jeg ikke går får oppgraderingen som vil koste drøyt 30Kkr. :-(

    Hva mener devialet folkene med det?

    Håper det vil bli muligheter for oss som akkurat har kjøpt devialet ifht oppgradering og eventuelt et pristilbud som gir oss en mulighet til å henge med.
    Hvis ikke så blir devialet produktet en meget ulønnsom innvestering for meg.

    Forhandlere i Norge vil forhåpentligvis komme med info til kundene om de nye omfattende oppgraderingene.

    Mvh John
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hva er det som gjør at d200 er utdatert? Skal jeg tippe så er endringene som kommer små. Det eneste jeg kommer på er bedre "hjerne" som muliggjør feks romkorreksjon eller noe annet snacks. Dette er nødvendigvis noe som krever en hardwareoppgradering.

    Samtidig har devialet gitt en slags garanti om at det vil komme oppdateringer av software og jeg regner med at d200 er med der, selv om ikke alle funksjoner blir med.

    Det føles kjipt å ha kjøpt en utgående modell. Det skjønner jeg veldig godt.

    Selv har jeg store planer om å nyte min d200 fremover og tenker minimalt på en oppgradering. Kan ikke alltid ha det nyeste.
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Det er vel litt som du nevner med utgående modell. Devialet som markedsføres som produkter som har "livs lang levetid" pga oppdateringer på nett føles ikke helt slik nå. Hvis det er slik at devialet kommer ofte med omfattende oppdateringer som krever at boksen sendes inn og fysiske bytter av innmat er nødvendig til ti tusener av kroner, finnes det nok andre mer tidløse og robuste produkter med topp kvalitet på lyd og komponenter.

    Håper ikke devialet blir som å eie pc, mobil, tv eller dvd, blueray etc. der boksen du kjøpte er avløst av nye og "bedre" bokser året etter.
    Det bør være unødvendig med "high end" produkter.

    Devialet er et fantastisk produkt med ytelser i øverste klasse, og med oppdateringsmulighet på nett nesten uslåelig ifht pris ytelse.
    Men hvis man må betale masse penger for å henge med å holde boksen oppdatert, er ikke dette produktet så unikt lenger. Må ikke glemme at når man kjøper produkter i høyere prisklasse er bruktpris også viktig. Devialet bidrar her til å senke den betraktelig for dem som ikke går for oppdateringene.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mer ventestoff!
    Det ser ut til at Devialet har laget en sort versjon av Phantom for Sunreef, en baljeprodusent. Kjenner at Phantom i sort hadde vært helt greit her hjemme :)
    Vis vedlegget 392312

    SUNREEF SUPREME 68 MIDORI
    Da ser det ut til at vi må kjøpe båten for å få sorte Silver Phantoms. Det er ikke Devialet, i følge deres kundeservice, som har laget sorte høyttalere, det er Sunreef som har fått dem lakkert.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel litt som du nevner med utgående modell. Devialet som markedsføres som produkter som har "livs lang levetid" pga oppdateringer på nett føles ikke helt slik nå. Hvis det er slik at devialet kommer ofte med omfattende oppdateringer som krever at boksen sendes inn og fysiske bytter av innmat er nødvendig til ti tusener av kroner, finnes det nok andre mer tidløse og robuste produkter med topp kvalitet på lyd og komponenter.

    Håper ikke devialet blir som å eie pc, mobil, tv eller dvd, blueray etc. der boksen du kjøpte er avløst av nye og "bedre" bokser året etter.
    Det bør være unødvendig med "high end" produkter.

    Devialet er et fantastisk produkt med ytelser i øverste klasse, og med oppdateringsmulighet på nett nesten uslåelig ifht pris ytelse.
    Men hvis man må betale masse penger for å henge med å holde boksen oppdatert, er ikke dette produktet så unikt lenger. Må ikke glemme at når man kjøper produkter i høyere prisklasse er bruktpris også viktig. Devialet bidrar her til å senke den betraktelig for dem som ikke går for oppdateringene.
    Gitt at de eldre modellene blir som foreldreløse barn er jeg helt enig i resonnementet ditt.
     

    Tregee

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    13
    Sted
    Göteborg
    Hva er det som gjør at d200 er utdatert? Skal jeg tippe så er endringene som kommer små. Det eneste jeg kommer på er bedre "hjerne" som muliggjør feks romkorreksjon eller noe annet snacks. Dette er nødvendigvis noe som krever en hardwareoppgradering.

    Samtidig har devialet gitt en slags garanti om at det vil komme oppdateringer av software og jeg regner med at d200 er med der, selv om ikke alle funksjoner blir med.

