Derfor er Vesten best

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.477
Torget vurderinger
1
Legg spesielt merke til NRKs håndtering av saken:
Nja, vet ikke helt. Etter hva jeg får inntrykk av, har NRK gått i dybden i dette i Brennpunkt, noe som virker riktig og prisverdig.

At de ikke finner det riktig å gjengi uttalelser som store deler av verdens befolkning finner krenkenede i et underholdningsprogram syns jeg ikke er kritikkverdig.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Og mens Danmark brenner,

Jyllandsposten

får vi vite at i Sverige har dette pågått i årevis. I dypeste hemmelighet naturligvis, for dette skriver ikke svensk presse om.

Skolbränder i Sverige:
2004: 342 bränder, varav 164 klassade som anlagda.
2005: 445 bränder, varav 209 klassade som anlagda.
2006: 505 bränder, varav 250 klassade som anlagda.
2007: ej sammanställt, men troligtvis fler än 505.
Källa: Svenska Brandskyddsföreningen
Men en dansk pressemann tør å ta bladet fra munnen:

Mikael Jalving

og sannelig, en politiker fra danske Sosialistisk Folkeparti som har sett lyset:

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1271079.ece

Sannhetens time rykker stadig nærmere kjære venner.

M

maestro

Gjest
Karl_Erik skrev:
Nja, vet ikke helt. Etter hva jeg får inntrykk av, har NRK gått i dybden i dette i Brennpunkt, noe som virker riktig og prisverdig.

At de ikke finner det riktig å gjengi uttalelser som store deler av verdens befolkning finner krenkenede i et underholdningsprogram syns jeg ikke er kritikkverdig.
Nå må du gi deg!! Du synes altså Isioma Daniels ene lille setning var veldig krenkende for verdens muslimer? Hvis det er ved slike uttalelser grensen skal gå er det ikke måte på hva jeg kan finne fornærmende og etter din mening med full rett kunne aksjonere mot! Det florerer jo av innslag i diverse underholdningsprogram i NRK som jeg kan finne krenkende hvis jeg vil, bare tenk f.eks. på "Nytt på nytt", "Hallo i uken" osv.osv. Bannskap, kjønnsprat, ironisering med navngitte personer, latterliggjøring av religion - - - - hva med f.eks. prestevitsene til KLM eller Trond-Viggo?

Men for å ta noe mer alvorlig synes jeg f.eks. det er svært krenkende at muslimer dreper og kidnapper hjelpearbeidere i Afganistan eller Irak som ikke vil annet enn å hjelpe en befolkning i nød, uten at jeg har tenkt å aksjonere mot tilfeldige muslimer av den grunn. Er det bare vi som skal tolerere og ikke dem?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hvorfor kaller du det angst? Er det angst å forholde seg til realitetene og ikke ønske å være med på en utvikling man er svært imot? Hva mener du med irrasjonelle påstander?
Fobi er vel en bedre betegnelse. En irrasjonell frykt. Litt som redselen for å bevege seg utendørs fordi lynet kan slå ned i hodet på en. Det kan jo skje... og bruker man for mye tid på å tråle nettet etter historier det folk har blitt truffet av lynet kan man jo etterhvert trekke den slutningen at det er bedre å holde seg innendørs. Så selv om man baserer seg på mer eller mindre verifiserte faktaopplysninger så vil ikke det si at man greier å trekke rasjonelle beslutninger av den grunn.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
maestro skrev:
Komponenten skrev:
Den dagen du eventuelt begynner å bekymre deg for utviklingen på dette området, da er det i alle fall for seint å gjøre noe. De som advarte mot Hitler ble ikke trodd, hvem i alle dager kunne forutse det som da skjedde? Man må ikke være så naive at man ikke kan forutse de farer som kan oppstå, det har folk brent seg på før. Jeg synes at det vi har er for verdifullt til å gi slipp på, og jeg er redd for at det er akkurat det vi er i ferd med å gjøre.
Det er all grunn til bekymring. Svært modig artikkel av Shabana Rehman i dagens Aftenposten om nok et graverende eksempel. Legg spesielt merke til NRKs håndtering av saken:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2266053.ece

Det er fristende å omskrive Bjørnson: Fred er dog det beste, ikke at man noget vil!
Bortsett frå å reagere agressivt på intervensjonen av Austerrike, kva burde dei andre stormaktene gjort for å stanse Hitler på eit tidleg stadium?
Han var lovleg vald rikskanslar, var han ikkje?
Nettopp, han var i utgangspunktet ønsket av mange. Hva vil det resultere i, om vi driver og importerer stadig flere som vil bidra til at samfunnet vårt råtner innenfra, vi har ikke demokratiske måter å hindre dette på, når man først har gitt noen et statsborgeskap har man også selvsagt gitt de fulle rettigheter, da er det ingen vei tilbake, om de da viser seg å ønske å innføre diktatur, sharia, what ever, så må vi gå med på det om mange nok ønsker det.

Ville du gått ut på et flatt, bart jorde eller opp på en fjelltopp når det lynte Deph? Eller reist ut i båten din? Folk flest vet at dette er farlig, når det tordner, ikke ellers, og tar sine forholdsregler. Det er ikke fobi, det er sunn fornuft.

Nå hevdes det at sensuren av HRS ikke var lovlig:

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/02/21/527590.html

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Nettopp, han var i utgangspunktet ønsket av mange. Hva vil det resultere i, om vi driver og importerer stadig flere som vil bidra til at samfunnet vårt råtner innenfra, vi har ikke demokratiske måter å hindre dette på, når man først har gitt noen et statsborgeskap har man også selvsagt gitt de fulle rettigheter, da er det ingen vei tilbake, om de da viser seg å ønske å innføre diktatur, sharia, what ever, så må vi gå med på det om mange nok ønsker det.
Ja religion er samfunnets råttenskap, og noe som bør begrenses så mye som mulig. Religionen bør ut av stat, styre, lovverk og skoleverk og budgetter slik at skadene minimeres.

Men jeg synes du er like råtten mot dine barn som driver religøs påvirkning på dem som en muslim er mot sine barn når de lærer dem å leve etter islamske regler. Det er selvsagt en privatsak, men når du holder på på samme måten selv blir kritikken din også meningsløs.

Driver man å forteller barna at det finnes guder og profeter og ånder og annet tull og tøys og at disse har skrevet lover og regler som mennesker pent må følge. Og lokker dem med Jesus eller 40 jomfruer og skremmer dem med straff og pine så spiller det pent liten rolle hva man kaller sludderet. Skaden er skjedd.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Deffe har eit veldig godt poeng. Ein kan ikkje favorisere eitt livssyn framfor eit anna ut i frå verdinøytrale argument. Så anten må ein godta å verte oppfatta som tendensiøs og "vantru" av dei som står på ein annan ståstad, eller så må ein har felles reglar for alle trusretningar. Til og med KrF har forstått dette...(men likar det ikkje)

P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Men jeg synes du er like råtten mot dine barn som driver religøs påvirkning på dem som en muslim er mot sine barn når de lærer dem å leve etter islamske regler. Det er selvsagt en privatsak, men når du holder på på samme måten selv blir kritikken din også meningsløs.
Ikke ofte du hever deg til slike meningsløsheter, Deph. Er det solen der nede som svir din panne…

Som om det var religionen som privatanliggene som diskuteres!

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Ikke ofte du hever deg til slike meningsløsheter, Deph. Er det solen der nede som svir din panne…

Som om det var religionen som privatanliggene som diskuteres!
Poenget er at det ikke gir mening i å kritisere at andre lever etter sine religøse retningslinjer når man lærer opp sine egne barn til akkurat det samme.

Jeg har påpekt tidligere at så lenge dette holdes som en privatsak så er det lite man kan gjøre med det. Men det forhindrer ikke at man kan påpeke en personlig hykleriskhet i debatten.

De virkemidlene jeg forelår for å komme uvesenet til livs er som nevnt å stoppe all offentlig støtte til religøse aktiviteter, fjerne dette fra skoleverket og lovverk. Så lenge folk holder seg innenfor rammene som barnevernsloven setter kan foreldre lære dem opp til hva de måtte ønske, uansett hvor trist dette er å se på for andre.

Jeg er heller ikke mye i tvil om at det er denne tidlige inndoktrineringen som legger grunnlaget for eventuell senere religøs eksremisme. Lærer man opp barna til at religion er sludder og vås så vaksinerer man dem stort sett mot dette.

S

Slubbert

Gjest
Karl_Erik skrev:
Da er underholdningen snart død. 90% av alle underholdningsprogrammer har innhold som store deler av verdens befolkning kunne funnet krenkende hvis de hadde gått inn for det. Hvis det skal være slik at man bare kan påberope seg krenkelse for å stoppe ytringen så er ytringsfriheten vitterligen tapt.

Jeg påberoper meg herved å bli dypt krenket av alt snakk om hifi-elektronikk over 20.000 kroner pr. komponent, det strider mot min tro. Hvis Høvdingen følger NRKs eksempel bør han da slette alle innlegg omhandlende slike komponenter fra HiFi-Sentralen prompte. Jeg forlanger det faktisk, og kan ikke garantere for konsekvensene dersom kravet ikke følges. På forhånd takk.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sorry Slubbert, det kan du ikke få, siden du ikke er muslim. Men om du konverterer, da skal vi se på saken.

S

Slubbert

Gjest
Jeg kan da ikke lengre garantere for konsekvensene. Jeg er moderat, men andre er atskillig mer ytterliggående og det kan bli blodig. OK, vi kan møtes på halvveien; slett alle innlegg om hifi-elektronikk til over 30.000 kroner pr. komponent og jeg er fornøyd og vil be mine mer radikale brødre om å avstå fra vold.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Jeg kan da ikke lengre garantere for konsekvensene. Jeg er moderat, men andre er atskillig mer ytterliggående og det kan bli blodig. OK, vi kan møtes på halvveien; slett alle innlegg om hifi-elektronikk til over 30.000 kroner pr. komponent og jeg er fornøyd og vil be mine mer radikale brødre om å avstå fra vold.
Vel om noen hadde stjålet år av din barndom for å innprente deg med kabelteori skulle du fått bittelitt sympati for dine krav du også.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
maestro skrev:
Komponenten skrev:
Den dagen du eventuelt begynner å bekymre deg for utviklingen på dette området, da er det i alle fall for seint å gjøre noe. De som advarte mot Hitler ble ikke trodd, hvem i alle dager kunne forutse det som da skjedde? Man må ikke være så naive at man ikke kan forutse de farer som kan oppstå, det har folk brent seg på før. Jeg synes at det vi har er for verdifullt til å gi slipp på, og jeg er redd for at det er akkurat det vi er i ferd med å gjøre.
Det er all grunn til bekymring. Svært modig artikkel av Shabana Rehman i dagens Aftenposten om nok et graverende eksempel. Legg spesielt merke til NRKs håndtering av saken:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2266053.ece

Det er fristende å omskrive Bjørnson: Fred er dog det beste, ikke at man noget vil!
Bortsett frå å reagere agressivt på intervensjonen av Austerrike, kva burde dei andre stormaktene gjort for å stanse Hitler på eit tidleg stadium?
Han var lovleg vald rikskanslar, var han ikkje?
1. Nettopp, han var i utgangspunktet ønsket av mange.
2. Hva vil det resultere i, om vi driver og importerer stadig flere som vil bidra til at samfunnet vårt råtner innenfra, vi har ikke demokratiske måter å hindre dette på, når man først har gitt noen et statsborgeskap har man også selvsagt gitt de fulle rettigheter, da er det ingen vei tilbake, om de da viser seg å ønske å innføre diktatur, sharia, what ever, så må vi gå med på det om mange nok ønsker det.

Ville du gått ut på et flatt, bart jorde eller opp på en fjelltopp når det lynte Deph? Eller reist ut i båten din? Folk flest vet at dette er farlig, når det tordner, ikke ellers, og tar sine forholdsregler. Det er ikke fobi, det er sunn fornuft.

Nå hevdes det at sensuren av HRS ikke var lovlig:

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/02/21/527590.html
1. Og vi treng ei omfattande arbeidsinnvandring for å halde samfunnet vårt oppe...
2. Du har ikkje kome med noko alternativ så langt, men eg reknar med at å innføre eit hemmeleg politi som kan trenge inn i desse miljøa som er annleis, med tanke på å finne dei som er tilstrekkjeleg stygge i uttalane sine, slik at dei kan internerast...etter kvart kan vi kanskje opprette leirar der vi kan ha slike som er annleis enn "oss".
Det er mange verkemidlar som har vore prøvde før, vi har til rådvelde....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ser ingen forslag til løsninger. Bare sarkasmer.

M

maestro

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
2. Du har ikkje kome med noko alternativ så langt, men eg reknar med at å innføre eit hemmeleg politi som kan trenge inn i desse miljøa som er annleis, med tanke på å finne dei som er tilstrekkjeleg stygge i uttalane sine, slik at dei kan internerast...etter kvart kan vi kanskje opprette leirar der vi kan ha slike som er annleis enn "oss".
Du mener vel da - slik jeg leser deg - et politi som kan overvåke oss som av og til kommer i skade for å si både neger og hottentott og kommer med krenkende og fornærmende påstander om våre godhjertede, milde og tolerante muslimske venner? Det er nok mulig at vi engang i framtida vil være best tjent med å befinne oss i dertil egnede interneringsleire - - -

Når jeg tenker meg om så har vi nok et slikt politi allerede.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Huff da. Så får vel din søken etter den endelige løsning på muslimproblemet vente ennå litt da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:
Huff da. Så får vel din søken etter den endelige løsning på muslimproblemet vente ennå litt da.
Jeg er en tålmodig sjel vet du.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
1

1. Og vi treng ei omfattande arbeidsinnvandring for å halde samfunnet vårt oppe...
1.Gjør vi? Hjelper det å innføre folk som i liten grad arbeider da?

2.Må vi importere folk fra kulturer som er mest mulig annerledes enn vår egen, i hvilken lov står det?
Jeg har mange venner som er arbeidsinnvandrere, en del av de var faktisk på besøk hos meg denne uken, de er her for å arbeide, og de arbeider, de lærer seg språket, de er interessert i mest mulig kontakt med nordmenn, og de kommer fra diverse tidligere Øst-Europeiske land. Ingen problmer med integrering eller kulturkræsj, vi må gjerne slippe inn flere slike, det er ikke meg imot.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Komponenten skrev:
Jeg har mange venner som er arbeidsinnvandrere, en del av de var faktisk på besøk hos meg denne uken, de er her for å arbeide, og de arbeider, de lærer seg språket, de er interessert i mest mulig kontakt med nordmenn, og de kommer fra diverse tidligere Øst-Europeiske land. Ingen problmer med integrering eller kulturkræsj, vi må gjerne slippe inn flere slike, det er ikke meg imot.
Ikke annet galt med Øst-Europeere enn at de stjeler som ravner. De fleste tyveribander som er tatt den siste tiden består av Øst Europeere.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det finnes heldigvis noen hederlige unntak.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Noen innlegg er fjernet grunnet brudd på HFS regel 1.

Temaet er sensitivt og det er fort gjort å la seg krenke i like stor grad som det er lett å krenke andre.

bjornh, moderator

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.477
Torget vurderinger
1
maestro skrev:
Karl_Erik skrev:

Nå må du gi deg!! Du synes altså Isioma Daniels ene lille setning var veldig krenkende for verdens muslimer?
Ikke jeg, men jeg har fått inntrykk av at mange muslimer gjør det.

Hvis det er ved slike uttalelser grensen skal gå er det ikke måte på hva jeg kan finne fornærmende og etter din mening med full rett kunne aksjonere mot! Det florerer jo av innslag i diverse underholdningsprogram i NRK som jeg kan finne krenkende hvis jeg vil, bare tenk f.eks. på "Nytt på nytt", "Hallo i uken" osv.osv. Bannskap, kjønnsprat, ironisering med navngitte personer, latterliggjøring av religion - - - - hva med f.eks. prestevitsene til KLM eller Trond-Viggo?
Nå tror jeg du glemmer litt hva mitt utsagn gikk ut på.

Syns du det ville vært kritikkkverdig av Trond Viggo å la være å komme med prestevitser?
Eller kritikkverdig å ikke komme med "bannskap, kjønnsprat, ironisering med navngitte personer, latterliggjøring av religion", o.s.v.?

Jeg tar ikke til orde for et forbud. Her er det snakk om at noen har foretatt et redaksjonelt valg, og det har jeg store problem med å se skal være kritikkverdig.

Men for å ta noe mer alvorlig synes jeg f.eks. det er svært krenkende at muslimer dreper og kidnapper hjelpearbeidere i Afganistan eller Irak som ikke vil annet enn å hjelpe en befolkning i nød, uten at jeg har tenkt å aksjonere mot tilfeldige muslimer av den grunn. Er det bare vi som skal tolerere og ikke dem?
Jeg syns nok det er på tide at du slutter med å tolerere dette... ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
bjornh skrev:

Temaet er sensitivt og det er fort gjort å la seg krenke i like stor grad som det er lett å krenke andre.

bjornh, moderator
Usikker på hvordan du vurderer understående sitat mhp grupper som kan føle seg støtt. Eller er det andre kriteria som også spiller inn her?

Ikke annet galt med Øst-Europeere enn at de stjeler som ravner.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
maestro skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Du mener vel da - slik jeg leser deg - et politi som kan overvåke oss som av og til kommer i skade for å si både neger og hottentott og kommer med krenkende og fornærmende påstander om våre godhjertede, milde og tolerante muslimske venner? Det er nok mulig at vi engang i framtida vil være best tjent med å befinne oss i dertil egnede interneringsleire - - -

Når jeg tenker meg om så har vi nok et slikt politi allerede.
Dersom du tenkjer endå meir, vil du kanskje komme til at Gestapo hadde endå fleire verkemidlar dei ofte tok i bruk....

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
bjornh skrev:

bjornh, moderator
Usikker på hvordan du vurderer understående sitat mhp grupper som kan føle seg støtt. Eller er det andre kriteria som også spiller inn her?

Det dreier seg kun om innlegg med personangrep/opplevelse av personangrep.

bjornh, moderator

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Den er grei. Takk for oppklaring. Men må du bruke bold hele tiden? Det ser så brutalt ut. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
1

Gjør vi? Hjelper det å innføre folk som i liten grad arbeider da?

Må vi importere folk fra kulturer som er mest mulig annerledes enn vår egen, i hvilken lov står det?
Er du frisør, slik du skjer etter kammen? Dei innvandrarane eg kjenner jobbar faktisk ganske bra, dei også. Men det er vanskeleg å freiste europearar når levestandard og arbeidsvilkåra forbetrar seg der dei kjem i frå. Og det skjer ikkje i den grad i midtausten. Det er vel framleis svenskar vi har flest av som innvandrarar. No snakkar dei litt merkeleg, og reknar seg sjølve for å vere både militært og musialsk overlegne oss nordmenn...men kulturen er strengt tatt ikkje så ulik.

Men eg tykkjer faktisk at det må vere langt lettare å drive sharia-lovgjeving i Saudi-Arabia og elles i midtausten enn i Skandinavia. Så eg vil rå alle som ynskjer slike lover om å flytte herifrå. Men i motsetnad til deg, Kompe, trur eg ikkje at sharia-ynskjemål, omskjering og polygami fylgjer med alle med langt skjegg frå midtausten...(eg håpar eigentleg at eg legg ord i munnen på deg no, og at du er noko meir nyansert, men ser faktisk lite grunnlag for det) Å opprette Guantanamo-alternativ trur eg ikkje eg kan vere med på...

M

maestro

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Men eg tykkjer faktisk at det må vere langt lettare å drive sharia-lovgjeving i Saudi-Arabia og elles i midtausten enn i Skandinavia. Så eg vil rå alle som ynskjer slike lover om å flytte herifrå. Men i motsetnad til deg, Kompe, trur eg ikkje at sharia-ynskjemål, omskjering og polygami fylgjer med alle med langt skjegg frå midtausten...(eg håpar eigentleg at eg legg ord i munnen på deg no, og at du er noko meir nyansert, men ser faktisk lite grunnlag for det) Å opprette Guantanamo-alternativ trur eg ikkje eg kan vere med på...
Sharia, brenning av hus/biler/flagg, hærverk og personangrep fra diverse innvandrergrupper dreier seg hos de fleste selvfølgelig ikke i første rekke - heller ikke i annen eller tredje - om religion eller kulturelle krenkelser, men om utøvelse av og ønske om makt og oppmerksomhet. De fleste av disse gruppene føler ikke de har noen mulighet for å gjøre seg gjeldende i våre sekulære samfunn på annen måte, derfor brukes rene bagateller som påskudd for oppmerksomhet og synliggjøring. Er ikke det en plausibel forklaring?

M

maestro

Gjest
bjornh skrev:
oddgeir skrev:
bjornh skrev:

bjornh, moderator

bjornh, moderator
Jeg ventet på moderators inngripen her, det måtte selvfølgelig komme. Hvordan definerer du forøvrig "opplevelse av personangrep"?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Ja religion er samfunnets råttenskap, og noe som bør begrenses så mye som mulig. Religionen bør ut av stat, styre, lovverk og skoleverk og budgetter slik at skadene minimeres.

Driver man å forteller barna at det finnes guder og profeter og ånder og annet tull og tøys og at disse har skrevet lover og regler som mennesker pent må følge. Og lokker dem med Jesus eller 40 jomfruer og skremmer dem med straff og pine så spiller det pent liten rolle hva man kaller sludderet. Skaden er skjedd.

Hva i alle dager vet du om hvordan jeg oppdrar mine barn?
Hva vet du om hva jeg tror på?
“Holder på på samme måte“, dette er det mest utrolige jeg har lest på lenge.. hvor tar du det fra??
Hvordan holder jeg på? Vennligst forklar.

Det er ellers også helt utrolig at moderator lar dette innlegget stå, mens de fjerner mitt svar, er det ikke lov å spørre om det har rablet for folk når de kommer med påstander som dette??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Komponenten skrev:
Ikke annet galt med Øst-Europeere enn at de stjeler som ravner. De fleste tyveribander som er tatt den siste tiden består av Øst Europeere.
Fremmedfrykt??
Fordommer?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
bjornh skrev:
oddgeir skrev:
bjornh skrev:

bjornh, moderator

bjornh, moderator
Men det er greit at Deph angriper meg??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Audiophile-Arve skrev:
Komponenten skrev:
Audiophile-Arve skrev:
1

Gjør vi? Hjelper det å innføre folk som i liten grad arbeider da?

Må vi importere folk fra kulturer som er mest mulig annerledes enn vår egen, i hvilken lov står det?
Er du frisør, slik du skjer etter kammen? Dei innvandrarane eg kjenner jobbar faktisk ganske bra, dei også. Men det er vanskeleg å freiste europearar når levestandard og arbeidsvilkåra forbetrar seg der dei kjem i frå. Og det skjer ikkje i den grad i midtausten. Det er vel framleis svenskar vi har flest av som innvandrarar. No snakkar dei litt merkeleg, og reknar seg sjølve for å vere både militært og musialsk overlegne oss nordmenn...men kulturen er strengt tatt ikkje så ulik.

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article794393.ece

Ikke alle, men mange nok..

S

Slubbert

Gjest
bjornh skrev:

bjornh, moderator
Som sagt blir jeg veldig krenket når folk hyller elektronikkomponenter til over 20.000 kroner pr.stk., det strider mot min tro og kostnadseffektiv elektronikk har stor betydning for min levevei. Hvor blir det av sensuren?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hva i alle dager vet du om hvordan jeg oppdrar mine barn?
Ikke annet enn det du selv har fortalt i tidligere tråder der vi har diskutert religion og religiøs praksis.

Hva vet du om hva jeg tror på?
Det er da heller ikke vesentlig og er helt opp til deg selv.

“Holder på på samme måte“, dette er det mest utrolige jeg har lest på lenge.. hvor tar du det fra??
Hvordan holder jeg på? Vennligst forklar.
Hvis jeg ikk har tatt feil i at du lærer opp dine barn og kristendommen og jesus, så ser jeg ikke det som forskjellig fra andre familier som gjør det samme med sine barn, enten det gjelder Muhammed eller Moses eller hvem som helt andre innen denne religøse gruppen.

Hele poenget mitt er ikke å henge ut deg på noen måte for dette, du mener det sikkert vel. Det jeg vil frem til er at hvis man skal redusere islam og andre religiones innflytelse på samfunnet må vi starte med roten til det hele, og det er den opplæring man gir barna sine.

For å klargjøre det hele har jeg ikke oppfattet deg eller din familie som en strengt religiøs familie på noen måte, men jeg har fått inntrykk av du er med på samme leken selv, om enn på en mye mer moderat linje. Men du påpeker jo selv noen avsnitt opp hvor vanskelig det er å vite hvem som er moderat og hvem som ikke er det. Men det er jo aldri like morro når et slikt kritisk søkelys rammer en selv som når en bare kan bruke det om noen smussede utlendinger og innvandrere som ingen bryr seg om likevel... Hvie en av disse muslimene har forvillet seg inn her på sentralen så må det vel være fordi de har skaffet seg stereoanlegg ved å svindle trygdekontoret med fiktive bestemødre fra Pakistan?

Det er ellers også helt utrolig at moderator lar dette innlegget stå, mens de fjerner mitt svar, er det ikke lov å spørre om det har rablet for folk når de kommer med påstander som dette??
Har ikke fått med meg hva som er slettet og hva som ikke er det, så eventuelt tidligere svar har jeg ikke fått med meg. Men jeg kan da hevde at du bruker mye sterkere ord selv når du skal kritisere muslimer og deres religøse variasjon av det hele. Da er de plutselig terrorister, voldtektsmenn, kvinnemishandlere, lemlestere og det som verre er, mens de egentlig ikke er noe særlig ulike deg eller de fleste andre nordmenn i det hele tatt. Så hvis du tar deg nær av å bli sammenlignet med en muslim så får det stå på dine egne fordommers regning og neppe noe jeg mister nattesøvnen av. Og hvis moderator mener at en slik sammenligning er beyond the pale, så må han gjerne moderere den bort. Jeg kan nok omformulere det hele på en mer diplomatisk måte om nødvendig.

Men ta det nå ikke så bokstavelig. Det er ikke deg jeg er ute etter på noen måte. Jeg synest mye av det du skriver om andre mennesker er ganske drøyt til tider, så litt bør du selv tåle når argumentasjonen din ikke er helt i vater.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg har sagt at jeg har sympati med kristendommen, i motsetning til islam, på grunn av ideologien som ligger bak, og på grunn av at det er denne religionen som har vært knyttet opp til vårt land og vår kultur i 1000 år synes jeg det er en naturlig ting å bruke som eksempel, også fordi det da naturlig er den jeg kjenner best. Etter det kjennskapet jeg har til buddhismen kunne jeg nok også ha forsvart den troen, de er meg bekjent fredelige og gjør ingen fortred. Men jeg har ikke skrevet noe om hva jeg oppdrar mine barn i, og du drar dine egne konklusjoner.

Er det like ille å “oppdra” sine barn til å bli medlem av Ap som det er til å bli nazist?
Du har en utrolig evne til å likestille alle religioner, da må man på samme måte kunne likestille alle politiske retninger, det er akkurat like absurd.

At folk tror at det kan finnes en gud og gir denne guden forskjellige navn er sånn som jeg oppfatter det i utgangspunktet ikke noe problem, det er der du tydeligvis synes at alt er like ille. Som jeg skrev i innlegget som ble fjernet så er det ikke noe problem om folk tror på nissen eller tannfeen, det har meg bekjent aldri skadet noen, eller om folk tror at steiner bringer lykke, at stjernene bestemmer hvordan livet ditt vil bli, at de har levd før, what ever. Det er ikke overtro i seg selv som er problemet, det er de påbudene enkelte religioner pålegger sine undersåtter å leve etter, og påtvinger andre å leve etter, med de dramatiske konsekvensene vi ser, bla. på grunn av Muhammed-tegningene.

Når man leser at 40 % av de unge muslimene i England ønsker sharia, at en av 8 støtter terror, og at 36% støtter dødsstraff for frafall fra islam så mener jeg at jeg har et rimelig godt grunnlag til å si at det er vanskelig å skille en ekstremist fra en annen, og problemet er selvsagt at tallet ekstremister nødvendigvis er veldig høyt, slipper man inn 100, så har man da i snitt sluppet inn 40 ekstremister.

Synes du det er rart at jeg bruker sterke ord når det er snakk om tvangsgifte, omskjæring, terror, æresdrap, mishandling osv.? Har jeg ikke bevist gang på tatt med fakta og tall at dette ikke er noe jeg finner på, men at jeg faktisk har grunnlag for å uttale meg som jeg gjør? Hvordan i svarteste kan du komme og si at det er fordommer når man kan lese det svart på hvitt at det er slik? Jeg har aldri sagt at det gjelder alle muslimer, men det gjelder FOR MANGE, og de for mange har en svært uheldig påvirkning på samfunnet vårt, derfor bør vi snart tenke oss om en gang og to hvor mange med en slik bakgrunn vi egentlig skal slippe inn i landet, når det statistisk er for mange i disse gruppene som ikke ønsker å leve etter våre regler og lover og forholde seg til dem, men kanskje rett og slett ønsker å fjerne demokrati og innføre sharia. Det er ikke å ha fordommer, det er å være realistisk og ikke naiv i 17. potens.
Og så skal du komme her og påstå at jeg er like ille, det er jo bare til å le av selvsagt, du er jo såpass på bærtur at jeg tviler på at du i det hele tatt finner bær før bjørnen finner deg..

(eller bjørnh finner meg... ;) )

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Du har en utrolig evne til å likestille alle religioner, da må man på samme måte kunne likestille alle politiske retninger, det er akkurat like absurd.

Jeg likestiller ikke alle religioner. Men jeg likestiller de Jødekommen/kristendommen/Islam. Det er alle varianter av samme religion, men samme opphav og med samme bakgrunn. Det finnes mange teologiske finurlighetet som skiller dem, men det gjør det også innen hver av grenene. Kristendommen har jo også utallige sekter og kirker og meinigheter som alle sitter på sine egner sannheter. Men de er alle i bunn og grunn helt like.

For å bekjempe fenomenet må vi starte med roten til problemet, og det er ikke om en eller annen av tekstene tolkes i en eller andre retningen og hvilke delene av tekstene som til enhver tid er de mest populære. Roten av probemet er at folk blir opplært i at disse tekstene om de kalles bibler eller testamenter eller koraner eller toraer er laget av gudevesener og er noe som mennsker skal rette seg etter.

Før man er villig til å innse at dette er svingel og humbug og underviser elever fra ung alder at dette bare er gammel overtro som ikke fører annet en krig og elendigehet med seg så blir vi aldri kvitt problemene heller.

Hvorfor skal man ha mer respekt for religøse løgnere enn for nigeriasvindlere? Og hvorfor skal staten finansiere deres svindel og bedrag?

Vi har bare oss selv å takke så lenge vi ikke våger å ta et oppgjør med uvesenet selv.

Lærer man opp barna fra 5års alderen å skyte med maskinpistol og gir dem en slik i konfirmasjonspresent, skal man heller ikke bli forbauset om mange av dem bruker den til annet enn å henge over sengen til pynt heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Er det like ille å “oppdra” sine barn til å bli medlem av Ap som det er til å bli nazist?
Det er lov å være nasist også i Norge, så hvis det er noens overbevisning så smitter det nok sikkert over på barnas holdninger til de ikke vestlige innvandrene også. Litt trist å se på men vi får håpe at skolevesenet og omgangskretsen lærer de opp til at foreldres holdninger til andre mennsker ikke er helt holdbare i et moderne samfunn og håpe at dette er tilstrekkelig til at de selv får en litt mer vennligsinnet holdning til sine medmennesker. Og at de ikke er blitt altfor preget av at foreldrene leste Mein Kamps som godnatt historier til dem.

Men jeg vil nå heller sammenligne kristendom og islam med Arbeiderpartiet og Høyre. Tradisjonelle motstandere i politikken, men i bunn og grunn ikke så veldig forskjellige, selv om begge vil fnyse av dette, spesielt de på ytterfløyene i partiene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg har sagt at jeg har sympati med kristendommen, i motsetning til islam, på grunn av ideologien som ligger bak, og på grunn av at det er denne religionen som har vært knyttet opp til vårt land og vår kultur i 1000 år synes jeg det er en naturlig ting å bruke som eksempel, også fordi det da naturlig er den jeg kjenner best. Etter det kjennskapet jeg har til buddhismen kunne jeg nok også ha forsvart den troen, de er meg bekjent fredelige og gjør ingen fortred. Men jeg har ikke skrevet noe om hva jeg oppdrar mine barn i, og du drar dine egne konklusjoner.
Buddismen er en fredelig filosofi som jeg har stor respekt for, og buddister har ingen kulturell historie, som du sier, med å gjøre folk fortred. Dette står i dyp kostrast med kristendom og islam som begge har en svært blodig og grusom kulturhistorie med krig, korstog, tortur, drap, invasjoner osv. At vi verdsetter denne kulturhistorien høyere enn svartedauen er for meg en underlighet.

Når det gjelder dine barns opplæring så lar vi det ligge. Det vedkommer ikke tråden. Og jeg sikter uansett mer til den generelle inndoktrinering mange norske barn får, og noterer at de som står bak dette også er de sterkeste kritikerene overfor andre som gjør det samme. Bare i en litt annen variant.

Topp Bunn