Det var sånn Ludo startet...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Veien er målet...

Ludo skrev:
Veien er målet...
Ja, er det ikke slik det skal være da?

Forøvrig ser det skikkelig lekkert ut. Men hvordan påvirker den lave plasseringen av diskanten lyden? Eller for å si det slik: påvirker det lydbildet på noen måte?

L

Ludo

Gjest
Veien er målet...

hifiguru skrev:
Jepp, dette ble meget pent Ludo, trodde du havnet på Focus jeg men skjønner dine valg, er jo Countorist selv ;D (Hey, det var faktisk et tøft ord, samtidig som jeg er Van den Huligan)
Jepp, har blitt Contourist nå. De har en meget facinerende spillestil!!

L

Ludo

Gjest
Veien er målet...

el_mariachi skrev:
Forøvrig ser det skikkelig lekkert ut. Men hvordan påvirker den lave plasseringen av diskanten lyden? Eller for å si det slik: påvirker det lydbildet på noen måte?
Takk takk! I min stue så påvirker ikke dette lyden i det hele tatt. Fikk en lang leksjon av Morten på NAT om førsteordensfilter og plassering av elementer osv,
men jeg tror jeg skal la være å forsøke å gjengi den. Uansett, it works :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Veien er målet...

el_mariachi skrev:
Ludo skrev:
Veien er målet...
Satt dem opp ned ? ;)

Grats Ludo,ser meget bra ut :)

/jan

L

Ludo

Gjest
Veien er målet...

JanR skrev:
Satt dem opp ned ? ;)

Grats Ludo,ser meget bra ut :)

/jan
Uh, jeg visste det var noe ;D

Takk - er meget fornøyd med valget!

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Veien er målet...

Ludo skrev:
el_mariachi skrev:
Takk takk! I min stue så påvirker ikke dette lyden i det hele tatt. Fikk en lang leksjon av Morten på NAT om førsteordensfilter og plassering av elementer osv,
men jeg tror jeg skal la være å forsøke å gjengi den. Uansett, it works :)
Har aldri fått dette fornuftig forklart selv, noen stikkord kan du vel prøve på?

J

Jurassic

Gjest
Veien er målet...

Contour 3.4 må være den beste høyttaleren i den prisklassen.
Grattis

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Veien er målet...

Grattis med nytt!

Ser pent ut dette, og luftig møblert i forhold til tidligere.
Hadde ikke fått med meg at du hadde nytt rack, selv om det sikkert sto der da jeg var hos deg sist..... :-[

Snakes
R

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.984
Veien er målet...

"1st order filters have a 20 dB/decade (or 6 dB/octave) slope. All 1st order filters have a Butterworth filter characteristic. 1st order filters are considered by many audiophiles to be ideal for crossovers. This is because this filter type is 'transient perfect', meaning it passes both amplitude and phase unchanged across the range of interest. It also uses the fewest parts and has the lowest insertion loss (if passive)"

Jeg troooor dette påvirker spredningskarakteristikken til et element, og gjør at elementplasseringen merkes mindre i den grad at musikken "slipper" høyttaleren i større grad.
Det stemmer i tilfelle godt med min erfaring av 2-veiskonstruksjoner kontra større høyttalere.

Noen må gjerne forklare nærmere, interessant.

L

Ludo

Gjest
Veien er målet...

Se her ja, veldig bra Emokid. Det var no sånt han forklarte. Uansett så merker jeg ikke noe til det i forhold til andre høyttalere. Tvert imot så vurderte jeg en periode å tilte Focus 220 litt bakover for å se om de kunne få noe av den samme åpenheten som Contour S3.4. Prøvde aldri, men det er vel en god indikasjon på at ting låter som det skal...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Well then, life goes on I guess...

Tweeter...

Bass...

Fyller vel på litt mer etterhvert antar jeg... Tror jeg har landet litt nå ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hey, long time! Gått motsatt vei ift meg ser jeg, fra DA til Klipsch. Du har hatt RF-63 i mellomtiden også eller? Hørt rykter om at RF5 er/var et høydepunkt for RF-generasjonen, hva føler du da?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Hey, long time! Gått motsatt vei ift meg ser jeg, fra DA til Klipsch. Du har hatt RF-63 i mellomtiden også eller? Hørt rykter om at RF5 er/var et høydepunkt for RF-generasjonen, hva føler du da?
Hola, hyggelig å høre fra deg :)

Jada, RF-63 har jeg kosa meg masse med. Flotte høyttalere og utrolig langt unna RF-82. Vanvittig mye bedre lyd, dog er den kanskje litt for snill i forhold til hvordan Klipsch skal være :) Med RF-5 så føler jeg at jeg på en måte har landet litt. Samme vakre lyden som fra RF-63, men den har den råskapen og dynamikken som bare Klipsch kan :) Skal man ha noe mer dynamikk og trøkk nå så må det jo bli Heresy eller noe. Men da føler jeg at jeg mister litt av den hifi-lyden som RF-serien har... Men det ligger jo etpar KHorn på børsen da... ;D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
For øvrig så ser Klipsch RF-5 i Cherry finish slik ut i helfigur:

Etter hva jeg har skjønt så kommer disse fra Egypt, ble kjøpt der av en kar som jobbet i området. Han har brukt disse svært lite, så her snakker vi innspilling... igjen... ::) Men det kommer seg stadig :)

Jeg er VELDIG fornøyd med RF-5 !!

R

RoDa

Gjest
Er du i slekt med han der fjordland fyren.....?

Vinglepetter!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har trua på dette nye, håper å få høre det snart. ;)

R

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Er du i slekt med han der fjordland fyren.....?
.
.
.
Vinglepetter!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Har trua på dette nye, håper å få høre det snart. ;)

R
Hehehe, jeg har jo ikke vingla på leeeenge ;) Har vært Klipsch'a i over ett år mann, og det er leeenge til å være meg ;D

Du kommer vel innom for å låne med DAC'n? Da blir'e konsert serru ;)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Tøft Ludo, grattis!
Takk takk! Ser du holder på med noen spennende saker selv, du må fortelle mer om hvordan det går der. Stikker innom tråden din i løpet av helgen og da forventer jeg solide oppdateringer på lytteinntrykk etc :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Var innom en tur hos Ludo i dag for en lytt.
Fy flate som det spillte hos deg, her var det dynamikken som rådet, skikkelig god Klipsch-sound.

Kan ikke si at det har spillt så energisk hos deg før, uansett hva slags musikk som ble satt på, så låt det bra, foten gikk og gåsehuden kom.

Masse bra låter spillte vi, en god del som ikke jeg hadde hørt før, blant annet Bruce Willis! :eek: Faen, mannen kunne jo synge! ;D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Heisann, takk for besøket - det var hyggelig som vanlig! Og takk for rosende ord, det er greit å vite at man ikke gjør seg helt bort i prioriteringen...

Av de høyttalerne i RF-serien jeg har hørt så er RF-5 uten tvil de beste. De har Klipsch-lyden og kan levere en god porsjon realisme på flere musikkgenre. Vi var vel innom en god del idag; fra Arve Tellefsen til Tom Waits :)

Skiva til Bruce Willis er jo knall den da, ble skikkelig overraska selv når jeg hørte den første gang!

Ang preampen så er den helt ok, langt unna AudioNote pre'en jeg hadde, men dog - den duger enn så lenge. Og Abrahamsen V6.0 er jo intet annet enn et kupp! Den gjør ikke skam på navnet.

Blir vel litt mer bygging etterhvert, skal bygge ny pre og ny dac så får man plutselig et komplett rørbasert oppsett i samme design. DIY er jo gøy :)

Kjører på med litt flere bilder av effekttrinnene etterhvert...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Enig, RF-5 er i en klasse for seg selv, snillismen var borte fra stuen din. ;D
Også er de nettere enn RF-63, ruver mindre, men spiller større. ;)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
JanOlav skrev:
snillismen var borte fra stuen din
Ikke no kjære mor nå lengre nei ;)

JanOlav skrev:
Også er de nettere enn RF-63, ruver mindre, men spiller større.
RF-63 er utrolig store høyttalere, de tar mye plass siden de er så innmari dype... Jeg synes at RF-5 gjør seg bedre i stua rent visuellt også!

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Gøy og høre at det er liv. ;D
RF-5 er den beste/morsomste ht i ref. serien jeg har hørt.....inkl. RF-82, 63 og 83. ;D
Den RB/RF serien med sorte senterkopper er gode ht. 8)
Jupp Ludo.....du må se å komme deg opp med litt mere rør igjen. ;)
Vi følger med videre........

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Det er liv, bare i varierende grad :)

Prosjektet fremover blir spennende, tar litt her og litt der og kobler sammen for å se om det funker...! Skal ha pre og dac. Regner med å bruke rørbasert strømforsyning fra Audio Note og linjekort ala Border Patrol - bruker du det fortsatt BHO? Pre'en skal også ha fjernkontrollen til Audio Note, den som er relébasert. Dac'n må ha et digitalkort, noen finnes det noen forslag der?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ludo skrev:
RF-63 er utrolig store høyttalere, de tar mye plass siden de er så innmari dype... Jeg synes at RF-5 gjør seg bedre i stua rent visuellt også!
Helt klart, RF-5 er flottere visuellt! :D

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:

Prosjektet fremover blir spennende, tar litt her og litt der og kobler sammen for å se om det funker...! Skal ha pre og dac. Regner med å bruke rørbasert strømforsyning fra Audio Note og linjekort ala Border Patrol - bruker du det fortsatt BHO? Pre'en skal også ha fjernkontrollen til Audio Note, den som er relébasert. Dac'n må ha et digitalkort, noen finnes det noen forslag der?
Yes...seff bruker jeg BP. ;D
Driver og bygger om Dac også nå....til også og inkludere BP uregulert strømforsyning.
Sikkert mange meninger ang. dig. delen i dac, men jeg trives godt med AN kit/Olof sin signatur versjon inkl. tent labs clock. :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:

Dette hørtes spennende ut, tenkt å bygge pre og dac i samme boks?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Nei, skal ha dem i separate chassis. Tanken er at de skal bygges i tilsvarende chassis som effektforsterkerne. Tror det kan bli bra :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ok, større fleksibilitet også. Har funnet ut at DIY kan være gøy så lenge man har gode venner. Jeg og loddebolten er ikke venner, det blir svimerker overalt, både på fingre, klær og møbler. Tror egentlig jeg er en DIY-wannabe! (Eller som jeg har kalt det; DBF, done by friends)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hehehe, det er ikke så veldig vanskelig egentlig. Med litt trening så vil det nok gå bedre etterhvert :) Selv synes jeg det er skikkelig moro, å få til godlyden på egenhånd :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
det er ikke så veldig vanskelig egentlig
Sier dem alle, men med 0,1mm lunte, skyldig i tålmodighet, ustø hånd, dårlig syn, og generellt klønete er det ikke alle som har talentet. Men du verden for en følelse! (sikkert! ;)) :D :D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Det var da fælt til undervurdering av egne ever!!!

Du må forresten oppdatere din egen tråd litt :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Så var det disse effektforsterkerne da... De er SET-koplede KT88-baserte og yter hele 18 watt - noen skikkelige kraftplugger skulle man anta. Noen måler kvalitet i vekt og disse veier da 15,5 kg pr stk. Om det betyr noe i det hele tatt vites ikke, men det spiller slettes ikke verst :)

Her er disse bestykket med Gold Lion KT88 og Mullard E83F. Tilsammen spiller dette slik som KT88 ofte ikke gjør, en varm og magisk mellmotone, faretruende nærme 300B og samtidig med trøkk og punsj som bare KT88 kan :) Jeg har dog notert meg at rørene virker å gå i 'metning' når man spiller høyt, altså idiot-høyt... Men på normale og festlige nivåer funker dette helt fint og vel så det :)

Frontene til disse er laget og donert av selveste Sclalars her på forumet, den mannen kan trylle med akryl!!!

Noen som vet hva symbolet på fronten står for? ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg synes du har vært utrolig heldig med oppsettet ditt Ludo, det spillte utrolig bra sammen, bra match.
Ps:Vil du ikke at folk skal vite hva slags pre du har? ;)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.284
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
JanOlav skrev:
Jeg synes du har vært utrolig heldig med oppsettet ditt Ludo, det spillte utrolig bra sammen, bra match.
Ps:Vil du ikke at folk skal vite hva slags pre du har? ;)
Tusen takk, hyggelig å høre - det funker finfint egentlig!

Hadde glemt preampen helt jeg :) Bedre nå ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ludo skrev:
Så var det disse effektforsterkerne da... De er SET-koplede KT88-baserte og yter hele 18 watt - noen skikkelige kraftplugger skulle man anta. Noen måler kvalitet i vekt og disse veier da 15,5 kg pr stk. Om det betyr noe i det hele tatt vites ikke, men det spiller slettes ikke verst :)

Her er disse bestykket med Gold Lion KT88 og Mullard E83F. Tilsammen spiller dette slik som KT88 ofte ikke gjør, en varm og magisk mellmotone, faretruende nærme 300B og samtidig med trøkk og punsj som bare KT88 kan :) Jeg har dog notert meg at rørene virker å gå i 'metning' når man spiller høyt, altså idiot-høyt... Men på normale og festlige nivåer funker dette helt fint og vel så det :)

Frontene til disse er laget og donert av selveste Sclalars her på forumet, den mannen kan trylle med akryl!!!

Noen som vet hva symbolet på fronten står for? ;)
Ser ut som et norsk flagg

U

utgatt60135

Gjest
Denne tråden har gått meg hus forbi, men det var morsomt å lese igjennom nå :). Kjenner meg godt igjen i dine beskrivelser. Du har jo vandret endel mellom ulike spillestiler. Det er vanskelig å få i pose og sekk ::)? Kjenner jeg får lyst til å gjøre noe selv, da det er så morsomt å teste ut ting. Innlevelsen til ML er noe jeg sikler etter, men da helst med rocke-trøkket til Klipsch :). Ikke mulig nei .. :-\

Topp Bunn