    Det føles kjipt å ha kjøpt en utgående modell. Det skjønner jeg veldig godt.

    Selv har jeg store planer om å nyte min d200 fremover og tenker minimalt på en oppgradering. Kan ikke alltid ha det nyeste.
    Jag är också nöjd med min 200 utan uppgradering. Fick ett bra erbjudande från min forhandler och köpte en Companion till samma pris som uppgradering och är övertygad om att jag får mer "bang for the bucks".
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Eksisterende produkter blir jo ikke dårligere selv om det kommer nyere på markedet :) ...
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Nei eksisterende produkter blir ikke dårligere, men de blir "utdatert" pga at de blir ertattet med nye modeller. Dette skjer jo hele tiden med andre produkter som jeg har nevnt i innlegget over. Devialet som reklamerer for fremtids sikre produkter med oppdateringer fra nett er i dette tilfellet ikke riktig. Når kundene må betale en høy pris for at deres produkt skal være oppdatert så blir dette feil når dette skjer ofte. Jeg kjøpte D200 i vår og føler at denne nå utgår av sortimanget om jeg ikke oppdaterer de fysiske delene.

    Blir D200 fulgt opp med nye oppdateringer i fremtiden, eller blir disse overlatt til seg selv? Hvis jeg går for oppgraderingen til drøyt 30Kkr har jeg betalt over 100Kkr for Devialet expert pro 220. Dette er irriterende i den grad jeg kjøpte et fremtidsikkert produkt.

    Jeg er spent på hva forhandlere av Devialet kommer med info rundt dette.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg forstår godt frustrasjonen til John! Devialet har oversolgt og fortsetter å overselge dette "fremtidssikret" ! En Devialet er ikke mer fremtidssikret enn alle øvrige halvferdige software tunge produkter som bestandig krever oppdateringer ALA iPhone mm. Når mann uunngåelig må skifte til ny hard ware er produktet utdatert.
    Grunden til at vi har "fått" "gratis" software oppdateringer er jo at Devialet ikke var helt ferdig med produktet i utgangspunktet. Det helt geniale fra Dvialets side er jo å tilby ombygninger til ny versjon til en stiv pris. Jeg antar at de tjener like mye på å bygge om en 200 til 220 som å selge en ny 220! €3500,- direkte i lommen uten om forhandlernettet og andre salgsomkostninger. På den måte kan de selge produktet fler gange og holde på kunden. Absolutt ingen snillisme i dette program.
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ikke pokker om jeg får til Air. Jeg har prøvd både trådløst og kablet. Jeg har vært inne i konfiguratoren og satt opp trådløst og kablet og er ganske sikker (tror jeg) på at jeg har satt det opp riktig. Men når jeg trykker på devialet ikonet på pc`en så viser den "disable air". Når jeg trykker på "generell settings" så skjer det ingenting. Noen som har noen gode forslag?
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg har funnet ut av det. Rotet meg inn i programvaren i displayet og da står det WIFI 0.0. Rotet meg enda litt lenger inn og da står det "WIFI module not installed". Har vært i kontakt med Acoustic Tuning, som jeg har handlet hos, men Frode er på reis og hjemme om noen dager. Regner med det ordner seg.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Noen her på sentralen som veit hvordan man får lys i Companion i stand by? Min går i svart når jeg trykker off!
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Det helt geniale fra Devialets side er jo å tilby ombygninger til ny versjon til en stiv pris <...>. På den måte kan de selge produktet fler ganger og holde på kunden. Absolutt ingen snillisme i dette program.
    Trur at du har rett i det.
     

    norpimp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2005
    Innlegg
    310
    Antall liker
    4
    Hei til dere her inne,

    Jeg trenger litt hjelp. Jeg er i modus mot å kjøpe en D200, men lurer litt på pris og fornuft. Siden det kommer en oppgradert versjon, hva er en ok pris for kjøper/selger i dagens marked? Den jeg ser på er ca 1 år gammel. Burde jeg vente til den nye utgaven er kommet?

    Håper på svar!
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Hei til dere her inne,

    Jeg trenger litt hjelp. Jeg er i modus mot å kjøpe en D200, men lurer litt på pris og fornuft. Siden det kommer en oppgradert versjon, hva er en ok pris for kjøper/selger i dagens marked? Den jeg ser på er ca 1 år gammel. Burde jeg vente til den nye utgaven er kommet?

    Håper på svar!
    Har vel ofte blitt solgt for rundt 45000 de jeg har snust litt på. Tror (og håper) de bikker under 40 000 når den nye er på plass og litt i omløp.

    I følge forhandler er den nye serien et bra løft fra nåværende serie. Men når blir ikke det sagt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn