Denon AH-D7100 og AH-D600

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    At Fostex kan sakene sine tviler jeg ikke et sekund på (jeg er på Fostex kjøret når det kommer til høyttalere). Har siklet på T900 og var fryktelig fristet av disse da jeg skulle kjøpe meg head-fi. Etter at valget falt på AH-D7100 har jeg ikke tenkt så fryktelig mye mer på det. Jeg koser meg skikkelig med dem, og den eneste jeg har å klage på i forhold til Fostex fulltonene mine er en litt "mager" mellomtone. Synes det er greit å ta forbehold om egne preferanser når man forteller om sine erfaringer med hifi utstyr og må si meg litt forundret over hvor få som klager på D-7100 som tar høyde for dette. Jeg hørte Audeze på Hortenmessa og falt ikke for lyden. Tviler ikke på at dette er fantastiske hodetelefoner, for jeg er i stand til å høre kvaliteter selv om de ikke tiltaler meg umiddelbart. Mulig Audeze lyden ville vokst på meg, men på min Violectric amp likte jeg bedre D-7100. Poenget er ikke å disse Audeze eller pisse på de som liker disse hodetelefonene, men heller fortelle at det som er gull for noen, ikke nødvendigvis er det for alle. Gleder meg forøvrig til å lese testen av både Denon og Fostex i Watt. Fostex'ene står nok langt oppe på lista over hodetelefonen jeg kunne tenke meg å supplere med:cool: Når det gjelder manglende fleksibilitet på Denon'ene sine ørekopper skjønner jeg ikke kritikken i det hele tatt og har samme erfaring som mariusaa.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Mulig et skudd i blinde, men kan det være at de som klager på D7100 gjør det fordi den tross alt er såpass annerledes i lyden fra D7000 og disse da hadde forventet at den skulle være omtrent identisk i lydsignaturen, bare med endret design...?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    HD650 vs HD800 lissom?

    Mulig et skudd i blinde, men kan det være at de som klager på D7100 gjør det fordi den tross alt er såpass annerledes i lyden fra D7000 og disse da hadde forventet at den skulle være omtrent identisk i lydsignaturen, bare med endret design...?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Setter vel han der i den fise-fine båsen som ikke tåler litt bass og må bare klage mest mulig på d7100 - for det er jo det som er kult på head-fi: klag på d7100, samme om du ikke har hørt dem engang. Av beyerdynamic dt770, audio technica m50, ad900, w1000x, sony xb700/xb1000, hifiman he-500, audeze lcd-3 og ultrasone pro 2900 så er d7100 de som har best/mest justering for å få de til å passe. Ørekoppene sitter på ett kuleledd så etter å ha dratt ut hodebøylen til passe størrelse så kan du vippe ørekoppene opp/ned/forover/bakover for å få de til å passe. Hvordan i all verden kan man klage på det?
    Takk for svar.

    Det er godt mulig at du har rett ang. "fise-fine båsen som ikke tåler litt bass" og det er godt mulig at Loevhagen har funnet forklaringen, selv om jeg mener at man godt kan sette pris på begge typer gjengivelse avhengig av hva man til enhver tid vil ha og oppleve.

    Betyr dette at kuleleddet har godt utslag i alle retninger? Ultrasone Edition 8 har kuleledd, men det kunne med fordel hatt (noe) større utslag.

    At Fostex kan sakene sine tviler jeg ikke et sekund på (jeg er på Fostex kjøret når det kommer til høyttalere). Har siklet på T900 og var fryktelig fristet av disse da jeg skulle kjøpe meg head-fi. Etter at valget falt på AH-D7100 har jeg ikke tenkt så fryktelig mye mer på det. Jeg koser meg skikkelig med dem, og den eneste jeg har å klage på i forhold til Fostex fulltonene mine er en litt "mager" mellomtone. Synes det er greit å ta forbehold om egne preferanser når man forteller om sine erfaringer med hifi utstyr og må si meg litt forundret over hvor få som klager på D-7100 som tar høyde for dette. Jeg hørte Audeze på Hortenmessa og falt ikke for lyden. Tviler ikke på at dette er fantastiske hodetelefoner, for jeg er i stand til å høre kvaliteter selv om de ikke tiltaler meg umiddelbart. Mulig Audeze lyden ville vokst på meg, men på min Violectric amp likte jeg bedre D-7100. Poenget er ikke å disse Audeze eller pisse på de som liker disse hodetelefonene, men heller fortelle at det som er gull for noen, ikke nødvendigvis er det for alle. Gleder meg forøvrig til å lese testen av både Denon og Fostex i Watt. Fostex'ene står nok langt oppe på lista over hodetelefonen jeg kunne tenke meg å supplere med:cool: Når det gjelder manglende fleksibilitet på Denon'ene sine ørekopper skjønner jeg ikke kritikken i det hele tatt og har samme erfaring som mariusaa.
    Takk for et meget godt innlegg. Det er nettopp denne holdningen jeg håper at vi kan ha i hodetelefonkategorien der man kan skrive "Jeg liker/liker ikke produkt A fordi ..., men jeg har intet problem med at andre mener noe annet." Ofte er det som du skriver heller ikke så vanskelig å forstå hvorfor noen andre mener noe annet enn en selv selv om man ikke nødvendigvis er enig eller gjør andre valg.

    Synes det er greit å ta forbehold om egne preferanser når man forteller om sine erfaringer med hifi utstyr og må si meg litt forundret over hvor få som klager på D-7100 som tar høyde for dette. [...] det som er gull for noen, ikke nødvendigvis er det for alle
    Dette er jeg generelt meget enig i.

    Mulig et skudd i blinde, men kan det være at de som klager på D7100 gjør det fordi den tross alt er såpass annerledes i lyden fra D7000 og disse da hadde forventet at den skulle være omtrent identisk i lydsignaturen, bare med endret design...?
    De hadde vel gjerne tom. ønsket en bedre Denon AH-D7000 (hva nå det enn er (antagelig Fostex TH-900)). Jeg tror du har rett for i hvert fall en del av kritikerne, men kanskje ikke alle. Jeg ville tro at InnerFidelitys Tyll Hertsens hadde skrevet noe pent hvis han likte den selv om den hadde adskilt seg radikalt fra Denon AH-D7000 og f.eks. hadde vært en god og likeverdig konkurrent til f.eks. Sennheiser HD 800 og altså med samme lydsignatur som HD 800.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HiFiMAN HE-500 vs. Denon AH-D7100 vs. Audio-Technica ATH-W1000X

    HiFiMAN HE-500 vs. Denon AH-D7100 vs. Audio-Technica ATH-W1000X.

    I tillegg refereres det til erfaringer med:
    • Audio-Technica ATH-M50
    • Audio-Technica ATH-A900
    • Audeze LCD3
    I tillegg nevnes:
    • Audio-Technica ATH-w5000
    • Audio-Technica ATH-W3000ANV
    • Audio-Technica ATH-AD1000
    • Audio-Technica ATH-A1000X
    • Audio-Technica ATH-A2000X
    [...] Hvor mye lytte tid får [Audio-Technica ATH-W1000X] idag [dvs. nå for tiden], og kommer dem inn under dine topp 3 hodetelefoner? [...]
    Jeg varierer mellom he-500, d7100 og w1000x etter humøret. He-500 når jeg er ute etter peneste lyden; den har mest luft, tykkeste mellomtone og diskant, samt dypere bass enn w1000x. Men i forhold til d7100 og w1000x så er he-500 direkte ubehagelig å ha på seg pga vekten av de. Men så er D7100 og W1000X ekstremt komfortable. W1000X bruker jeg når jeg vil høre på noe som jeg føler ikke krever noe som helst av meg som lytter. Enkleste måten jeg kan forklare w1000x på er at de er som m50 hvor ALT er forbedret. D7100 er for når jeg vil føle musikken fysisk. Om de er med på top 3 av det jeg har hørt? Hvis jeg ser bort i fra lcd-3, noe jeg har tenkt å gjøre siden de ikke passet meg, så: ja. Men å plassere he-500, d7100 og w1000x på noen plasser klarer jeg ikke, for det avhenger helt av dagsformen hva jeg liker best. Men det er i det minste de 3 som er på topp så langt for min del. Når det gjelder andre audio technica så har jeg hatt m50 (knall til prisen) og a900 (absolutt INGEN bass). Vurderte w5000 og 3000anv modellene, men leste de har begge mindre bass enn w1000x - og noe mindre enn w1000x er for meg uaktuelt. Elsker utseende på ad1000, og nyskjerrig på a1000x og a2000x.
    ..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyttet til [Denon AH-D]7100 for et par uker siden. For å være ærlig var jeg veldig skuffet over dem, her har Denon dessverre bommet. Likte forrige generasjon langt bedre. :(
    Hva var det du ikke likte?
    Hvilken hodetelefonforsterker (og kilde) benyttet du?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hørte på lillebroren i går - ikke ueffent.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det var fin lyd. Jeg var ganske imponert. Rett fra en Denonreciever. Luftig fin lyd, bra med detaljer, klare og fine, dyp deilig bass. Mellomtonen ikke så varm som jeg liker den, men godt tilstede. En kort lytt, men dog - jeg lot meg imponere. Det slo det meg faktisk at jeg kunne kjøpe dem.Selvfølgelig avstod jeg. Det får da være måte på hvor mye penger man skal bruke på et par hodetelefoner.

    Det eneste ankepunktet var faktisk passform. De vinkler seg kke nok, på en måte. Har både det samme og det omvendte problemet med flere andre hodetelefoner, så det skyldes vel at jeg har et gjennomsnittlig hode.

    Hørte på lillebroren i går - ikke ueffent.
    Utdyp.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det var fin lyd. Jeg var ganske imponert. Rett fra en Denonreciever. Luftig fin lyd, bra med detaljer, klare og fine, dyp deilig bass. Mellomtonen ikke så varm som jeg liker den, men godt tilstede. En kort lytt, men dog - jeg lot meg imponere.
    Hørte på lillebroren i går - ikke ueffent.
    Utdyp.
    Takk for dette. Hvordan synes du mellomtone og oppløsning var i forhold til HD 650?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Skal jeg ikke si noe om. Mellomtonen til HD650 er uanset uslåelig ;)

    For sikkerhets skyld; det var ADHD-600 jeg prøvde, de til HØYRE:

    ahd7100_ahd600.jpg


    De koster 4K og kan være verdt det. Det er vel alt jeg vil si, i tilleg til det jeg har sagt. Alt annet blir uansvarlig synsing.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Vi er i hvertfall et par stykker som har D7100... Har lyttet en hel del timer til mine og er ennå svært begeistret! Har etter beste evne formidlet mine inntykk tidligere i tråden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Noen observasjoner og inntrykk

    I høst støtte jeg ved to anledninger på Denon AH-D600 og en gang AH-D7100. Jeg lyttet ikke til dem da, men så nøyere på dem og prøvde dem på hodet en (kort) stund.

    Noen observasjoner og inntrykk:
    • Jeg har ikke problemer med utseendet
    • Det virker som om de isolerer ganske godt mot ekstern støy
    • Godt egnet til store/høye hoder, men muligens vel stor for små som nevnt i Headfonias testomtale "Dual Denons: AH-D600 & D7100"
    • Øreputenes senterhull er ikke spesielt stort, men stort nok for meg
    • (Jeg tror) øredybden er tilstrekkelig
    • Øreputene er komfortable
    • Hodebøylepolstringen kunne muligens med fordel vært noe mykere og/eller tykkere
    • Jeg er noe usikker på om klokkenes bevegelighet er tilstrekkelig eller burde vært litt større
      • Jeg foretrekker for egen sinnsro at den er større enn jeg har behov for
      • ardilla synes klokkenes bevegelighet er for knapp som beskrevet i innlegg #210
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Salgsgrunn?

    @mariusaa:
    Ref. annonse på Torget:

    Kan du fortelle oss (noe om) hvorfor du ønsker å selge din Denon AH-D7100? Jeg fikk tidligere inntrykk av at du likte/liker den godt.

    På forhånd takk.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Jeg skal prioritere hifi foran head-fi, er ikke noe værre enn det. Størrelsen på lydbilde og hvordan musikerene kan plassere seg i rommet via høyttallere i forhold til hodetelefoner har gjort meg litt hekta på den delen av lyd.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Utvide trådens emne til å omfatte både Denon AH-D7100 og AH-D600(?)

    @trådstarter Trond_B:

    Kan vi utvide trådens emne til å omfatte både Denon AH-D7100 og AH-D600?


    Denon AH-D7100_AH-D600.jpg


    Denon AH-D7100 og AH-D600 er Denons to dyreste hodetelefoner og ble lansert samtidig. Alt jeg så langt har lest tyder på at de er meget like både fysisk og lydmessig. Mange ser ut til å mene at AH-D600 er en (rimelig) god hodetelefon både absolutt og ifht. prisen. Derimot virker det som om mange mener at AH-D7100 ikke forsvarer sin langt høyere pris. En del mener at den kun er litt bedre enn AH-D600, mens andre endog mener at AH-D600 i hvert fall på visse områder er (litt) bedre.

    "2012 Head-Fi Holiday Gift Guide (Over-Ear)" er ganske typisk for dette synet. Forfatteren er antagelig Head-Fi.org-sjef Jude. Legg spesielt merke til (tekst)avsnitt 2. Hvis jeg ikke har blingset, er altså AH-D600 inkludert i 2012 Head-Fi Holiday Gift Guide, mens jeg ikke finner AH-D7100 hverken i Over-Ear eller Summit-Fi:
    Denon AH-D600 (around $400)
    Closed, full-size, around-the-ear headphone
    www.denon.com

    This headphone and its flagship sibling (the AH-D7100 Artisan) may be the most controversial headphones in quite some time in the Head-Fi community. First of all, there's the look. Some might say that the new Denon flagship line's look is at least inspired by the cuff look made popular by Beats, whereas Denon's previous top headphones have generally been far more classic in appearance, with either a studio monitor look (like the now-discontinued AHD-950), or the high-end wood-cupped classics (like the AH-D5000 and AH-D7000). Then there's the sound (which I'll get to in just a minute) which is also a departure from the headphones they replace.

    But what's done is done, and, as it turns out, I really like the AH-D600, as new and different as it is. I also like its flagship sibling for fun listening, but I had a hard time justifying the AH-D7100's recommendation in this guide at its price of around $1200, which puts it in the crosshairs of some of the world's best headphones.

    Compared to its predecessors, I find the AH-D600 to be missing some extension up top, but I wouldn't characterize its treble as rolled off to my ears. It also doesn't image as openly as its predecessors, perhaps because the AH-D600 is a fully closed headphone, whereas its predecessors were semi-closed. One area the AH-D600 excels to my ears is low bass presence and impact. The AH-D600's midrange is good, but not as forward or detailed as, say, Sony's new MDR-1R.

    In consideration of its deep bass extension and brawn, straight away I started with electronic dance music, and the AH-D600 was so good with Reid Speed and Skrillex (the first two artists I cued up on the AH-D600) that I assumed it might be at the expense of musicality with acoustic music, but that just wasn't the case. I've found the AH-D600 works well with all genres I listen to, including solo piano, where this funky looking headphone does a very nice job of conveying piano's timbre and density with my best recordings.

    I own and really like the now-discontinued Denon AH-D7000, and this AH-D600 is just a different headphone (not to mention far more durable in its build); and I like this new headphone for what it is, which, for me, is a full-size on-the-go headphone that I can recommend at $400.

    "...they actually have the most amount of treble compared to everything else I've got at the moment. Definitely, without a doubt, it's sound signature is reminiscent to the D2000 and Pro 900. I'd say perhaps the bass of the Pro 900 and the mids and treble of the D2000.”
    Head-Fi member/reviewer Katu
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Nå har jeg skumma gjennom denne tråden, og må si at her var det mye interessant lesning.
    Jeg er fortsatt i kjømda (jeg er usedvanlig treg av meg) på et sett gode lukkede hodetelefoner, som ikke nødvendigvis må ligne på mine akg701..

    Budsjett er ikke ubegrenset, men jeg kan være med opp til 7100 fra denon i alle fall.
    Spørsmålet mitt er som følger:
    Jeg har Burson HA160D, vil dette være en bra match for 7100?

    Hvis dette er totalt uegnet, hva annet kan være aktuelt for meg å prøve?
    Bor nært trh, så noe jeg evt kan få testa på en butikk hadde vært fint...

    For ordens skyld: jeg liker akg'ene godt, men med amp og klokker i stua, hvor det også står en tv som viser barneprogram og kvinneunderholdning hele kvelden, så hadde et produkt som gjør meg noe mer inneslutta gjort godt...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Nå har jeg skumma gjennom denne tråden, og må si at her var det mye interessant lesning.
    Jeg er fortsatt i kjømda (jeg er usedvanlig treg av meg)
    Således skal de siste bli de første, og de første de siste; for mange er kalt, men få utvalgt. Matteus 20:16

    Salige er de saktmodige; for de skal arve jorden. Matteus 5:5

    For ordens skyld: jeg liker akg'ene godt, men med amp og klokker i stua, hvor det også står en tv som viser barneprogram og kvinneunderholdning hele kvelden, så hadde et produkt som gjør meg noe mer inneslutta gjort godt...
    Du ønsker altså en lukket hodetelefon med god isolasjon mot omgivelsesstøy. Det finnes ganske få.

    Jeg er fortsatt i kjømda [...] på et sett gode lukkede hodetelefoner, som ikke nødvendigvis må ligne på mine akg701..
    Det er det vel uansett ikke så mange lukkede, velisolerende hodetelefoner som gjør. Klassikere á la AKGs egen K 271 MK II (se egen tråd) m.fl. ligner vel uten (nødvendigvis) å nå samme nivå. Det finnes muligens noen eldre lukkede AKG studiohodetelefoner. Shure SRH940 (se egen tråd) ligner en (god) del.

    Det er en fordel at du er åpen for andre lydsignaturalternativer.

    Budsjett er ikke ubegrenset, men jeg kan være med opp til 7100 fra denon i alle fall.
    Det budsjettet dekker de fleste aktuelle kandidatene. Det finnes få eller ingen lukkede hodetelefoner med god isolasjon som koster særlig mer.

    Spørsmålet mitt er som følger:
    Jeg har Burson HA160D, vil dette være en bra match for 7100?
    Burson Audio HA-160D er neppe velegnet for Denon AH-D7100 og AH-D600.

    Burson Audio HA-160D:
    • Output impedance: [...] phones out 5.6 Ohms
    Bør brukes med hodetelefoner med inngangsimpedans >= 44,8 ohm. Den har dessuten såpass høy gain at den for mange er lite egnet for bruk med sensitive hodetelefoner.

    Denon AH-D7100:
    • Impedance: 25 ohms (power on)
    • Sensitivity: 110 dB/mW
    Bør ha hodetelefonforsterker med utgangsimpedans <= 3,125 ohm. Den har dessuten (ganske) høy sensitivitet.

    Denon AH-D600:
    • Impedance: 25 ohms (power on)
    • Sensitivity: 108 dB/mW
    Bør ha hodetelefonforsterker med utgangsimpedans <= 3,125 ohm. Den har dessuten (ganske) høy sensitivitet.

    Hvis dette er totalt uegnet, hva annet kan være aktuelt for meg å prøve?
    Bor nært trh, så noe jeg evt kan få testa på en butikk hadde vært fint...
    Dette temaet hører hjemme i en separat tråd (som du (sannsynligvis) bør starte). Det finnes langt færre gode lukkede, velisolerende hodetelefoner enn åpne. En del av dem er dessuten < 44,8 ohm.

    Se forøvrig Barts informasjonskildeanbefalinger:

    Er mange typer hodetelefoner.

    Jeg liker denne kategoriserte listen over bra hodetelefoner, inndelt etter type/konstruksjon: InnerFidelity's "Wall of Fame" | InnerFidelity
    Her er kategoriene inndelt forskjellig ut fra bruk/bruker: Product Selection Guide | HeadRoom Audio
    Informasjon:
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    puh, når CDWMcinspots svarer, er det bare å ta på seg surfebrillene og innhente informasjon. Hvilket så er gjort. Takk for linker.
    Jeg starter også en egen tråd, når jeg har skrevet ferdig dette.

    Fra innerfidelity fant jeg frem til sennheiser momentum, men disse passer best med en amp som har impedans ut på 4 (impedans delt på 8, ref innerfidelity). Burson har 5,6.
    For den som vet veldig lite o(h)m? annet enn å lage dårlige ordspill. Er dette langt unna å bli optimalt?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror dette med (over)fokusering på impedans matching er et blindspor som generaliserer - og gjør at du kan gå glipp av gode lydopplevelser...

    My $0.02
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Fint med flere innspill.
    Momentum er jo også fint priset ihht mitt budsjett, og det skader jo kanskje ikke å prøve de?
     

    InExile

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Innlegg
    60
    Antall liker
    2
    Fint med flere innspill.
    Momentum er jo også fint priset ihht mitt budsjett, og det skader jo kanskje ikke å prøve de?
    Jeg har Momentum og bruker den rett ut ifra en iPad/iPod uten noen ekstern forsterker. Det er stryken hos disse, det er for portabelt bruk og kan enkelt tas med uten at du trenger drasse på noen ekstern forsterker. Men jeg regner med at du kan få bedre lydkvalitet med andre hodetelefoner som ikke er for portabelt bruk og der du dessuten har en forsterker av god kvalitet.

    Om du bestemmer deg for å prøve så ta med Sennheiser Ampirior i samme slengen og se til å få noen som er spilt en stund, begge endrer nemlig karakter etter noen timers lytting. Ampirior er mer pågående i alle områder og noen kanskje tykker det blir slitsomt i det lange løp. Men når jeg kjøpte mine så var de tre som gikk for Ampirior og kun jeg som valgte Momentum.

    Momentum har veldig små klokker og kan trykke på ørene etter en stund. Det har naturligvis også med storleken på ørene å gjøre, dvs om du får de inn i klokkene eller ikke. Ampirior sitter på øret og ikke rundt.

    Kort oppsummert: om du skal ha de hjemme og kun der så skulle jeg ha gått for noe mer behagelig (fra alle aspekter :) ).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trådens emne er utvidet og trådtittelen endret

    Trådens emne er utvidet etter godkjenning fra trådstarter og trådtittelen endret til "Denon AH-D7100 og AH-D600".

    @trådstarter Trond_B:

    Kan vi utvide trådens emne til å omfatte både Denon AH-D7100 og AH-D600?

    Denon AH-D7100_AH-D600_Headfonia.jpg


    Denon AH-D7100 og AH-D600 er Denons to dyreste hodetelefoner og ble lansert samtidig. Alt jeg så langt har lest tyder på at de er meget like både fysisk og lydmessig. Mange ser ut til å mene at AH-D600 er en (rimelig) god hodetelefon både absolutt og ifht. prisen. Derimot virker det som om mange mener at AH-D7100 ikke forsvarer sin langt høyere pris. En del mener at den kun er litt bedre enn AH-D600, mens andre endog mener at AH-D600 i hvert fall på visse områder er (litt) bedre.

    [...]
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Anfields testomtale av Denon AH-D7100 i Watt 3/2013

    Anfields varslede testomtale av Denon AH-D7100 er publisert i Watt 3/2013 som er i salg fra 01.03.2013.

    Ros
    Jeg la til min glede merke til at Anfield har vært grundig i sin beskrivelse av de fysiske egenskapene, og han oppgir endog netto øredybde. Meget bra. Jeg får faktisk mistanke om at han kan ha blitt inspirert av mine skriverier om viktigheten av god informasjon om disse aspektene.
    Denne gang har Anfield, i motsetning til omtalen av Fostex TH-900, også inkludert en oversikt over benyttet utstyr.

    Savner
    Jeg savner målene for øreputehullet, diameter for runde hull og høyde + bredde for ovale/avlange.

    Denon AH-D7100 vs. AH-D600
    Det ville vært meget fint om Anfield sammenlignet Denon AH-D7100 og AH-D600 siden en del, som ovennevnt, tyder på at de er ganske like og at AH-D600 i mye større grad forsvarer prisen. Prisen ifht. lydkvaliteten var nettopp et av Anfields minuspunkter, og dette deler han visst med mange(/de fleste) andre.


    Watt 03 2013_Forside.jpg
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Oversikten over utstyr den ble testet sammen med ble også levert av meg sist, men kuttet ut av redaksjonen pga plassproblemer tydeligvis. Men den er helt lik den du ser i bladet ;-)

    Når det gjelder sammenligning med TH-600 må du gjerne ønske det, men sistnevnte var ikke tilgjengelig på det tidspunktet jeg testet 7100. Husk at det kan gå flere måneder mellom når jeg får lånt og testet et produkt og til det står på trykk i bladet. Det gjelder forøvrig alle blad og produkter.

    Når det gjelder målene mener jeg at jeg gjorde noen indikasjonen på dette i omtalen, men jeg vet at jeg aldri kommer til å levere en omtale som dekker 100% dine behov. Til det er det ikke nok plass i et blad...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Jeg skrev og mente Denon AH-D600, ikke Fostex TH-600. Den siste har jo akkurat blitt lansert, mens den første kom samtidig med Denon AH-D7100.

    Jeg er forøvrig fullt klar over at det kan gå lang tid fra du fullfører ditt arbeid til artikkelen trykkes. Redaksjonen skal jo bl.a. lage en passe blanding både i hvert blad, og sett over noen blader på rad.

    Apropos mine ønsker, så synes jeg du blir stadig bedre, og allerede er bedre enn de fleste. Jeg dytter bare litt på deg i håp om at du skal bli enda bedre siden du er så godt i gang og dessuten virker lydhør. Ta det som tiltro og kompliment.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Takker og bukker!

    Mente selv også AH-D600, skrev feil der. HFK var nemlig ikke klar for å sende den på lån når jeg fikk låne AH-D7100... :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skulle ønske å se en omtale av et gitt produkt forfattet av CDW. Det kunne vært lærerikt. Hansken er således overlatt til tyngdekraften. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denon AH-D600

    Jeg har i formiddag pakket opp en Denon AH-D600, og lyttet til den i godt og vel et par timer, først med Grace Design m903 og deretter med Lynx Hilo. Den er selvsagt uinnspilt.

    Den har tåviftefaktor, hvilket den antydet allerede i butikken under en kort lytt ut av (formodentlig) en NAD C715. Det har også vært antydning til gåsehud.

    Lynx Hilo ser ut til å gi mer topp enn Grace Design m903. Dét passer med tidligere observasjoner.

    Etter at den er innspilt har jeg i hvert fall lyst til å sammenligne den med Sennheiser HD 650 som har en lignende pris, og antagelig også visse frekvensresponslikheter.

    Den demper støy utenfra en del, hvilket for meg var en hovedgrunn til å kjøpe den. Jeg har foreløbig ikke sammenlignet isolasjonsevnen mot beyerdynamic T 5 p.

    Putene virker fine og riktig myke. Bøylen kunne gjerne hatt litt tykkere polstring, men det går antagelig bra.

    Nødvendig bøyleuttrekk er antagelig det minste jeg har benyttet på noen hodetelefon (ca. en lillefingerbredd på hver side, hanskestørrelse 8(-8,5?)). Den er neppe egnet for mennesker med lite hode, og kanskje heller ikke middels.

    Klokkedybden er tilstrekkelig, også for min høyre antiheliks.

    Klokkene er montert på et kuleledd. I normal/nøytral posisjon er de vinklet slik at de smalner bakover á la inntaket på en bakhengt traktorsnøfres og skistillingen ved fiskebein. På venstre side er jeg visst nær nøytral, mens jeg på høyre sannsynligvis er på eller nær fullt utslag rundt vertikal og kanskje også horisontal akse. Bevegeligheten er altså neppe særlig mange grader i hver retning.

    Man bør altså sannsynligvis fysisk prøve Denon AH-D600 og AH-D7100 før kjøp p.g.a. bøylestørrelse og klokkebevegelighet.

    PS: Under korrekturlesingen engasjerte Dire Straits "One World" fra min Brothers In Arms kjøpt i 1985 via Lynx Hilo, og nå "Brothers In Arms". Kombinasjonen er definitivt bevegelsesfremmende, og det begrenser seg ikke nødvendigvis til tåvifting.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Godt og vel 3 timers lytting mens jeg bl.a. har gått gjennom HFS-tråder.

    Denon AH-D600 + Lynx Hilo står seg så langt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    CDW agerer i det skjulte :) Gratulerer med D600! Så D600 er ingen opplagt kandidat for den som har Sennheiser HD 650 for bruk innendørs?

    Vil du tro den er sømmelig mtp støyreduksjon f.eks. på en lengre bussreise?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denon AH-D600, samt AH-D7100, portabilitet, m.m.

    CDW agerer i det skjulte :)
    Ja, her skal skinnet være garvet og trygt i hus før det omtales, enn si selges. Det er alt for mange som skriver om planer som senere viser seg å kun være luftige dagdrømmerier.

    NB: Misforstå dette rett.
    • Jeg oppfordrer til å lage utrednings- og undersøkelsestråder, der man både kan spørre og skrive om hva man har funnet og funnet ut. Det er fint.
    • Det er også helt greit å opprette drømmetråder når man er ærlig om at det er nettopp det. Mange leser og drømmer om ferrarier uten noen gang å ha realistisk håp om å kjøre, enn si eie en. Andre har drømt om Lauren Bacall, Sophia Loren eller George Clooney. Det er ikke noe galt i det.
    • Jeg er mer skeptisk til "jeg skal kjøpe"-utsagnene som har liten rot i virkeligheten. Da kan man heller vente til varen i hvert fall er bestilt. Selv venter jeg i hvert fall til den er i hus, og gjerne prøvd.
    Gratulerer med D600!
    Takk.

    Så D600 er ingen opplagt kandidat for den som har Sennheiser HD 650 for bruk innendørs?
    Her strakk du nok slutningsstrikken vel langt fordi:

    1. Denon AH-D600 er ikke innspilt.
    2. Jeg har ikke sammenlignet.
    3. Jeg ante noen likheter, men det er foreløbig det, kun en anelse
    4. Jeg skal bruke min innendørs når omgivelsene støyer. Her har vi f.eks. slagregn og kraftig vind. Tidvis driver naboer med støyende uteaktiviteter som gressklipping m.m.
    5. Vi som "lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer"TM trenger tidvis isolerende hodetelefoner

    Vil du tro den er sømmelig mtp støyreduksjon f.eks. på en lengre bussreise?
    På lengre togreiser o.l. benytter jeg Bose QuietComfort 15. Jeg tror ikke Denoen AH-D600 m.fl. er i nærheten av like støydempende.

    Dessuten er Denon AH-D600 og AH-D7100 ganske store og ikke minst brede. Hvis man ikke har et spesielt bredt hode, sitter de heller ikke akkurat fastskrudd. Jeg tror beyerdynamic T 5 p sitter bedre, men det må jeg sjekke for å være sikker. Begge sitter uansett godt nok for min hjemmebruk.

    Jeg er enig med andre som har skrevet at Denon AH-D600 og AH-D7100 ikke akkurat er opplagte førstevalg for portabel bruk. Det er dog mulig at det kan fungere i ny og ne, og f.eks. på lengre tog-, buss- og bilreiser.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Reduserte priser

    Informasjon for de som ikke allerede har oppdaget det.

    Prisen på Denon AH-D600 og AH-D7100 ble satt ned i en del andre land inkl. Storbritannia for en tid tilbake. Nylig (april 2013?) fulgte så Hi-Fi klubben opp:
    • AH-D600: kr. 2998 (nedsatt kr. 1000 fra kr. 399
    • AH-D7100: kr. 7498 (nedsatt kr. 1800 fra kr. 929
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn