Der Untergang-Roadrune's stadig nedadgående DIY-spiral

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    For å måle om fasen er riktig kan du sette på et 1,5v batteri på inngangen med pluss på pluss og minus til jord
    Ikke gjør det med anlegget tilkoblet, koble isåfall fra inngangen på ampen.
    Mål deretter om terminal 4 er minus og terminal 2 er pluss.
    mål ev senere ut av forsterkeren (uten høyttalere)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Såpass enkelt ja 😃

    Kan kanskje bare ohme gjennom hele greia også da for å gjøre det enda enklere?
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Nei det går ikke,
    det ligger en masse elektronikk i kjeden og multimeteret går ikke igjennom der.

    Når du er ferdig kanskje du poster et skjema over hvordan ledningene går nå?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Skal poste skjema når jeg er ferdig.

    Takk for all hjelp så langt, utrolig hva dere kan!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg flyttet rca fra minus til jord, uten at det gjorde noen som helst forskjell.

    Det er fortsatt jording i mellom komponentene som gjelder.

    Etter brummet er fjernet har jeg imidlertid oppdaget litt sus, forslag til årsak her?

    Skjema blir likt som forrige skjema jeg la ut, bortsett fra at jord på rca nå er jord og ikke minus.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei Aurora :)
    Det har gått hardt på loddetinnet i det siste, så nå er jeg nesten tom !
    Prøver standard Kester 60/40, 0.8mm fra Mouser som du linket til :)
    Mvh
    Johnny
    Hei :)

    da har dette loddetinnet ankommet fra Mouser, og jeg kan bare si : Glimrende ! Tommel opp, og anbefales !

    Link: https://no.mouser.com/ProductDetail/Kester/24-6040-0027?qs=sGAEpiMZZMuQDxh7mFZIaahL0d3cIUc685cu7H60oZE%3d

    Mvh.
    Johnny
    Og jeg har fått testet mitt tinn https://no.mouser.com/ProductDetail...QDxh7mFZIabA6yElZk1435EU0XQyv7MjYGf7p2ru0fw==

    Billig og bra, faktisk det beste jeg har loddet med, flyter meget fint.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Fort og gale skisser av prinsippet, strøm og signal på hver sin skisse for å gjøre det litt mer oversiktlig.

    Strøm til speaker protection er hentet fra trafo, ikke fra psu, derav rablingen.

    Har prøvd rca til xlr kabel der skjerm kun er koblet i xlr, samt rene rca kabler uten forskjell.

    Vis vedlegget 524030

    Vis vedlegget 524031
    Her er så mye at man ikke vet hvor man skal starte!
    Så på den nederste skissa.....
    Er det signal pluss og minus eller er det forsynings pluss og minus?
    Bryter før softstart.
    Speaker protect skal nok ha forsyning fra forsyning. Hva i alle dager skal du med kabinettjord til hær?

    Psu jord forsyning skal direkte til forsterker. forsterkeren jordes vanligvis til kabinett med en motstand på ca10 Ohm. Noen forsterkerprodusenter gjør dette fra forsyningens jordpungt. Andre bruker signal inn og tilbakekoplingens signaljord som punktet som jordes. Mens litt mer DIY gjør ofte en gnd lift bryter som velger en kondensator i serie med motstanden for "GND lift".
    Siden du spør som du gjør er det også vanskelig å svare
    Og så var det alle de andre greiene da....det er visst en hverken helt eller halvt skisse.

    -Unnskyld men jeg får inntrykk av at det kan ha vært mange "eksperimentelle koplinger". Og disse kan da ha gjort helgepusket betydelig lengre enn nødvendig. -".)
    Fin mekanikk du gjør.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt, skissene er dårlige, og nevnt tidligere; elektronikk er ikke mitt fagfelt så jeg er faktisk ikke helt sikker på hva du mener men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan under.

    Fort og gale skisser av prinsippet, strøm og signal på hver sin skisse for å gjøre det litt mer oversiktlig.

    Strøm til speaker protection er hentet fra trafo, ikke fra psu, derav rablingen.

    Har prøvd rca til xlr kabel der skjerm kun er koblet i xlr, samt rene rca kabler uten forskjell.

    Vis vedlegget 524030

    Vis vedlegget 524031
    Her er så mye at man ikke vet hvor man skal starte!
    Så på den nederste skissa.....
    Er det signal pluss og minus eller er det forsynings pluss og minus?
    Bryter før softstart.
    Speaker protect skal nok ha forsyning fra forsyning. Hva i alle dager skal du med kabinettjord til hær?

    Den nederste skissa er kun strøm, ikke signal.

    Bryteren ER før softstart, det er feil på skissen.

    Speakerprotection må ha (kabinett)jord både for å få strøm, men også for å fungere som den skal. Den har kun HT pluss inn/ut og må ha jord for å kunne detektere DC.


    Psu jord forsyning skal direkte til forsterker. forsterkeren jordes vanligvis til kabinett med en motstand på ca10 Ohm. Noen forsterkerprodusenter gjør dette fra forsyningens jordpungt. Andre bruker signal inn og tilbakekoplingens signaljord som punktet som jordes. Mens litt mer DIY gjør ofte en gnd lift bryter som velger en kondensator i serie med motstanden for "GND lift".
    Siden du spør som du gjør er det også vanskelig å svare
    Og så var det alle de andre greiene da....det er visst en hverken helt eller halvt skisse.

    Hvis jord går fra psu til forsterker så til kabinett, blir ikke det en jordsløyfe da, altså at poenget med stjernejord forsvinner?

    -Unnskyld men jeg får inntrykk av at det kan ha vært mange "eksperimentelle koplinger". Og disse kan da ha gjort helgepusket betydelig lengre enn nødvendig. -".)
    Fin mekanikk du gjør.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    -Unnskyld men jeg får inntrykk av at det kan ha vært mange "eksperimentelle koplinger". Og disse kan da ha gjort helgepusket betydelig lengre enn nødvendig. -".)
    Fin mekanikk du gjør.
    Du er nok inne på noe der :D

    Takk til deg og alle andre som hjelper til her!

    Jeg er kanskje ikke så god til å uttrykke det, men det settes stor pris på.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    E14EC71D-5A28-433C-AAB3-AC7939744272.jpg


    Et skjema som jeg tror er "litt" mer oversiktlig :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg tenker meg om nå så skulle vel koblingen fra buffer til amp vært pluss og jord, IKKE pluss og minus siden det er SE?
     

    eiriknb

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2010
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg ville jordet den negative inngangen på bufferen hvis du bruker ubalansert signal inn.

    buffer.png
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 524698

    Et skjema som jeg tror er "litt" mer oversiktlig :)
    Her SKAL du ht protect kople dennes signaljord til psu inn på forsterkeren skal det bli riktig.

    Når jeg tenker meg om nå så skulle vel koblingen fra buffer til amp vært pluss og jord, IKKE pluss og minus siden det er SE?
    SE ???du mener uballansert altså helt vanlig signal. Her skal det vel forsynings pluss og minus sammen med forsyningens power jord og signal jord som går videre.
    sånn litt innerst inne vet du jo dette.

    Men er veldig nysgjerrig på å se dette siste prosjektet.

    Før du fortsetter ballanseringen skal du bruke dette? som oftest står det en opamp der som mange hører, andre tester noen avskyr og andre igjen bytter enten til andre opamper eller diskret kretser.


    Når du siterer pluss og minus på denne måten så tenker jeg at du leser dem like tvetydig som om det kunne være pluss til hva da pluss forsyning, pluss signal, pluss referanse..... Siden jeg og da kanskje flere synes du blir utydig/ tvetydig er nok det en medvirkende årsak til at det er unødig langt mellom konstruktive tilbakemeldinger.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 524698

    Et skjema som jeg tror er "litt" mer oversiktlig :)
    Her SKAL du ht protect kople dennes signaljord til psu inn på forsterkeren skal det bli riktig.

    Ht protect har ikke en dedikert signaljord, kun powerjord, og den er koblet inn på samme stjernejordpunkt som alt annet.

    Når jeg tenker meg om nå så skulle vel koblingen fra buffer til amp vært pluss og jord, IKKE pluss og minus siden det er SE?
    SE ???du mener uballansert altså helt vanlig signal. Her skal det vel forsynings pluss og minus sammen med forsyningens power jord og signal jord som går videre.
    sånn litt innerst inne vet du jo dette.

    Ja, jeg mener ubalansert (SE =single ended)
    Du mener at signaljord og signalminus skal kortsluttes ut av buffer?


    Men er veldig nysgjerrig på å se dette siste prosjektet.

    Før du fortsetter ballanseringen skal du bruke dette? som oftest står det en opamp der som mange hører, andre tester noen avskyr og andre igjen bytter enten til andre opamper eller diskret kretser.

    Bruker ubalansert nå, men planen er balansert pre på sikt.


    Når du siterer pluss og minus på denne måten så tenker jeg at du leser dem like tvetydig som om det kunne være pluss til hva da pluss forsyning, pluss signal, pluss referanse..... Siden jeg og da kanskje flere synes du blir utydig/ tvetydig er nok det en medvirkende årsak til at det er unødig langt mellom konstruktive tilbakemeldinger.
    Jeg prøver å være så tydelig så jeg kan, så jeg beklager om det er vanskelig å forstå...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg tenker meg om nå så skulle vel koblingen fra buffer til amp vært pluss og jord, IKKE pluss og minus siden det er SE?
    Støyen (og lyden med musikk) er identisk uavhengig av om signaljord eller signalminus brukes til amp, det er også likt om de kortsluttes.

    Forøvrig funker HT protection, reléene slår ut med en gang jeg kobler til et 1,5v batteri.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg tenker meg om nå så skulle vel koblingen fra buffer til amp vært pluss og jord, IKKE pluss og minus siden det er SE?
    Støyen (og lyden med musikk) er identisk uavhengig av om signaljord eller signalminus brukes til amp, det er også likt om de kortsluttes.
    For å enklest feilsøke dette kan du koble til et ubalansert signal (ev pluss og jord fra XLR) rett inn på ampen,
    Dvs uten bruk av buffer.

    Dette for å utelukke ting
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ps:
    tenk på alle kretsene som separate løp,
    omtrent som motorveier med 3 løp der pluss er høyre fil, jord er autovernet i midten mens minus er venstre fil,
    Alle filene (ledningene) er like lang de er av samme type og kvadrat,
    De starter og stopper på samme sted.

    Dvs at power til Ampen går FRA PS TIL ampen, helt likt for pluss, minus og jord.

    Ingen andre blander seg inn i denne kommunikasjonen.

    Så skal neste forbruker (regulator) ha strøm,

    Samme leksa her: eget løp egne kabler lik lengde mm.

    Alle jordkablene ender da opp som stjernejord på utgangen av PS
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    God forklaring Pelle :)

    På + og - har jeg brukt denne tankegangen slik at de er like lange, men ikke på jord.

    Stjernejord punkt er et punkt i chassis hos meg, og lengden på jordkablene er passelig for å rekke dit...
     

    eiriknb

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2010
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ser nå når jeg skulle legge inn et nytt innlegg at jeg aldri kom med tilbakemelding på ampene. De er nå tyste etter å ha koblet rca rett til chassis.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det skjer ikke allverden om dagen, men har nå fått hogd ut en ny stereobenk.

    921DC146-212D-4A3C-B49F-877A0DD5B970.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ble veldig pent,hvordan liker du lyden i forsterkerene?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si om lyden da det er noe galt et sted som jeg ikke finner ut av.

    Diskanten raser i kjelleren etter ca 12k og det gjør mye lydbildet.

    Lurer på om det kan være en feil i minidspen som gjør det...

    Det er likt med både Hiraga og Anaview...
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si om lyden da det er noe galt et sted som jeg ikke finner ut av.

    Diskanten raser i kjelleren etter ca 12k og det gjør mye lydbildet.

    Lurer på om det kan være en feil i minidspen som gjør det...

    Det er likt med både Hiraga og Anaview...
    Uff så kjedelig,høres jo ut som det er feil en annen plass og at forsterkerene er ok,håper du finner ut av det..
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får dra frem denne tråden fra de døde igjen, med et spørsmål:

    Det finnes ca en milliard loddespisser tilgjengelig til min Ersa RDS80 loddestasjon, kan noen anbefale spisser for finelektronikk og halvstore SMD komponenter, samt en for grove ting som høyttalerterminaler?

    Ellers skjer det lite og ingenting på hififronten, anlegget spiller.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Nå har det vært stille her lenge nok.

    Jeg tenkte jeg skulle bytte ut Hiragaene med et par Aleph J siden de kan gå rett inn på strømforsyningene og har balansert inn, men har selvsagt spørsmål:

    Hvor viktig er det med matchede Jfets? Om jeg bare kjøper korrekt antall fra Mouser og lodder inn, risikerer jeg noe trøbbel eller vesentlig dårligere lyd?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Nå har det vært stille her lenge nok.

    Jeg tenkte jeg skulle bytte ut Hiragaene med et par Aleph J siden de kan gå rett inn på strømforsyningene og har balansert inn, men har selvsagt spørsmål:

    Hvor viktig er det med matchede Jfets? Om jeg bare kjøper korrekt antall fra Mouser og lodder inn, risikerer jeg noe trøbbel eller vesentlig dårligere lyd?
    Er det ingen som vet dette, eller er det ingen som leserdenne tråden lenger?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har ikke bygd noen af effekttrinnene fra FW eller Pass, men inngangs FETene bør matches, som det også står i beskrivelsen...... helst også utgangsparene, men disse har såpass store motstander at det kanskje er litt mindre viktig...
    Du får vel matchede 2SJ74 fra DIYAudiostore?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke bygd noen af effekttrinnene fra FW eller Pass, men inngangs FETene bør matches, som det også står i beskrivelsen...... helst også utgangsparene, men disse har såpass store motstander at det kanskje er litt mindre viktig...
    Du får vel matchede 2SJ74 fra DIYAudiostore?
    Takk.
    Ja, har kjøpt med matchede LSJ74 til inngangene fra DIAudioshop sammen med printene, men oppdaget først senere at de også hadde utgangstransene for salg, og da hadde jeg allerede bestilt fra Mouser så da blir jo spørsmålet om det er verdt 600,- ekstra for å få matchede utgangstranser?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... Torvbakkane og Ine har vel bygd flere av disse og har vel en formening... hvor mange av hver IRFP bestilte du? Enkelt å ta en "slags" matching selv...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det ingen som vet dette, eller er det ingen som leserdenne tråden lenger?
    Vi diyere er en utdøende rase , og hvis kabinetter eller knapper ikke er i gull fra kina , og digitale kailbrerte displayer , nei da
    Ille blir det spesiellt om du omtaler prosjektet i lyd istedet for en super documentert spec test i en kjent rigg"

    Nei da , fra spøk tl revolver .Har ikke bygget den amp , men andre fets .Matchingen er viktig for off sett drifting samt og den på virke resten av krets løpet med ustabilitet hvis ikke .Selv om de er matchet så er neste ; Idds er like viktig , er den feil for du problemer nå du setter opp arbeids spenningene , For mye strøm idem kan i tillegg gi nye ustablitet og du må ligge på en safe level elles kan de ta fyr , ller de tar kvelden, og da går som regel hele driden så lenge det er dc koblet
    Du sette deg litt inni fets og ett must er å lage deg en liten simple fet tester som ikke er avansert på 10v batteri
    Da slippper du worst case scenarios :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hm... Torvbakkane og Ine har vel bygd flere av disse og har vel en formening... hvor mange av hver IRFP bestilte du? Enkelt å ta en "slags" matching selv...
    Jeg bestilte bare eksakt antall, så jeg kan vel matche internt på kanalene i allefall.
    Hvordan kan jeg matche?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bestilte bare eksakt antall, så jeg kan vel matche internt på kanalene i allefall.
    Hvordan kan jeg matche?
    Her artikkelen til borbely , der er en J fet tester

    Det er like enkelt å teste mos fet for diy , Pass bruker vel source motstand til å linjærisere ? skal du bruke uten source motstand må de hyper matches for klA drift , skal se om jeg finner tegn på min , llers ligger x antal av dem på nettet :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes flere kina IC modell typer for testing , Vet ikke hvor på litelige de er ?,Det man er på jakt etter er :gate to source spenningen " og hva feks hver enkelt gir i ampere .Enkelte konstruksjoner henviser til en spesifikk gate to source spenning for en gitt strømm .Mine kl A feks har gate to source 2,083v for 200mA strøm , så da bør alle ligge i den leia .Alternativt klarer du ikke det 100 % så da lager du grupperinger for hver node " med beste matching .. For normal testing bruker jeg en modell av denne ,uten r1 og d1 du kan legge inn en source motstand på 1 ohm som du kan måle strømmen i . Du bør ha en PS 10-12 v med sikring ,Ett volt meter for måle gate to sourcen og ett for strømmen er lurt

    Skal det testes med høyere strømmer må kontrolleres temp og kjøle plate er nødvendig ,Hyper matching i ovner på 50 c:) Men så ekstremt er mest nødvendig når kan og ikke bruker sourcce motstand i det heletatt :)





    1609939907127.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn