Det var sånn Ludo startet...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Takk Lyngen! Det skal dog sies at det er frusterende å teste såpass mye uten å vite hvor man vil... Men så kom Klipsch og da var'e gjort... :)

U

utgatt60135

Gjest
Hvordan vil du beskrive lyden til Klipsch foruten de velkjente styrkene punch/dynamikk/hurtighet?

Hvordan vil du beskrive ProAc D15 i forhold til de andre du har hatt? Kanskje du kunne ha lagt en liten oppsummering på gode og svake sider med de du har hatt? Morsomt å om erfaringer fra de som har byttet ofte(om de er ærlige).

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Her er det både varmt og stramt på samme tid! Lyden er overraskende homogen uten at noe stikker seg ut, ihvertfall frem til man drar på litt kraftig...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Helt klart, de skal ha mye av æren for at det låter som det gjør. Matching er utrolig viktig, det merkes godt på et anlegg som kan dra veldig feil avsted med tanke på høyttalerne...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
JanOlav skrev:
Jeg synes du har vært utrolig heldig med oppsettet ditt Ludo, det spillte utrolig bra sammen, bra match.
Ps:Vil du ikke at folk skal vite hva slags pre du har? ;)
Tusen takk, hyggelig å høre - det funker finfint egentlig!

Hadde glemt preampen helt jeg :) Bedre nå ;)
Nå ble det bra, flott preamp du har, den er jo også med på godlyden.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
Takk Lyngen! Det skal dog sies at det er frusterende å teste såpass mye uten å vite hvor man vil... Men så kom Klipsch og da var'e gjort... :)
Så jævlig enkelt var det for meg også, først en haug med komponenter, så kom Klipsch, da var det gjort! ;)

JonArne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2008
Antall liker
1
Hei Ludo!!
Utruleg kjekk tråd ;) ;)
Flott annlegg du fekk deg til slutt...eller???

mvh

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hehe, hva mener du med "tilslutt" ;D ;D ;D Veien er jo målet jo :)

Men noen av komponentene står rimelig godt der de er :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Hvordan vil du beskrive ProAc D15 i forhold til de andre du har hatt? Kanskje du kunne ha lagt en liten oppsummering på gode og svake sider med de du har hatt? Morsomt å om erfaringer fra de som har byttet ofte(om de er ærlige).
Jeg synes av D15 var en flott høyttaler, men den virket litt baktung om du skjønner hva jeg mener. Litt lite sprut i dem... Prøvde dem med flere forskjellige forsterkere også, bl.a Jeff Rowlands ICE-baserte saker... Mulig dette ikke var en optimal match i det lille rommet jeg hadde dengang...

U

utgatt60135

Gjest
Ludo skrev:
Jeg synes av D15 var en flott høyttaler, men den virket litt baktung om du skjønner hva jeg mener. Litt lite sprut i dem...
Ja..

Litt trege i bassen fordi de er tunet så lavt i dybass i forhold til membranstørrelsen. Ellers veldig flott lyd, behagelig (fin på dårlige innspillinger), frodig (fylde/kropp) og bra transparens. Litt tilbakelendte i øvre mellomtone. Enig?

Prøver meg på noen beskrivelser selv, så kan du si hva du er enig i og hva du mener ikke er korrekt :):

Martin Logan Vantage: Svært korrekte (også i diskanten tror jeg). Svært stor innlevelse i musikken pga den transparente og responsvillige gjengivelsen, særlig på akustisk. Svært bra 3D og homogenitet. Fylde/kropp kunne vært bedre, men tror de er ganske så korrekte egentlig. Svakheten er trøkk/sprut i bassen.

Klipsch RF-63: Trøkk og moro, men ikke så ren/glatt og transparent som de beste. Best på rock? Ikke hørt mye. Er RF 5 mye bedre?

Dynaudio Contour S3.4: Veldig komplette med rette forsterker. Mye mer åpne enn Focus og mer analytisk. Bladelius Thor ble for "analytisk" til dem. Tyr er "varmere"?

Vienna Beethoven Baby Grand: Varm signatur, veldig detaljert diskant. Frodige og bra snille. Men stilte et spørsmålstegn med bassen. Du nevner at du ikke ble fortrolig med bassen, hvordan da?

Dynaudio Focus 220: "Perfekt" match med Thor (veldig engasjerende). Ellers litt snille, kunne vært kjappere og mer transparente. Homogene, fyldige, mye bass. Veldig flotte å lytte til så lenge det er litt futt i forsterkeren.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Se her ja, nesten som om jeg skulle skrevet det selv :) Må si meg veldig enig i mye av det du skriver her.

Lyngen skrev:
Litt trege i bassen fordi de er tunet så lavt i dybass i forhold til membranstørrelsen. Ellers veldig flott lyd, behagelig (fin på dårlige innspillinger), frodig (fylde/kropp) og bra transparens. Litt tilbakelendte i øvre mellomtone. Enig?
Spot on! Disse gjør på en måte ikke så mye galt, jeg fikk bare ikke igang rockefoten skikkelig...

Lyngen skrev:
Martin Logan Vantage: Svært korrekte (også i diskanten tror jeg). Svært stor innlevelse i musikken pga den transparente og responsvillige gjengivelsen, særlig på akustisk. Svært bra 3D og homogenitet. Fylde/kropp kunne vært bedre, men tror de er ganske så korrekte egentlig. Svakheten er trøkk/sprut i bassen.
Vel, i min stue ble dette noe av det kjedeligste jeg har hørt på lenge og ta trekker jeg ikke bare for litt svak bass. Det høres litt for polert og fint ut til at det ble noe gøy. Men du verden, det spiller veeldig pent og veeldig snilt og veeeldig uengasjerende...

Lyngen skrev:
Klipsch RF-63: Trøkk og moro, men ikke så ren/glatt og transparent som de beste. Best på rock? Ikke hørt mye. Er RF 5 mye bedre?
RF-63 er utrolig artige å høre på. Klipsch mangler denne utstrakte diskanten som mange andre høyttalere har. Det kan oppleves som litt lite luftig og krever litt tilvenning. Men alt det andre som Klipsch knuser endel andre merker/konstruksjoner på veier elegant opp for dette :) Når det gjelder RF-5 så er slektskapet med RF-63 ganske tydelig. Bare at RF-5 er enda mer dynamisk.

Lyngen skrev:
Dynaudio Contour S3.4: Veldig komplette med rette forsterker. Mye mer åpne enn Focus og mer analytisk. Bladelius Thor ble for "analytisk" til dem. Tyr er "varmere"?
Veldig flotte høyttalere! Disse kan virkelig anbefales og også en god match mot Tyr. Disse er ærlige både på gode og dårlige innspillinger. Men det låter ikke som rør & horn så desverre for min del gikk ikke heller disse videre...

Lyngen skrev:
Vienna Beethoven Baby Grand: Varm signatur, veldig detaljert diskant. Frodige og bra snille. Men stilte et spørsmålstegn med bassen. Du nevner at du ikke ble fortrolig med bassen, hvordan da?
Disse liker jeg veldig god, en nydelig og silkemyk diskant - varm og behagelig lyd. Mitt spørsmålstegn ved bassen her kan skyldes matching mellom disse og Krell KAV400xi. Denne forsterkeren har en liten pukkel i bassen og det kan kanskje oppleves som litt mye...

Lyngen skrev:
Dynaudio Focus 220: "Perfekt" match med Thor (veldig engasjerende). Ellers litt snille, kunne vært kjappere og mer transparente. Homogene, fyldige, mye bass. Veldig flotte å lytte til så lenge det er litt futt i forsterkeren.
Focus 220 sto høyt oppe på listen, disse gjør at all musikk låter ganske så bra. Når jeg i etterkant prøvde Contour S3.4 så var forskjellen såpass dramatisk at 220 ikke nådde disse til knærne engang...! Detaljer og musikalsk rikdom i overflod... Men 220 kan nok glede mange de, bare man unngår å høre på noe som er bedre. De er litt i samme gate som ProAC D15 egentlig...

Etterhver ble det såpass tydelig at rør & horn er min greie, og når jeg da landet på Klipsch og etterhvert RF-5 så falt mange brikker på plass. Også skal det jo sies at veien er målet :)

U

utgatt60135

Gjest
Ludo skrev:
Vel, i min stue ble dette noe av det kjedeligste jeg har hørt på lenge og ta trekker jeg ikke bare for litt svak bass. Det høres litt for polert og fint ut til at det ble noe gøy. Men du verden, det spiller veeldig pent og veeldig snilt og veeeldig uengasjerende...
Dette er det eneste som overrasker meg. Jeg kan skjønne at de kan virke kjedelige for "rockefoten", men ikke ellers. Uengasjerende og veldig snilt er ikke ord jeg ville har brukt om ML. Hvilken forsterker brukte du? Har litt misstanke at du ikke fikk høre potensialet i dem fullt ut. Jeg ser du har hatt Krell 400. Den har jeg hørt med Vantage og det var slett ikke imponerende. Lite engasjerende og alfor smalt/flatt lybilde.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Lyngen skrev:
Dette er det eneste som overrasker meg. Jeg kan skjønne at de kan virke kjedelige for "rockefoten", men ikke ellers. Uengasjerende og veldig snilt er ikke ord jeg ville har brukt om ML.
Nå er ikke du vant til Klipsch heller da! ;)

U

utgatt60135

Gjest
JanOlav skrev:
Lyngen skrev:
Dette er det eneste som overrasker meg. Jeg kan skjønne at de kan virke kjedelige for "rockefoten", men ikke ellers. Uengasjerende og veldig snilt er ikke ord jeg ville har brukt om ML.
Niks, vant til Focal 8)..

