Den ultimate stilkhøyttaler 2024 eller 2025 eller….

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Eller Pang&Oluf-midt-i-fleisen, det vil si ikke så mye til siden (aka cardioide).

    Det var en slem prisoppgang fra Seas nå så jeg shoppet før den trådde i kraft. Da har jeg litt på lager til fremtidige prosjekter.

    4 stk Seas L16RNX3, wow for noen drivere
    4 stk Seas FU10RB 8 Ohm, spretne fulltoner/mellomtoner
    2 stk Seas FU10RB 4 Ohm for sikkerhets skyld ifbm valg av konfig (evt trinnvis cardioide)

    Har også handlet Bliesma T25A diskanter (huff for en eurokurs) pluss at jeg har nye Seas DXT fra før av.


    Snickers og jeg drodlet litt og det er mange muligheter:

    Passiv med MTM cardioide ala Amphion Krypton og paralellkoblede basser.

    Passiv TMMM med trinnvis cardioide med 4 Ohm fulltone på topp og paralellkoblet 8 Ohm som går lenger ned. Da vil den oppe ha spalten fremme og paret under lenger bak.

    I tillegg kan de overnevnte variantene ha aktiv deling hvor det er en bass foran og en bak slik at midbassen også blir cardioide (aktiv), altså en foran og en bak.



    IMG_6060.jpeg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvorfor vente ett til 2 år?? Vi er jo glade i byggetråder her inne, så her er det bare å la idéer komme og flisene sprute 😄🤓🛠..
    Ja L16RNX3 er en knakende god driver💪, med ett flott smekk.
    Lykke til!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Mulig jeg rekker en mockup satelitt med diskanter og fulltoner med avtagbare sideplater for å forske på cardioide peaker gjennom vintern :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg rasket til meg

    15 stk 8 ogm og 2 stk 4 ohm


    Hva er en fornuftig bruk i en slank gulvstående?

    DXT som diskant og 6 eller 7 stk 8 Ohm under. Hvordan koble?

    eller 4 Ohm som mellomtone og 7 stk 8 Ohm under?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    2 under og 2 over en DXT. Parvis i serie, så parallell. Skraper du til deg en til så har du til TO sett! 4 Ohm kan du bruke til et par PC høyttalere.
    Stilkhøyttalere er helt korrekt betegnelse da. Dersom du hadde gått til med GROVT skyts (f.eks. 8" og ikke 4") så hadde det blitt pullerter.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    I og med at jeg skrev «eller….» i emnefeltet så har jeg en idee her.

    Ovenfra og ned MMTMM | MMMM | WW

    Bred buet baffel gir svært lite diffraksjoner og høyere følsomhet pga lite baffelstep tap

    Seas DXT trives best med enten svært smal baffel eller veldig bred baffel. Responsen blir fin oppover og de tåler juling. Kan fint deles ned mot 1800 Hz.

    De små Seas FU10RB firetommerne har høy qts og trives i åpen baffel. Da slipper vi hele spetakkelet med valg av kasser.

    De fire nederste firetommerne lavpasses rundt 1000 Hz kanske? Må regne på 1/2 bølge loobing.

    En bredde på 50 cm gir dipolpeak rundt 400 Hz og da vil alle firetommerne bevege seg minimalt da de deles elektrisk andreorden ved 600 Hz (been there done that). Alle firetommerne tilsvarer en tolvtommer. Det gir skikkelig live følelse.

    De to kraftige paralellkobles L16 driverne i bassrefleks drar nytte av bred baffel og stor kasse samt litt (for) høy tuning (40 Hz ish) som igjen gir høy følsomhet. Også pga filtergain med den lave delingen. To drivere med kraftig magnet og lite bevegelig masse gir artikulert bass.



    IMG_6949.jpeg
    IMG_6950.jpeg



    IMG_6951.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Fikk tips fra Raklestad om å flytte den ene bassen opp. Separate kammer og ditto separate porter.


    Ellers så fant jeg dette innspillet i en Kolbu-tråd:

    IMG_6961.jpeg


    Moælv:

    Børresen ser ut til å benytte en diffuser mot bakstråling. Ikke fjernt fra Briggs-filter. Så noe lignende i noen danskproduserte ITT-høyttalere fra 60-tallet: En spalt i hylle som var limt et tøystykke over.

    Raklestad:

    Det er en velkjent metode, man plasserer dempemateriale eller restriksjon ved noden. Det fungerer også i horn og TL, men det har selvsagt bare praktisk verdi på bakladet. En slik perforering blir også et naturlig lavpassfilter. Noe å tenke på når man lager kardioide
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje flytte den ene bassen til motsatt side?
    Altså 2 oppe og 2 nede? Pondus Pilatus :)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    tenker du 4 basser pr stilk?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    1.jpg




    Brutto: H 115m B 14, D 25
    Ca 10 liter netto pr basskammer (altså 20 liter totalt)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Med 4 drivere lukket i 20 liter totalt blir det rundt 70 Hz f3 . Dog med stort EQ potensial.
    I bassrefleks blir volumet for lite.

    2.jpg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.288
    Torget vurderinger
    1
    Spennende prosjekt. Er Kardioide den nye DIY-greia?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Ja. I mellomtonen.
    Og Seas DXT som diskant.
    Måler er kontrollert spredning hele veien ned til Schrøder.

    Og mulighet for level 2 med custom DXT med beryllium. Seas lager allerede

    Og basstårn som option med LROY 8 med Hypex.

    men fortsatt drevet av en enkel kvalitets forsterker for folk flest
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja 4 basser pr stilk. Hypex er for folk flest, alle skal med (folk flest bor i Kina).
    Når du ser på parametre, er det relativt liten lukket volumforskjell om du velger LR26RO4Y eller LROY8 ved samme Q.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenker passivt delt og da er det nok best med 2 basser som bassrefleks tunet rundt 40 Hz som drar nytte av room gain.

    ved å kunne varier hvilken høyttaler som plasseres på hvilken side kan man enten få bassen inn eller ut fra midten, det gir mulighet for litt tuning

    til små og mellomstore rom vil dette være tilstrekkelig og dxt diskanten samt kardioide MMTMM løsningen vil være lett å få til i små rom

    de 4 firetommerne som spiller fra 300-2000 ish ha et areal som en sjutommer med veldig kjappe transienter

    for dedikerte lytterom og større stuer (med føyelige koner anno 1950) så vil en matchende subwoofersøyle kunne legges til. Da tenker jeg at man rett og slett setter i skumpropper i høyttalern og kjører høynivå inn på plateampen til subwoofersøylen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Eller litt tilbake til start. Gå opp til 16 cm bredde og plassere bassene foran.

    Så plasserer jeg alle driverne slik at de er fysisk i fase. Ved å jobbe dedikert med delefilteret med mål om å gjøre hver driver så linjær som mulig passivt (med impedansekorreksjon og sugefilter) før deling samtidig som at driverne er i fase så kan det gi meget godt resultat. Lynn Olsson og han dansken har skrevet om det. Litt dårlig forklart av meg.

    IMG_6963.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Også med en løsning hvor bassporten kan skrus ut og erstattes med en solid dekkplate sånn at høyttaleren blir lukket når man henger på sub.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Kortere C-C muliggjør høyere delingspunkt ja, en kjempefordel i MTM. Cluet er vel å minimere interferens mellom mellomtonene, uten at diskanten blir presset til noe den ikke er komfortabel med.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Ja 4 basser pr stilk. Hypex er for folk flest, alle skal med (folk flest bor i Kina).

    Hmm. 4 basser. To oppe og to nede.

    Lukket eller refleks? Med refleks må jeg opp i volum?

    253 fra Hypex har 2x200 w og 1x100w i 8 Ohm. Holder det?



    IMG_7032.jpeg




    Med 4 drivere i refleks. 34 liter netto volum totalt. Satt av god plass til Hypex plateforsterkern.

    H125xB16xD27


    1.jpg


    2.jpg




    L16RNX3 har SD på 104 cm2. Fire av dem får areal som en 11 tommer. Den har solid xmax og tåler flere hundre watt. Det må jo begynne å hjelpe da? Med fire altså?

    1.jpg


     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    1.jpg



    Litt høyere, litt smalere, avrundede hjørner, basser på begge sider (utligner vibrasjoner og areal som en 11 tommer), at bassene er oppe og nede jevner ut responsen, deler opp kassa i to sånn at hvert par får hver sin port, muligens ambience diskant bak med potmeter?

    Har lest litt mer om MTM og det er bare å kjøre delefrekvensen så lavt som mulig på diskanten. Jo mere punktkilde blir det. Dessuten er det MMTMM og da slipper jeg vel shading (pga lav deling). DXT tåler fint 1800 Hz og har stor kapasitet og lite vreng. De fire fulltonene har areal som en 7 tommer.

    Har lyst på passiv deling.

    Skal tegne kardioide åpningene med hull istedet. Slipper gitter da. Skal være 1/3 av sd pr driver mener jeg å huske.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Alternativt aktiv kardioide i bunn drevet av Hypex FA253. Når bassene er koblet parallelt i 4 ohm får jeg 250+250+100 watt. Det blir da aktiv deling mot toppen og passiv 2 1/2 veis deling innad i toppen. En ganske avansert konstruksjon etterhvert.

    (MM) M T M (MM), de to i parentes får en ekstra spole som avskjærer 600 ish? De respektive kardioide kamrene har sine komfortområder blant annet mtp følsomhet.

    Her bør det være mulig å få kontrollert direktivitet veldig langt ned.

    Bassparene er i hvert sitt lukkede kammer. Med Q på 0,7 blir det 10 liter ish. Det er fortsatt litt mer plass å gå på for å senke Q ytterligere.


    Høyde 130 cm
    Bredde 16,5 cm
    Dybde 22 cm

    Det blir en høy og fin plassering av diskant for et stort lydbilde sånn jeg liker det.




    1.jpg



    Lukket i rød:


    2.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Også en matchende like høy LROY søyle med slaver bak.

    FA502 brokoblet til 1000 watt.

    Enkel tilkobling med skreddersydde kabler mot preamp og en ferdig fil som legger inn høypass og tuner hovedhøyttalern med enda større kapasitet.
    Fix ferdig konsept.

    Lite rom / liten plass avsatt til HiFi: knall lyd ned til 40-45 Hz ish med kontrollert direktivitet.
    Stort rom / eget rom: bass & satelitt system delt rundt 80 Hz hvor man kan spille ekstremt høyt og ned til 20 hz




    1.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    skjønte ikke helt oppsettet, tenkte først det var 4stk L16 og 2stk fu10rb med 4stk lroy nede, men ser nå ut som 4 lroy i basskasse. så 6stk fu10rb med 4stk L16 per søyle da?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    skjønte ikke helt oppsettet, tenkte først det var 4stk L16 og 2stk fu10rb med 4stk lroy nede, men ser nå ut som 4 lroy i basskasse. så 6stk fu10rb med 4stk L16 per søyle da?


    Fet er korrekt :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Litt att og fram og tilbake.

    Passivt delt.

    Helt enkelt med lukkede kamre til mellomtonene på 1-1,5 liter pr stk. f3 på 110 hz ish. Kan kanskje la mellomtonene spille i felles kammer eller blir det krøll med serie-parallell koblingen?

    4 basser. Dvs to motstående på hver side for å dempe/eliminere vibrasjoner. 34 liter i bassrefleks.


    Høyde 136 cm
    Bredde 15,5 cm
    Dybde 27,5 cm

    Kan være at den lages litt lavere og ditto litt dypere. Ellers er form og plassering av driverne OK.

    Og burde jeg brukt 8 Ohms i mellomtonen?

    1.jpg



    SEAS Prestige 27TBCD/GB-DXT (H1499) Tweeter (madisoundspeakerstore.com)

    Seas Prestige FU10RB H1600-04 4" Full Range (madisoundspeakerstore.com)

    SEAS Prestige L16RNX3 6" Aluminum Cone Woofer (H1869) - 8 ohm (madisoundspeakerstore.com)


    FØLSOMHET:

    Diskant: 92 dB, 6 Ohm. Blir fort under 90 dB (6 Ohm) etter korrigering: Test report | Seas DXT 27TBCD / GB (H1499-06) (heissmann-acoustics.de)

    4 stk mellomtone: 85 dB, 4 Ohm. Serie og deretter parallell gir +6 dB = 91 dB (4 Ohm)

    4 stk bass: 84 dB, 8 Ohm. Serie og deretter parallell gir 6 dB = 90 dB (8 Ohm)



    FILTER:

    Tenker 300-350 Hz ish er et utgangspunkt. Da drar jeg nytte av filtergain.

    I MMTMM må jeg passe på å ikke gå for høyt, tenker 2000 Hz er OK. Men ved å sette på en spole på øverste og nederste mellomtone kan jeg dele de to nærmest diskanten opp mot 3500 Hz og samtidig jevne ut baffelsteptapet rundt 750 Hz.

    Mellomtonene har fin spredning opp til 3500 Hz:

    Har også 4 stk 8 Ohm så her kan jeg kombinere ifbm «konturen» jeg behøver nedover.

    IMG_7045.jpeg
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    hensikten med rnx3 vs den vanlige L16 er vel at den kan brukes høyere i frekvens i en 2-veis. så poenget med 6 fulltoner er for å kontre areal og kort slaglengde, endre spredningen vertikalt og evt øke virkningsgraden?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    4 tommers fulltoner:
    1) smal baffel, dvs stilk
    2) veldig lav mms = kjappe
    3) mulighet til å dele høyt dvs 3K
    4) kort c/c i MTM (og dette med spredning vertikalt)
    5) kort c/c i MMTMM


    Mens «super L16» tok jeg litt ukritisk men fordi det var det beste jeg fant fra Seas under 15 cm i bredde (mtp stilkmontering i front), regner med det blir artikulert bass av 4 sånne pr stilk fra 350 Hz og ned til 40 Hz + room gain?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Gøy!

    Har en haug av de FU10ene liggende, knall elementer det der.

    Spennense saker dette!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Gøy!

    Har en haug av de FU10ene liggende, knall elementer det der.

    Spennense saker dette!
    Funderer litt på om de kanskje istedet kan brukes i en supertynn søyle med en shading nedover, baffelstep på baffelstep på baffelstep. For små rom?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Så hvis jeg følger den ideen og dropper de små FU10RB fulltonene totalt.


    DXT og dobbelt par LX16RNX MTM og i aktiv kardioide. Hypex FA253 på ryggen. 2x10 liters lukket kammer gir 0,7Q og f3 70 Hz.

    BHD: 16,5 x 94 x 23 cm (Beolab 18 er 13,5 x 15,5 x 132)

    Hypex 253: https://www.hypex.nl/products/amplifier-families/fusion-amplifier-family/fusionamp-fa253


    Foran, bak, siden:

    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg






    Og en LROY sub med Hypex 501 som kan stables 😎

    4.jpg




    Det starter gjerne veldig spektakulært og går ørten runder før man havner på noe relativt kjent.

    Men tross alt. Her har vi:

    * en superbra diskant med kontrollert direktivet og ultralav forvrengning

    * vellydende 16 cm bassmellomtoner med høy QMS, meget bra xmax og høy effekttålelighet

    * MTM kontrollerer spredning vertikalt og muliggjør parallellkobling uten 1/2 veis filter

    * Aktiv kardioide gjør (forhåpentligvis) mirakler i små rom


    Tradeoffen er å «sløse bort» ett driverpar og en forsterkerkanal til kardioide bak men tross alt er to av disse bassmellomtonene som en 8 tommer i areal og de spiller meget bra mellomtone er jeg blitt fortalt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn