Det norske "gårdsbruket".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
KindOfBlue skrev:
65finger skrev:
... se hvordan Nordmenn uten blygsler heiser Norsk flagg på Svensk jord på hyttene og husene sine. Det er etter min mening mangel på respekt.
Eller reokkupasjon?

Rent formelt er det en krigserklæring å heve fremmed lands flagg på et annet territorium, uten å følge helt bestemte retningslinjer.
Ikkje dersom du har eigen båt, og seinkar flagget ved solnedgang...

K

KindOfBlue

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
KindOfBlue skrev:
65finger skrev:
... se hvordan Nordmenn uten blygsler heiser Norsk flagg på Svensk jord på hyttene og husene sine. Det er etter min mening mangel på respekt.
Eller reokkupasjon?

Rent formelt er det en krigserklæring å heve fremmed lands flagg på et annet territorium, uten å følge helt bestemte retningslinjer.
Ikkje dersom du har eigen båt, og seinkar flagget ved solnedgang...
Riktig. Eller henger vertslandets flagg høyere enn ditt eget. Både i båt eller tomt.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
65finger skrev:
Jeg kan ikke fatte og begripe at man kan bli sinte over at noen går i tog for å feire norges grunnlov. de roper hurra, smiler og ler. Og vifter med et Svensk, pakistansk, amerikansk flagg. En stor overvekt er det uansett av norske flagg. De som er opptatt av Flaggskikk burde ta seg en tur til Sverige, se hvordan Nordmenn uten blygsler heiser Norsk flagg på Svensk jord på hyttene og husene sine. Det er etter min mening mangel på respekt.

Så det å vifte med et annet lands flagg i et land er helt OK, men å heise det i flaggstangen man selv eier på egen tomt er mangel på respekt?
Seriøst?
Nå datt jeg av... :eek:

Så om en pakistaner vil feire si datters bursdag og heiser det pakistanske flagget i flaggstangen sin her i Norge mangler han respekt, eller gjelder dette bare nordmenn i Sverige?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Komponenten skrev:
65finger skrev:
Jeg kan ikke fatte og begripe at man kan bli sinte over at noen går i tog for å feire norges grunnlov. de roper hurra, smiler og ler. Og vifter med et Svensk, pakistansk, amerikansk flagg. En stor overvekt er det uansett av norske flagg. De som er opptatt av Flaggskikk burde ta seg en tur til Sverige, se hvordan Nordmenn uten blygsler heiser Norsk flagg på Svensk jord på hyttene og husene sine. Det er etter min mening mangel på respekt.
Så det å vifte med et annet lands flagg i et land er helt OK, men å heise det i flaggstangen man selv eier på egen tomt er mangel på respekt?
Seriøst?

Så om en pakistaner vil feire si datters bursdag og heiser det pakistanske flagget i flaggstangen sin her i Norge mangler han respekt, eller gjelder dette bare nordmenn i Sverige?
Det er formen. det å vifte med et utenlandsk flagg noen timer for å feire den norske grunnloven er noe annet enn kontinuerlig flagge med Norsk flagg på Svensk jord. (de fleste klarer ikke engeng å fire det ved solnedgang) for.eks Norskamerikanere i USA vifter også med flagg 17 mai har ikke hørt frøktlig mye negativt om det

K

KindOfBlue

Gjest
I USA har man "The Pledge of Allegiance." Når du først har avgitt den må du gjerne feire både St. Patricks, 17. mai og Bastille-dagen - du er likevel grunnamerikansk siden du har avlagt ed på at du ikke vil sette noen andre nasjoner foran.

Denslags kjenner jo ikke folk så mye til i dag, men det ble tatt seriøst så det holdt i sin tid. Det ble oppstyr over denne annekteringen på Grønland i 1930:

"Dette hus med terreng eies av Møre Grønlands ekspedisjon Ålesund. Huset er bygget av Åmbak og Karlsbak den 15/8 – 1930 og samtidig er terrenget annektert.

Jonas Karlsbak leder av Møre Grønlandsekspedisjon."

Karlsbaks annektering var et prøveskudd, året etter smalt det for alvor.

Og vi vil helst ikke vite hvem Adolf Hoel holdt med under krigen, men uten ham intet Svalbard eller Dronning Maud Land i norsk eie.
http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1696450.ece
Han er blitt hentet inn i varmen igjen for å forebygge krav fra andre nasjoner om at Norge ikke vedkjenner seg annektøren! Det var forøvrig Hoel som lå bak kuppforsøket under:

Og Norges konge og regjering applauderte da disse fangstfolkene annekterte Grønland i 1931 etter Karlsbaks prøveskudd:
http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1417568.ece

Men domstolen i Haag godtok Danmarks klage.

Du skal være forsiktig når du vifter med norsk flagg på fremmed grunn - det er en annektering om du følger bestemte ritualer og kommer med riktig utsagn!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hm... ekstra grunn til bekymring. Om noen vifter med sitt flagg på norsk grunn og kommer med de riktige utsagn kan vi risikere at de anekterer oss... :eek:

Wow. ;)

Tror vi bør være veeeeldig forsiktig med denne ukontrollerte flaggviftingen.. ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Komponenten skrev:
Hm... ekstra grunn til bekymring. Om noen vifter med sitt flagg på norsk grunn og kommer med de riktige utsagn kan vi risikere at de anekterer oss... :eek:

Wow. ;)

Tror vi bør være veeeeldig forsiktig med denne ukontrollerte flaggviftingen.. ;D
[/quoteHehe ;Ddet har du jaggu rett i

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
65finger skrev:

Seriøst?

Flagg er i hovudsak meint å vere nasjonalsymbol. Heilt sidan danskane fann opp Danebrog på 1300-talet. Det er få ting med kraftigare symbolsk verdi enn det, og samstundes er det rimeleg verdilaust ut over dette. Det utnytta britane då dei innførte eit eige kamp-orlogsflagg. Når det var sjøslag, skaut fienden på flagget. Greidde dei å lage hol i det, eller skyte det i filler, var dei kjempeglade. Britane tykte dette var langt betre enn å få hol i mannskapet eller båten...
Når ein halvgalen, fornærma (og analfabetisk) heimføing/utlending vert rasande på oss fordi ein eller annan nordmann har trykt eitt eller anna bilde han ikkje likar, kan han sette fyr på flagget. Då kan vi verte fornærma etterpå, og skrive sinte ting om dei halvgalne/utanlandske/heimfødde.
Etter ei stund er vi ferdig med saken.
Dette er langt betre enn når ambassadene vert brende ned. Det dumme er at huh ikkje lenger er fornøgde med å brenne flagget, men også vil brenne ambassada. Det er meir alvorleg.
Elles tek folk altfor lettvint på flagglova. Dei får seg flaggstang, men er ikkje heilt med på flagginga. Eg var ei tid tilsett i eit vikariat i sentraladministrasjonen i kommuna. Fleire gonger ringde rådmannen meg og bad meg tynt om å heise flagget på flaggdagar. Kom ikkje flagget opp, fekk han rasande pensjonistar. Spesielt 8.mai.
Det å ikkje flagge på ein flaggdag, er eit viktig symbol. Jfr 17.mai under krigen. Øverland (trur eg) har eit dikt om "I dag står flaggstangen naken.."
Det minner meg om han som var nøydd til å få seg flaggstang i god tid før naboen skulle gifte seg. For då skulle han iallfall ikkje flagge...

K

KindOfBlue

Gjest
Unnskyldning er vel ikke nødvendig! Selv om det kan godt være Grieg går igjen i slike tilfeller, det var mye kampånd i ham ... ;D

Topp Bunn