Denon 103

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.139
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Denon DL-103 har en intern (spole) impedans på 40 Ohm. Technics step-upen har en ingangsimpedans på 47 Ohm.
    Det betyr en dempningsfaktor (inngangsimpedans/utgangsimpedans = 47/40 =) på bare 1,175x. Vanligvis bør
    dempningsfaktoren - ved bruk av en aktiv MC-forsterker - ligge et sted mellom 10x og 20x. Så teoretisk bør dette
    være en håpløs match. Men hør på pickupen med et åpent sinn og forhåpentligvis går det bra...

    En Denon DL-103 skal (når den er matchet med riktig arm og riktig platespillerforsterker) gi deg stram volumiøs
    bass og masser av dynamikk (dynamitt). Den er ingen verdensmester på hverken tegning av lydbilder eller micro-
    detaljer oppover i frekvens, men det er vi villig til å tilgi den for siden den (bør) spille Rock (and Roll) bedre enn det
    meste av pickuper der ute. Særlig i forhold til prisen. Lykke til.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En liten kommentar til dette med dempingsfaktor og 10-20x. Min Denon, riktignok en 103-R, som har 14 ohm impedans fungerer best med 47 ohm dempingsfaktor. Går jeg opp på neste trinn som er 100 ohm, låter den litt anmasende på vokaler.
    En må bare prøve seg fram og stole på ørene. Kanskje riaa forsterkeren også påvirker dette, tenker da på hvor mye gain den er kapapel til.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Den har ikke kommet til butikken ennå så har ikke testet. Nå bruker jeg en syx bloom på dette i dag og det fungerer utmerket. Omtrent samme spec og low output/100ohm. Regner med den dukker opp en av de nærmeste dagene😊 optimalt er det sikkert ikke men bra nok for meg.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg fått montert og justert denon saken på spilleren og testet litt. Syntes det spiller veldig bra jeg. Skal sette i nye batterier i head ampen i kveld også. Rock’n roll🤘Ingen problemer med å anbefale den 103 pick upen til noen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.370
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har en 103 liggende. Den har jeg hatt i over 20 år. Brukt av eier før meg. Drar jo på åra men lite brukt.
    Er de fortsatt ok etter så mange år.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Har en 103 liggende. Den har jeg hatt i over 20 år. Brukt av eier før meg. Drar jo på åra men lite brukt.
    Er de fortsatt ok etter så mange år.
    Bare å prøve det sikkert. Mulig den gummien blir morken. Har selv en annen mm pu som er 25 år. Fungerer helt utmerket ennå. (Lite brukt)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    En liten kommentar til dette med dempingsfaktor og 10-20x. Min Denon, riktignok en 103-R, som har 14 ohm impedans fungerer best med 47 ohm dempingsfaktor. Går jeg opp på neste trinn som er 100 ohm, låter den litt anmasende på vokaler.
    En må bare prøve seg fram og stole på ørene. Kanskje riaa forsterkeren også påvirker dette, tenker da på hvor mye gain den er kapapel til.
    Enig i at man må prøve seg frem. Jeg bruker en vanlig DL103 og loader ved 400 ohm hvis jeg husker rett(ASR Basis Exclusive) I mitt anlegg låter dette best for meg. Har lest på nett at den virkelig våkner til liv ved 1kOhm loading men hos meg synes jeg det ble for "friskt"
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.021
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Er på vippen til å kjøpe meg en 103-R Er etter hva jeg er fortalt en pu man bør teste en gang i løp av livet 😁 Også har jeg en Jelco 705L arm som jeg tror vil passe godt til 103-R. Ser at denne pu kan modifisert ut i stratosfære. Har allerede luktet på et Paradox hus til min kommende 103-R. Noen som har erfaring med å bare bytte hus? er det stort forbedringspotensialer? Eller må man gå all inn som jeg ser noen her på sentralen har gjort med Paradox Pulse Guard R, safir nålefane og Micro Ridge sliping(e.l.) for at det skal ha noe for seg?
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Jeg har en 103r montert i hus som hoved pu hos meg. Passer ypperlig til min musikksmak og en absolutt fordel er at den er rimelig. Min absolutte favoritt til mitt budsjett 🎶 spiser unna egentlig alt av musikk 🎶
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Er på vippen til å kjøpe meg en 103-R Er etter hva jeg er fortalt en pu man bør teste en gang i løp av livet 😁 Også har jeg en Jelco 705L arm som jeg tror vil passe godt til 103-R. Ser at denne pu kan modifisert ut i stratosfære. Har allerede luktet på et Paradox hus til min kommende 103-R. Noen som har erfaring med å bare bytte hus? er det stort forbedringspotensialer? Eller må man gå all inn som jeg ser noen her på sentralen har gjort med Paradox Pulse Guard R, safir nålefane og Micro Ridge sliping(e.l.) for at det skal ha noe for seg?
    Hei Amou
    Jeg har modifisert 4X 103R. 3 stk i trehus og en i aluminiumshus som i tillegg ble fylt med epoxy hos Soundsmith da den var inne for ny nålefane og tip. Rent visuelt synes jeg trehus er mest sexy men den som ble modifisert av Soundsmith med rubin-nålefane og FG tip var kanskje den råeste av dem. I mitt oppsett så var dette en stor oppgradering av DL-pickupen.
    Ganske enkelt å gjøre selv men også enkelt å kuke det til når plasthuset skal fjernes.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei Amou
    Jeg har modifisert 4X 103R. 3 stk i trehus og en i aluminiumshus som i tillegg ble fylt med epoxy hos Soundsmith da den var inne for ny nålefane og tip. Rent visuelt synes jeg trehus er mest sexy men den som ble modifisert av Soundsmith med rubin-nålefane og FG tip var kanskje den råeste av dem. I mitt oppsett så var dette en stor oppgradering av DL-pickupen.
    Ganske enkelt å gjøre selv men også enkelt å kuke det til når plasthuset skal fjernes.
    Tiltredes. Nytt hus kan IMO muligens undertrykke en del uønskede vibrasjoner, men å ta `an helt ut med ny nålefane og bedre nålesliping tar en standard 103R opp på et helt annet nivå.

    Mvh
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skulle da også bare mangle siden den da ikke har særlig mye med en original 103 å gjøre. Det er tross alt kombinasjonen av motor, nålefane og konisk nål som gjør en 103 til en 103. Med ny nålefane og nål har du fått en helt annen pickup.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle da også bare mangle siden den da ikke har særlig mye med en original 103 å gjøre. Det er tross alt kombinasjonen av motor, nålefane og konisk nål som gjør en 103 til en 103. Med ny nålefane og nål har du fått en helt annen pickup.
    Korrekt. Og en bedre en, IMO. :)

    Clouet er kanskje å slite ut en vanlig 103 R, og deretter sende den inn til modding hos Soundsmith eller noen andre.

    Mvh
     
    2

    2xJ

    Gjest
    I hvilken arm vil den passe ? Har en første generasjon Regal Planar 3 (ifra den tiden det var høy kvalitetstesting på lagrene).
    Og jeg har en JMW - 10.5 arm...
    Om i noen av dem i det hele tatt :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RB-300 er 11 g om jeg husker riktig og liker ikke veldig mye energi i nedre diskant. JMW-en er nok heller ikke den beste matchen. Den er 1,5 g tyngre, men omregnet komplians på DL-103 er 8 og VPI sier mer enn 10. Kanskje 103 vil fungere i begge om du kjøper en slik "Cap" som veier 3,5 g.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Korrekt. Og en bedre en, IMO. :)

    Clouet er kanskje å slite ut en vanlig 103 R, og deretter sende den inn til modding hos Soundsmith eller noen andre.

    Mvh

    Det er absolutt en god ide. Min tanke er helt enkelt at om man vil høre en 103 så blir det fullstendig feil å begynne å fabulere om andre nålefanen og slipninger fra start, for da har man i tilfelle fremdeles til gode å høre en 103. Et nytt hus, på den annen side, er "innafor" siden det ikke vil endre karakteren til pickupen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Billigste måten er vel å gå på nett og finne en med knekket nåle fane. Det finnes mange, og det finnes veldig billige og.
    Og så sende direkte til retip, og velge nålefane, nålespiss utifra egne ønsker.
    Bare å ta valget mellem 103 = 40 ohm eller 103R = 14 ohm...... Hva som passer best med riaa.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.021
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Det er absolutt en god ide. Min tanke er helt enkelt at om man vil høre en 103 så blir det fullstendig feil å begynne å fabulere om andre nålefanen og slipninger fra start, for da har man i tilfelle fremdeles til gode å høre en 103. Et nytt hus, på den annen side, er "innafor" siden det ikke vil endre karakteren til pickupen.
    Først skal en 103-R i hus, forså og muligens bytte ut huset etter hvert(ble litt rar den setningen der 😁 ). Poenget er å høre 103-R sounden. Så å bytte nålefane og sliping er ikke aktuelt. Men hvis som du påpeker bytte av hus kan være et løft som ikke endrer karakteristikken til pu'en, er det noe som fort kan bli en realitet her når nerdeoppgraderingsnerva begynner å jobbe igjen :)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om det faktisk er noe reelt løft vet jeg ikke, siden jeg kun har hatt stock 103 og R, samt nå en ombygd 103 fra VAS Audio (boron og hyperelliptisk). Jeg har imidlertid tre hus i treverk (ibenholt, cocobolo og karelsk bjørk) til mine Audio-Technica VM95, men de kjøpte jeg kun fordi jeg synes pickupene ser fryktelig kjipe ut i originale klær og jeg har ikke testet med/uten nytt hus.

    At det gjør noe med demping og resonanser er imidlertid ganske logisk, men selv uten slik virkning er det jo et billig tweak med stor visuell verdi.
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.021
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Da er 103R bestilt. Blir spennende å høre den i mitt oppsett. Pent brukt HANA SL kommer for salg...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Da er 103R bestilt. Blir spennende å høre den i mitt oppsett. Pent brukt HANA SL kommer for salg...
    Veldig fornøyd med 103. Ikke R. Ble anbefalt det da den skulle være litt varmere i toppen. Fungerer værtfal veldig fint til la scalaene og vintage utstyret😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mye forskjellige meninger om 103 med og uten R. Noen synes den ene er "kald" og den andre "varm", andre synes det er omvendt. Litt som med absolutt alle pickuper egentlig....

    For min del fant jeg 103R en tanke varmere enn standard 103, uten at noen av dem var innen flere steinkast av å være "kalde" eller "analytiske".
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.021
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Da var den i hus. Du og du for en artig pu. Noe helt annet en min AT-ART7 som jeg er veldig glad i. Denne supplerer med noe helt annet som jeg også var på jakt etter. Må spille gjennom alle favorittplatene og vel så det nå. Dette er gøy!

    20220726_122931244_iOS.jpg
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Noen som kjenner til om DL-110A er noe bedre enn 103-R? Er vel en oppgradert 103-R om jeg har forstått det riktig?

    Kunne jo vært interessant å teste ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^DL-A110 er en 103 uten R i jubileumsdesignet replika av SME/Jis/Ortofonhodet den ble solgt til radiostasjoner med på 60-tallet.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    …som jeg antar må settes i en arm der overhenget kan reguleres ved armbasen (SME f.eks).
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.481
    Antall liker
    8.005
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lydmessig tror jeg neppe det er noe å hente i å betale mer for en A110, det er mer enn gimmick enn noe annet. 103 har kommet i et utall versjoner opp gjennom årene, alle ganske så like i lyd, så at man plutselig har kommet på noe som skal gjøre den vesentlig bedre er nok ren jubileumshype. Og så må man, som Valentino nevner, ha en arm der overheng kan justeres ved armbasen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.465
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men den er jo kul da. Det hodet vil jeg anta gjør mye av det samne som en slik «Cap». Også litt samme greia som disse hodene man kan kjøpe til Ortofon 2M, men kulere. Mye kulere.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    A110 kommer ferdig montert, testet og justert av japse på Denon-fabrikken i Japan. Det ligger med en lapp i eska med måleresultat signert japsen, uten at jeg har prøvd å tolke lappen. Men det er klart; man kan jo f.eks. få den lokale Hifi-klubben til å montere en vanlig 103 og spare 3k. (gitt at folka på Klubben vet hva de holder på med).
    103R har jeg ikke prøvd, men hadde vært kult å testet. Men neppe veldig store forskjeller lydmessig hvis jeg skal tippe.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.306
    Torget vurderinger
    1
    …som jeg antar må settes i en arm der overhenget kan reguleres ved armbasen (SME f.eks).
    Målet fra nåletuppen til kragen på bajonettfatningen er stort sett "standardisert" til 52 mm så det er ikke strengt nødvendig med flyttbar armbase. Men som kjent avvik forekommer.

    Mvh
    KJ
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.021
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan opplever dere andre med 103(R) bassen? Jeg syntes den er i tynneste laget. Forstod slik at denne skulle spille "mye" bass. Eller har jeg misforstått?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn