Den ultimate stilkhøyttaler 2024 eller 2025 eller….

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Et lite sidespor.

    Den nye Seas Orbit drivern. Varianten med papirmembran.

    OR005-04 FA8RCND/S (seas.no)

    24 drivere blir nærmere 190 cm. 10 cm bred baffel. Lukket kasse. Q på 0,7

    (30 drivere pluss litt på sokkelen blir 230 cm ish, membranareal på ca 14 tommer og xmax på 4 mm, skal være mulig å kjøre uten sub hvis man kjører kraftig EQ)


    4 Ohms driver på 85 dB. Fs på 72 Hz. Ruller av litt over 100 Hz.

    6 stk seriekoblet gir 24 Ohm
    2 seriekoblede grupper parallelt gir 12 Ohm
    Som igjen gir 6 Ohm.

    2 runder med paralellkobling gir +12 dB på 85 dB som blir 97 dB over baffelstep. (Baffelstep ligger på 1140 Hz med 10 cm baffel) så da er vi ned til 91 dB som er respektabelt.

    Så er det linjeboosten som må ned med enten EQ eller shading.




    orbit linje 24.jpg





    Noen linker:


     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Og her FU10 med den lille Seas diskanten på toppen. Dobbel diskant dvs en som vender bakover med snudd polaritet. Diskanten er faset inn rundt 10000 Hz ish med en kondesator.

    Trinnvis caridioide ned mot u-frame. Øverste fulltone spiller fullrange (punktkilde). Første baffelstep rundt 900 hz, neste rundt 400 hz og u frame rundt 200 hz, så slakker man ned mot en subb rundt 100 hz.


    Dette er Snickers sitt forslag. Veldig god idee ;)


    FU 10 stilk satelitt i kardioide.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Og den litt kjedelige stilken med de nye TPCD driverne som kan spille alene eller proppe bassportene og legge til sub ved 80 Hz. Veldig standard.

    tpcd 2 5 veis.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Noen har jo gjort jobben før mtp sub løsninger som tar lite plass og forstyrrer minst mulig:

    sub.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Så er jo spørsmålet hva man kan gjøre med 8 stk av de nye sorte dipol Royene?



    roy.jpg
    roy b.jpg
    roy c.jpg
    roy d.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Spørsmålet er om en SLOB-ROY ville funket?

    60 cm høy
    40 cm bred
    30 cm dyp

    Konevennlig????? Not.


    slob roy.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.544
    Antall liker
    102.931
    Torget vurderinger
    23
    Nei. Meningsløs xmax, høy Le, Qts på 0,42.....
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Konstruksjonene i postene 85-86 er spennende, og jeg liker de SEAS driverne der. De gangene jeg har regna litt på det så bruker jeg gjerne Griffin PhD sitt utmerkede paper: "
    Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays".
    Ett av momentene som forklares er maks distanse mellom koniske drivere vs. frekvens, altså for å unngå kanselleringsproblemer.

    Paperet forklarer at for nærfelt (sylindrisk utstråling), skal vi ha max. driverdistanse 0.5 bølgelengde, mens for fjærnfelt er min distanse maks 1.0 bølgelengde. For SEAS FU10 er distansen ca. 10 cm, altså 100 mm. Dette gir som vist i vedlagte tabell hhv. ca 1.8 KHz og 3.6 KHz. Jeg vil tro at det er relevant å dele mot et diskantelement for dette.
    1699636723503.png
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Er lei små basselementer. Har derfor en drøm om å lage den «ultimate» toveis høyttaleren bestående av en 15 tommer basselement delt ved omkring 800-1000 Hz til en 3 tommer fulltone uten baffle (eller med svært liten baffle). Tenker at lukket kasse med LT-boost vil gi stram og kontrollert lyd i de nedre frekvenser. trenger ikke gå veldig langt ned i frekvens (kanskje noe rundt 30-35 Hz). Bruk av LT muliggjør og romtilpasning (noe som er viktig i mitt lytterom). Endelig delfrekvens vil bli bestemt slik at det er match i spredningsmønsteret mellom ementene rundt delefrekvensen. Dette krever at basselementet har en svært kontrollert avrulling oppad i frekvens. Ikke mange 15 tommer lever opp til dette. Jeg tenker at relevante elementer kan være AE TD15M, eller den litt mer rimelige Beyma 15WR400. Prøver for tiden ut Scan-Speak 10f som kan gjøre jobben på topp. Om ønskelig, fult mulig å lage en treveis ved legge til en diskant.


    1699639201299.jpeg
    1699638731850.jpeg



    Men det er mange drømmer og liten tid.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Konstruksjonene i postene 85-86 er spennende, og jeg liker de SEAS driverne der. De gangene jeg har regna litt på det så bruker jeg gjerne Griffin PhD sitt utmerkede paper: "
    Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays".
    Ett av momentene som forklares er maks distanse mellom koniske drivere vs. frekvens, altså for å unngå kanselleringsproblemer.

    Paperet forklarer at for nærfelt (sylindrisk utstråling), skal vi ha max. driverdistanse 0.5 bølgelengde, mens for fjærnfelt er min distanse maks 1.0 bølgelengde. For SEAS FU10 er distansen ca. 10 cm, altså 100 mm. Dette gir som vist i vedlagte tabell hhv. ca 1.8 KHz og 3.6 KHz. Jeg vil tro at det er relevant å dele mot et diskantelement for dette.
    Vis vedlegget 968682

    Jeg glemte å si at det kun er den øverste FU10 drivern som spiller fullrange. Driver nr 2 kuttes rundt 1000 Hz og da er kamfilterproblemet eliminert.


    Når det gjelder den laaaaaaaange tynne stilken så tar jeg problemet på strak arm og leker med EQ og alskens greier både passivt, aktivt og psykisk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Er lei små basselementer. Har derfor en drøm om å lage den «ultimate» toveis høyttaleren bestående av en 15 tommer basselement delt ved omkring 800-1000 Hz til en 3 tommer fulltone uten baffle (eller med svært liten baffle). Tenker at lukket kasse med LT-boost vil gi stram og kontrollert lyd i de nedre frekvenser. trenger ikke gå veldig langt ned i frekvens (kanskje noe rundt 30-35 Hz). Bruk av LT muliggjør og romtilpasning (noe som er viktig i mitt lytterom). Endelig delfrekvens vil bli bestemt slik at det er match i spredningsmønsteret mellom ementene rundt delefrekvensen. Dette krever at basselementet har en svært kontrollert avrulling oppad i frekvens. Ikke mange 15 tommer lever opp til dette. Jeg tenker at relevante elementer kan være AE TD15M, eller den litt mer rimelige Beyma 15WR400. Prøver for tiden ut Scan-Speak 10f som kan gjøre jobben på topp. Om ønskelig, fult mulig å lage en treveis ved legge til en diskant.


    Vis vedlegget 968716 Vis vedlegget 968709


    Men det er mange drømmer og liten tid.

    Jada. 3 tommer og 15 tommer låter knall. Svært få her inne som har testet. Men det har jeg 😎

    IMG_5787.jpeg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    10.714
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hva med å putte inn en seas Exotic w8 og tc35 i wg fra Jantzen istedet for en 3" fulltone? De har jo begge en følsomhet på rundt 95db, superlett papirmembran på w8 (13gram).. Joda, blir dyrere😅 og du forlater 2-veis tanken, men blir jo mer komplett da😊.. AE fortjener jo det😉
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Exotic og Millenium har vært på blokka lenge

    Har til og med døpt dem for et par mnd siden:

    Standard med CA22 og aludome: Seas old school punch

    Exotic med stoffdome: Seas old school smooth


    T35? Tja, mister jeg luft
    T35 Alnico, er det noen forskjell



    Ellers står old schoolene på hedersplassen hos Seas i demorommet deres og spiller på noen gamle klasse-A beist, og de liker dem, det var ingen forslag om å gjøre noe med filter eller voicing, var meeeeeeget nervøs for tilbakemeldingen der 👍☺

    (I Horten var ikke lytteposisjonen helt optimal for stolen var litt høy, sitter man mer «sløkkis» passer høyden på diskanten)



    Hvem er AE? 🙂
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    10.714
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Exotic og Millenium har vært på blokka lenge
    T35? Tja, mister jeg luft
    T35 Alnico, er det noen forskjell

    Hvem er AE? 🙂
    De er ganske så like, både i pris og ytelse. WG Jantzen er tilpasset T35.
    også er ikke T35 pepret med så synlige skruer som Alnico-utgaven I frontplaten.
    AE kjenner du godt til😉 Du har har jo selv 2 av dem i systemet ditt.
    Går selv svanger med nye OB-planer hvor AE15 dipole og ovennevnte drivere , men de planene kan jeg drodle om i egen tråd 🤓..
    Liker forøvrig alle idéer og tegninger du kommer med. Tenker nok at du også fantaserer over høyttalerløsninger fremfor å telle sauer når du skal forsøke å sove om kvelden 😄
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Det er en genial måte å håndtere insomni på.

    Har vært på kurs på sykehuset om blandt annet det og det ligger tilfeldigvis et kurshefte under sofabordet her jeg sitter.

    Å sette sammen en høyttaler bit for bit, kalkulere volum, lage layout på delefilter. Alle disse tankene er positive og minner om å telle sauer.

    Egentlig er en hvilken som helst mental telle eller lego bygging som er hyggelig en fin måte å fokusere på avslapning på og bli distrahert.

    Og pust :)

    Er parte utdrag:


    IMG_7997.jpeg
    IMG_7999.jpeg

    IMG_7996.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Trådene på DIY har en tendens til å skli ut noe så seriøst uansett og det er hyggelig. Stemningen er konstruktiv og oppmuntrende 👏
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å putte inn en seas Exotic w8 og tc35 i wg fra Jantzen istedet for en 3" fulltone? De har jo begge en følsomhet på rundt 95db, superlett papirmembran på w8 (13gram).. Joda, blir dyrere😅 og du forlater 2-veis tanken, men blir jo mer komplett da😊.. AE fortjener jo det😉

    Aha. Du svarte han andre karen…..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Altså. Åpen baffel:

    3 + 15 tommer har noen ekstreme fordeler:

    Deling rundt Schrøder, punktkilde hele veien opp
    Ingen loobing
    Ingen faseproblemer
    Jevn polar repsons
    Ingen oppbrytninger fra 8 tommer fulltone
    Ikke noe press på 3 tommern da dipolpeaken forsterker akkustisk og gjør at en 350 Hz akkustisk deling er elektrisk 700 Hz

    Dette mener jeg er obligatorisk for de som bygger åpen baffel å teste nettopp for å ha en referanse å måle seg mot når man senere skal over på 8 tommer, enten med ekstra diskant eller horn eller wizzercone i en fulltone.
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Målene er en høyttaler med følgende karakteristika:
    • Toveis
    • Kontrollert spredning
    • Stort basselement i lukket kasse (er åpen for å gjøre noe annet enn lukket). Om mulig et kompakt design
    • Enkelt delefilter (mulig at en aktiv løsning er det mest hensiktsmessige)
    3" fulltone og 15" basselement er et kompromiss som muliggjør målene (time will tell).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Tilbake til stilken og kardioide jeg ikke har peil på. TPCD i MTM og L16RNX3 i midbass.

    Tanken er frekvensområde rett over 100 hz og videre deling rundt 400 / 3300 Hz:

    Jeg ser at porten til 200 hz pr driver ved 7 liter skal være 6x15 cm og 18 mm dyp men ved 1200 Hz gir ingenting mening. Men uansett en pekepinn.

    Så har vi dette med dipolpeak vs bredde som er mye viktigere. Åpningene til MTM bør være så tett på driverne som mulig. Til WWWW så tenker jeg at bredde pluss kant fint kan være 40 cm?


    stilk.jpg


    mid.jpg
    topp.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn