Veggen skrev:
Hei Ludo.
PC-Drivverk - Audio Note DAC - Whistler Coanda - Bladelius Tyr - DIY Flatsølv kabler - Dynaudio Focus 220
Ser på signaturen din at det har skjedd mye på utstyrsfronten siden denne tråden sist ble oppdatert.
Ser f.eks. at PC som kilde er tatt inn i varmen igjen (Audionotes fortjeneste?), horn er erstattet av tradisjonelle fuglekasser, og rør byttet med kraftige transistorwatt, og vinyl er ute?
Mange store kursendringer som det kunne være interessant å høre litt om.
Hei igjen ja. Det har skjedd endel siden sist oppdatering ja, har vært på en liten reise i forhold til ustyr. Det hele startet vel egentlig
med et ønske om å flytte anlegget ned i stua igjen. Jeg brukte mye tid på mitt lille lytterom, manglet vel kun en seng så kunne jeg
vært der hele døgnet. Så derfor ble anlegget flyttet ned i stua og der fikk jeg en litt annen lyd en hva jeg hadde hatt. Det blir litt
for tamt etter min smak så derfor ble det noen runder med meg selv i forhold til egne preferanser og hvor veien går videre. Det er jo
halve moroa
Det at PC er tilbake i varmen skyldes mest brukervennligheten. Det spiller bra, men jeg har hørt CD-spillere som spiller bedre. Uansett
så er dette et kompromiss for min del; det er brukervennlig og spiller helt greit. AudioNote DAC'n gjør jobben godt den også, har satt
inn et av mine favoritt NOS-rør; Mullard CV4003 og det funker knall. Jeg har også montert inn USB-kort slik at den kan kobles rett
på PC'n. Med Foobar og ASIO så er dette en helt ok kilde.
Vinylen gikk egentlig ganske raskt ut igjen, dette skyldes manko på god vinyl (mye av det jeg har er ihjelspillt etter noen år som DJ)
samt at jeg rett og slett ikke falt helt for løsningen så det ble ikke brukt.
På forsterkerfronten ble det ikke så veldig mange rundene; jeg har vært innom Audionet SAM v2 - en virkelig god forsterker. Jeg rotet
frem rørmonoblokkene og fikk testa dem litt samt at Bladelius Tyr og Krell KAV400xi kom en tur innom. Totalt sett så falt jeg for en
match mellom Bladelius Tyr og Dynaudio Focus 220. Det spiller musikalsk og engasjerende, og Tyr har litt av den magiske mellomtonen
som EC har i tillegg til kontroll på bassen og luft i toppen. Absolutt en flott forsterker. Også er den ganske billig også, ligger vel på
rundt 17k.
Av høyttalere har jeg testet Martin Logan Vantage, Klipsch RF-63, Dynaudio Contour S3.4, Vienna Beethoven Baby Grand og Focus 220.
Av disse var det Focus 220 som stakk av med seieren etter en totalvurdering av hvor mye lytteglede de kunne gi. Martin Logan har et nærvær
til å dø for, men kanskje litt tilbaketrukket helt i toppen. Dette kan jo også være matchen med forsterker. Dynaudio Contour S3.4 er
den som har gjort mest riktig i forhold til hifi; dønn strøken i de fleste registre, men for meg så var den veldig tydelig på fortelle meg
hva som ligger i skuffen - om det er en god eller dårlig innspilling. De gav absolutt ingenting ved dørene. Vienna er helt nydelige i
toppen og står fortsatt et stykke opp på min 'vil ha' liste, men her var det kanskje litt mye igjen på bunnen som jeg ikke ble helt
fortrolig med. Men en flott høyttaler! Klipsch i kombo med DIY KT88-basert rørmonotrinn var også ganske høyt opp på listen, en
knallgod match med Audio Valve Eklipse som pre. Men jeg har ikke allverdens plass å ta av, disse ble ganske enkelt for store for meg.
Til slutt endte jo valgte på Focus 220 i rosewood finish. En flott høyttaler som tar liten plass,
men som spiller stort og fengende og gir god kontakt med artist. Den har nok sine svakheter i forhold til de større modellene i familien,
men musikkformidlingen vant denne gangen samtidig som den er detaljert nok til å glede på flere områder.
Et lite bilde får vi vel plass til - more to come...