Der Untergang-Roadrune's stadig nedadgående DIY-spiral

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    @roadrune: Hvis du bruker et 24V rele (og ikke et 12V, som er valgfritt i BOM'en), så skal det nok gå greit :)

    Mvh.
    Johnny
    BOM har valgfritt 5V og 12V rele siden de står i serie, jeg har 12V så da tar jeg sjansen.
    Spenningen faller vel litt når jeg kobler forsterkeren på også?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Loddet og skrudd fast transistorer idag:

    6A64CA66-4E72-4125-8243-6639C2255912.jpg


    45019D2A-C50F-498D-8591-E491BB4CBFF0.jpg


    Jeg våger ikke å skru til for hardt med løsningen jeg har, så jeg har lagt inn muttre på undersiden for å låse skruene så de ikke skal løsne på sikt.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte at det kanskje hadde vært lurt å få fjernkontrollert forsterkerene, men det var ikke så enkelt (for meg) å finne noe egnet.

    Har noen tips til et IR kit med en kanal av/på til 230V?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg tenkte på det samme, så jeg gjorde en ny batch av min releinputvelger. (Eagle prosjektfiler og Gerbers her: https://hackaday.io/project/46280-muffsy-stereo-relay-input-selector#menu-files)

    Denne gangen noe mindre (ca 2,5 cm smalere) og med en ekstra kontrollerbar 5V til et solid state relay:



    Her kan man også koble til en IR-mottager, det hele krever dog at man programmerer ESP32'en.

    Jeg fant passende SSR på tme.eu, etter at den billige jeg kjøpte på eBay begynte å ryke med bare kontrollspenning på seg:

     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det ser jo flott ut, men er det ikke unødvendig komplekst kun for av/på?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det kun er av-på du vil ha, så er jeg enig med deg... selv om dette er et flott prosjekt...
    Velleman hadde i alle fall div remote switch byggesett.... søk på Velleman kit.... også finnes det jo Nexa og lignende fjernstyringer til lys og annet....
    Tror jeg ville satset på mekanisk rele......Bare pass på at at ikke nettstøytrollet kommer og tar deg.. kan bli noen riktig fæle overharmoniske om trollet tar bolig.. :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Skal sjekke Velleman.

    Nexa funker desverre ikke med Harmony fjernkontrollen, men ellers er det et fint alternativ.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det ser jo flott ut, men er det ikke unødvendig komplekst kun for av/på?
    Jo, det er det. Hovedfunksjonen er jo inputswitching. Men du kan jo montere bare ESP32, R6 og Q6, sammen med evt IR-mottager.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hva vil en slik komme på da, Skrodahl?
    Designfilene er fritt tilgjengelige, så $40-50 med leveranse på en uke, om man bestiller fra Kina. :)

    Mine kommer på onsdag, det blir nok en bortgivning av noen kort.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da endte jeg opp med Skrodahl sine kort for fjernstyring, men jeg trenger rele til de og finner ikke helt ut hva som kan brukes, det er en hel jungel der ute når en ikke vet hva en leter etter...

    Kan noen anbefale et rele fra Elfa som da skal ha 5VDC styring og koble 230VAC med minst 2A (gjerne mer) som ikke koster så alt for mye?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kikka litt... finnes flere, men 5V er lav spolespenning som gjerne drar litt mer strøm... kan utgangen som skal drive releet takle 100-150mA?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Tenkte at det kanskje hadde vært lurt å få fjernkontrollert forsterkerene, men det var ikke så enkelt (for meg) å finne noe egnet.

    Har noen tips til et IR kit med en kanal av/på til 230V?
    Hei :)

    Hadde ikke denne holdt ? https://www.banggood.com/DC-12V-10A-Relay-1CH-Wireless-RF-Remote-Control-Switch-Transmitter-Receiver-p-1040721.html?rmmds=detail-top-buytogether-auto&bundleRecToken=ChMyNzIwNDQ1MDkwODExMTk0MjYyEAIaAkJUIgZGQlRfUEQoAA&cur_warehouse=CN

    Mvh.
    Johnny
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte at det kanskje hadde vært lurt å få fjernkontrollert forsterkerene, men det var ikke så enkelt (for meg) å finne noe egnet.

    Har noen tips til et IR kit med en kanal av/på til 230V?
    Hei :)

    Hadde ikke denne holdt ? https://www.banggood.com/DC-12V-10A-Relay-1CH-Wireless-RF-Remote-Control-Switch-Transmitter-Receiver-p-1040721.html?rmmds=detail-top-buytogether-auto&bundleRecToken=ChMyNzIwNDQ1MDkwODExMTk0MjYyEAIaAkJUIgZGQlRfUEQoAA&cur_warehouse=CN

    Mvh.
    Johnny
    Ja, det hadde den... Hvis jeg ikke får til kortene til Skrodahl så får det bli slike.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er utgangen fra kortet aktiv høy eller lav? Kollektorutgang? Ingen problem å booste med en transistor eller en OC bufferkrets, så kan du bruke det releet du vil.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    :) Det dreier seg om hvor mye strøm utgangen på kortet kan levere - sourcing betyr at strømmen går fra kortet og ut - releet kobles da mellom utgang og jord ( eller minus). Dette er aktiv høy utgang. Ved "sink" utgang kobles releet mellom spenningskilden feks 5V og utgangen på kortet.. strømmen går da fra forsyning gjennom releet og inn i utgangen på kortet. Da er det aktiv lav utgang.
    Source or sink.... capice?? :)
    Enkelte slike utganger ender i en transistor hvor kollektor står åpen, slik at denne "utgangstransistoren" må ta strømbelastningen. Dette kalles for "åpen kollektor" utgang. AKtiv høy utgang betyr at utgangen p åkortet leverer drivspenning og strøm til releet i ditt tilfelle. Hvis utgangen ikke kan levere f.eks. 100mA for å drive et litt kraftigere rele, så kan du koble en ekstra transistor på utgangen som tåler denne belastningen - eller en buffer IC som er beregnet på dette.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da forstår jeg (litt) mer.

    Skrodahl nevnte at jeg kunne sette inn en 2n222 hvis jeg ikke skulle bruke solidstate relé, det er vel det samme som du nevner her da vel?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått et klart og tydelig svar på max strømtrekk til releet: 2N2222 er bremsen og den klarer 0,8A.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg hatt lyd gjennom begge blokkene med verdens mes tvilsomme og rotete testoppsett:

    6346869C-CCE5-4D5E-A206-C9D891DEB07C.jpg


    Lyd fra Iphone via Lightning til minijack adapter, og videre gjennom en kjiiiip minijack til rca kabel.
    Og videre til en gammel Dali surroundhøyttaler jeg ikke er spesielt knyttet til.

    Uten musikk og volumet på fullt er det HELT tyst :)

    Jeg har også programmert kortene til fjernstyring og venter bare på noen få deler før de kan ferdigstilles.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det blir finfint.

    Installer R6 og 2N2222 lengst ned. Da styrer du releet med SSR/GND lengst ned med pinnen IO17.

     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Venstre ferdig :)

    64D18DC7-6645-4CA4-8BE9-C95F0F16A1AB.jpg

    057E13F5-D673-45EA-AF92-E4FC03BF72E9.jpg

    0D06C51A-5C5A-492C-BE6A-E5602DCECC1F.jpg


    Fjernkontrolløsningen bærer desverre preg av ettermontering, noe som også er sannheten siden jeg ikke tenkte på det før det var for sent. Frontene var allerede lakket og frest, så IR sensoren måtte monteres i grillen på toppen, men er trygg på at den vil fungere allikevel.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei roadrune :)

    Ser jo veldig bra ut, det her ! :)
    To spørsmål.:

    1) Hva er det du har brukt som termisk overføring mellom kjøleprofilene og sideprofilen ?
    2) Hva har du brukt for å "tekste" frontplaten ?

    Et flott bygg ! :) Kudos fra meg !

    Mvh.
    Johnny
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det :)

    Jeg har brukt silikonmatter mellom platene som viser på det første bildet.

    Frontene er først lakket svart matt, deretter frest med cnc og til slutt lakket med klarlakk.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Takk for det :)

    Jeg har brukt silikonmatter mellom platene som viser på det første bildet.

    Frontene er først lakket svart matt, deretter frest med cnc og til slutt lakket med klarlakk.
    Hei :)

    Det ble jo kjempefint !
    Du burde ha mer en nok kjøling i alle fall for denne konstruksjonen !
    Hva slags silikonmatter brukte du ? Link ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Reagerer litt på at platene som holder transene måler 50 grader, mens selve heathsinkene knapt har lunk.
    Ser at mattene du har brukt, har en ganske høy Thermal Conductivity: 3.2w/m-K.
    Tror du hadde fått overført varmen bedre over til selve heathsinkene ved å bruke kjølepasta istedenfor disse mattene.
    Just my 5 cents :)

    Mvh.
    Johnny
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    50 grader er ikke målt, det er gjetting fra min side.

    Aluplaten som selve kjøleribbene er skrudd fast i ble heller ikke særlig varm, men det er godt mulig at silikonmattene er for dårlige. Dette har jeg ikke greie på :p

    Får en noe forvarsel om det blir for varmt, eller kommer bare røyken ut av transene?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har du ikke noe å måle temp. med ?
    50 grader er ganske varmt, du greier ikke å holde handa på det så veldig lenge, så kanskje du "synser" litt i overkant ? ;)
    Prøv å få lånt deg noe å måle temp. med :)

    Får en noe forvarsel om deg blir for varmt, eller kommer bare røyken ut av transene?
    Tror ikke du er i faresonen, men prøv å få målt litt temp.

    Ellers et kjempe-digg bygg !

    Mvh.
    Johnny
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har temperaturføler på det gamle multimeteret mitt, så jeg kan få målt ordentlig en dag.

    Er gammel sveiser så jeg tåler litt mer varme en snittet :D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må justere inn gain på disse nå, kan jeg kjøre en sinustone inn og måle AC på høyttalerterminalen for å få de like?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må justere inn gain på disse nå, kan jeg kjøre en sinustone inn og måle AC på høyttalerterminalen for å få de like?
    Kan kanskje utdype litt her:

    Jeg har Regurgitator som inngangsbuffer på monoblokkene, disse har justerbar gain via et potmetet, spørsmålet er da om jeg kan justere gain ved å måle AC på høyttalerutgangen sålenge jeg gir et konstant signal inn, istedet for å styre med mikrofon?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn