Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var Stig Arne som etter et besøk hjemme hos oss presenterte meg (og mine venner) for Kaare, og han ble adoptert ganske kjapt. På DIY høyttalersiden ble Kaare loddet rett på delefilteret, og videre derfra til elementene. Hvordan vi terminerte på forsterkersiden husker jeg ikke.

    Etter en stund gikk vi over til noen biwira, ikke altfor dyre Nordost Flatline som vi syntes var litt bedre. Strengt tatt var ikke det noen vanlig multistrand-kabel heller. Jeg husker ikke hvor mange flate og breie ledere den bestod av, men det var ikke veldig mange. Noen andre jeg brukte (og bruker) hadde bare en leder. De var altså ingen av delene mener jeg, og i vårt oppsett fungerte den bedre. Det er helt sikkert mulig at termineringen på forsterkersiden hadde skylden for at kjøpekabelen fra Nordost låt bedre, men det ville vi uansett ikke brydd oss om å sjekke. Det rett og slett fordi gutta i huset (alle audiofile) var for forfengelige til å leve stort mye lenger med de stive strengene, som tok opp endel av den fine gulvplassen bak høyttalerne. Det ble trøblete å komme til snoren til Velux-ene ::)

    Men lydmessig så imponerte grøftekabelen stort i forhold til prisen, og vi kom vel fram til at det definitivt var en kabel som holdt godt til hifi. Men ikke til alt som finnes, og til en annen form for pris. Stig Arne hadde vel ingenting å utsette på byttet av kabler til kjøpekabel, hvis han ikke løy for oss der han satt og smilte i sweetspot-en.

    At Stig Arne er entusiastisk på DIY-kabelen og Kaares vegne betyr ikke at han er noen fanatiker. Det er langt fra sannheten. Han er en mann med en ganske pragmatisk holdning til hifi, og kan ikke settes i bås som total tilhenger av en filosofi som forkaster alle andre løsninger. Kaare passer da også godt i hans oppsett, som i dag består av Yamaha NS 1000 på høyttalersiden. Han velger nok ofte løsninger som favoriserer Kaare som høyttalerkabel, og det er jo den fornuftige tilnærmingen til all hifi. Finn produkter og løsninger som passer sammen, enkelt og greit.

    Jeg må sannelig stikke innom Stig Arne på jobb, og få invitert meg hjem til ham på lytting. Jeg har ikke hørt NS 1000 siden det glade åttitall, og med min nyere erfaring med NS 10 så kan det bli svært interessant. Men jeg er faktisk ikke helt sikker på om han kjører Kaare helt ut lenger. Jeg vet han har handlet noe fra Audiofoni senere tid, og det var ikke elektronikk eller høyttalere... ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    baluba skrev:
    Det var Stig Arne som etter et besøk hjemme hos oss presenterte meg (og mine venner) for Kaare, og han ble adoptert ganske kjapt. På DIY høyttalersiden ble Kaare loddet rett på delefilteret, og videre derfra til elementene. Hvordan vi terminerte på forsterkersiden husker jeg ikke.

    Etter en stund gikk vi over til noen biwira, ikke altfor dyre Nordost Flatline som vi syntes var litt bedre.

    Det sier litt om gehøret ::)


    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    Flageborg skrev:
    lark skrev:
    Hmm.. det skulle ikke forundre meg om det er solidcore på innsiden av mine B&W 703.
    Regner med at du finner ut av dette, og bekrefter/avkrefter hva fakta er ?
    Lettet på diskanthuset for å sjekke. Ikke mulig å se, men etter stivheten å dømme kan det godt være SC.
    Bra dimensjonering er det iallefall
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    baluba skrev:
    Det var Stig Arne som etter et besøk hjemme hos oss presenterte meg (og mine venner) for Kaare, og han ble adoptert ganske kjapt. På DIY høyttalersiden ble Kaare loddet rett på delefilteret, og videre derfra til elementene. Hvordan vi terminerte på forsterkersiden husker jeg ikke.

    Etter en stund gikk vi over til noen biwira, ikke altfor dyre Nordost Flatline som vi syntes var litt bedre.

    Det sier litt om gehøret ::)


    Mvh. RS
    Å innrømme at en kabel som koster så lite gir så eksepsjonellt gode resultater, er en psykisk barriere for den gemene hifi-hop ;) Det snur opp ned på vante vrangforestillinger.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    baluba skrev:
    Det var Stig Arne som etter et besøk hjemme hos oss presenterte meg (og mine venner) for Kaare, og han ble adoptert ganske kjapt. På DIY høyttalersiden ble Kaare loddet rett på delefilteret, og videre derfra til elementene. Hvordan vi terminerte på forsterkersiden husker jeg ikke.

    Etter en stund gikk vi over til noen biwira, ikke altfor dyre Nordost Flatline som vi syntes var litt bedre.

    Det sier litt om gehøret ::)


    Mvh. RS
    Det sier lite om gehør, mener jeg. Rett og slett fordi jeg har godt gehør, slikt er medfødt i min familie. Hvordan det står til med Stig Arnes gehør vet jeg ikke, men det er i alle fall ikke noe galt med mitt. Eller mange av de andre jeg omgås med, som gjennom de siste 25 år har vært 50 % musikere. Hvis du tror mitt gehør hjelper meg til å finne riktig kabel så tror du litt på voodoo, for slik er det ikke. Hverken for deg, meg eller store Yehudi. En kabel kan nemlig ikke stemmes.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    lark skrev:
    R.Solhaug skrev:
    baluba skrev:
    Det var Stig Arne som etter et besøk hjemme hos oss presenterte meg (og mine venner) for Kaare, og han ble adoptert ganske kjapt. På DIY høyttalersiden ble Kaare loddet rett på delefilteret, og videre derfra til elementene. Hvordan vi terminerte på forsterkersiden husker jeg ikke.

    Etter en stund gikk vi over til noen biwira, ikke altfor dyre Nordost Flatline som vi syntes var litt bedre.

    Det sier litt om gehøret ::)


    Mvh. RS
    Å innrømme at en kabel som koster så lite gir så eksepsjonellt gode resultater, er en psykisk barriere for den gemene hifi-hop ;) Det snur opp ned på vante vrangforestillinger.
    Min replikk er basert på at jeg kjenner de "ikke alt for dyre" Flatlineledningene godt. Den som har forsøkt å høre storband og messingblåsere over sådanne burde vite hva jeg mener. Totalt ubrukelige.
    Ellers, var det ett snev av gehalt i balubas innlegg burde han etter sine fremskritt totalt utspille mitt rimelige system som er kablet opp med tykk massiv kobber fra a til å. Men i likhet med mange glade amatører tar han kraftig feil.


    Mvh. RS
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    Min replikk er basert på at jeg kjenner de "ikke alt for dyre" Flatlineledningene godt. Den som har forsøkt å høre storband og messingblåsere over sådanne burde vite hva jeg mener. Totalt ubrukelige.
    Ellers, var det ett snev av gehalt i balubas innlegg burde han etter sine fremskritt totalt utspille mitt rimelige system som er kablet opp med tykk massiv kobber fra a til å. Men i likhet med mange glade amatører tar han kraftig feil.


    Mvh. RS
    Sorry, mr S. Av oss to er det nok du som per definisjon er amatøren, for jeg er noe så utskjelt som en glad proff. Ikke spesielt dyr betyr kanskje rundt et par tusen for begge strekkene, og det er kanskje litt over det du anser for ikke for dyr?

    Poenget er at her blir du avkledd, fordi du bruker feil ord. Les dette om igjen et par ganger:
    En kabel kan ikke stemmes! Årevis i studio har ført til stemming av mange instrumenter, men aldri en kabel. Jeg har jobbet med noen av de beste musikerne i Norge. De stemmer sine instrumenter, men ikke sine kabler. Gehør forteller ingenting om soniske kvaliteter, kun om treffe/kjenne igjen riktig tone. Ingen kabel kan forandre på det, uansett hvor dårlig den er. En halvdøv person kan utmerket godt ha totalt gehør, men vil ikke høre forskjell på din rigg og en Tivoli med subwoofer. Men totalt gehør kan vedkommende likevel ha, ja til og med uten å kunne høre forskjell på en TV og en elektrostathøyttaler.

    Jeg ønsker ikke å gå i noen polemisk runddans med deg, for jeg er enig i endel av det du skriver. Men du må ærlig talt være litt mer forsiktig med semantikken, fordi du vet ikke hvem du legger deg ut med. For alt du vet kan jeg være en lydteknikker som har skrudd lyd som du kaller referanselyd. Ikke at jeg tror det, men du bør uansett vite at jeg er en jævel av en semantiker ;)

    Og der kan vi godt sette en sluttstrek, for det er nå engang slik at ingen eier sannheten. Og hvorfor skal vi drive med destruktiv sarkasme og ironi når vi bare dyrker en felles hobby? Heldigvis er det ikke politikk og religion vi diskuterer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    baluba skrev:
    Poenget er at her blir du avkledd

    Virkelig? :eek: ::)


    Mvh. RS
    Indeed. En person som bringer mitt gehør på bane for å kapre et poeng i kabeldebatt er temmelig avkledd. En person som tror at en kabel kan stemmes har ingen kompetanse til å uttale seg om gehør. Den som tror at gehør kan hjelpe seg i valg av kabelteknologi bør først lese en ordbok, og så forsøke å synge klangen av Kaare. Klarer du å synge klangen av Kaare, så skal jeg gi meg.

    Jeg tror du besitter mer kompetanse innen hifi enn meg, men du kan like gjerne være tonedøv. En tonedøv person har ikke nødvendigvis større problemer med å høre forskjeller enn en med gehør, og en med totalt gehør kan som sagt være halvdøv. Gehør har ingenting med hifi å gjøre, sett bort fra når vinyl kommer på banen. Og siden jeg ikke eier vinyl lenger, og du åpenbart ikke har brukt det i utviklingen av filosofien din, så kan ikke gehøret ha noe med resultatene hverken du eller jeg har oppnådd. Det at ditt anlegg garantert låter bedre enn mitt, står ikke i kontrast til at jeg har bedre gehør enn deg. For det må jeg jo ha, siden du ikke vet hva gehør er.

    Og den latterlige "morra di"-retorikken kan du spare deg for. Først skriver du en mail til meg for å selge et produkt til 200 kroner, og når du ser at jeg ikke en religiøst overbevist Born Again Son of Kaare, så har jeg plutselig ikke gehør. Og når det påpekes at en kabel ikke kan vurderes med gehør, så svarer du som en med et "virkelig?". Denslags retorikk får nok kun dine disipler med mager erfaring til å smile litt i dunet. La oss i det minste diskutere på et voksent nivå, for Messias-kompleks er ikke kledelig for noen.

    Skulle du derimot være en genial musiker, som har absolutt gehør som ikke er tidligere kjent, så trekker jeg tilbake alle mine påstander. Jeg kunne godt tenkt meg å teste ut den digitalkabelen din, men du bør være flinkere til å markedsføre dine produkter enn du har gitt til kjenne nå. Du får ikke meg til å sette mine surt oppsparte kroner inn på din konto med å forsøke å disse meg med feil ordbruk. Det får meg bare til å synes synd på deg, men ikke nok til å kjøpe en bunt blyanter av deg, slik jeg gjør når jeg synes synd på folk som ønsker å selge noe til meg.

    Jeg synes det er utrolig at etter at jeg har hatt et par hyggelige uker her på forumet, så skal jeg utsettes for slik barnslig oppførsel av en som i alle fall er gammel nok til å være storebroren min. Sett bort fra at min storebror er både gift, er musiker og har gehør.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Du har et smertende markeringsbehov forstår jeg. Ja, ettersom jeg ut fra enm amnnen tråd så deg rote med separat dac tilbød jeg deg en skikkelig digitalcoax for 200,- inkl. porto.

    Forøvrig ser jeg intet fornuftig i ditt innlegg, hva med f.ex. å holde seg til topic?


    Synd moderator ikke har vett tilå fjerne sånt her ::)



    Mvh. RS
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Moderator følger med, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal disponere det lille vettet jeg har.

    Jeg kan ikke moderere bort innlegg som omhandler uenighet med deg kjære Solhaug, men jeg vil oppfordre dere til å fortsette tråden uten å snakke nedlatende til hverandre.

    Mvh
    Høvdingen
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Høvdingen skrev:
    Moderator følger med, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal disponere det lille vettet jeg har.

    Jeg kan ikke moderere bort innlegg som omhandler uenighet med deg kjære Solhaug, men jeg vil oppfordre dere til å fortsette tråden uten å snakke nedlatende til hverandre.

    Mvh
    Høvdingen

    Er heller ikke du i stand til å skille mellom sak og person(angrep)?


    Mvh. RS
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    5.777
    Det er mykje bra i denne tråden men eg syns tonen mellom nokre av deltakarane er direkte pinleg å vere vitne til. Slutt med sølekakekastinga og la tråden handle om erfaringar med solidcore!

    Edit: eg har lest denne tråden frå starten av og min kommentar gjeld ikkje berre dei nyaste "sølekakene" men også dei som vart kasta frå starten av!! La folk kome med sine erfaringar, om dei er gode eller ikkje, utan å kappe hovudet av dei.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    jmolnes skrev:
    Det er mykje bra i denne tråden men eg syns tonen mellom nokre av deltakarane er direkte pinleg å vere vitne til. Slutt med sølekakekastinga og la tråden handle om erfaringar med solidcore!
    Støttes!
    Her bør vel kanskje moderator gjøre nettopp det - nemlig moderere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bøyer meg i støvet for moderatorens avgjørelse, som seg hør og bør. Men jeg vil få legge til at personangrepene ikke startet med meg. Jeg kom med min ærlige erfaring med solid core, og det i sammenheng med at en annen tilhenger av solid core ble nevnt. "Personkonflikten" kom som et resultat av en nedlatende holdning som markerte seg i at Herr Solberg stilte spørsmålstegn ved min og Stig Arnes gehør, fordi vi mente at en kabel fra Nordost låter godt. Det er mulig jeg er hårsår, men å bli behandlet på en nedlatende måte fordi man har en litt avvikende erfaring med kaare synes jeg at folk burde holde seg for god til. Jeg synes ærlig talt vi kan ta til oss alle erfaringer, og ikke avfeie andres fordi de ikke sammenfaller med sine egne.

    Å himle med øynene ::) når noen har oppnådd andre resultater enn en selv, er ikke akseptabel oppførsel av et voksent menneske. Å imøtekomme et seriøst innlegg med å avfeie forfatteren som "en glad amatør" som ikke har peiling holder heller ikke mål når voksne mennesker samtaler. Ironi og sarkasme må brukes med måtehold i enhver offentlig diskusjon. Men å bruke begreper man ikke forstår riktig er aldri lurt, for da blir man svar skyldig. Noe som tydeligvis kan brukes til å fremstå som et offer for mobbing. Dette er det første sted jeg har opplevd at en mobber gråter krokodilletårer fordi han selv er blitt utsatt for sin egen medisin. Jeg reagerte altså ikke bare på mine egne og Stig Arnes vegne, men også på vegne av noe som virker som er halve forumets medlemmer.

    On topic: I min post skrev jeg tydelig at jeg har god erfaring med kaare, og at det til slutt ikke var de soniske egenskapene til grøftekabelen som førte til at den ble byttet ut. Hadde det kun vært den diskutable forskjellen i lydkvalitet som hadde vært avgjørende, så hadde det neppe blitt noe bytte av kabel. Vi kastet jo ikke penger i do heller, for millionærer var ingen av oss. Det som førte til at kaare måtte flytte ut av bofellesskapet var hans uforsonelige fysiske karakter. Det ble rett og slett for upraktisk, og det ville bli uforholdsmessig mye arbeid å lage et fleksibelt system som gjorde det mulig å leve med utseende til ledningene. Møbleringsvennlighet var en viktig faktor i valget. Det er en fin designerkåk, og kaare passet ikke inn i stilen stuen var møblert i. Vi gutta var vellykkede på byens kjøttmarked, og hadde forlengst tilpasset oss kvinnenes hverdag. Kall oss gjerne ettergivende, men jeg synes ikke at det er forferdelig å ta kvinnenes parti i WAF-debattene noen ganger. Og noe som har dårligere WAF enn kaare skal godt gjøres å finne.

    For vår del så kom vi fram til at kompromisset ikke var aktuelt å være med på. For en ungkar, eller en som er så heldig å ha eget lytterom der konemor ikke har stemmerett, så er sikkert kaare et godt alternativ. Men kaare låter ikke bedre enn alternativer i enhver gitt situasjon, så jeg har ingen problemer med å velge bort et produkt som er stygt, og ikke har oppsiktsvekkende soniske kvaliteter. For det synes jeg ikke kaare har. Det synes jeg ingen kabler har, men noen kan matche et system veldig dårlig. Det gjelder spesielt kabler som er basert på sære tekniske løsninger som Isoda. Jeg lever heller resten av livet med kaare, en en uke til med Isoda. Just not my cup of tea.

    Men min erfaring er at jeg vil anbefale alle å teste forskjellige DIY-løsninger før de casher ut for en dyrere løsning. I noen kombinasjoner tror jeg lytteren vil bli overrasket over hvor godt det låter. Men det er kanskje enklest med linjekabler og overføring av digitale signaler. Høyttalerkabler av typen grov grøftekabel kjenner jeg svært få som kunne levd med i lengden, enten på grunn av plassproblemer, eller på grunn av øvrige familiemedlemmers krav. Kaare er uforenelig med små barn, noe som sier seg selv. Du må ha god plass bak høyttalerne for å styre med stengene. I det hele tatt stiller de uvanlig store utfordringer til rommet som de skal monteres i.

    Siden jeg har forlatt kaare som uaktuell høyttalerkabel for meg i dag, så skal jeg ikke delta mer i denne tråden. Jeg håper likevel at det jeg kan bli tilgitt for å ha gitt min ærlige mening om mine erfaringer, selv om jeg ikke tilhører kulten. Ærlig talt synes jeg ikke jeg har vært veldig kritisk mot kaare, tvert imot. Jeg har jo gitt kaare gode skussmål, sett bort fra når det gjelder den praktiske siden av vurderingen. Men det kan virke som om deltakelse i tråden kun er forbeholdt de som tilhører halleluja-koret, og at diskusjon om kaare er en gave fra himmelen eller ikke bør kveles med en gang. Og det kan vel ikke være tilfellet, for de fleste nick-ene i tråden gjenkjenner jeg som pragmatiske personer.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Hvis Baluba blir moderert i denne tråden vil det bare være trist for HFS. En frisk pust i de siste ukene, med meningers mot og argumentasjonen i orden. Istedenfor og lukke seg inne i sin egen lille sannhetsboble, så holder ihvertfall Baluba dørene åpne for at det finnes flere facitsvar på hva som er "riktig", og sånt liker ihvertfall jeg.

    En av sentralens mest syrligste debatanter må tåle såpass, og slutte å henge i skjørtene til moderator når han blir satt litt på plass.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.072
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Interessant tråd, ser ikke bort fra at jeg tester 4x 10 kv. opp mot min dyre Harmonic Technology Pro 9+, men det er viktig at flest mulig får slippe til med sine erfaringer og synspunkter uten å bli sablet ned. Kanskje solidcore ikke passer for alle, handler også om matching og personlige preferanser.

    Uansett, stivheten i en 4x10 kv gjør vel uansett at den ikke blir noen komersiell salgs-suksess.
     
    L

    lark

    Gjest
    Merkelig kabel denne Kåre ;D Ødelegger totalt lyden i enkelte oppsett, samtidig som den gir svært så gode resultater i andre. Har aldri hørt om noen kabel der erfaringene spriker slik. Alle kan umulig ha rett i sine påstander ;D
    Jeg har en mistanke om at det mange misliker med Kåre er prisen ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lark skrev:
    Merkelig kabel denne Kåre ;D Ødelegger totalt lyden i enkelte oppsett, samtidig som den gir svært så gode resultater i andre. Har aldri hørt om noen kabel der erfaringene spriker slik. Alle kan umulig ha rett i sine påstander ;D
    Jeg har en mistanke om at det mange misliker med Kåre er prisen ;)
    hvorfor? ubegripelig for meg om noen misliker produkter på grunn av at de er billig. Det motsatte derimot, det er vanlig
     
    L

    lark

    Gjest
    65finger skrev:
    lark skrev:
    Merkelig kabel denne Kåre ;D Ødelegger totalt lyden i enkelte oppsett, samtidig som den gir svært så gode resultater i andre. Har aldri hørt om noen kabel der erfaringene spriker slik. Alle kan umulig ha rett i sine påstander ;D
    Jeg har en mistanke om at det mange misliker med Kåre er prisen ;)
    hvorfor? ubegripelig for meg om noen isliker produkter på grunn av at de er billig. Det motsatte derimot, det er vanlig
    Lav pris gir ingen kredibilitet i snobbete hifi-kretser.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lark skrev:
    65finger skrev:
    lark skrev:
    Merkelig kabel denne Kåre ;D Ødelegger totalt lyden i enkelte oppsett, samtidig som den gir svært så gode resultater i andre. Har aldri hørt om noen kabel der erfaringene spriker slik. Alle kan umulig ha rett i sine påstander ;D
    Jeg har en mistanke om at det mange misliker med Kåre er prisen ;)
    hvorfor? ubegripelig for meg om noen isliker produkter på grunn av at de er billig. Det motsatte derimot, det er vanlig
    Lav pris gir ingen kredibilitet i snobbete hifi-kretser.
    Det virker ikke sånn, på dette forumet
     
    L

    lark

    Gjest
    Jeg kom plutselig på eventyret om "Den Grimme Ælling" eller "Den Stygge Andungen" som det heter på norsk. ;) ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    65finger skrev:
    Lav pris gir ingen kredibilitet i snobbete hifi-kretser.
    Det virker ikke sånn, på dette forumet
    [/quote]

    Joda. Det er veldig ofte slik det virker. Også her på dette forumet ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Neida. Det virker ikke slik ;D poenget mitt er at det går begge veier. Mye kredibilitet i "billigst" mulig utstyr også
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    lark skrev:
    65finger skrev:
    Lav pris gir ingen kredibilitet i snobbete hifi-kretser.
    Det virker ikke sånn, på dette forumet
    Joda. Det er veldig ofte slik det virker. Også her på dette forumet ;)
    [/quote]

    Nå må du bestemme deg da lark ;).. Kredibilitet er greit nok for de som søker det, enda bedre er det hvis en søker sin egen vei og finner ting som fungerer der.. 8)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Jeg har ingen forutsetning for å si hvilken kabel som er bedre enn den andre, ikke sover jeg dårlig om natta for den del heller.
    Derimot kan jeg gjerne føle for å kommentere når noen fremstår som unødvendig ufin eller syrlig.

    Hifisnobb?? 8) 8) 8) Den var ny.
    Kan kanskje tåle overivrig musikksnobb, men er ingen utstyrsonanist, selv om jeg flasher hovedalteret i signaturen.
     
    L

    lark

    Gjest
    HCS skrev:
    lark skrev:
    65finger skrev:
    Lav pris gir ingen kredibilitet i snobbete hifi-kretser.
    Det virker ikke sånn, på dette forumet
    Joda. Det er veldig ofte slik det virker. Også her på dette forumet ;)
    Nå må du bestemme deg da lark ;).. Kredibilitet er greit nok for de som søker det, enda bedre er det hvis en søker sin egen vei og finner ting som fungerer der.. 8)
    [/quote]

    Hmm.. tror faktisk at jeg misforsto kommentaren fra 65finger. :-[ :-[
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Merkelig kabel denne Kåre ;D Ødelegger totalt lyden i enkelte oppsett, samtidig som den gir svært så gode resultater i andre. Har aldri hørt om noen kabel der erfaringene spriker slik. Alle kan umulig ha rett i sine påstander ;D
    Jeg har en mistanke om at det mange misliker med Kåre er prisen ;)
    Jeg tror det du skriver stort sett stemmer ;) Det er vanskelig å argumentere mot det siste også, og jeg synes alt som er "gratis" bør fungere. Man blir glad av å finne fram til billige løsninger. Jeg spiller på mitt billigste anlegg (nesten) noensinne, og har aldri vært mer fornøyd.

    Og kaare, ja han fungerer fint hos meg nå. For det ironisk er at jeg buker kaare i dag. Ikke i DIY grøftekabel-form, men i pen kinesisk innpakning, som sikkert ødelegger alle de flotte egenskapene, ifølge ekspertisen. Men min kinesiske kaare er veldig mye penere, som en vakker kinesisk jente. Hun kom i en fin eske, og var så billig at far ble glad. Designet alene er verdt merprisen, så jeg er kanskje en jålete kaare-venn og bruker da ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    Joda, Kaare kan ha godt av å bli "kledd opp". Han virker litt lasaron-aktig rett fra kabeltrommelen ;D Hvor mye man er villig til å betale for det må være opp til den enkelte. Men jeg tviler på at det påvirker lyden hverken positivt eller negativt.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Kan slå fast at kåre Solid gjør jobben som både strømkabel og signalkabel i mitt fattigsle anlegg :)

    Ikke umulig at det blir HT kabler også, etterhvert, kanskje, en gang ;)

    /jan
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisan :)
    Kåre smører også i dag mine ører med vellyd.. :D ;D :D 8).
    Det begynner å bli "fali" dettan her... ;D - for hvem - tja....

    Edit lark: :D :D :D ;) ;D 8)

    mvh
     
    L

    lark

    Gjest
    56fwb skrev:
    Heisan :)
    Kåre smører også i dag mine ører med vellyd.. :D ;D :D 8).
    Det begynner å bli "fali" dettan her... ;D - for hvem - tja....

    Edit lark: :D :D :D ;) ;D 8)

    mvh
    Litt vanskelig å tolke hvor dette bærer hen, 56fwb. Hvor befinner :D seg i forhold til :) ?
    Venter i åndeløs spenning.
     

    janhella

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Innlegg
    1.410
    Antall liker
    0
    Har testet et utall solidcore kabler i jakten på solidcore heaven, også etter anbefalinger fra R.Solhaug. Må med skuffelse si at kablene ikke har blitt værende i et eneste anlegg, håpet har alltid vært der, men det har bare rett og slett aldri fungert godt nok lydmessig.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    mls skrev:
    roffe skrev:
    RoKo skrev:
    lark skrev:
    Er suksessen med solidcore høyttaleravhengig?
    Det må den vel være, all den tid jeg aldri har fått noe godt resultat på noen av de oppsettene jeg har testet.
    Faktisk er den symptomatisk like dårlig på alle kombinasjoner.

    Men - mer om det når den er testet på flere anlegg! ;D
    Nå har vel du elektrostater, RoKo, og de har jo gjerne en "morsom" impedanskurve, spesielt i diskanten, eller?
    Hvilken betydning skulle det ha i forhold til bruk av solid core kabler?
    Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, men jeg ville uansett søkt etter årsakene til forskjellene i erfaring i de parameterne som viser klare avvik fra normalen.

    For egen del kan jeg si at mine høyttalere har en konstant 8ohms impedans i diskanten (rimelig bånddiskant i DIY-konstruksjon) og selv om jeg mener å høre forskjeller mellom bytter av signalkabler i anlegget mitt, så virker det som om lyden i anlegget mitt nærmest er ufølsomt for bytte av høyttalerkabler.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    janhella skrev:
    Har testet et utall solidcore kabler i jakten på solidcore heaven, også etter anbefalinger fra R.Solhaug. Må med skuffelse si at kablene ikke har blitt værende i et eneste anlegg, håpet har alltid vært der, men det har bare rett og slett aldri fungert godt nok lydmessig.

    Ikke gode nok nei, det har vel ikke akkurat vært gjennomgangsmelodien fra dem som har hørt Kåre hos meg ::)



    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    janhella skrev:
    Har testet et utall solidcore kabler i jakten på solidcore heaven, også etter anbefalinger fra R.Solhaug. Må med skuffelse si at kablene ikke har blitt værende i et eneste anlegg, håpet har alltid vært der, men det har bare rett og slett aldri fungert godt nok lydmessig.

    Ikke gode nok nei, det har vel ikke akkurat vært gjennomgangsmelodien fra dem som har hørt Kåre hos meg ::)



    Mvh. RS
    Ikke her heller ;D Og det ser ut som ting er på gang andre steder også ;) ;)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    janhella skrev:
    Har testet et utall solidcore kabler i jakten på solidcore heaven, også etter anbefalinger fra R.Solhaug. Må med skuffelse si at kablene ikke har blitt værende i et eneste anlegg, håpet har alltid vært der, men det har bare rett og slett aldri fungert godt nok lydmessig.
    Dårligt indlæg uden nogetsomhelst konkret omkring hvad der subjektivt gik galt. ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn