Denon AH-D7100 og AH-D600

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    He he nettopp, lyden er selvfølgelig pri en. Kan venne seg til mye rart og tilogmed like det etterhvert!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Når jeg lytter prøver jeg å unngå å se meg i speilet..:)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Fasit:

    DENON AH D7100 Hodetelefon   Hi Fi Klubben - FASIT.jpg



    Ang. prising: HiFiklubben har i det minste justert seg siden forrige generasjon. Heldigvis har vi AudioNorge, som har tenkt å være en reel konkurrent til egenimport. Nok en grunn til å kjøpe store tunge saker i tre og metall fra Las Vegas eller nesten lik tunge (men ikke like store) saker fra Kina.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ang. prising: HiFiklubben har i det minste justert seg siden forrige generasjon. Heldigvis har vi AudioNorge, som har tenkt å være en reel konkurrent til egenimport. Nok en grunn til å kjøpe store tunge saker i tre og metall fra Las Vegas eller nesten lik tunge (men ikke like store) saker fra Kina.
    Det er sant, men det er noe drit for dem at forbrukerkjøpsloven i Norge er så rigid. Å overholde lovverket blir fordyrende, noe som selvsagt må komme til uttrykk i prisene. Verre er det at forbrukeren ikke kan velge seg bort fra det rent juridisk heller. Det har vært snakk om å lage et uniformt regelverk for handel i hele EU, og da vil Norge bli underlagt disse i kraft av å være med i EØS-avtalen. Dette har skjedd innen verdipapirhandel; blant annet gjennom direktivene MAD og MIFID. Det var noe skriking fra forbrukerombudet pga de nye reglene som muligens kan komme, fordi de disse vil være lempligere enn de vi har nå. Om det skjer, så blir i alle fall norske forhandlere mer konkurransedyktige, fordi de da kan fjerne merkostnadene ved å skulle oppfylle de dyre forpliktelsene i forbrukerkjøpsloven.

    I Norge så verner vi litt for hardt om arbeidsmarked og forbrukere. Det skaper vegger som er like vanskelige å klatre over på vei inn, som det er å få kastet noen ut.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^Jeg synes nå forbrukerloven er bra - det er fornuftig at det kreves at ting faktisk varer. Man burde heller gå andre veien - hva om EU adapterte 5 års reklamasjonsrett? Jeg er forøvrig villig til å betale litt ekstra for reklamasjonsretten, det tar jeg alltid med i beregningen når jeg vurderer egenimport...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^Jeg synes nå forbrukerloven er bra - det er fornuftig at det kreves at ting faktisk varer. Man burde heller gå andre veien - hva om EU adapterte 5 års reklamasjonsrett? Jeg er forøvrig villig til å betale litt ekstra for reklamasjonsretten, det tar jeg alltid med i beregningen når jeg vurderer egenimport...
    Det bør være greit at forbrukeren kan kjøpe utvidede garantier og forsikringer på lik linje med andre varer og tjenester. På den måten så slipper folk som faktisk er forsiktige med tingene sine å måtte betale merpris pga alle som behandler dem dårlig. Med forbrukerkjøpsloven blir man nødt til dette.

    Ja, jeg tar også alltid med forbrukerkjøpsloven i regnestykket når jeg vurderer egenimport. Jeg vurderer også sannsynligheten for at forhandleren i Norge har økonomisk ryggerad og vilje til å dekke den om uhellet er ute. Det er tidkrevende og mentalt slitsomt å gå igjennom den prosessen der med en uvillig selger.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Om ikke annet så er det miljøve å tvinge produsenter til å lage varer som varer. Jeg et for varer som varer. Tenk bare på lyspærer! De kunne vært evigvarende, men neida!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Om ikke annet så er det miljøve å tvinge produsenter til å lage varer som varer. Jeg et for varer som varer. Tenk bare på lyspærer! De kunne vært evigvarende, men neida!
    Hvem er ikke for varer som varer, det er bare de som produserer varer som ikke varer. Hahaha, jeg = morsom.

    Jepp, jeg har sett dokumentaren om den 100 år gamle lyspæra i brannstasjonen, og den andre dokumentaren som het "Garantert kort levetid", der man hadde installert en tellechip på en printer. Chippen gjorde at printeren ble satt ut av spill etter n utskrifter. Sånt er patetisk. Har ikke sett noe økonomiregnskap på produksjon led-pærer/glødetrådpærer, men jeg vil tro de har lenger varighet enn glødetråd?

    Dessverre lønner det seg ikke å produserer varer som er robuste lenger, mye fordi trender endrer seg. Markedet for å propegere trender innen interiør, elektronikk, mote etc er jo big business i seg selv. Videre har vi i vesten for mye penger og fritid på hendene. Hva faen skal vi gjøre med den om det ikke er shopping som står i fokus? Det er jo stort sett det vi gjør. Jobber, eter, driter, puler, shopper og konsumerer - så dør vi.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Var ikke mye penger å spare på å kjøpe fra junaiten på disse nei. Veldig bra at norske importører kan matche us priser, me like :) At jeg faktisk hadde spart noen hundrelapper på å kjøpe på klubben er helt ok. Blir spennende å høre hva Loevhagen finner ut når han sammenligner med sitt utvalg av hodetelefoner og amper. Jeg opplever D7100 som greie å få til å spille bra. Fikk nettopp Darkvoice ampen i posten (jeg som trodde kinamannen hadde lurt meg :p) og de låter helt ok på den, men hever seg flere hakk med Violectric ampen. Flere nyanser presenteres f.eks på stemmer, lyden er faktisk minst like varm med Violectric som med Darkvoice (som har fått et RCA VT-231 6SN7 rør) samtidig som bassen virker noe bedre definert og tyngre med Violectric.

    Jeg har lite sammenligningsgrunnlag, og erfaring med hodetelefoner derfor blir det for min del spennende å se om mine inntrykk er noe Loevhagen kjenner igjen. Nå er jeg ikke kjent for å være tilhenger av "nøytral" (stilk-høyttaler) lyd etter normale haifai standarder så det kan godt være at mine preferanser er avgjørende for hvor fornøyd jeg er. Har registrert at D7100 endrer karakter spesielt i bassområdet ila de første 50-100 timene, så til alle som løper til nærmeste hifiklubb butikk. Ta høyde for dette, og at klokkene synes å profitere på kvalitetsforsterkeri! Har en mistanke om at mange av kritikerne på head-fi forumet har vært innom butikker og hørt ferskvare på tilfeldig matchede amper.

    Forøvrig har jeg lagt inn bestilling på integrert dac i min Violectric hos Audio Norge. Tar den med til Horten messa for montering av dac. Tar også med mine innspilte D7100, så da har jeg muligheten for å tilby interessenter å teste D7100 hvis noen har lyst. Har noen lyst å ta med seg sine Audeze 2/3 for en direkte sammenligning hadde det vært veldig artig. Ta evt. kontakt på pm så avtaler vi nærmere.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Ditto. AH-D7100 så i starten helt dust ut, men etter å ha sett dem på ulike bilder - så kan jeg akseptere sandwich designet - snart. Spørsmålet er: D7000 vs. LCD-2? Hvis Audeze er myyyyye bedre enn Denon, så har jeg ikke bruk for noe Denon. Men, hvis AH-D7000 (og da selvsagt D7100) når opp til Audeze LCD-2 lydmessig; jeg bør vurdere dem som supplement / entusiastdings.
    Etter å ha hørt både D7000 og LCD-2 i diverse varianter, så er det flere likheter men også ulikheter på dem. Etter at jeg fikk D7000 i hus, så har jeg spilt mer musikk av diverse karakteristika og nyter omtrent alle versjoner jeg kaster på dem. De har et dypt og fyldig fundament, på D7000 av og til litt voldsomt og kanskje ikke studiokorrekt gjengivelse, men du verden så nytbart. De er en nyttig motvekt til svært mange hodetelefoner som har en stram og detaljert gjengivelse i bassen, men der det på visse musikktyper savnes bittelitt helt i bunn. Jeg setter mer og mer fokus på produkter som engasjerer meg, både musikalsk og følelsesmessig, og der funker D7000 supert. Jeg virkelig koser meg med dem.

    Men jeg mener nok at LCD-2 er mer "korrekt" enn D7000, og ikke minst så har de et større og mer åpent lydbilde. Men de deler litt av de samme hovedpunktene, og som LCD-2 så har også D7000 "vokst på meg" i løpet av de siste månedene. D7000 er lettere og har bedre passform for meg enn LCD-2 btw.

    At HFK rett rundt hjørnet sender meg et par med D7100 for å teste ut er jo heller ikke noen ulempe. Jeg tvilte også veldig på bildene av 7100 vs 7000 (som jeg synes er "enkle" og griselekre), men jeg har en anelse om at de tar seg langt bedre ut live enn på bildene. Men akkurat det gjenstår å se..... :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke sett de nevnte dokumentarer, men jeg har brukt flere år av mitt vekttalltyngede liv på å lese relevant økonomisk teori og en haug med såkalte "caser" fra næringslivet der konklusjonen ofte var at reguleringer virker skjerpende på næringslivet og er en drivkraft til innovasjon og forbedring som ikke finner sted i et uregulert marked. Ett kjent eksempel er de europeiske reguleringene på lastebiler, som i motsetning til det produsentene fryktet førte til at de kunne ekspandere i andre markeder. Reguleringen(de strengere krav til sikkerhet, renslighet osv) gav dem instentiver til innovasjon - no som gav dem et konkurransefortrinn internasjonalt.

    Prisene på f.eks. elektronikk er som kjent relativt lave i Norge - det er sjelden noe å tjene på egenimport. Hvis man kikker på amerikanske priser, eller på ebay glemmer man jo lett at det ikke er moms mange steder (jeg må skyte inn a jeg tror ikke DU glemmer dette , tittentei). Det tyder på at det Norske sstemet ikke er konkurransehemmende. At endel firmaer ikke klarer seg pga for mye reklamasjon betyr i så fall at de har et produkt som uansett ikke er levedyktig, eller at de har posisjonert seg feil i markedet.

    Den norske reguleringen bidrar til at det faktisk lønner seg å produsere produkter med lang levetid. (med unntak av at i bedriftsmarkedet er det såvidt jeg vet fremdeles ett års garanti (stor sett) som gjelder: ALDRI kjøp noe på firmaet uten å ta dette med i beregningene..)

    PS: EN hjelpearbeider fortalte meg at på lansdbygda i Kenya eller noe koster en 400 kroners Claes Ohlson mobil ca. 2000 NOK.... Syyykt

    - edit: Sorry off topic, ass

    Om ikke annet så er det miljøve å tvinge produsenter til å lage varer som varer. Jeg et for varer som varer. Tenk bare på lyspærer! De kunne vært evigvarende, men neida!
    Hvem er ikke for varer som varer, det er bare de som produserer varer som ikke varer. Hahaha, jeg = morsom.

    Jepp, jeg har sett dokumentaren om den 100 år gamle lyspæra i brannstasjonen, og den andre dokumentaren som het "Garantert kort levetid", der man hadde installert en tellechip på en printer. Chippen gjorde at printeren ble satt ut av spill etter n utskrifter. Sånt er patetisk. Har ikke sett noe økonomiregnskap på produksjon led-pærer/glødetrådpærer, men jeg vil tro de har lenger varighet enn glødetråd?

    Dessverre lønner det seg ikke å produserer varer som er robuste lenger, mye fordi trender endrer seg. Markedet for å propegere trender innen interiør, elektronikk, mote etc er jo big business i seg selv. Videre har vi i vesten for mye penger og fritid på hendene. Hva faen skal vi gjøre med den om det ikke er shopping som står i fokus? Det er jo stort sett det vi gjør. Jobber, eter, driter, puler, shopper og konsumerer - så dør vi.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg har ikke sett de nevnte dokumentarer, men jeg har brukt flere år av mitt vekttalltyngede liv på å lese relevant økonomisk teori og en haug med såkalte "caser" fra næringslivet der konklusjonen ofte var at reguleringer virker skjerpende på næringslivet og er en drivkraft til innovasjon og forbedring som ikke finner sted i et uregulert marked. Ett kjent eksempel er de europeiske reguleringene på lastebiler, som i motsetning til det produsentene fryktet førte til at de kunne ekspandere i andre markeder. Reguleringen(de strengere krav til sikkerhet, renslighet osv) gav dem instentiver til innovasjon - no som gav dem et konkurransefortrinn internasjonalt.
    Jeg er stor tilhenger av den østteriske økonomiske skolen (Austrian economics) og har gjort selvstudier innen det. Videre lærer vi jo klassisk og neoklassisk økonomi, samt keynesianisme i mikro- og makroøkonomi på høyskolen. Jeg har svært liten sans for Keynes' General theory når det kommer til penge- og finanspolitikk og mener vi har mye å lære av Hyman Minsky. Milton Friedman bør også nevnes, ikke fordi jeg liker monetaristene spesielt, men heller hans evne til å forklare hvordan reguleringer som oftest har utilsiktede konsekvenser. Anbefaler serien hans, Free to Choose, som ligger fritt tilgjengelig på nettet. Se gjerne versjonen der man har debatt mellom Milton og motstandere av konseptet i hver episode, det er veldig interessant for oss som har lest økonomisk teori.

    Kort sagt, så er jeg en av de som mener at reguleringer er et onde, fordi én regulering ofte vil gi opphav til nye problemer som atter krever nye reguleringer. Til slutt blir det svært kostbart å gjøre noe som helst, bare fordi man må sørge for å overholde regelverket. Videre gir en stor stat fort muligheter for å bli påvirket av big business, og store bedrifter vil gjerne regulere markeder de er i for å holde andre ute. F.eks. kreve rigid kontroll med innhold i innsatsfaktorer som brukes ved produksjon av leker, slik at små leketøysprodusenter ikke klarer å møte de omfattende reguleringene økonomisk - de store produsentene har selvsagt ingen problemer med dette, og de får derfor jobbe i fred.

    Internett har vært uregulert i svært lang tid, og se bare på all innovasjonen vi har gjennomgått her. Se også hvor mye raskere, billigere og innovativt det har blitt i telecombransjen etter at staten lempet televerkmonopolet (selv om bransjen er heftig regulert enda). Mange hevder også at reguleringene som gir opphav til store kostnader og lange prosesstider for å få godkjent nye legemidler i legemiddelindustrien bremser opp innovasjon, og at reguleringer som er ment å beskytte syke mennesker, i effekt gjør at de dør mens de venter på at legemidler skal godkjennes. Det finnes forskning som viser at trafikkuhell går opp når biler blir sikrere eller det påkreves bilbelter, fordi sjåføren da føler seg tryggere og kjører mer uvettig. En barnehage var lei av at folk kom for sent og hentet ungene sine, så de innførte et bøtesystem, der foreldre som kom 5 minutter for sent fikk bot. Resultatet var at forsinkelsene steg etter at bøtene var innført, for da følte de som så at de kom til å komme for sent at de betalte for den ekstra tiden.

    Kort sagt så er min erfaring at reguleringer ikke lønner seg, mens dine er at de gjør det. Dette er jo en evig diskusjon, så jeg skal ikke mase om det her. Jeg respekterer det du står for. Jeg trives også med å bo i Norge, selv om mye er heftig regulert her, så sånn er det.

    Prisene på f.eks. elektronikk er som kjent relativt lave i Norge - det er sjelden noe å tjene på egenimport. Hvis man kikker på amerikanske priser, eller på ebay glemmer man jo lett at det ikke er moms mange steder (jeg må skyte inn a jeg tror ikke DU glemmer dette , tittentei). Det tyder på at det Norske sstemet ikke er konkurransehemmende. At endel firmaer ikke klarer seg pga for mye reklamasjon betyr i så fall at de har et produkt som uansett ikke er levedyktig, eller at de har posisjonert seg feil i markedet.
    Den norske reguleringen bidrar til at det faktisk lønner seg å produsere produkter med lang levetid. (med unntak av at i bedriftsmarkedet er det såvidt jeg vet fremdeles ett års garanti (stor sett) som gjelder: ALDRI kjøp noe på firmaet uten å ta dette med i beregningene..)
    Det er kjøpsloven som regulerer handel mellom profesjonelle aktører (eller to privatpersoner som handler med hverandre, f.eks. på torget her), ikke forbrukerkjøpsloven. Kjøpsloven er, i motsetning til forbrukerkjøpsloven, fravikelig. Hvis vi to handler med hverandre og ikke avtaler diverse eksplisitt, så vil kjøpsloven regulere, men vi kan inngå avtale om at kjøpsloven ikke gjelder osv. Dette er ikke mulig med forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. Grunntanken bak lovverket er i et nøtteskall at forbrukeren er en idiot som vil bli lurt trill rundt av profesjonelle selgeren, og at vedkommende derfor må beskyttes mot sin egen idioti. Profesjonelle selgere er vissnok smarte nok til å ikke trenge den samme sikringen.

    PS: EN hjelpearbeider fortalte meg at på lansdbygda i Kenya eller noe koster en 400 kroners Claes Ohlson mobil ca. 2000 NOK.... Syyykt
    Var det da regnet om i réell kjøpekraft for en gjennomsnittlig person fra Kenya, eller snakker vi nominelt?

    - edit: Sorry off topic, ass
    Takk det samme :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    1) Afrika og telefoner: IKKE regnet om til reel kjøpekraft. Der har du det frie markedet ditt :p

    2) Man må kunne diskutere reguleringer uten å få en enten/eller diskusjon. Det uregulerte internettet har fostret mye spennende, men har også muligjort mye drit. Jeg er IKKE for voldsom regulering av internett som helhet, hvis du lurte.

    3) (Advarsel: #hersketeknikk) Kanskje du, som jeg, blir rødere med åra....

    Jeg tror vi skal la det ligge herfra, med tanke på våre stakkars medforumister. (Nok en gang: #hersketeknikk)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    1) Afrika og telefoner: IKKE regnet om til reel kjøpekraft. Der har du det frie markedet ditt :p
    Problemet med Arfika, og mange andre utviklingsland, er elendig rettsikkerhet og dårlige strukturelle forhold. Ingen vil investere i et land der privat eiendomsrett ikke respekteres, og der man hele tiden står ovenfor trusselen om at staten konfiskerer det du eier, eller at korrupte og kriminelle driver med rentseeking. Manglende effektivt rettsvesen og respekt for privat eiendomsrett gjør at kjeder som Claes neppe vil komme til landet med stordriftsfordelene sine og tilby befolkningen rimelige produkter.

    Mao, problemet med dyre mobiler i Afrika kan nok heller tilskrives at de mangler fritt marked, der de har høy respekt for privat eiendomsrett.

    2) Man må kunne diskutere reguleringer uten å få en enten/eller diskusjon. Det uregulerte internettet har fostret mye spennende, men har også muligjort mye drit. Jeg er IKKE for voldsom regulering av internett som helhet, hvis du lurte.
    Drit kan man aldri regulere seg vekk fra, man vil uansett ha driten, den vil bare eksistere i det svarte markedet (hvor kriminelle bander monopoliserer den og drifter etter egen kodeks). Al Capone bygde jo opp nettverket sitt pga forbud mot alkohol. I Norge er ikke narkotika lovlig, men en spasertur rundt på Karl Johan på kveldstid gir likevel nok av tilbud fra pushere.

    3) (Advarsel: #hersketeknikk) Kanskje du, som jeg, blir rødere med åra....
    Jeg er voksen allerede, og kan ikke tenke meg at kursen jeg har tatt vil gjøre meg rødere. Jeg er en veldig individualistisk person og har vært det hele livet. Har valgt å studere nå som jeg er eldre, fordi jeg er kunnskapstørst. Kommer nok aldri til å gå mot karriére ved å jobbe for noen andre igjen, men heller drive for meg selv, ja. Da er det naturlig at man ligger til høyre.

    Jeg tror vi skal la det ligge herfra, med tanke på våre stakkars medforumister. (Nok en gang: #hersketeknikk)
    Ja, jeg er helt enig. Det finnes andre plasser for disse diskusjonene, og dette er ikke rette plassen, hehehe. Prøver ikke å få det siste ordet pga ego, men synes de punktene du listet opp gjorde meg svar skyldig.

    Jeg skal love å ikke svare igjen, uansett hva du skriver i relasjon til dette. Har ikke lyst til å gå inn på politisk debatt, siden jeg mener det må bli opp til den enkelte, og jeg er heller ikke noen forkjemper for det jeg tror på.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Vi får se da, hvem som er mest voksen... Jeg ble forøvrig radikalisert på BI, mange synes det er kontraintuitivt. Blå på blindern, rød på BI - haha!

    Jeg er voksen allerede, og kan ikke tenke meg at kursen jeg har tatt vil gjøre meg rødere.
    Fra politikk til hodetelefoner - Yes SIR!



    obama_headphones.jpeg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Vi får se da, hvem som er mest voksen... Jeg ble forøvrig radikalisert på BI, mange synes det er kontraintuitivt. Blå på blindern, rød på BI - haha!
    Hahaha, det bekrefter jo i alle fall at du liker å gå motstrøms. BI har aldri radikalisert meg. Jeg er uenig i store deler av de samfunnsøkonomiske prinsippene som er pensum der (og ved NHH). Synes samfunnsøkonomisk pensum er for ensrettet. Man burde hente mer fra andre økonomiske tenkere og ikke forsøke å kvantifisere absolutt alt og lage matematiske modeller (og det sier jeg, som er veldig glad i matematikk og statistikk).

    Jeg kom inn på siviløkonomstudiet ved både NHH og BI, men valgte BI, fordi det ligger i nærheten av familie etc, og fordi jeg trodde at alderssnittet på BI var høyere. Kommer høyst sannsynlig til å ta mastergraden på NHH, siden det ikke koster mange penger og bare er 2 år, ikke 5 som det opprinnelig ville blitt om jeg takket ja til plassen. 5 år er lenge å flytte fra alt som er nært og kjært i relativt voksen alder. Jeg er 30 år nå.

    Jeg er voksen allerede, og kan ikke tenke meg at kursen jeg har tatt vil gjøre meg rødere.
    Nå lager jeg en visuell bro mellom politikk og hodetelefoner:

    Vis vedlegget 150843

    Vis vedlegget 150844
    Hahahahaha. Dårlig forsøk.

    Han fyren der så kjent ut. Var ikke det han som fikk Nobels fredspris for å ha gjort absolutt ingenting? :D

    PS: Jeg synes ikke at Amerika er noe politisk eksempel til etterfølgelse per siste 100 år.

    Edit: Jeg tenkte at dette ikke var en forlengelse av diskusjonen ovenfor, og det var derfor jeg svarte, haha.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Jeg synes nå forbrukerloven er bra - det er fornuftig at det kreves at ting faktisk varer. Man burde heller gå andre veien - hva om EU adapterte 5 års reklamasjonsrett? Jeg er forøvrig villig til å betale litt ekstra for reklamasjonsretten, det tar jeg alltid med i beregningen når jeg vurderer egenimport...
    Det bør være greit at forbrukeren kan kjøpe utvidede garantier og forsikringer på lik linje med andre varer og tjenester. På den måten så slipper folk som faktisk er forsiktige med tingene sine å måtte betale merpris pga alle som behandler dem dårlig. Med forbrukerkjøpsloven blir man nødt til dette.

    Ja, jeg tar også alltid med forbrukerkjøpsloven i regnestykket når jeg vurderer egenimport. Jeg vurderer også sannsynligheten for at forhandleren i Norge har økonomisk ryggerad og vilje til å dekke den om uhellet er ute. Det er tidkrevende og mentalt slitsomt å gå igjennom den prosessen der med en uvillig selger.
    Er det på BI vi studerer Tittentei?:cool:
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Jeg synes nå forbrukerloven er bra - det er fornuftig at det kreves at ting faktisk varer. Man burde heller gå andre veien - hva om EU adapterte 5 års reklamasjonsrett? Jeg er forøvrig villig til å betale litt ekstra for reklamasjonsretten, det tar jeg alltid med i beregningen når jeg vurderer egenimport...
    Det bør være greit at forbrukeren kan kjøpe utvidede garantier og forsikringer på lik linje med andre varer og tjenester. På den måten så slipper folk som faktisk er forsiktige med tingene sine å måtte betale merpris pga alle som behandler dem dårlig. Med forbrukerkjøpsloven blir man nødt til dette.

    Ja, jeg tar også alltid med forbrukerkjøpsloven i regnestykket når jeg vurderer egenimport. Jeg vurderer også sannsynligheten for at forhandleren i Norge har økonomisk ryggerad og vilje til å dekke den om uhellet er ute. Det er tidkrevende og mentalt slitsomt å gå igjennom den prosessen der med en uvillig selger.
    Er det på BI vi studerer Tittentei?:cool:
    Så ikke siste post solly!
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hehe... det klarte du jommen ikke. Dessuten er jeg mer voksen enn deg!

    Jeg skal love å ikke svare igjen, uansett hva du skriver i relasjon til dette. Har ikke lyst til å gå inn på politisk debatt, siden jeg mener det må bli opp til den enkelte, og jeg er heller ikke noen forkjemper for det jeg tror på.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Hehe... det klarte du jommen ikke. Dessuten er jeg mer voksen enn deg!

    Jeg skal love å ikke svare igjen, uansett hva du skriver i relasjon til dette. Har ikke lyst til å gå inn på politisk debatt, siden jeg mener det må bli opp til den enkelte, og jeg er heller ikke noen forkjemper for det jeg tror på.
    @tittentei1k

    http://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/4699747/cohen_conrepublic.pdf

    Vil anta at den unge herren vil tiltrede denne pamflett:)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    edit - dæven, sorgenfri - slenger du deg på når vi har prøvd å avslutte for harde livet??


    *******************************************************************

    Vel - du er kanskje inne på noe, men det synes jeg Denon også er:



    HEADPHONES


    • [*=center]
      [*=center]GLOBE CRUISER

      Luxury traveler’s headphones
      [*=center]
      [*=center]MUSIC MANIAC

      Accoustically transparent headphones
      [*=center]
      [*=center]URBAN RAVER

      Headphones with a powerful bass
      [*=center]
      [*=center]EXERCISE FREAK

      High performance fitness headphones
      [*=center]
      [*=center]CLASSIC

      Our traditional line of headphones
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Er det på BI vi studerer Tittentei?:cool:
    Folk må slutte å ha så rare antagelser om BI. Jeg har hatt forelesere fra Økokrim, Skattedirektoratet og Finanstilsynet. Det er ikke slik at vi proppes fulle av tankegodset til Adam Smith og den usynelige hånd. Om jeg skal tippe på politisk standpunkt for foreleserne der, så er det ofte Høyre og AP, men jeg har óg hatt noen jeg mistenker for å være i Rødt eller SV.

    Samfunnsøkonomisk pensum på BI er i hovedsak likt det man finner på NHH og andre økonomiske studieretninger. Flere av bøkene våre er skrevet av folk fra NHH og andre offentlige institusjoner.

    Når det gjelder ting som regnskap/regnskapsanalyse/organisasjonsteori/strategi/økonometri/matematikk/statistikk o.l. så er det også veldig likt, kun små justeringer. Bøkene er ofte på engelsk og brukes i akademia i US, mens noen av organisasjonsfagene o.l. er skrevet av folk fra UIO o.l. Bak slike fag, og særlig metodefagene, ligger det ikke politiske føringer. I HRM og organisasjonsfag, så fremmes samarbeid, tilrettelegging for arbeidere, utvikling av kompetanse for arbeiderne, lite maktbruk, demokratiske prosesser, transaksjonsledelse - mao generelt sett å ta godt vare på folk.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^Jeg er FULL av fordommer mot folk som har gått på BI - med god grunn fordi jeg som nevnt har gått der selv... Haha Jeg er like full av fordommer mot NHH, bare så det er sagt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^Jeg er FULL av fordommer mot folk som har gått på BI - med god grunn fordi jeg som nevnt har gått der selv... Haha Jeg er like full av fordommer mot NHH, bare så det er sagt.
    Og folk som har gått på blindern vil bare organisere samfunnet etter føleri rundt egen moral; dvs, skattlegge de produktive hardt (for rikdom er grådighet og ondskap, og har ingenting med å gjøre hvor mange som har vært villig til å betale deg for det du har gitt dem i verdi) og gjerne selv sitte i posisjon som overmennesker på toppen og dele ut etter behov. :D Animal Farm. G.O.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nei nå må du gi deg! Du svarer meg jo hele tiden! Forresten er jeg full av fordommer mot alle. Bortsett fra hifiidioter.

    ^Jeg er FULL av fordommer mot folk som har gått på BI - med god grunn fordi jeg som nevnt har gått der selv... Haha Jeg er like full av fordommer mot NHH, bare så det er sagt.
    Og folk som har gått på blindern vil bare organisere samfunnet etter føleri rundt egen moral; dvs, skattlegge de produktive hardt (for rikdom er grådighet og ondskap, og har ingenting med å gjøre hvor mange som har vært villig til å betale deg for det du har gitt dem i verdi) og gjerne selv sitte i posisjon som overmennesker på toppen og dele ut etter behov. :D Animal Farm. G.O.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nei nå må du gi deg! Du svarer meg jo hele tiden! Forresten er jeg full av fordommer mot alle. Bortsett fra hifiidioter.
    Hahahahaha, du ville ha krig: Du pinnet en selverklært individualist på 30 til et produkt av en institusjon han har gått på i litt over 2 år.

    Får håpe det er gjensidig utelukkende da, slik at fordommene dine ikke gjelder meg, for jeg merker at lysten på WA2, WA22 og LCD-3 begynner å avta her, hahahaha.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hehe... det klarte du jommen ikke. Dessuten er jeg mer voksen enn deg!

    Jeg skal love å ikke svare igjen, uansett hva du skriver i relasjon til dette. Har ikke lyst til å gå inn på politisk debatt, siden jeg mener det må bli opp til den enkelte, og jeg er heller ikke noen forkjemper for det jeg tror på.
    @tittentei1k

    http://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/4699747/cohen_conrepublic.pdf

    Vil anta at den unge herren vil tiltrede denne pamflett:)
    Ja, det der er i hovedsak mitt syn på situasjonen også. Jeg leser den slik at den viser hvor galt det går, når staten begynner å blande seg inn i hvordan økonomien skal funderes. Insentivene i USA har vært å låne maks (offentlige lånegarantier m.v.), konsumere maks og dette har skapt en entitlement generasjon. Fremtidige utlegg til medicare og medicaid kommer til å eksplodere økonomien der, nå som eldrebølgen vasker inn over støtteprogrammene. Hva skal dette betales med? De har outsourcet produksjon, og husholdningene har stor gjeld. Det er ikke så mye mer å konsumere for.

    Sjekk ut Hyman Minskys Financial Unstability Hypothesis, den er vannvittig bra. Tenk gjennom den og hvordan sentralstyrte renter gjennom the FED og offentlige låneprogrammer og subsidier har medvirket til en kredittekspansjon og prisinflasjon i investeringsobjekter som vi aldri tidligere har sett. Prisveksten og feilallokeringen av pengemengdeveksten har gitt falske prissignaler om at de underliggende verdiene er voksene, uten at dette nødvendigvis har vært réellt. Videre har vekst i prisen på boliger etc gitt consumer confidence som har boostet økonomien i helt gal retning. Videre er USA of the corporations for the corporations, ikke for folka der. Jeg vil ikke engang driste meg til å kalle Amerika for kapitalistisk, heller corporatistisk.

    Vi bør tenke nøye gjennom de samme problemstillingene i Norge (skattefritak på gevinst ved salg av bolig, skattefradrag på finansieringskostnader, husbanklån, avdragsfrihet, lange amortiseringsperioder etc). Bruk Minskys hypotese på det norske boligmarkedet for eksempel, så ser du at det er en skummel trend vi leker oss med. En australsk økonom ved navn Steve Keen bygger videre på Minsky, og han mener løsningen er at man inflaterer pengemengden og så gi disse til hver enkelt person under forutsetningen om at hvis personen har gjeld, så må den avdras. På den måten kanaliserer ikke staten skattepengene gjennom banksystemet hvor korrupte ledere karrer til seg, og gjeldsnivået kommer ned på akseptable nivåer.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg pinnet ingen, kjære deg. Og hold utstyret unna politikken ;)

    Nei nå må du gi deg! Du svarer meg jo hele tiden! Forresten er jeg full av fordommer mot alle. Bortsett fra hifiidioter.
    Hahahahaha, du ville ha krig: Du pinnet en selverklært individualist på 30 til et produkt av en institusjon han har gått på i litt over 2 år.

    Får håpe det er gjensidig utelukkende da, slik at fordommene dine ikke gjelder meg, for jeg merker at lysten på WA2, WA22 og LCD-3 begynner å avta her, hahahaha.
     

    FreddyT

    Medlem
    Ble medlem
    11.07.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Noen som har vært og hørt de nye Denon hodetelefonene?
    Skal ta meg en tur på mandag :D
    D600 virker intressant. Leste litt på head-fi at noen mener dem er bedre enn D5000!
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Jeg er FULL av fordommer mot folk som har gått på BI - med god grunn fordi jeg som nevnt har gått der selv... Haha Jeg er like full av fordommer mot NHH, bare så det er sagt.
    Og folk som har gått på blindern vil bare organisere samfunnet etter føleri rundt egen moral; dvs, skattlegge de produktive hardt (for rikdom er grådighet og ondskap, og har ingenting med å gjøre hvor mange som har vært villig til å betale deg for det du har gitt dem i verdi) og gjerne selv sitte i posisjon som overmennesker på toppen og dele ut etter behov. :D Animal Farm. G.O.
    Vel, Tittentei1k Jeg har trødd mine (form) sko på Føleri skolen på NTNU..Jeg, i mangel av et bedre ord, fordypet meg i politisk teori, og philosofi (føleri)..Det er ikke kommet hverken noe godt, eller penger i kassen ut av det prosjektet annet enn når Blårussen på hovedkontoret utbryter at da vi andre ikke har tilstrekkelig informasjon til å uttale oss, vil de ha seg frabedt " oppgulp" ... Ellers har jeg ikke problemer med NOEN jeg:) Men, tenderer til å alltid bite etter agn blåruss legger ut:)

    *stopper her jeg*
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    @Sorgenfri: Denne anbefaler jeg på det sterkeste: http://fooledbyrandomness.com/ForeignAffairs.pdf

    The Black Swan of Cairo - How Suppressing Volatility makes the world less predictable and more dangerous.

    Dette er ikke noe fra BI, der de i motsetning gir deg grundig opplæring i hvordan du skal bruke finanspolitikk og pengepolitikk til å undertrykke enhver form for volatilitet.

    Edit: Reguleringer, altså noe som skal gjøre tingenes tilstand regulært og forutsigbart, er med andre ord ikke særlig effektivt i det lange løp.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @Sorgenfri: Denne anbefaler jeg på det sterkeste: http://fooledbyrandomness.com/ForeignAffairs.pdf

    The Black Swan of Cairo - How Suppressing Volatility makes the world less predictable and more dangerous.

    Dette er ikke noe fra BI, der de i motsetning gir deg grundig opplæring i hvordan du skal bruke finanspolitikk og pengepolitikk til å undertrykke enhver form for volatilitet.

    Edit: Reguleringer, altså noe som skal gjøre tingenes tilstand regulært og forutsigbart, er med andre ord ikke særlig effektivt i det lange løp.
    Akademiske artikkler er best å lese i dagslys:) MEN, jeg har lagret den!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, jeg skal gi meg nå. Ville bare sørge for at "blåruss"- og "BI"-stempelet ble fjernet, og jeg håper det er gjort. Hvis noen tar de tingene jeg har sagt her og tror at det er ting fra BI, så har de ikke greie på hva som foregår på BI. Jeg kan på ingen måte relatere til den gemene oppfatningen av en typisk BI-student personlig, men det er sikkert mange som gjør det. Kunnskap og meningsforming kommer ikke kun fra institusjoner når man er læringsvillig. En av grunnene til at jeg studerer økonomi, er fordi jeg vil forstå verden rundt meg. Da nytter det ikke å låse seg inn på ett spor (slik veeeldig mange gjør).
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Ja, jeg skal gi meg nå. Ville bare sørge for at "blåruss"- og "BI"-stempelet ble fjernet, og jeg håper det er gjort. Hvis noen tar de tingene jeg har sagt her og tror at det er ting fra BI, så har de ikke greie på hva som foregår på BI. Jeg kan på ingen måte relatere til den gemene oppfatningen av en typisk BI-student personlig, men det er sikkert mange som gjør det. Kunnskap og meningsforming kommer ikke kun fra institusjoner når man er læringsvillig. En av grunnene til at jeg studerer økonomi, er fordi jeg vil forstå verden rundt meg. Da nytter det ikke å låse seg inn på ett spor (slik veeeldig mange gjør).

    Tenkte å foreslå at vi kunne møtes- lytte til musikk, og diskutere politikk, men det ville jo blitt litt kleint? Headsett pils, og roping?

    :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Pass bare på at du ikke ender opp med å forstå for mye, slik som meg ;P

    .....En av grunnene til at jeg studerer økonomi, er fordi jeg vil forstå verden rundt meg...
    Jeg avslutter (igjen) med en liten historie som er morsom på min egen bekostning:

    På mitt første finanskurs (jeg tok egentlig ikke finans, men smisket meg inn på et MSc-kurs - har alltid ment at nybegynnerkurs er for nybegynnere) opplevde jeg at den spanske foreleseren snakket mye (på litt dårlig engelsk) om "Out of the Blue"-securities. Ganske enkelt konsept, og selv om navnet var treffende iom at det var oppkonstruerte binære verdivariabler det var snakk om, syntes det var noe pussig navn. Jeg kunne ikke finne det i bøkene. Ingen jeg spurte (det var ikke så mange jeg turte spørre om akkurat det, da) skjønte ikke hva jeg snakket om. Etter mye lesing skjønte jeg at det han snakket om var "Arrow–Debreu"-securities...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Neida - vi har jo på oss hodetelefoner mens vi skriver!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn