DEN STORE TIDAL-TRÅDEN

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det ser for meg ut som at kr 99 abonnementer nå er CD kvaliter?

    Stemmer det?

    For mange år siden da jeg startet med Tidal (det het WiMP den gangen) var det kr 99 for 320 kps og kr 199 for CD kvalitet.

    Abonnementet mitt har løpt uavbrutt.

    Jeg bruker Sonos som kun streamer 16 bit, det må vel være unødvendig å betale kr 199 nå?


    FC25462F-0A24-4137-8257-9E30ECC17F83.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hifi+ kun fordi jeg også spiller deres musikk med Atmos.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    TIDALs lister er sikkert bygd ut fra hvilke låter som spilles oftest (bare noe jeg tror), og mange spiller nok Greatest Hits fra sine yndlingsartister. Da blir "Mest populære låter" og spillelister som "ESSENTIALS" THE BAND seende ut slik:

    1691749530505.png

    1691749806836.png


    Jeg foretrekker å spille orginalplatene helt klart. Ofte bruker jeg en slik samle-liste, eller jeg spiller av "Mest populære låter" for å høre meg opp, før jeg går til innkjøp av LP plater.

    SKULLE ØNSKE TIDAL HELLER HENVISTE TIL HVILKEN PLATE LÅTEN EGENTILG KOMMER FRA, jeg bryr meg katta i om denne låten er fra ett samlealbum, da må jeg google meg frem til albumet om det er ukjent for meg😮 Kanskje ikke verdens største "problem", men ett ørlite irritasjonsmoment hos meg😅

    Noen som er enig med meg? Og har man noen påvirkningskraft overfor TIDAL til å endre til Woodys ønsker???
    WoodyWoodpeckerShrugShouldersGIF.gif
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Der er 3 grunner til å legge ut offesielle kompileringer slik jeg ser det.

    1: Låtene har ny master
    2: Albummet har et eller flere nye spor ikke allerede utgitt.​
    3: Alternative versjoner av låtene er benyttet,​
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    TIDALs lister er sikkert bygd ut fra hvilke låter som spilles oftest (bare noe jeg tror), og mange spiller nok Greatest Hits fra sine yndlingsartister. Da blir "Mest populære låter" og spillelister som "ESSENTIALS" THE BAND seende ut slik:

    Vis vedlegget 942390
    Vis vedlegget 942391

    Jeg foretrekker å spille orginalplatene helt klart. Ofte bruker jeg en slik samle-liste, eller jeg spiller av "Mest populære låter" for å høre meg opp, før jeg går til innkjøp av LP plater.

    SKULLE ØNSKE TIDAL HELLER HENVISTE TIL HVILKEN PLATE LÅTEN EGENTILG KOMMER FRA, jeg bryr meg katta i om denne låten er fra ett samlealbum, da må jeg google meg frem til albumet om det er ukjent for meg😮 Kanskje ikke verdens største "problem", men ett ørlite irritasjonsmoment hos meg😅

    Noen som er enig med meg? Og har man noen påvirkningskraft overfor TIDAL til å endre til Woodys ønsker??? Vis vedlegget 942394
    Word.
    Egentlig kunne jeg tenke meg et avansert filter som kunne utelukke alt man ikke ville få av treff og forslag.
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Jeg synes TIDAL er veldig bra og bruker løsningen mye. Liker at TIDAL automatisk leter opp musikk den tror jeg liker. For meg klaffer det ganske bra og jeg blir kjent med låter og artister jeg ikke kjente til.

    Lager spillelister etterhvert som ting dukker opp og så går jeg gjennom listen senere og navigerer videre til albumene for å høre mer. Hvis jeg liker albumet legger leg det til i listen over album.

    En ny og enkel måte å oppdage og utvide samlingen på. Hvis jeg finner noe jeg bare må ha så tar jeg en tur på discorgs og bestiller vinyl.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Enig med @LBe , mye bra, men også en HEL DEL ROT.
    feks. The Kinks, De roter det til med samlealbum under «album», og noen album ligger feilaktig under konsertalbum😳. «Preservation Act 2 is a 1974 concept album by the English rock band the Kinks, and their thirteenth studio album», ligger som konsertalbum🤨, mens Act 1 ligger korrekt under album🥳

    Her kunne eg ha ramset opp enda flere feil bare på the Kinks..
    IMG_6531.jpeg
    IMG_6530.jpeg
    IMG_6533.jpeg
    IMG_6532.jpeg
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Har også observert at det er en del rot men ikke nok til at det irriterer så mye. Jeg finner stort sett det jeg leter etter selv om det kan være litt jobb. Bygger stadig spillelister som tilsvarer det som skulle vært på albumet. Det jeg sliter med er rekkfølgen på en spilleliste. Det blir riktig på mac men appen på ipad/iphone velger å spille i en annen rekkefølge. Virker som appen sorterer om spillelisten uten at jeg har bedt om det. Er det en setting et eller annet sted som kan forhindre det? Jeg vil helst ha det i den rekkefølgen jeg har bestemt.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Et par spørsmål siden æ vurdere å bytte fra Spotify; Er Tidal gapless? Kjapt nettsøk gir mæ motstridene svar. Og Tidal Hifi reklamerer med cd- kvalitet 16bit 44.1Khz,stemmer dette eller er noe av materialet kovertert fra lossy til 16bit44,1
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    408
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Jeg har akkurat byttet fra Spotify Premium til Tidal Hifi, synes dette var et hakk i riktig retning. :) Fungerer akkurat likt som Spotify synes jeg, bortsett fra litt mindre kompatibelt med diverse utstyr (TVen min støtter ikke Tidal Connect blant annet).

    Noen som har testet kvaliteten på Tidal Hifi Plus vs Apple Music forresten?
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Jeg kjører Tidal Hifi Plus men har ingen andre å sammenligne med. Utfordringen for tiden er dette med MQA. Man vet ikke om man får MQA eller ikke siden TIDAL har valgt å ikke opplyse om det. Alt som ikke er 44.1/'16 heter "max". De kunne tatt seg bryet med oppgi om det er MQA eller ikke.
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Virker som appen sorterer om spillelisten uten at jeg har bedt om det. Er det en setting et eller annet sted som kan forhindre det? Jeg vil helst ha det i den rekkefølgen jeg har bestemt.
    Jepp det er en setting, du har haket av for tilfeldig avspilling på mobilen😄

    BLANDER;
    IMG_6547.jpeg



    BLANDER IKKE;
    IMG_6546.jpeg
     

    ttmivar

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2009
    Innlegg
    36
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Tidal Hifi pluss og nedgraderte til Hifi. Så får jeg ikke spilt av sanger lengre, får bare tilbud om gratis prøve periode. Får jo logget inn og kan redeigere spillelister, men høre musikk? Nei. Er i kontakt med kundeservice nå uten å få svar på noen ting. Står at jeg ikke har aktivt ab, det kan jeg naturligvis ordne, men jeg har betalt fast hver måned gjennom Paypal. Sendt kopier av alle betalingene de siste månedene. Hvor er de pengene tro? Får også beskjed om at det er en aktiv konto på mailadressa til kona mi, og hvor har dem fått tak i den tro?---- Hun har aldri vært innom dem på noe vis.

    Hva slags erfaringer har dere ? ?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Jeg har hatt Tidal Hifi pluss og nedgraderte til Hifi. Så får jeg ikke spilt av sanger lengre, får bare tilbud om gratis prøve periode. Får jo logget inn og kan redeigere spillelister, men høre musikk? Nei. Er i kontakt med kundeservice nå uten å få svar på noen ting. Står at jeg ikke har aktivt ab, det kan jeg naturligvis ordne, men jeg har betalt fast hver måned gjennom Paypal. Sendt kopier av alle betalingene de siste månedene. Hvor er de pengene tro? Får også beskjed om at det er en aktiv konto på mailadressa til kona mi, og hvor har dem fått tak i den tro?---- Hun har aldri vært innom dem på noe vis.

    Hva slags erfaringer har dere ? ?
    Tipper du har lagt inn henne da du hadde Hi-fi + med flere brukere. Når du nedskalerte sto hun kanskje som hovedbruker? 🤪🙃?
     

    kiskogl

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Sted
    Aksdal
    Jeg kjører Tidal Hifi Plus men har ingen andre å sammenligne med. Utfordringen for tiden er dette med MQA. Man vet ikke om man får MQA eller ikke siden TIDAL har valgt å ikke opplyse om det. Alt som ikke er 44.1/'16 heter "max". De kunne tatt seg bryet med oppgi om det er MQA eller ikke.
    Trykk på "Max" eller "hifi", så får du mer info (gul eller blå tekst over pause-knappen)
    IMG_20231105_205429.jpg IMG_20231105_205410.jpg IMG_20231105_205353.jpg IMG_20231105_205332.jpg
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Jeg kjører Tidal Hifi Plus men har ingen andre å sammenligne med. Utfordringen for tiden er dette med MQA. Man vet ikke om man får MQA eller ikke siden TIDAL har valgt å ikke opplyse om det. Alt som ikke er 44.1/'16 heter "max". De kunne tatt seg bryet med oppgi om det er MQA eller ikke.
    Er problemet via en streamer? Mener eg har samme problemet med WiiM🙃

    på iPhone funk det som fjell, som @kiskogl sier🥳
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Har ikke lest alle innlegg her, men våger meg innpå.
    Min musikkinteresse er hovedsakelig klassisk musikk i den romantiske perioden, med noen unntak og det har jeg forsøkt å «trene» Tidal til.

    Har lagt til klassiske komponister og utøvere + noen slengere innenfor filmmusikk som er nærmere klassisk musikk enn moderne.

    Men de forslag jeg får i mine 9 Daily Discovery er nesten alltid utenom min musikksmak, noen få en sjelden gang treff. Jeg får forslag som er helt utenfor som Jimi Hendrix og lignende.

    Hvordan opplever dere de daglige forslagene?

    bilde av dagens forslag:
    IMG_0202.png
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Jeg er stort sett veldig fornøyd med den musikken TIDAL finner til meg og kjører daily discovery hver morgen
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Nei. Stort sett jazzinspirert, blues eller lignende
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.350
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Nordland
    Har ikke lest alle innlegg her, men våger meg innpå.
    Min musikkinteresse er hovedsakelig klassisk musikk i den romantiske perioden, med noen unntak og det har jeg forsøkt å «trene» Tidal til.

    Har lagt til klassiske komponister og utøvere + noen slengere innenfor filmmusikk som er nærmere klassisk musikk enn moderne.

    Men de forslag jeg får i mine 9 Daily Discovery er nesten alltid utenom min musikksmak, noen få en sjelden gang treff. Jeg får forslag som er helt utenfor som Jimi Hendrix og lignende.

    Hvordan opplever dere de daglige forslagene?

    bilde av dagens forslag: Vis vedlegget 994507
    Det var da rart, mulig du får opp mine artister🤘🏻😂

    Min erfaring er at Spotify var bedre en TIDAL på forslag, og lister opp mot min smak. Kvalitetsmessig er TIDAL tre hestehoder foran, om man utnytter mulighetene Max med feks streamer som takler FLAC🥳
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Min musikkinteresse er hovedsakelig klassisk musikk i den romantiske perioden, med noen unntak og det har jeg forsøkt å «trene» Tidal til.

    Har lagt til klassiske komponister og utøvere + noen slengere innenfor filmmusikk som er nærmere klassisk musikk enn moderne.
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Lag deg noen spillelister med musikk du liker og bruk dem aktivt
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Lag deg noen spillelister med musikk du liker og bruk dem aktivt
    Det er mulig at det strander her, jeg lager ikke spillelister, det nærmeste jeg kommer er å «hjertemerke» som jeg legger til min musikk.

    Når jeg lytter til musikk velger jeg som regel en av artistene eller utøvere som jeg har lagret og spiller av et album med dem.

    Er egentlig ikke så gira på spillelister, men jeg hadde likt å høre på tidals forslag til morgenkaffen, jeg gjør det, men oftest er de fleste av forslagene skivebom.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Er egentlig ikke så gira på spillelister, men jeg hadde likt å høre på tidals forslag til morgenkaffen, jeg gjør det, men oftest er de fleste av forslagene skivebom.
    Det er ganske pussig da algoritmene som ligger bak baserer seg på dine lytte og søkedata. Hvis det er andre som bruker din Tidal konto så kan jeg forstå det.
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Samme problem her. Masse musikk som er helt på vidda. Jeg har Spotify jeg bruker til annen musikk. Så mistenker det smitter over 🤣
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    @BeetleBug her i heimen er bare meg som hører på Tidal.
    Nå er det slik at jeg har en lang liste med klassiske komponister og utøvere registrert i Tidal, men min sti er ikke helt ren. Det hender når det dukker opp musikk fra min ungdom på slutten av 60 tallet og 70 tallet at jeg hører på det.
    Men hyppigheten av det og sjangere jeg lyttet til samsvarer ikke med hva Tidal foreslår. Mulig at musikk fra denne perioden er dominant hos Tidal? Og derfor blir forslagene slik?

    Nå er ikke dette avgjørende for mitt bruk av Tidal, men det hadde vært kjekk med noe musikkforslag som jeg kunne nyte til kaffen før kona står opp og før frokost.
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Har den Norske avdelingen forsvunnet fra Tidal. Det var egen som blues - jazz - og rock osv.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    408
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Tok steget opp til Tidal Hifi Plus fra standard Hifi, kanskje jeg hører en marginal forbedring, men volumjustering mellom låtene er blitt vesentlig bedre i alle fall. Må prøve meg frem litt ift musikktips, da mye av det som blir foreslått utifra mine lister stort sett er litt på "bærtur", men noe særlig mer variert utvalg enn det jeg hører på finnes nesten ikke, søker også på mye rart. De fleste "tipsene" ligger på allerede eksisterende lister jeg har, ellers er det stort sett samme artister med andre låter. Daily Discovery treffer ganske bra og My new arrivals, samt noe basert på låtene jeg hører på akkurat da, mye bedre enn Spotify for min del på tips og det var hovedgrunnen til byttet også. :)
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    @BeetleBug her i heimen er bare meg som hører på Tidal.
    Nå er det slik at jeg har en lang liste med klassiske komponister og utøvere registrert i Tidal, men min sti er ikke helt ren. Det hender når det dukker opp musikk fra min ungdom på slutten av 60 tallet og 70 tallet at jeg hører på det.
    Men hyppigheten av det og sjangere jeg lyttet til samsvarer ikke med hva Tidal foreslår. Mulig at musikk fra denne perioden er dominant hos Tidal? Og derfor blir forslagene slik?

    Nå er ikke dette avgjørende for mitt bruk av Tidal, men det hadde vært kjekk med noe musikkforslag som jeg kunne nyte til kaffen før kona står opp og før frokost.
    Du må antagelig spille listen noen ganger også så TIDAL får tilstrekkelig informasjon om hva du liker å høre på.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Tidal HiFi - 16/44.1 er rimeligere enn Spotify Premium - 320kbit. Lossless er billigere enn beste lossy, litt morsomt. 99 NOK vs 129 NOK pr. mnd
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Tidal er vel 119.- pr måned for Hifi, som også ifølge innlegg over også inkludere det som idag er Plus, fra 10 April.
    Litt artig/bra at MQA ikke nevnes med et ord (ei heller Max eller hva de har kalt kombinasjonen av mqa og flac den siste tiden). (y)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er veldig bra. Mange som puster letter ut nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn