Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Medlem 1792

    Gjest
    niels skrev:
    Noen her der bruker Audio Magic Wonder?
    Ja, jeg har hatt Audio Magic Wonder kabler i anlegget i ca. 1 mnd. De passet ikke inn i mitt anlegg. Det var bra skyv i bassen men det ble en slags hol lyd i mellomtone området (nesten som ”kasse lyd” om du skjønner). De øverste frekvensene låt heller ikke så oppløst som ønskelig.
    Men, til prisen så er den sikkert grei spesielt om man prioriterer gjengivelse av de nedre frekvensene.
    Kablene er ekstremt stive, de kan sikkert også brukes som kombinert høyttaler stativer/kabler til mindre høyttalere ;D
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har brukt Clas Ohlsson solid core 2,5 kvadrat PR kabel i 4 år selv, de er jo stive også men vinkles fint i posisjon, fikk bare lyst å høre noen erfaringer med Wonder, der er jo 14 dagers returrett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    niels skrev:
    Noen her der bruker Audio Magic Wonder?
    Har brukt de men gikk over til Anti Cables. Lettere å ha med å gjøre enn de ultrastive Audio Magic kablene
     
    L

    larkus

    Gjest
    Solidcore, og i særdeleshet "Kåre" er ikke stuerent blant "forståsegpåerene" her på HFS. Alt for påtrengende skineffekt (det er mange som innbiller seg at skineffekt er forbeholdt solide ledere), skralt isolasjonsmateriale, for dårlig kobberkvalitet, lite diskant med dårlig oppløsning, for mye og påtrengende diskant, dårlig holografi osv. osv. Listen over påståtte skavanker er lang og kjedelig. ;) ;)

    Saken er imidlertid at slik ledning fungerer bedre som ht-kabel enn mange er villige til å innrømme :D


    God jonsokfeiring ;D
    mvh
    larkus
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For de av oss som bruker lettdrevne høytalere og rørforsterkere er det ikke diameter på kablen som er tellende iflg Cardas. Cardas har vel lagd en eller to grie kabler opp igjennom tiden... 8) De skriver som følgende til meg vedr dette spm:

    " In all speaker cable applications the goal is to have just enough copper to transfer the required current without limitation. If you have too much copper you will have extra inductance and end up storing energy inside the cable for no reason. This extra copper makes the sound worse.
    So as you can see all speaker cables must have a good balance and this balance should also have a synergy with your amp and speakers.

    If your speakers are 99 db then they require much less power to drive than a speaker rated at 87 db and will also draw much less current; so the speaker cable for the 99 db speaker can be much smaller overall gauge assuming you are running them the same length. "


    Noe å tenke på for de av dere som bruker solide-kåre på deres lettdrevne høytalere....?? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, energien lagres i det magnetiske feltet omkring kabelen (induktans) og i det elektriske feltet mellom lederne (kapasitans). Høyere induktans => større evne til å lagre energi.

    Men jeg undrer litt på om ikke Cardas har blingset litt på formelen for induktans i et lederpar. Den er


    hvor l er lengden av lederparet, d avstanden mellom lederne, a radius på hver leder, og Y en frekvensavhengig konstant. Dette skulle stemme sånn noenlunde for d > 2 a.
    Dermed skulle tykkere ledere gi lavere induktans og mindre energilagring, alt annet likt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Inductance
     

    Vedlegg

    L

    larkus

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Vel, energien lagres i det magnetiske feltet omkring kabelen (induktans) og i det elektriske feltet mellom lederne (kapasitans). Høyere induktans => større evne til å lagre energi.

    Men jeg undrer litt på om ikke Cardas har blingset litt på formelen for induktans i et lederpar. Den er


    hvor l er lengden av lederparet, d avstanden mellom lederne, a radius på hver leder, og Y en frekvensavhengig konstant. Dette skulle stemme sånn noenlunde for d > 2 a.
    Dermed skulle tykkere ledere gi lavere induktans og mindre energilagring, alt annet likt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Inductance
    Hehe, +1 til Kåre og likesinnede ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    ...
    Dermed skulle tykkere ledere gi lavere induktans og mindre energilagring, alt annet likt.
    ...
    Tykke ledere har også mindre «egeninduktans» for enkeltledere (dvs uten magnetisk kobling til retur) enn ditto tynne ledere : L=0,002s(ln(4s/d)-x), hvor s er lengde og d er tråd-diameter og x er en justeringsfaktor.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye morsomt å lese, også fra guruer. Personlig trakk jeg Cardas -1 poeng for den der, men jeg har nettopp lest en tråd på diyaudio hvor John Curl argumenterte på det sterkeste mot bruk av RL-filtre på utgangen av effektforsterkere, (Dirty little secret: Mange, kanskje de fleste, effektforsterkere har en liten luftkjernespole i parallell med en effektmotstand rett før høyttalerterminalene for å sikre stabilitet i tilfelle forsterkeren blir koblet til en kapasitiv last. Kanskje 10 ohm i parallel med 0.2 uH.) Samme person er også en varm tilhenger av Bybee-filtre på høyttalerkabler. Som kjent består disse filtrene av ... en trådviklet effektmotstand, altså med litt parasittisk induktans i tillegg til resistansen, omgitt av en magisk folie. Ca 0,1 uH og 0,25 ohm. Lurer på om han selv greier å se de to standpunktene i sammenheng?

    KJ: Jepp, men her er det antagelig induktansen i lederparet som dominerer.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    ...
    KJ: Jepp, men her er det antagelig induktansen i lederparet som dominerer.
    En faktor på omtrent 159:1 +/- 8) ... uansett er tråd-diameteren i nevneren ...

    mvh
    KJ
     

    kneip

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Innlegg
    137
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    For de av oss som bruker lettdrevne høytalere og rørforsterkere er det ikke diameter på kablen som er tellende iflg Cardas. Cardas har vel lagd en eller to grie kabler opp igjennom tiden... 8) De skriver som følgende til meg vedr dette spm:

    " In all speaker cable applications the goal is to have just enough copper to transfer the required current without limitation. If you have too much copper you will have extra inductance and end up storing energy inside the cable for no reason. This extra copper makes the sound worse.
    So as you can see all speaker cables must have a good balance and this balance should also have a synergy with your amp and speakers.

    If your speakers are 99 db then they require much less power to drive than a speaker rated at 87 db and will also draw much less current; so the speaker cable for the 99 db speaker can be much smaller overall gauge assuming you are running them the same length. "


    Noe å tenke på for de av dere som bruker solide-kåre på deres lettdrevne høytalere....?? :)
    Vel, jeg kjøper ikke den sånn helt uten videre. Kravet til lav impedans i en høyttalerkabel henger jo sammen med høyttalerens impedans, og lengden på kabelen, ikke hvor mye effekt du har tenkt å kjøre gjennom den. Effekttapet i en vanlig lengde høyttalerkabel er jo forsvinnende lite p.g.a. at den er så kort. Og det skalerer helt lineært med hvor mye effekt du tilfører høyttaleren. Og impedansen i en effektiv høyttaler skiller seg jo ikke vesentlig fra andre høyttalere.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Her er en snedig java-applet http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html

    Legg merke til hva som skjer med frekvensgangen når lederdiameteren økes.


    slowmotion skrev:
    Hvordan kan man lagre energi inni en kabel?
    I isolasjonsmaterialet?

    Asbjørn skrev:
    Men jeg undrer litt på om ikke Cardas har blingset litt på formelen for induktans i et lederpar. Den er
    De fleste kabelsnekkere er vel mer opptatt av kvantefysikk enn elektritetslære ;)

    mvh
    larkus
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sparka ballen tilbake til teknisk avdeling hos Cardas med formelen din Asbjørn. Nyttig å lære noe nytt. Selvom, og det er vel å banne i denne tråden, jeg holder enhver Cardas kabel som bedre enn noen solide-johan kabel... Subjektivt såklart... 8) . Nei, jeg har ikke Cardas..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "The actual measurement of inductance is not relivant. The balance of LRC and many other cable specifications is the key. One of the goals with the SE cables was to eliminate as much dielectric as possible. ". Så at folk med lettdrevne høytalere og røramper bruker grove dimensjoner på sine kabler lik solide-johan "smears the details...".... Uten at jeg tror at menigheten ved Larkus og RS har noen forståelse for at det finnes andre veier til Rom enn deres egen... 8)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    "The actual measurement of inductance is not relivant. The balance of LRC and many other cable specifications is the key. One of the goals with the SE cables was to eliminate as much dielectric as possible. ". Så at folk med lettdrevne høytalere og røramper bruker grove dimensjoner på sine kabler lik solide-johan "smears the details...".... Uten at jeg tror at menigheten ved Larkus og RS har noen forståelse for at det finnes andre veier til Rom enn deres egen... 8)
    Det er ingen direkte sammenheng mellom det du siterer og gorve vs tynne kabler.

    mvh
    KJ
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KJ skrev:
    HCS skrev:
    "The actual measurement of inductance is not relivant. The balance of LRC and many other cable specifications is the key. One of the goals with the SE cables was to eliminate as much dielectric as possible. ". Så at folk med lettdrevne høytalere og røramper bruker grove dimensjoner på sine kabler lik solide-johan "smears the details...".... Uten at jeg tror at menigheten ved Larkus og RS har noen forståelse for at det finnes andre veier til Rom enn deres egen... 8)
    Det er ingen direkte sammenheng mellom det du siterer og gorve vs tynne kabler.

    mvh
    KJ
    Jeg siterte Asbjørns formel og fikk bla dette svaret... Men ser ikke noen grunn til å utbasunere mer om dette svaret HER... Dette er tråden for de troende på at 1,50 kroner installasjons kabel er det beste en kan bruke uansett til audioprodukter og hvor som helst i kjeden... :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    HCS skrev:
    Uten at jeg tror at menigheten ved Larkus og RS har noen forståelse for at det finnes andre veier til Rom enn deres egen... 8)
    Jeg er freidig nok til å sitere meg selv ;D

    "Saken er imidlertid at slik ledning fungerer bedre som ht-kabel enn mange er villige til å innrømme" 8)

    Og det er mitt ufravikelige standpunkt i et nøtteskall!!

    Så kan andre mene akkurat det de vil!!

    mvh
    larkus
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    Cardas lager sikkert fine kabler.

    Og det er smart av Cardas å lage kabler spesielt for SE folket.
    Da slipper SE folket å være usikre på hva slags kabel de skal bruke,
    og Cardas tjener mere penger.

    Det jeg egentlig undrer litt på er hvordan solid core "smears the details..." ???
    Blir detaljene forvirret siden kabelen er tykk?

    Akk ja, jeg tror jeg trenger litt kaffe.

    ;)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    HCS skrev:
    If you have too much copper you will have extra inductance and end up storing energy inside the cable for no reason. This extra copper makes the sound worse.
    Uhu, svært beleilig. Mindre kobber per meter kabel = høyere fortjeneste.

    Selv tar jeg med kablene mine over til naboen og fyller de med strøm hver ettermiddag, på den måten slipper jeg å være tilknyttet det offentlige nettet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kneip skrev:
    HCS skrev:
    For de av oss som bruker lettdrevne høytalere og rørforsterkere er det ikke diameter på kablen som er tellende iflg Cardas. Cardas har vel lagd en eller to grie kabler opp igjennom tiden... 8) De skriver som følgende til meg vedr dette spm:

    " In all speaker cable applications the goal is to have just enough copper to transfer the required current without limitation. If you have too much copper you will have extra inductance and end up storing energy inside the cable for no reason. This extra copper makes the sound worse.
    So as you can see all speaker cables must have a good balance and this balance should also have a synergy with your amp and speakers.

    If your speakers are 99 db then they require much less power to drive than a speaker rated at 87 db and will also draw much less current; so the speaker cable for the 99 db speaker can be much smaller overall gauge assuming you are running them the same length. "


    Noe å tenke på for de av dere som bruker solide-kåre på deres lettdrevne høytalere....?? :)
    Vel, jeg kjøper ikke den sånn helt uten videre. Kravet til lav impedans i en høyttalerkabel henger jo sammen med høyttalerens impedans, og lengden på kabelen, ikke hvor mye effekt du har tenkt å kjøre gjennom den. Effekttapet i en vanlig lengde høyttalerkabel er jo forsvinnende lite p.g.a. at den er så kort. Og det skalerer helt lineært med hvor mye effekt du tilfører høyttaleren. Og impedansen i en effektiv høyttaler skiller seg jo ikke vesentlig fra andre høyttalere.
    Dette skiller seg ifra min praktiske erfaring. Min Martin Logan Summit hadde 91 db følsomhet, men droppet ned i 0,7 ohm ved 20khz. De høytalerne jeg har nå har 99db og går ikke under 6,8 ohm uansett. Jeg har flere eksempler på at såkalte tungdrevne høytalere kan ha artige impedanseforløp. Men kom gjerne med eksempler på at det egentlig ikke er så stor forskjell. vi er da her for å lære litt... :)
     

    kneip

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2010
    Innlegg
    137
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    Dette skiller seg ifra min praktiske erfaring. Min Martin Logan Summit hadde 91 db følsomhet, men droppet ned i 0,7 ohm ved 20khz. De høytalerne jeg har nå har 99db og går ikke under 6,8 ohm uansett. Jeg har flere eksempler på at såkalte tungdrevne høytalere kan ha artige impedanseforløp. Men kom gjerne med eksempler på at det egentlig ikke er så stor forskjell. vi er da her for å lære litt... :)
    Hvis man mener høyttalere med lav impedans, bør man si det, og ikke kalle dem høyttalere med lav følsomhet, som er noe helt annet.
    Det er ikke _veldig_ vanskelig å finne både høyeffektive og inneffektive høyttalere med f.eks. 8 ohm nominell impedans, der impedansen ikke svinger under 6 ohm. Slikt representerer vel majoriteten av det som finnes, mener jeg.
     
    L

    larkus

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Hvordan kan man lagre energi inni en kabel?
    Forstår jeg Cardas rett så påstår de (han?) at hvis en sender signal inn i ene enden av kabelen, så må kabelen først fylles opp med energi før det kommer noe signal i den andre enden. Jo tykkere kabel, jo lenger tid tar det. Og når signalet opphører så bruker kabelen tid på å tømme seg :eek: :eek: En ekte buffer, altså. Så det er altså derfor jeg hører lyd et par sekunder etter at jeg har trykket på "stopp".

    Ja ja, en lærer så lenge en lever. ;) Virker som et troverdig firma, Cardas!!

    mvh
    larkus
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    larkus skrev:
    slowmotion skrev:
    Hvordan kan man lagre energi inni en kabel?
    Forstår jeg Cardas rett så påstår de (han?) at hvis en sender signal inn i ene enden av kabelen, så må kabelen først fylles opp med energi før det kommer noe signal i den andre enden. Jo tykkere kabel, jo lenger tid tar det. Og når signalet opphører så bruker kabelen tid på å tømme seg :eek: :eek: En ekte buffer, altså. Så det er altså derfor jeg hører lyd et par sekunder etter at jeg har trykket på "stopp".

    Ja ja, en lærer så lenge en lever. ;) Virker som et troverdig firma, Cardas!!

    mvh
    larkus

    Hehehe... du larkus... Tror neppe det er så tregt, hva nå enn teorien er... Nå er det da engang slik at Cardas har solgt et par av kabelene sine over tid...Og fått mye skryt... Såvidt jeg kjenner til består skrytet til solide-johan kun ifra enkeltpersoner som enten har vinnings hensikt ved å promotere de, eller folk som ikke ønsker å betale noe for en kabel. Førstnevnte kan en tenkte hva en vil om, sistenevnte kategori er fair nok. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ;D

    Riktig så ille er det ikke. Det vil være en viss energilagring i en kabel. Det er så enkelt som å fastslå at den har en viss kapasitans og induktans. Cardas er veldig opptatt av resonansen dette skaper, men er ikke fullt så villige til å fortelle hvor mange MHz den havner på. Som så mange andre argumenterer de med forhold som er korrekte høyt oppe i radiofrekvensene, men gir inntrykk av at det påvirker audiobåndet.

    Derimot kan interaksjonen mellom induktans i høyttalerkabelen og impedansforløpet i høyttaler og delefilter skape en liten resonanstopp på noen tiendedels dB rundt 10 kHz, ofte beskrevet som "luft" eller "utklingning" av kabelmystikere. Noen kabler, som f eks Kimber og Cardas, har en balanse mellom induktans og kapasitans som minimerer den resonansen. Dette er tydeligvis hørbart, for enkelte kabelmystikere vil sable ned disse kablene som håpløst "lukkede" og aldeles ubrukelige. Men det er ikke produsentene villige til å si så mye om, ettersom det stort sett avhenger av ganske enkle ting som de ikke kan ta megadyrt betalt for. Sånn er det visst bare.
     
    L

    larkus

    Gjest
    HCS skrev:
    Såvidt jeg kjenner til består skrytet til solide-johan kun ifra enkeltpersoner som enten har vinnings hensikt ved å promotere de, eller folk som ikke ønsker å betale noe for en kabel. Førstnevnte kan en tenkte hva en vil om, sistenevnte kategori er fair nok. :)
    Du glemmer en viktig kategori HCS. De som faktisk synes at 4x6 kv. grøftekabel låter fortreffelig på tross av at den har altfor lav pris, er stygg som faen, har dårlig dielektrikum (PVC) osv. osv. Disse forskrudde individene som synes det har da ifølge den gemene hop sannsynligvis enten
    a: Ikke den ringeste peiling på hva god lyd er
    b: Dårlig hørsel (i bunn og grunn det samme som a).
    c: For dårlig anlegg
    eller
    d: De er fremdeles i den heldige situasjon å kunne innrømme at selv billig standardkabel kan låte svært så bra.
    De fleste som har investert 5-sifrede beløp i kabler har effektivt brent alle bruer bak seg når det gjelder en
    slik innrømmelse.

    Troverdige personer med anlegg i kvartmillionklassen har åpenhjertig sagt at det låter fanden så godt her i sofakroken på tross av "sarvekabelaturen". Og den bekreftelsen velger jeg å tro på inntil det snør i helvete ;D

    Edit: Når jeg tenker meg om, så synes jeg faktisk at det låter mer enn greit selv også :) :)

    mvh
    larkus
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    HCS skrev:
    Såvidt jeg kjenner til består skrytet til solide-johan kun ifra enkeltpersoner som enten har vinnings hensikt ved å promotere de, eller folk som ikke ønsker å betale noe for en kabel. Førstnevnte kan en tenkte hva en vil om, sistenevnte kategori er fair nok. :)

    Troverdige personer med anlegg i kvartmillionklassen har åpenhjertig sagt at det låter fanden så godt her i sofakroken på tross av "sarvekabelaturen". Og den bekreftelsen velger jeg å tro på inntil det snør i helvete ;D


    mvh
    larkus
    Du er meg en fin en, å bruke pris på oppsettet til bekjent er ok når dine egne meninger skal bekreftes, mens du bruker det samme argumentet mot de som ikke velger kabler som deg, da er prisen ett draw back!?

    Håper du ser at du snart ikke har mer hale igjen her, den har du ikke bare biti deg i, men snart av...

    Kan det være så vanskelig å akseptere at ikke alle andre velger og prioriterer som deg, jeg har lest om flere som har prøvd og ikke kommet til samme konklusjon som deg, er det ikke bare da å være lykkelig og fornøyd, mer penger til musikk, sprit og annet tull du måtte foretrekke, fremfor å spre om deg med den gamle kjente gugga om at dyre kabler mm.. er lureri og tull og gud-veit-hva alt det andre som ikke er kåre er for noe...

    Og ja, jeg har prøvd noe av dette selv for flere år siden (ikke ht kabel), og det falt ikke imin smak dessverre, dessverre fordi jeg godt kunne brukt kronene på noe annet, så kan du heller tro at jeg ikke vet hva god lyd er, at jeg har nedsatt hørsel, at anlegget ikke er godt nok osv osv osv....

    Og ja jeg har hørt rimelige, gode kabler, som ikke koster fem sifret, så her bygger jeg broer igjen, enligt din hypotese.

    La det være sagt igjen!!

    Pris & Prestanda henger ikke alltid ihop.

    mvh
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Tråden er moderert grunnet brudd på regel nr. 1. Trekk pusten, tell til 10 og hold dere saklig.

    Mbare - moderator
     
    L

    larkus

    Gjest
    musicus skrev:
    Pris & Prestanda henger ikke alltid ihop.

    mvh
    Helt enig! Det er forøvrig påfallende hvordan agresjonsnivået øker i takt med prisen på anlegg (og sannsynligvis SPESIELLT prisen på kabler) blant en del medlemmer her på HFS.

    Edit: Er det forresten noen som kan henvise til en kabeltest der en dyr kabel har blitt slaktet eller fått dårlig omtale? Med så mange forskjellige konstruksjonsprinsipper som eksisterer, så kan umulig alle være perfekte selv om alle fabrikanter hevder at sitt spesielle konstruksjonsprinsipp er overlegent. Det virker som om bare prisen er høy nok, så er lydkvaliteten iorden uansett konstruksjonsprinsipp.
     
    M

    musicus

    Gjest
    larkus skrev:
    musicus skrev:
    Pris & Prestanda henger ikke alltid ihop.

    mvh
    Helt enig! Det er forøvrig påfallende hvordan agresjonsnivået øker i takt med prisen på anlegg (og sannsynligvis SPESIELLT prisen på kabler) blant en del medlemmer her på HFS.

    Edit: Er det forresten noen som kan henvise til en kabeltest der en dyr kabel har blitt slaktet eller fått dårlig omtale? Med så mange forskjellige konstruksjonsprinsipper som eksisterer, så kan umulig alle være perfekte selv om alle fabrikanter hevder at sitt spesielle konstruksjonsprinsipp er overlegent. Det virker som om bare prisen er høy nok, så er lydkvaliteten iorden uansett konstruksjonsprinsipp.
    Jeg har ingen tester å henvise til,ikke for at det ville gjøre noen forskjell, det som betyr noe for meg er hva som skjer i mitt oppsett, i mitt rom og med mine preferanser.

    Selv om mine kabler ikke er direkte gratis, har jeg faktisk nedgradert meg i pris, på både ic, ht & strømkabler og er mer fornøyd enn tidligere. Ikke dermed sagt at de nevnte dyre er dårlige, de ville muligens funket bedre i ett annet oppsett, i ett annet rom og med andre preferanser enn mine. Og det er vel noe av sakens kjerne her at, det som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg, og vice versa

    Dette kan ikke jeg med min beste vilje forstå at det skal være så vanskelig å ta inn over seg.
    Og, der drar du den litt langt noen ganger i det som oppfattes som predikering for ditt syn, at Kåre er det eneste rette, for så siden slenge rundt deg med insinuasjoner av div art om folk som prioriterer annerledes, både med tanke på pris og kabel-prinsipp.

    I beste mening

    mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Recap, disse 2,5 kvadrat jeg bruker er ikke terminerte. De er bare dyttet ned i Bryston sin terminal og spendt fast, tror ikke Bryston tar spader men har ikke sjekket så nøye. Tenker å kjøpe noen bananer, har faktisk noen Monster der ikke krever verktøy men de egner seg vel heller dårligt til solid core, må ha noen der skal loddes, eller klemmes tror jeg. Forslag?

    Og ja, noen av oss har øyeblikke hvor vi handler ting vi ikke før i tiden ville tenkt på å bruke penge på, jeg har oppdaget de lekre støpsler fra Oyaide.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Bruker for eksempel alle forsterkerprodusenter så tykk kabel som det blir anbefalt i denne tråden når de tuner sine forsterkere opp mot høyttalere osv. også?

    Jeg mener bare:Kan det hende at slike tykke stive kabler ikke trenger passe like godt til alle typer oppsett?

    Jeg har selv også tro på enkelt ledere(solid core) eller flere enkeltisolerte ledere mtp. rent signal,bedre dynamikk o.l. ,men at de må være så tykke eller at disse skal passe så så godt til hva det måtte være av anlegg er jeg ikke like sikker på igjen(en annen måte å si det på er at jeg holder sinnet åpent for andre løsninger som kan være bedre. ) ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    niels skrev:
    Recap, disse 2,5 kvadrat jeg bruker er ikke terminerte. De er bare dyttet ned i Bryston sin terminal og spendt fast, tror ikke Bryston tar spader men har ikke sjekket så nøye. Tenker å kjøpe noen bananer, har faktisk noen Monster der ikke krever verktøy men de egner seg vel heller dårligt til solid core, må ha noen der skal loddes, eller klemmes tror jeg. Forslag?
    ...
    2 riksdaler på at Bryston tra spader helt fint. I «ånden» til SollideKåre:
    Krympetang:
    http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/363696A_X_2009-07-06_100411_491.jpg[/img]]http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135396217

    og blå ringkabelsko. Klipp av ringen til en sigd eller gaffel dersom skruene i terminalene ikke kan skrues helt ut. Det blir uansett ikke «bedre» enn nakne kabelender, men noe mer holdbart over tid.

    mvh
    KJ
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Nermeste elektriker....
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Dæven steike-så har jeg også funnet Kåre!...
    Bestilte meg 4 meter med PSFP kabe hos Elby forleden.
    Består av 4x2,5mm2 solid-core kobber.Sølvloddet inn to ledere til hver pol med kvalitetsspader.
    Det som jeg tror gjør virkelig susern er at jeg i tillegg bruker mine solid-core sølvkabler som har ca 2,4mm2 rent sølv pr pol i tillegg.Disse har jeg sølvloddet inn med Nordost Shogun Z plugger,så detta passet godt isammen ;)

    Lydinntrykk...-Dette spiller utrolig bra med en gang!-selv om kobberet ikke har fått mye juling ennå.Alt fra mellombass og nedover har betydelig mer og strammere pondus enn bare med sølvkablene.
    Mulig jeg har mistet bittelitt av den fantastiske luftige og oppløste toppen,men jeg er overbevist om at den er der som før,den er bare litt mindre fremtredende enn før pga økt grunnfundament.

    Dette var oppløftende! :)
     

    Vedlegg

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Selv om mine kabler ikke er direkte gratis, har jeg faktisk nedgradert meg i pris, på både ic, ht & strømkabler og er mer fornøyd enn tidligere. Ikke dermed sagt at de nevnte dyre er dårlige, de ville muligens funket bedre i ett annet oppsett, i ett annet rom og med andre preferanser enn mine. Og det er vel noe av sakens kjerne her at, det som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg, og vice versa

    Jepp, 150 % enig, du har skjønt det, enkelt & greit :)

    Mvh :)
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Schumacher skrev:
    Dæven steike-så har jeg også funnet Kåre!...
    ...
    Spennende!
    Hvordan laget du kabelen? Hvor mange ledere per kabel/pol, og hvordan ble disse flettet sammen? Hva slags form for isolasjon bruker du?
    Grubler fælt om dagen, da jeg selv har planer om å mekke meg flere slike solide kåre kabler, så alt av input er positivt :)

    Så, disse solidcore ht. kobberkablene, erstattet noen solidcore sølvkabler?
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Vel menkromsen,det står forøvrig alt det tekniske i den forrige posten min med bilde.

    Jeg bestilte 4 meter med PSFP

    http://elby.no/Kabel-og-Ledning/PFSP-Kabel/PFSP-kabel-CU-4-X-2-5-2-5mm2-ER-14-9mm-Graa-met

    Kappet denne i 2.Kabelen har 4 solid-core ledere på 2,5mm2 hver. Det vil gi 2 ledere pr pol som jeg sølvloddet inn i kvalitetsspader i kobber(bestilt på ebay).
    I tillegg bruker jeg sølvkablene mine som har sølvloddet på Nordost Shogun Z bananplugger.Denne kabelen har 3 solid-core sølvledere pr pol.Hver leder her er 1mm i diameter noe som gir ett totalt kvadrat på ca 2,4mm2 pr pol.Dette gir sammen skikkelig pondus i bunn og deilig luftig oppløst topp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn