Der Untergang-Roadrune's stadig nedadgående DIY-spiral

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da er par nummer to av ER18mtm slaktet til fordel for bygget til kompisen.

    Så hvis noen vil ha ett par kabinetter så gis de vekk. Trenger ny finish da jeg ikke har vært snill med folien.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    På de aktivt delte htene jeg bygger, er det kun diskantene som trenger beskyttelseskondis? Er .22mf ok?

    Bestykningen blir Fountek neocd3 bånddiskanter, Seas er18rnx mellomtoner og SB acoustics sb23 basser. Tenker å starte med deling på 200/2000.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner ikke diskantene desverre.
    Men kan du benytte denne veiledningen for valg av beskyttelse kondis kanskje?

    JBL protection cap.jpg


    Om de er 8ohm, deling 2k, så finner 20uF (microfarad) til å vere passelig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    22uF på 7ohm er egentlig mye det samme som 20uF på 8ohm.

    En slik kondensator vil da gi et 1.ordens filter ved 1000hz på diskantene.
    Dette er for beskytte diskanten mot evt.feiltrykk i DSP og evt. power on thump fra forsterker.

    Om du vil ha min mening...så tror jeg 22uF vil gå greit på dine diskanter.
    Jeg skriver tror så du ikke kommer på døra mi med motorsag om det var komplett feil ;)


    Slike beskyttelses kondiser er greit å bruke på diskanter og på kompresjonsdrivere.
    Mellomtoner og basser er ikke nødvendig.



    En ting du kan gjøre på bassene i DSP, er dersom høyttaler for eksempel ruller av ved 40hz. så kan du sette inn et high pass filter ved 15-20hz så bassene slipper spille de laveste frekvensene som likevel ikke gir noen lyd. Det sparer kapasitet på bassene og forsterkerkraft.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ett nytt sett med diskanter er ca 1600,- så det er nok billigere enn å investere i motorsag å kjøre opp til gokk :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om du har el-bil og låner motorsag av meg klarer du tur-retur gokk for 1600,- :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Selvfølgelig! Glemte nicket ditt! ;)
    Da blir det fryktelig dyrt å kjøpe el-bil for å reise til gokk!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    På tross av nicket så har jeg aldri eid en amerikansk bil, det spiller faktisk på Bippe Stankelben som jo heter Roadrunner på engelsk.

    Jeg pleier å si at det er ikke så nøye hvilken bil det, sålenge den har fire ringer i grillen, men nå må jeg nesten legge til at den også må bruke ett annet drivstoff en dildoen:D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fountekene ha en beskyttelseskondis, da de på dc utgjør nesten ei ren kortslutning for forsterkeren.

    22uF eller 20uF smeller omlag like høyt - den ene er innafor toleranseområdet på den andre, hvis vi snakker om tvilsomme lytter. Funksjonen til denne er ikke akustisk - den er å beskytte diskant og forsterker, så om den er litt større er ikke relevant. Du må regne filter separat. Disse anbefales ikke å deles under ca 3kHz - THD øker veldig om du tyner de for mye. Zaphaudio har målt en god del elementer, og bånddiskanter anbefaler de ikke å dele lavt. Om du har passivt delefilter på de, trenger du ikke beskyttelseskondis, da delefilteret gjør jobben.

    Desverre så har Dynabel "mista" informasjonen om kondis på disse. Jeg maila de og påpekte dette, og da la de inn en tekst om dette på websidene, men det ser ut som den har falt ut igjen. Jeg ser du har sett på samme side som meg :)

    Beskyttelseskondis er unødvendig på mellomtone og basser, med mindre du har noen gigantiske bånd.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    I ERene mine er Fountekene delt ved 2k....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fra Zaphaudios tester:
    Commentary
    Aurum Cantus G3Si ($213) - Of the three true ribbons, the G3Si has the best low end performance. This isn't saying much since low end distortion is still horrible by dome standards. High tall order harmonic distortion, which is more evident in the single tone spectrum plots. Poor vertical off axis response. While the faceplate is metal, I still consider the build quality lower than the Fountek or LCY.
    LCY 130 ($199) - Very low sensitivity. Excellent vertical off axis response. Very close in on-axis performance to the Fountek, but at a much higher price. Good built quality - You have to like red and black jewels on the terminals to designate positive and negative. One of my test samples had a misaligned ribbon, but it did not affect things so I assume it was not touching the magnets.
    Fountek NeoCD2.0 ($118) - Comparitively durable ribbon element. Of the three true ribbons, this has the best performance above 4kHz. It has the worst performance at 2kHz, rendered somewhat irrelevant because they are all terrible at 2Khz. It's excellent 4kHz+ performance is more obvious in the HD sweeps than the single and multitone spectrums however. Smooth response curve. Poor vertical off axis response.
    Bohlender Graebener Neo3 PDR ($55 w/flange) - This B&G tweeter outperformed everything here, in most cases by a large margin. Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent. This is a very clean and natural sounding tweeter. Note: these were tested with the rear chamber in place. Later, with a different pair, I also tested with the chamber removed. The tweeter was far too overdamped in that case, and I recommend leaving the rear chamber installed.
    Silver Flute YAG20-1 ($40) - Every test has to have a loser. This is it. Fairly flat and controlled response, but the distortion kills it. In fact, it may be the worst tweeter I've ever tested.
    Vifa D26NC55 ($29) - This cheap little dome tweeter outperforms everything here except for the B&G Neo3 PDR in the non-linear distortion department. It works well at 2kHz like the B&G, but has ever so slightly higher HD everywhere else. On the other hand, this tweeter beats the Neo3PDR in response smoothness and the resulting smooth CSD. (full results shown in the Tweeter Mishmash)
    Test her: http://zaphaudio.com/nondomes/

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Same, same, tenker jeg. Dette er problemer med bånddiskanter generelt. Alle båndene i testene til Zaph har mye forvrenging rundt 2k.
    Hvis du hever delefrekvensen til 2,5 eller helst 3k, så blir de ikke så stresset.

