DEN STORE TIDAL-TRÅDEN

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.710
    @boxman - Bare spekulasjoner og høyttenking. Kan det være du snubler i en bug hvor MQA kan være medskyldig?

Volumio meg bekjent kan ikke gjøre unfold av MQA. Og spiller derfor av lydfilen med den sample rate oppgitt i FLAC containeren, — typisk 16-bit. Kan det være at Tidal connectoren gjør en unfold, — og filen nå muligens blir 24-bit med 6 byes pr stereo sample frame? Og at Volumio enten fortsatt bruker sample rate informasjon fra FLAC containeren eller mer sannsynlig har problemer med å få fylt buffer av årsak nedenfor.

Med stor nok buffer kan ALSA på Linux (som trolig er hva Bladelius kjører) problemfritt switche 16/24-bit audio om 24-bit filen er lagret som 8 bytes pr stereo frame. Men i de tilfellen audio er formatert som S24_3LE* kan det være utfordrene (som i krever ekstra kode) å trimme buffere til dette formatet om man kjører en asynkron buffer mellom de ulike programmene. Ender som regel opp med "hakket" lyd som noen ganger kan bedre seg etter 10-20 sekunder.

En test bruker selv kan forsøke er å velge CD kvalitet og se om "hakking" da blir borte.

*) ARM CPU mest vanlig i denne type produkter
    Jeg har ikke gjort noen tester på dette selv, men det virker for meg helt unødvendig å lagre audio som 3 bytes pr sample all tid den skal pakkes med FLAC eller annen lossless koder. Den ekstra tomme byten opptar trolig ikke mye plass etter komprimering, men er en kilde til frustrasjon, feil og problemer.

boxman

Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar! Litt teknisk for meg, men har nå prøvd å justere kvaliteten på lyden og det er kun på absolutt laveste kvalitet på Tidal Connect dette fungerer uten hakking. Dvs. 96 og 320 kbps. 16-bit, 44,1 kHz og over fungerer ikke uten hakking i lyden.
    Da blir nok konklusjonen at jeg holder meg unna Tidal Connect, selv om jeg er veldig fornøyd med selve brukergrensesnittet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn