Jeg er enig i at man ikke skal gå inn for å såre noen ved å bruke nedlatende ord om dem. Men jeg synes at det er vår plikt å opplyse de som kommer utenfra om at her i landet har vi brukt dette ordet (neger) som et nøytralt beskrivende ord i alle år uten å legge noe som helst negativt i det. Og de få som er nedlatende til denne type mennesker endrer ikke syn om man fjerner dette ordet heller. Nå gir vi tvert i mot et inntrykk av at vi har i alle år vært rasister, mange er det ennå ( altså de som bruker dette ordet) men vi jobber med saken
Dette er jo helt feil, for alle jeg kjenner er ord som neger, indianer, eskimo, same osv. ord som sier oss noe hvordan et menneske ser ut og hvor det stammer fra. Vi har tradisjonelt ikke hatt mange av afrikansk avstamning her i landet, før de siste tiår, så mange av de kjenner ikke til denne bakgrunnen, men da må de få det forklart, det er den beste måten å unngå misforståelser og slippe ubehagelige opplevelser.
Når det gjelder andre ord på grupper som skiller seg litt ut fra det vanlige her til lands er jeg enig i at det er stort sett tullete å hele tiden endre disse. Hva er galt med blind og døv? Man skal pakke inn sannheten på en merkelig måte og prøve å nesten viske ut alle forskjeller er mitt inntrykk, og så må hele befolkningen stadig lære seg nye ord for noe som var innarbeidet, i noen tilfeller fjernes jo bare ord uten å bli erstattet også, som neger.
Man kan ikke bruke ordet afrikaner generelt om en person som er neger, han kan være oppvokst i Finnmark og aldri ha satt sine bein i Afrika. Afro-amerikaner kan kun brukes om amerikanere. Ghaneser, somalier, osv. da må man jo vite hvilket land de kommer fra, det er jo ikke så lett å se
Mange kommer til å fortsette å bruke dette ordet, bevisst eller ubevisst, da synes jeg at det er kjempeviktig at alle nyankomne som kan risikere å bli kalt for neger får kjennskap til vår bruk av ordet, det kan hindre unødvendige misforståelser og at folk bli såret og fornærmet helt uten at det var meningen.