    Johan-Kr
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er sikkert lurt, men hvordan klarer ER18 seg såpass høyt?

    Kondis skal i parallell med diskant?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei, i serie. Akkurat som et vanlig førsteordens høypassfilter.

    Jeg deler ER18 nå ved 2,5k. Funker bra, men jeg bruker aktiv deling. Du må nok til med litt filter for å ta resonanstoppen, men det bør du ha uansett.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Håpte du ville stikke innom Johan-Kr siden du har erfaring med bånd :) Bra info!

    Angående deling, ikke presse driver ut av komfortsone, det blir vreng av det.
    Såg bare at min. anbefalt deling var 2,5k. Da bør en holde seg over for godlyden.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det går i høyttalerbygging om dagen, som nevnt er designet endret da kompisen ville ha delt mid/diskant og basskabinett.

    Jeg har lurt lenge på hvordan jeg skulle få kablingen til toppen fin, og etter noe grubling endte jeg opp med dette:

    16 vanlige HT-terminaler og 8 bananer fra Biltema:
    IMG_1261.jpg


    Litt kapping og filing:
    IMG_1260.jpg


    Litt lodding:
    IMG_1259.jpg


    Og ferdige terminaler:
    IMG_1262.jpg


    Disse blir skjult av rustfrie avstandsstykker, slik at det vil se ut som toppene kun står på fire bein, flere detaljer og bilder kommer når jeg blir mer ferdig.

    Demping må til:
    IMG_1263.jpg

    IMG_1264.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er flinkere å jobbe en å legge ut fremdrift, men toppene var ferdige forrige helg:

    IMG_1268.jpg


    Bassene mangler bare internkabling og demping, så hvis det ikke er noen skjær i sjøen så blir de ferdig denne helgen.

    Finish kommer når/hvis det spiller bra, det vet vi jo ikke enda :)

    Noen som har en enkel guide på å sette rett fase og delay på driverene i Minidsp?

    Jeg har lest litt i guidene på Minidsp sine sider, og har vel funnet ut at jeg skal måle ett og ett element/gruppe og kjøre eq i nærfelt før jeg deler, men derfra er jeg litt blank.
    Kan jeg bruke gating feks 3ms for istedet for nærfelt/utendørs?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg pleier å korrigere driverne med mikrofonen helt opptil membranen, og justerer delay med mikrofonen i lytteposisjon.
    Ved deling pleier jeg sette mikrofonen 1,5m. eller noe fra høyttaler og mellom driverne, og siden i lytteposisjon.

    Rew bruker jo den andre høyttaleren til å sende ut en referanse for å måle avstand.
    Jeg pleier å sette mikrofonen som sagt i lytteposisjon og måle driverne hver for seg etter korreksjon, men uten lavpassfilter på bass/mellomtone.
    Da sier REW hvor langt det er til hver driver relativ til den andre høyttaleren, så drar jeg mellomtone og diskant bak til samme avstand som bassen.
    Eller den driveren som står med lengst avstand hvis dette mot formodning ikke skulle være bassen.
    Det kan være greit å sjekke impulse grafen i rew for å se hvor den tar tiden, bassene kan bruke litt tid på å komme opp til fullt nivå.
    Jeg justerer delay slik at elementene starter likt, ikke at de har fullt nivå på likt, men det kan være feil måte å gjøre det på.

    Ble du mer forvirret nå eller var det bare meg?
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja og nei :)

    Jeg forstår det du forklarer, men må nok sette meg mer inn i Rew for å finne ut hvordan det gjøres.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det en enkel måte å sjekke om ting er i fase, feks via REW?

    Brokobling av Hypex er jo lotto...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Tweaking på gang, føler jeg nærmer meg noe nå, dette er respons i lytteposisjon UTEN eq for rommet, kun nærfelt med gating :D

    IMG_1289.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Spiller greit ned til 4hz :D

    IMG_1291.jpg


    Dette er nærfelt med 4ms gating.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Sitter hos kunden og setter opp høyttalerne :)

    Dette er kun midlertidig plassering da de leier hus mens de bygger selv.

    image.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ingen her som har erfaring med loddebolt? :p

    Er på jakt etter en god loddestasjon på rundt 80w helst ikke så mye over 2000,-
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva JBL?
    Hva skal du lodde med 80wattern? Jeg har bare simpel loddebolt fra feiltema....2stk så har en i reserve om den andre ryker... :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal lodde alt:)

    Jeg har en biltema 75w og en weller 40. Welleren er 1000 ganger bedre enn biltema på alt utenom effekt, så jeg vil egentlig bare ha en som er bedre... tuppene til biltema er elendige sammenlignet med weller.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok :)
    Mulig du må bare ta en sjans og kjøpe. Den du linker til ser jo bra ut!
    Klart det er knall med temp.kontroll!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aha! Da har du kjøpt deg JBL! :D
    Jæ... Bra Loddebolt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn