Det var sånn Ludo startet...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hmmm El.Comp på Gale?!?!? El.Comp er vel i en annen klasse enn Gale? Gale er vel det billigste merket til hifi klubben.. ::)

side en i tråden refererer jeg til nå da.. ::)

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.507
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Edit: Slettet bildet da det ble litt stort, og jeg vet ikke hvordan du forandrer størrelsen...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hifiguru skrev:
Postet du i riktig tråd nå Pengvim??
ja...

vet du, etter at jeg spurte hva den tuten var så begynte jeg å tenke på Lyric HiFi.. :p

L

Ludo

Gjest
Lyric Hifi har nok noe med det her å gjøre ja :)

Vi kan jo fortsette å titte på bilder, dere har jo tydligvis skjønt at det er snakk om Avantgarde Solo i blå utførelse....:

L

Ludo

Gjest
Lyden på disse er utrolig ekte og riktig. Instrumenter låter som det skal og ikke bare nesten som det skal.
Man får en god følelse av å være tilstede når det hele skjer og det er absolutt herlig :)
Ingen store imponatoreffekter på dem, men de gjør tinga sine på en meget god måte!

Skummelt det her...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
Lyden på disse er utrolig ekte og riktig. Instrumenter låter som det skal og ikke bare nesten som det skal.
Man får en god følelse av å være tilstede når det hele skjer og det er absolutt herlig :)
Ingen store imponatoreffekter på dem, men de gjør tinga sine på en meget god måte!

Skummelt det her...
Kan bli avhengig......
Kjempeflotte HT Ludo!
Nå tror jeg du er inne i riktig spor. ;)
Vi følger spent med i fortsettelsen! :D

L

Ludo

Gjest
veien er målet...

Og det ser jommen meg ut til at Avantgarde Solo får bli her gitt... I en annen farge vel og merke. More to come :)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Artig, det var jo noe helt annet ja.
Regner med du ikke er plaget av småromsproblemene med disse?
Driver du de med MAE SET 1?

L

Ludo

Gjest
Nei, det er ikke MAE SET1 som driver disse. De er aktive og har egen forsterker på 250w så jeg tapper signalet rett fra Cayin preampen min.
Man kan derimot drive dem fra en høyttalerutgang, jeg har gjort noen forsøk på dette - men jeg synes det låter best rett fra preamp.

Det låter helt strålende, bassen er tight og fin. Til tider er det nesten som man kan ta på artistene... Du er hjertlig velkommen for en lytt :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
veien er målet...

Ludo skrev:
Og det ser jommen meg ut til at Avantgarde Solo får bli her gitt... I en annen farge vel og merke. More to come :)
Da er det bare og gratulere så mye med Solo! :D
Tenker du får mange flotte musikkstunder utover vinteren. ;)
Hvilken farge blir det?

L

Ludo

Gjest
Sånn, da har jeg endelig fått rota meg til noen nye bilder. Det ble jo Avantgarde Solo i sølv utførelse. Disse fungerer meget godt i mitt lille
rom, men jeg har fått noen utfordringer med tanke på litt svak støy i diskanthornet. Har fått god kontakt med Mr Armin Krauss hos Avantgarde-Acoustics,
så jeg venter bare på noen deler til en aldri så liten mod :)

Anlegget ser nå slik ut :

Og fra sweetspot blir det som dette :

Jeg synes lyden sitter godt, men mulig at mitt lille rom har noen begrensninger. Jeg må nok jobbe litt mer med signalkabler for å få litt mer punch og smekk
i mellomtonen, så om noen har tips så mottas det med takk :)

L

Ludo

Gjest
Også har jeg fått meg vinylsnurrer ;D

En Rega Planar 3 med Audio-technica OC9 pickup... En artig sak for en nybegynner på den fronten :)

B

Back_Door

Gjest
Stilig anlegg Ludo ;)

Hornprinsipp er ikke dumt i et rom som dette.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Back_Door skrev:
Stilig anlegg Ludo ;)

Det funker bra! :)
Det kan jeg skrive under på. ;)
Med såpass lite rom så er det helt klart et godt valg av horn. :)

L

Ludo

Gjest
Back_Door skrev:
Stilig anlegg Ludo ;)

Takker Back_Door - det blir jo som et minianlegg i forhold til Gaia da ;)

Ta gjerne turen innom om du er i distriktet, har alltid nykvernet kaffe... :)

L

Ludo

Gjest
Continuo skrev:
Back_Door skrev:
Stilig anlegg Ludo ;)

Det funker bra! :)
Det kan jeg skrive under på. ;)
Med såpass lite rom så er det helt klart et godt valg av horn. :)
Har forsøkt endel forskjellige type høyttalere og det er helt klart at Solo har gitt best resultat. Takk for sist forresten Continuo :)

B

Back_Door

Gjest
Ludo skrev:
Back_Door skrev:
Stilig anlegg Ludo ;)

Takker Back_Door - det blir jo som et minianlegg i forhold til Gaia da ;)

Ta gjerne turen innom om du er i distriktet, har alltid nykvernet kaffe... :)
Det er jo ikke BARE størrelsen det kommer ann på da.. ;)

Måten du maksimerer ytelsene i ditt anlegg i forhold til ditt rom, virker svært lovende. Jeg tar meg gjerne en tur innom en gang. Er for tiden på jobb, og programmet i neste friperiode er temmelig fullt. (diverse lyttebesøk før familiebesøk i forb. med jula.)
Du er også selvsagt velkommen her, når det passer. ;)(kanskje du skal en tur forbi her på vei til Sverige for å handle til jul..? :D)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Hei Ludo,

Ser veldig bra ut dette her. Soloene er helt nydelige!
Har samme arm/pu-kombo som deg. Opplevde en helt tydelig forbedring av bass og oppløsning ved å skifte motvektsloddet til origin live sitt. Vet at michell lager et motvektslodd til rega også. 1000,- for OL, og absolutt verdt det, imo.
Du er jo hektet på vinyl nå, ikke sant?!! ;)

L

Ludo

Gjest
kjoenik skrev:
Hei Ludo,

Ser veldig bra ut dette her. Soloene er helt nydelige!
Har samme arm/pu-kombo som deg. Opplevde en helt tydelig forbedring av bass og oppløsning ved å skifte motvektsloddet til origin live sitt. Vet at michell lager et motvektslodd til rega også. 1000,- for OL, og absolutt verdt det, imo.
Du er jo hektet på vinyl nå, ikke sant?!! ;)
Mange takk - er veldig fornøyd med Solo :)

Jobber hardt med saken når det gjelder å bli hektet på vinyl - skumle saker ;D

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Hei Ludo.

PC-Drivverk - Audio Note DAC - Whistler Coanda - Bladelius Tyr - DIY Flatsølv kabler - Dynaudio Focus 220
Ser på signaturen din at det har skjedd mye på utstyrsfronten siden denne tråden sist ble oppdatert.

Ser f.eks. at PC som kilde er tatt inn i varmen igjen (Audionotes fortjeneste?), horn er erstattet av tradisjonelle fuglekasser, og rør byttet med kraftige transistorwatt, og vinyl er ute?

Mange store kursendringer som det kunne være interessant å høre litt om.

K

kbwh

Gjest
Kult anlegg! Jeg får skikkelige mimretokter av den grammofonkomboen. Hadde Planar 3 med AT-OC9 i årevis. Funket bra sammen.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Artig tråd Ludo! Horna ser skikkelig moderne/retro ut. Retro og avantgarde er vel to sider av samme sak. :)

Mvh

L

Ludo

Gjest
Veggen skrev:
Hei Ludo.

PC-Drivverk - Audio Note DAC - Whistler Coanda - Bladelius Tyr - DIY Flatsølv kabler - Dynaudio Focus 220
Ser på signaturen din at det har skjedd mye på utstyrsfronten siden denne tråden sist ble oppdatert.

Ser f.eks. at PC som kilde er tatt inn i varmen igjen (Audionotes fortjeneste?), horn er erstattet av tradisjonelle fuglekasser, og rør byttet med kraftige transistorwatt, og vinyl er ute?

Mange store kursendringer som det kunne være interessant å høre litt om.
Hei igjen ja. Det har skjedd endel siden sist oppdatering ja, har vært på en liten reise i forhold til ustyr. Det hele startet vel egentlig
med et ønske om å flytte anlegget ned i stua igjen. Jeg brukte mye tid på mitt lille lytterom, manglet vel kun en seng så kunne jeg
vært der hele døgnet. Så derfor ble anlegget flyttet ned i stua og der fikk jeg en litt annen lyd en hva jeg hadde hatt. Det blir litt
for tamt etter min smak så derfor ble det noen runder med meg selv i forhold til egne preferanser og hvor veien går videre. Det er jo
halve moroa :)

Det at PC er tilbake i varmen skyldes mest brukervennligheten. Det spiller bra, men jeg har hørt CD-spillere som spiller bedre. Uansett
så er dette et kompromiss for min del; det er brukervennlig og spiller helt greit. AudioNote DAC'n gjør jobben godt den også, har satt
inn et av mine favoritt NOS-rør; Mullard CV4003 og det funker knall. Jeg har også montert inn USB-kort slik at den kan kobles rett
på PC'n. Med Foobar og ASIO så er dette en helt ok kilde.

Vinylen gikk egentlig ganske raskt ut igjen, dette skyldes manko på god vinyl (mye av det jeg har er ihjelspillt etter noen år som DJ)
samt at jeg rett og slett ikke falt helt for løsningen så det ble ikke brukt.

På forsterkerfronten ble det ikke så veldig mange rundene; jeg har vært innom Audionet SAM v2 - en virkelig god forsterker. Jeg rotet
frem rørmonoblokkene og fikk testa dem litt samt at Bladelius Tyr og Krell KAV400xi kom en tur innom. Totalt sett så falt jeg for en
match mellom Bladelius Tyr og Dynaudio Focus 220. Det spiller musikalsk og engasjerende, og Tyr har litt av den magiske mellomtonen
som EC har i tillegg til kontroll på bassen og luft i toppen. Absolutt en flott forsterker. Også er den ganske billig også, ligger vel på
rundt 17k.

Av høyttalere har jeg testet Martin Logan Vantage, Klipsch RF-63, Dynaudio Contour S3.4, Vienna Beethoven Baby Grand og Focus 220.
Av disse var det Focus 220 som stakk av med seieren etter en totalvurdering av hvor mye lytteglede de kunne gi. Martin Logan har et nærvær
til å dø for, men kanskje litt tilbaketrukket helt i toppen. Dette kan jo også være matchen med forsterker. Dynaudio Contour S3.4 er
den som har gjort mest riktig i forhold til hifi; dønn strøken i de fleste registre, men for meg så var den veldig tydelig på fortelle meg
hva som ligger i skuffen - om det er en god eller dårlig innspilling. De gav absolutt ingenting ved dørene. Vienna er helt nydelige i
toppen og står fortsatt et stykke opp på min 'vil ha' liste, men her var det kanskje litt mye igjen på bunnen som jeg ikke ble helt
fortrolig med. Men en flott høyttaler! Klipsch i kombo med DIY KT88-basert rørmonotrinn var også ganske høyt opp på listen, en
knallgod match med Audio Valve Eklipse som pre. Men jeg har ikke allverdens plass å ta av, disse ble ganske enkelt for store for meg.
Til slutt endte jo valgte på Focus 220 i rosewood finish. En flott høyttaler som tar liten plass,
men som spiller stort og fengende og gir god kontakt med artist. Den har nok sine svakheter i forhold til de større modellene i familien,
men musikkformidlingen vant denne gangen samtidig som den er detaljert nok til å glede på flere områder.

Et lite bilde får vi vel plass til - more to come...

Vedlegg

L

Ludo

Gjest
Valentino skrev:
Kult anlegg! Jeg får skikkelige mimretokter av den grammofonkomboen. Hadde Planar 3 med AT-OC9 i årevis. Funket bra sammen.
Takk takk, det spilte veldig artig i det rommet. Nå ble mitt bekjentskap med vinyl veldig kort denne gangen, men det er nok mulig at
jeg gir det et nytt forsøk senere :)

L

Ludo

Gjest
toref skrev:
Artig tråd Ludo! Horna ser skikkelig moderne/retro ut. Retro og avantgarde er vel to sider av samme sak. :)

Mvh
Jeg har fått mange kommentarer på utseende til horna; alt fra 'fy f**n så stygge' til 'dæven - de var kule'. Avantgarde er flott,
en gang i fremtiden håper jeg å plassere etpar Duo eller tilsvarende i stua. Men da må stua bli større også, og det er nok noen år til
jeg bygger igjen...

Ang Solo'ene; de kommer tilsalgs om ikke så veldig lenge ;)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Artige beskrivelser som alltid ludo.
Du skal jammen ha for å teste ut mye rart før du bestemmer deg. Og selv etter du har bestemt deg har jo komponentene relativt kort levetid i din hule. Selv er jeg en sinke i forhold, trives fremdeles godt med symphonic 3...

Skjønner godt at du trengte noe med mer oomph når du flyttet ned i stua igjen, så stor forskjell i romstørrelse krever som regel en endring.

Litt pussig at vi nå har relativt like oppsett: 2,5 veis gulvstående, transistorkraft og PC som kilde. Det varer vel ikke så lenge kjenner jeg deg rett.  ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Når det gjelder Ludo er det ikke en bombe at han snart bytter utstyr..... :D :D ;D

Men enn så lenge får du nyte Authentic Fidelity fra Danes that don't lie 8)

L

Ludo

Gjest
Det er det verste... Hva slags ondskapsfulle insinuasjoner er det dere kommer med? At jeg bytter ofte? ::)

More to come... ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ludo skrev:
Det er det verste... Hva slags ondskapsfulle insinuasjoner er det dere kommer med? At jeg bytter ofte? ::)

More to come... ;)
Definer ofte ;D

/jan

L

Ludo

Gjest
Veien er målet...

Nytt lytterom, nytt anlegg og nye bilder. Det har skjedd endel her den siste tiden. Fra 9m2 og horn og rør til 40m2 og 'danes' samt transistor.
Jeg har vel skrevet litt tidligere om veien hit også det som har skjedd de siste månedene. Det er vel ikke så mye å si om den saken.

Anlegget består av Dynaudio Contour S3.4, Bladelius Tyr og AudioNote DAC. Som kilde brukes foreløpig en lydløs PC med musikk lagret på server.
Pr dags dato består samligen hovedsaklig av .wav og .flac filer, men også noe mp3 til festbruk :) Totalt er det vel snakk om ca 600GB.
Skjermbildet fra PC'n i racket er hentet opp på laptop via MS RDP - funker finfint!

På kabelfronten er det fortsatt Whister Coanda som gjelder - disse er de beste jeg har hørt så langt. Mellom Tyr og Contour er det flatvalset sølv
fra Rasmussen, det er 0.5x6.0mm størrelse på disse. De låter også meget godt, og mange ganger bedre enn endel komersielle produkter jeg har testet.
Alt i alt får utstyret mat fra egen kurs via FAT LMC all the way. Skulle det fortsatt finnes grums på linja så fikser Harvesteren litt av dette.

Men vi må jo ha noen bilder...

Fra lytteposisjon blir det slik:

Også litt fra siden, legg merke til at kameraet har laget en strek på den høyre høyttaleren. Den er ikke der i virkeligheten...

En liten close-up:

Flott møbel og høy waf på Contour S3.4:

L

Ludo

Gjest
Veien er målet...

Og her har vi racket av typen Quadraspire Q4 AV. Det står også en switch der samt en tuner til parabol, en liten Dreambox som det heter så fint.

En ny liten close-up, denne gangen av Bladelius Tyr. Denne er varm i lyden og har god kontroll på bunnen og har mye luft:

Sammen med denne, en Audio Note DAC er dette det hele som lager musikk hjemme hos meg. DAC'n har forøvrig Mullard NOS-rør og spiller knallbra!

Norum

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.07.2006
Antall liker
5
Veien er målet...

Gratulerer med et flott anlegg, de høytalerene var snadder 8)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Veien er målet...

Det ble Contour til slutt? :) Smakfull stue du har der :)

L

Ludo

Gjest
Veien er målet...

Norum skrev:
Gratulerer med et flott anlegg, de høytalerene var snadder 8)
Takker, det ble endel frem og tilbake før jeg havna på Dynaudio og enda mer frem og tilbake før det ble Contour.

Vermin skrev:
Det ble Contour til slutt? :) Smakfull stue du har der :)
Jupp, Contour it is - du vet; Danes don't lie :) Skal overbringe kompliment til min bedre halvdel ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Veien er målet...

Jepp, dette ble meget pent Ludo, trodde du havnet på Focus jeg men skjønner dine valg, er jo Countorist selv ;D (Hey, det var faktisk et tøft ord, samtidig som jeg er Van den Huligan)

Topp Bunn