Men tror jeg har fått tre demoer av RF serien på ulike forsterkere. Pluss´er og minus ´er, imo. Avhengig av musikksmak og lyttevaner.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
JanOlav skrev:
Lyngen skrev:
Niks, vant til Focal 8)..

Men tror jeg har fått tre demoer av RF serien på ulike forsterkere. Pluss´er og minus ´er, imo. Avhengig av musikksmak og lyttevaner.
Focal gjør sikkert susen det også, har egentlig aldri fått noen skikkelig demo av det merket ;)
RF-serien har både pluss og minus i forhold til musikkformidling. Det handler vel egentlig bare om å finne sin egen greie, det har vel jeg gjort etter utallige krumspring... :)

U

utgatt60135

Gjest
Ludo skrev:
Focal gjør sikkert susen det også, har egentlig aldri fått noen skikkelig demo av det merket ;)
Utopia er veldig "korrekte" høyttalere med "smekk" i bassen. Veldig detaljerte, kjappe og transparente (ikke like luftig som ML dog). Men de er lagd for å yte det beste så de er ikke spesielt snill med dårlig kvalitet i resten av kjeden (inkl. plater). Må matches med omhu. ikke spesielt fyldige/kropslige, men mer mot nøytralt tror jeg. Mer mot stram/detaljert bass som kanskje kan virke noe slankt for enkelte.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
De drar kanskje nytten av varmen fra forsterkeren din? Det er forøvrig en flott sak som jeg har hørt på ved flere anledninger :)

U

utgatt60135

Gjest
Ludo skrev:
De drar kanskje nytten av varmen fra forsterkeren din?
Det er en missforståelse at Sugden låter "varmt" (A21 skal visst låte mer varmt). Ikke er den spesielt "snill" heller, men muligens litt avrundet i diskanten. Copland 405 er derimot en som låter "varmt" til Focal.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Nå er det ting på gang, premie til den som gjetter hva dette er... ;)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Også må man jo ha delene i noe og her er Hammond et soleklart valg!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Noen som har noen formening om hva det hele skal bli da? Som et tips så har jeg laget disse i samme chassis tidligere:

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
349
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ludo skrev:
Noen som har noen formening om hva det hele skal bli da? Som et tips så har jeg laget disse i samme chassis tidligere:
Hmmm, kan det være en ny preamp på trappene kanskje?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Spot on :) Ny preamp er riktig - ny dac kommer også! DIY er moro :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ludo skrev:
Du store :eek:
Gutten handler inn godis skjønner jeg :)
Man kan regne med at du har vært snill gutt i år og at jula kommer tidlig ?

/jan

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Ludo skrev:
Du store :eek:
Gutten handler inn godis skjønner jeg :)
Man kan regne med at du har vært snill gutt i år og at jula kommer tidlig ?

/jan
Jeg er min egen nisse :)

Har holdt på med planlegging og kjøp av deler i en lang periode. Nå er nesten alt i hus, bolten må svinges så får vi se om man blir velsignet med god lyd etterhvert :)
Tanken er å lage en pre og en DAC i samme design som monoblokkene. Jeg har god erfaring fra Audio Note fra før av så jeg kommer til å benytte meg av AN M2 powersupply, enkelt å sette sammen, mye god lyd for pengene og man kan eksperimentere i det uendenlige. I tillegg betyr det mye å ha en lokal leverandør med på laget; Upgrade Audio stiller med kvalitet og kompetanse som vanlig ;) I linjedelen skal jeg benytte en krets foreslått av BHO som igjen er designet av Gary/Border Patrol. Etter hva jeg har skjønt har denne blitt brukt av flere med stort hell! Her brukes 5687 rør...

Den som lever får se :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
BP linjekort (BirgerProdukt som vi liker å kalle det) fungerer meget bra.
Riktig nok ikke samme varmen og "gløden" som ett M2 linjekort m/6SN7 rør (syns jeg)

Kommer nok mye an på smak og behag, noen liker det litt mere oppløst og luftig som 5687 mens andre liker det mørkere/varmere som 6SN7 er god på.
Hørt begge typene, liker begge :)

/jan

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.293
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tror ikke jeg har hørt 6SN7 noen gang, men jeg synes ikke 5687 er for linjært - stramt og fint er det :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ludo skrev:
Tror ikke jeg har hørt 6SN7 noen gang, men jeg synes ikke 5687 er for linjært - stramt og fint er det :)
Som sagt smak og behag :)
Ikke noe i mot 5687, sitter 2 av de i Meishu'n her. Heldigvis sitter det ett M2 linjekort der også, med 6SN7 ;)

Det går mest på smak, ikke bra eller dårlig. Må ikke forveksles.
Uansett så tror jeg ikke du trår feil. Skal bli morro å følge tråden din fremover.

/jan

Topp Bunn